Los bericht bekijken
Oud 24 May 2018, 08:26   #6
anoniem14945
Guest

Standaard

De Wbp wordt heel vaak overtreden. Maar geldt niet voor privepersonen. Dus wel voor de voetbalclub en de concertorganisator die foto's op hun website willen zetten. Maar niet voor jou als privepersoon die foto's maakt en via internet deelt. Als je diezelfde foto maakt als zijde professioneel fotograaf (niet zijnde journalist), ligt het net ff anders.

Ook de AVG "is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens door een natuurlijke persoon bij de uitoefening van een zuiver persoonlijke of huishoudelijke activiteit".
Je zou dus kunnen beargumenteren dat een nieuwsbrief op je persoonlijke website daar onder valt, maar belangrijker is of een rechter daar in mee gaat. Of dat die er ergens toch commerciele activiteit in ziet. Dat kan ik niet beoordelen. Maar als je er duidelijk niks mee kan verdienen, zit dat denk ik wel goed.
Als je buitenstaanders online wil laten inschrijven, kan het toch geen kwaad om op te schrijven hoe je met die gegevens om gaat. Ergens heeft iemand toch wel het privilege om dat te mogen weten (ookal is het geen keihard recht in geval van een prive-activiteit).

Contactformulier moet ik dan nog eens nagaan, want dan heb ik nog wat te doen...
  Met citaat antwoorden