Los bericht bekijken
Oud 13 May 2019, 16:59   #54
anoniem44990
Guest

Standaard Geen beeld bij opstarten pc

Thanks.
Ja, dan moet je wel een autolampje kopen voor je de condensator kan ontladen.
Is dit de enige mogelijkheid voor het ontladen van een onder spanning staande elco? Kan een gewone lamp van 60 W niet gebruikt worden?
Ik heb een website: www. computertaal.info gevonden met de titel " Opstarten van de computer".
Interessant.
HDD LED hoort niet voluit te branden, moet (af en toe) flikkeren (of 'pinken'). Dat dat één maal gebeurt bij aanschakelen is normaal, het BIOS gaat kijken op elke aangesloten disk om te lezen wie of wat ze zijn. Dat is één maal even het oplichten van de LED.
Wat dat betreft is het BIOS dus 'bij de pinken' , maar stopt daarna door een fout.
Hier op afgaande heb ik eens goed het opstart proces van een pc bekeken.
Er zijn vier fasen bij de systeem opstart, waarvan 3 voor de hardware en één voor het OS.
1) Opstart voeding : voorziet de interne componenten van stroom.(harde schijven, dvd drivers enz. Daarop volgt dat een chipset een Reset signaal genereert tot de voeding het "Power good signaal geeft. Als de spanningen op punt staan zegt de psu dat het "Power good signaal" de gevonden spanningen oké vindt. De componenten hebben dus nu genoeg stroom om aan de slag te gaan. Dat is in mijn geval dus zo. vermits de dvd driver , de cd-brander, de diskette speler en de hdd normaal werken. In feite wordt door het voorgaande bepaalt dat er voldoende spanning is en de elco's goed zijn. Of ben ik mis?
Nu komt de cpu aan beurt. Hij is voor geprogrammeerd om automatisch het BIOS startprogramma op te halen en in te laden. Hij zoekt in het BIOS-ROM naar de geheugenplaats FFFF0h;een verwijzing of spronginstructie naar het eigenlijke startprogramma. Dus aanvraag processor ---BIOS-ROM --- spronginstructie FFFF0h---startprogramma ophalen en inladen.
HDD LED hoort niet voluit te branden, moet (af en toe) flikkeren (of 'pinken'). Dat dat één maal gebeurt bij aanschakelen is normaal, het BIOS gaat kijken op elke aangesloten disk om te lezen wie of wat ze zijn. Dat is één maal even het oplichten van de LED.
Wat dat betreft is het BIOS dus 'bij de pinken' , maar stopt daarna door een fout.

Nu voert de BIOS de POST(Power On Self Test uit. En hier schrijf je dat het rode ledje van de harde schijf één maal oplicht bij het inschakelen, omdat het BIOS gaat lezen welke harddisk zijn aangesloten. Er volgen geen beeptonen die op eventuele fouten wijzen.
Het is verwonderlijk dat de chip en de processor hun werk goed uitoefenen en de BIOS eveneens doet wat hij moet doen. Daarom begrijp ik niet goed dat dit allemaal goed functioneert, terwijl de mobo door statische ontlading of niet goed gesoldeerde elco's als schuldige wordt aangewezen!!!
Indien er geen 4 nieuwe elco's zouden zijn gesoldeerd op het mainboard, en de pc dus ook niet kan opstarten en dezelfde symptomen vertoont als ik nu ondervindt, wat zou dan de diagnose zijn?
En zowel de BIOS de aangesloten hdd kan ontdekken of lezen, de dvd player ,de cd-brander, de diskette player, en deze apparaten allemaal normaal draaien, kan de fout toch ergens anders liggen dan bij het mobo? Dus softwarematig. De MBR die niet meer in staat is om het OS te vinden.En dus draait de harddisk wil, ( dit hoor ik duidelijk als ik mijn oor er tegen druk) waardoor bevestigt wordt dat hij is erkend in de opstartvolgorde van de BIOS. Maar deugt de data niet meer die het OS moet doen opstarten. En ja, je hebt een bedrieglijke indruk gekregen door de slechte foto kwaliteit van de gesoldeerde elco's. Ik zie het veel duidelijker en vind het niet professioneel gedaan, maar wel goed genoeg zonder de printsporen te raken. En door de samenwerking van de cpu met het BIOS wat bewezen wordt door het oplichten of pinken van het ledje van de hdd, wordt het falen van de processor ook uitgesloten.
Hoe denk jij over deze denkwijze?
gilberto

Laatst gewijzigd door gilberto : 13 May 2019 om 17:08
  Met citaat antwoorden