Computer Idee Forum

Computer Idee Forum (http://forum.computeridee.nl/index.php)
-   Windows 10 (http://forum.computeridee.nl/forumdisplay.php?f=163)
-   -   weergave mappen (http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=80682)

anoniem43978 19 April 2016 13:14

weergave mappen

In de ene map staat de weergave in "Lijst" in de andere in "Details" op welke wijze kan alle mappen laten weergeven in "Lijst"?

anoniem26138 19 April 2016 20:32

Wil je AL je mappen op schijf er zo uit laten zien ? Je kan het ook per tak ( = map + submappen) er op een bepaalde manier laten uitzien. Sommige houden er b.v. van om Documenten anders te tonen dan Afbeeldingen, maar dat is aan jou.

(Mocht je echte elke map op de schijf op een bepaalde manier laten tonen, doe dan het volgende met de rootmap, de hoogste map van een schijf: )

Hier de (of mijn, laat maar horen of het werkt....) uitleg per tak:

* rechtsklik op de map, en kies 'Eigenschappen'.
* Ga naar de tab 'Aanpassen'.
* Kies een type waaronder je de map zou willen indelen onder 'Deze map optimaliseren voor....'. Je kan kiezen uit 5 omschrijvingen, Diversen, Documenten, Afbeeldingen, Muziek, en Video's. Die omschrijvingen zijn niet echt bindend.
* Zet een vinkje bij 'Deze sjabloon ook bij alle onderliggende mappen toepassen'.
* Klik OK.

(Blijf waar je bent, of ga nu naar een willekeurige map die binnen de structuur ligt waarvan je het bovenstaande hebt ingesteld: )

* Stel de map d.m.v. het icoontje 'Weergave wijzigen' of in menu 'Beeld' in zoals jij het wil zien.
* Ga dan naar het menu 'Extra - Mapopties - Weergave'.
* Kijk onder 'Mapweergaven', en klik op 'Op mappen toepassen'.
* Klik OK.

Het is volgens mij een wat gespleten interface, maar dat zie je wat vaker bij Windows. Waar het om gaat is dat er maar vijf typen van instelling / mappen kunnen zijn, en dat je zo'n instelling met de knop 'Op mappen toepassen' op ELKE map van dat type kan zetten, terwijl de naam van die knop ('Op mappen toepassen') veel meer suggereert dat dat op de submappen van de huidige map toegepast wordt. Ingewikkelder dan noodzakelijk is het ook dat al deze aanpassingen in meerdere schermen moet gebeuren.

Als dit lukt, dan is het redelijk makkelijk een dieper liggende submap weer zijn eigen uiterlijk te geven, met of zonder submappen door wel of niet een vinkje te zetten bij 'Deze sjabloon ook bij alle onderliggende mappen toepassen' te zetten.
.

anoniem43978 21 April 2016 10:36

In het scherm Mapopties kies ik voor tabblad Weergave > Op mappen toepassen.

Daarna moet ik volgens mij rechts onderin op Toepassen kunnen klikken en daarna op OK.
De letters Toepassen in dat vak Toepassen blijven wazig dus kan ik daar niet op klikken.

anoniem26138 21 April 2016 12:06

Toepassen klikken hoeft niet echt, dat is bedoeld om direct, zonder het sluiten van dat Verkennervenster, met de nieuwe instellingen verder te werken. Als je OK klikt is dat namelijk inclusief 'Toepassen'.

De knop 'Toepassen' wordt overigens alleen donker en klikbaar wanneer er een verandering binnen dat venster gedaan is. Ook wanneer je een verandering doet en gelijk weer terugzet (een vinkje weghalen en weer terugplaatsen) zal de knop aanklikbaar worden omdat Windows 'een verandering' waarnam.

anoniem43978 21 April 2016 16:25

Begrepen maar de mappen staan niet allemaal op "Lijst" terwijl ik dit in de root-map heb aagegeven.

anoniem26138 21 April 2016 21:58

Nadat je de map op Lijst gezet hebt, heb je de knop 'Op mappen toepassen' gebruikt ?

Is het een speciale map die er anders uitziet ? Is zo'n afwijkende submap nog wel van hetzelfde type ? ( 'Optimaliseren voor' Diversen, Documenten, Afbeeldingen, Muziek, en Video's). Ik denk het niet.
(Ik meen mij te herinneren dat ik er ook wel eens een paar keer over gedaan heb voordat ik (of Windows) het begreep).

Ik zou het anders gewoon nog een keertje zo instellen, dus dezelfde weg lopen, maar dan wel eerst AL je Verkenners afsluiten op die eentje na. Na het instellen de Verkenner eens afsluiten, misschien zelfs je computer opnieuw opstarten.
.

anoniem42071 21 April 2016 22:18

Ik zou dat in W10 zo doen:
Open de verkenner en zet die in de gewenste weergave (dus "lijst) kies dan het menu "Beeld".
Dan "Opties" > "Map en zoekopties wijzigen"
Kies het tabblad "Weergave" en klik op: "Op mappen toepassen".
Volgens mij staan dan alle mappen in Lijst weergave.

Niek

anoniem26138 21 April 2016 22:24

Is er in Windows 10 dan geen instelling voor één van die vijf typen map ? M.a.w. staat met jouw methode b.v. de map 'Afbeeldingen' niet toch anders, met iconen dus, omdat die standaard geoptimaliseerd is voor afbeeldingen ?

Ik schreef eerder dit:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door erikdenhouter (Bericht 673378)
Je kan kiezen uit 5 omschrijvingen, Diversen, Documenten, Afbeeldingen, Muziek, en Video's. Die omschrijvingen zijn niet echt bindend.

maar ik denk nu dat je je beter aan die omschrijvingen kan houden, al was het maar om niet telkens geheel uit het zicht zijnde mappen (welke maanden eerder succesvol ingesteld) weer van weergave te veranderen zodra je 'Op mappen toepassen' klikt, wat dus werkelijk betekent 'Op ALLE andere mappen van dit type op deze schijf' betekent.

Hier ligt wat mij betreft een fout in de gebruikers interface.
.

anoniem26138 21 April 2016 23:05

Wat ik nu nog zie is dat als je met Bibliotheken werkt, er nog afwijkende instellingen zouden kunnen zijn. Ik vond bij mij dat, ondanks dat mijn hele schijf hetzelfde staat ingesteld ('Diverse bestanden'), er bij een rechtsklik op een bibliotheek (linker deelvenster) bij 'Video's' bijvoorbeeld die toch weer/nog anders staat, geoptimaliseerd voor Video's, met de daarbij blijkbaar ingestelde icoontjes.

anoniem42071 21 April 2016 23:06

Yep die fout hebben we eerder vastgesteld Erik, hier op het forum.
Ik kies inderdaad (zoals ik omschreef) de weergaven 'details" voor alle mappen, maar zie nu dat "Afbeeldingen" toch staat in "grote pictogrammen".

Niek

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.