Los bericht bekijken
Oud 4 November 2013, 03:41   #38
anoniem14733
Guest

Standaard

Heej Erik.

Dat is hem inderdaad. Die verschuiving was inderdaad niet te voorzien maar is wel mooi meegenomen.
Dat het 10mp is en ook niet filmen is inderdaad niet erg. Het filmen zou vermoedelijk toch niet gebeuren maar als het er op zit had ik het liefst natuurlijk iets goeds gehad. Daar zitten de nodige andere voordelen weer tegenover.

Even gelijk naar je adviezen kijken.
1.) Oh dat is handig om te weten, daar zal ik goed rekening mee houden.
2.) Ook dat is goed om te weten, alhoewel dat vermoedelijk niet van toepassing zal zijn want het ligt niet in m'n plannen om in de (mot)regen te gaan fotograferen, maarja men wete maar nooit.
3.) Een objectief is dat een lens wat je zo ervoor schroeft? Zoja dan ben ik voorzien van 3 stuks. Die wat momenteel het meest gebruikt wordt is een 18-70. Dus het is beter die er op te laten zitten? Goed dat je me dat zegt want ik haal nu elke keer alles uit elkaar om het ook weer netjes terug in de tas te stoppen.
In dat geval is het dan misschien beter om de andere beide lenzen ergens anders een goed bewaarplekje te geven dan de tas aan te passen zodat de camera met de meestgebruikte lens aan de bod vast in de tas past.
Van de zomer zal de tele-lens (70-300) ook wel gebruikt gaan worden. De kleinste is een 25-35 en die zal misschien op feestjes gebruikt worden voor de gewone snelle familie kiekjes enzo.

Nadeel is inderdaad dat je niet weet hoe de vorige eigenaar dat deed, dat klopt.
Maar er blijkt wel een truukje te zijn wat je kunt doen om te controleren of de sensor zuiver of beschadigt is. Dat leerde ik van een kennis van me die al sinds zijn kindertijd met fotografie bezig is. Kwam ik weer tegen op facebook.
De bedoeling was een foto te maken met de kap er op, handmatig zetten en dan eentje met iso 100 en eentje met iso 3200, ongeveer 10 seconden "belichten".
Dan moet de zaak mooi zwart zijn aldus m'n kennis en dat bleek het geval.

Een aantal foto's zijn er al mee gemaakt en potverdikke wat is dat een verademing ten opzichte van de oude HP 3 Megapixel camera. En wat een opties. Ook al eens met macro fotografie wat getest, echt leuk!
In de grotten kun je er ook mooi foto's mee maken dus ik ben er tot nu toe zeer tevreden mee. Dat zal vermoedelijk veel meer gaan bevallen dan een "gewone" camera en nu loop ik dus toch het risico dat dit een nieuwe hobby gaat worden.

Bedankt voor de adviezen!
  Met citaat antwoorden