Computer Idee Forum

Computer Idee Forum (http://forum.computeridee.nl/index.php)
-   Systemen (http://forum.computeridee.nl/forumdisplay.php?f=134)
-   -   systeem upgraden? (http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=79531)

anoniem56336 26 May 2015 13:51

Hallo mensen,

Daar was ik dus weer...met nieuwe vragen:o

Ik heb zojuist een ssd laten in mijn desktop laten plaatsen, en ben hierbij, met het oog op de toekomst, gegaan voor de samsung 850 evo 250GB.
Heb windows geinstalleerd vanaf dvd en ben nu aan het updaten. Windows staat op de C-schijf, de SSD dus. Eerste succesje binnegehaald (en geld bespaard)

Nu werd mij in de winkel verteld dat ik ook de dvd van het moederbord moest laten lopen...

Moet dit (vooralsnog werkt alles) of kan ik dit overslaan?

De door mij op de oude c-schijf geinstalleerde prorammas staan er nog, maar ik neem aan dat ik die toch opnieuw moet installeren op de ssd en kan verwijderen, of kunnen deze gewoon gekopieerd worden?

Tot dusver heb ik zo te zien alles op de goede plaats en in de goede taal staan.

Nou, tot zover maar even... Updates gaan natuurlijk voor:D

Alvast bedankt weer!!!

Groetjes,

Leonie

anoniem42071 26 May 2015 15:32

Mooi gedaan. En jawel ik zou zeker de dvd van de drivers van het moederbord draaien. Je hoeft niet alles te installeren. (vooral die tooltjes en bloodware van de fabrikant zou ik overslaan) maar de chipset driver, usb drivers, pci-e drivers, cardreader driver zou ik zeker even doen.
Het beste is trouwens om daarvoor naar de site van de MB fabrikant te gaan, dan weet je zeker dat je de laatste hebt.
Kijk ook in apparaatbeheer, of alle onderdelen daar als "geïnstalleerd" staan.

Programma's moet je zker opnieuw installeren en doe dat op de ssd. Dat maakt het geheel een stuk sneller.
Verander op de oude C: schijf even de map Windows in Windows.old om te voorkomen dat de pc toch van die oude hd opstart.
Als je alle data hebt overgezet, kan je die oude hd gewoon formatteren en als data disk gebruiken.
Merk je al dat tie belangrijk sneller is?

Over het updaten: Eerst W8 geheel updaten tot er niet meer zijn. Dan ga je naar de "Store" van MS en haal je W 8.1 binnen. Kijk ook even of je Windows automatisch is geactiveerd. (rechtsklik op "deze PC" dan "eigenschappen" en dan onder in het schermpje 1 keer klikken.

Niek

anoniem56336 26 May 2015 19:42

Dank je Niek,

Ik denk dat ik de updates tot zover binnen heb.
Ik loop echter tegen een probleem aan bij het opstarten.

Ik krijg een scherm met daarop de keuze:

kies een besturingssysteem:

win 8.1 op volume 4
win 8.1 op volume 2

Ik kies steeds voor volume 4 omdat ik hierop in het begin windows heb geinstalleerd. Dit is dus de SSD. Het systeem start dan ook gewoon op.
De oude C partitie heb ik al geformatteerd, dus daaraan kan het niet liggen,

Heb je enig idee wat ik hieraan kan doen?

Voor de rest loopt alles als voorheen...alleen veeeel sneller. Heb het geprobeerd met een fotobewerkingsprogramma... Wat een genot!

Alvast bedankt!!

Leonie

Ps. Ik zal even wachten met installeren, voor het geval dat ik van voor af aan moet beginnen.

anoniem13673 26 May 2015 21:09

Dat klinkt alsof je de oude schijf pas geformatteerd hebt nadat je Windows op de SSD hebt gezet – in dat geval denkt je PC dat er nog twee installaties aanwezig zijn, één op de HDD en één op de SSD.

Je zou dat even kunnen checken (al moet je even kijken, ik weet niet of die optie in Win8.1 nog hetzelfde werkt als in Win7). Druk eens op de Windows-toets + R en tik daar ”msconfig” in. Je zou dan een venstertje moeten krijgen van de systeemconfiguratie. Op de tweede tab (computer opstarten) zul je waarschijnlijk ook die twee opties zien staan, want daar laat Windows alle beschikbare installaties zien – dus alles dat opgestart kan worden. Je kunt er daar ééntje als standaard instellen, of degene die je niet gebruikt verwijderen, maar let even goed op welke dat dat is.

Om het helemaal zeker te weten kun je uiteraard even de HDD loskoppelen en de PC opstarten met alleen de SSD. Je ziet dan vanzelf welke schijf wegvalt, en dan weet je ook zeker welke niet meer gebruikt zal kunnen worden.

anoniem56336 26 May 2015 21:24

Dank je John,

Het werkt inderdaad. Ik had een 8.1 versie op C: en een op D:

Aangezien de SSD station C is heb ik de versie op D verwijderd.

Werkt zoals het hoort! Top!!!

Ik kan weer even verder:p!

Nogmaals dank,

Leonie

anoniem42071 26 May 2015 22:33

Geweldig dat het lekker snel is.
In het schermpje waar John naar verwijst (met de 2 W8.1's erin) kan je ook de wachttijd bekorten van het huidige W8.1 als je goed bovenaan hebt staan.
Dan merk je helemaal niets meer van die dubbele keuze.

Mooi dat je v.w.b. snelheid tevreden bent, maar daar had ik eigenlijk geen twijfels over. :-)

Niek

anoniem56336 26 May 2015 23:18

Dank je Niek!

Nu weer op naar de volgende vragen:o:confused::

Ik had de andere op station D al verwijderd, dus dat ging niet meer...
Ik zag in datzelfde venstertje wel nog dat er onder het tabblad algemeen 3 opties staan, te weten:

normaal opstarten
diagnostisch opstarten
selectief opstarten

Bij mij staat de derde optie aangevinkt, met systeemservices laden en opstartonderdelen laden. Originele opstartconfiguratie gebruiken staat niet aangevinkt.

Is dit de juiste instelling?

Verder heb ik nu, naast mijn SSD, een harde schijf die uit 2 partities bestaat (mijn oude C en D, nu dus D en E). Ik wil deze graag samenvoegen. D: is geformatteerd en op E: staan nog data.

Wat is de gemakkelijkste manier om dit te doen?

Verder heb ik nu, na de installatie van office 2007 een aantal updates staan die mislukken. Ze zijn allemaal bestemd voor office en bevatten o.a. SP3. Heb de computer al opnieuw opgestart en verder naar updates laten zoeken, maar het blijft dus bij deze 6. Downloaden lukt dus wel, installeren niet...

Zo, dat is weer een berg vragen zie ik... Ik hoop dat dat jullie me ook verder van dienst zijn... Het is werkelijk TOP!!!

Nogmaals dank,

Groetjes,

Leonie

anoniem42071 26 May 2015 23:45

Ik controleer het net bij mij, maar daar staat het ook zo :-). (op selectief opstarten dus). Ik heb dan wel op de tabbladen daarna een aantal services uitgeschakeld staan. Maar naar mijn mening is daar niets fout aan.

De harde schijf:
Maak even een backup van de data die nog op die ene partitie staat. (gewoon voor de zekerheid).
Klik daarna met rechts op "Deze Pc" en kies "beheren". Kies daarna "schijfbeheer".
Daar zie je de schijf met de 2 partities. (Mogelijk zie je nog 1 of 2 hele kleine partities, maar blijf daar maar af)
Klik met rechts op je oude c: partitie (nu dus D? ) en kies "Partitie verwijderen".
Daarna klik je op de oude D: partitie (nu dus E: en kies "volume vergroten". Maak hem dan zo groot mogelijk, zodat de schijf één geheel wordt.

Lukt dit niet, dan zou ik de nieuwe E: ook verwijderen, waarna je een nieuw volume kunt aanmaken bestaande uit de gehele schijf.

Die 1 of 2 hele kleine partities (100 tot 300 MB) kunnen opstart partities van W8.1 zijn. Eerder bleek al, dat als W8.1 bij de installatie meer dan 1 schijf ziet, het vaak die kleine opstart partities op een andere schijf wil zetten. Dus als je ze ziet, laat ze maar staan.

M.b.t. de updates voor Office zou ik het even rustig afwachten. Het kan gewoon zijn, dat die nog niet geïnstalleerd kunnen worden, omdat Windows zelf nog niet geheel is geupdate.

Niek

anoniem56336 27 May 2015 00:24

Dank je Niek!

Daar ik E: niet kon vergroten nadat ik D: had verwijderd heb ik de tweede optie genomen en E: ook verwijderd.
Ik heb nu dus de C: met de SSD (250gb) en een ca. 500gb D:

Denk dat ik even vooruit kan...

Wat is het heerlijk om bestanden met 90mbs weggeschreven te zien worden. Dat is echt ruim 4 maal sneller dan voorheen :p!!!

Ik zal de updates dus maar laten staan en afwachten.

Nogmaals dank voor jullie begeleiding.. Binnen 12 uurtjes, waarvan meest wachttijd, een nieuwe pc is toch gewoon super!!!

Voor vandaag heb ik het gehad... Alles draait, dus ik kan met een goed gevoel de nacht in:D!!

Nogmaals dank!!

Groetjes,

Leonie

anoniem42071 27 May 2015 00:47

Ik kan denk wel zeggen, dat we het allemaal met plezier hebben gedaan.
En inderdaad een beetje pc met een ssd draait binnen 12 minuten op W8.1 bij mij.
En inderdaad dan de updates en programma's en de data even terug zetten.

Mijn volgende pc wordt er één met deze ssd erin: http://tweakers.net/product/427352/i...sd-pcie-30-x4/ Leest met 2000 MB/s en schrijft met 900 MB/s

Veel succes. (en werkplezier)

Niek

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.