Computer Idee Forum

Computer Idee Forum (http://forum.computeridee.nl/index.php)
-   Verbinding (http://forum.computeridee.nl/forumdisplay.php?f=156)
-   -   VPN snelheid (http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=81904)

anoniem40097 17 January 2018 20:56

VPN snelheid

Hallo,

Ik gebruik op proef VPN van ExpressVPN.
Mijn internetsnelheid is zonder VPN ingeschakeld 400Mbps Down en 40 UP (Ziggo).
Met VPN ingeschakeld kom ik niet verder dan 80Mbps Down, een gigantisch verschil.
Ik heb al met verschillende protocollen en locaties getest. Dit is wat ik er max. uit kan halen. Ik begrijp dat door versleuteling de snelheid afneemt maar van 400 naar 80 is wel een erg groot verschil.

Ook zie ik dat ik een 2e (virtuele) netwerkkaart heb die bij VPN wordt gebruikt.
Mijn normale netwerkkaart heeft een doorvoersnelheid van 1gig., de virtuele 100Mbps.
De snelheid kan dus ook nooit boven de 100Mbps uitkomen.

Wie heeft een idee om toch de download snelheid te verhogen met gebruik van VPN?

Groet,
Harry.

anoniem42071 17 January 2018 22:22

Ik denk dat je Up en Down even door elkaar haalt.
Maar het in normaal dat VPN een stuk trager is dan een normale verbinding.

Niek

anoniem40097 17 January 2018 22:26

Hoi Niek,

Idd heb up en down ff aangepast.
De snelheid is 4x zo laag, dat vind ik wel heel erg laag.

Heb je nog een idee over die virtuele netwerkkaart die wordt aangemaakt bij gebruik van VPN?
En dan m.n. de beperking van 100Mbps.

anoniem14733 18 January 2018 01:31

Ik weet niet of dit aan je VPN provider ligt of andere oorzaken heeft.

Bekijk echter eens dit (klik) onderwerp.
MrSenseo heeft het daar klaar gespeeld om vrijwel volle snelheid te krijgen door de boel in te stellen middels L2TP.
Er staat ook ergens vermeld wat je moet uitzetten bij L2TP, pagina 3 of 4 ergens.

Werkt vermoedelijk niet bij alle VPN providers maar is het proberen zeker waard.

anoniem13227 18 January 2018 14:29

Ben al blij als ik normaal 6 haal met kpn haha man wat een snelheden zijn dat.

anoniem40097 18 January 2018 18:39

@Black Tiger
Zal het eens doorlezen

@Aladin
Daar betaal ik dan ook vorstelijk voor.

anoniem66689 20 January 2018 18:01

L2P2 is allang geen veilig protocol meer en dan heeft een VPN niet zo veel zin...
Probeer anders AirVPN (heb ik zelf hele goede ervaringen mee)...Deze komt alleen maar in 1 smaak (openvpn protocol) en heeft hele goede reviews op internet. Ook prijstechnisch een van de goedkopere (54 euro p/j, 5 gelijktijdige connecties per abonnement)

anoniem38560 20 January 2018 23:21

Ik gebruik Private Internet Access 2 jaar + nu
Heb een download speed van +- 130mbps (op ziggo 400 +- 15mb per seconde)
Goedkoop +- 40 p/j

anoniem38560 20 January 2018 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HarZ (Bericht 684213)
Hallo,

Ik gebruik op proef VPN van ExpressVPN.
Mijn internetsnelheid is zonder VPN ingeschakeld 400Mbps Down en 40 UP (Ziggo).
Met VPN ingeschakeld kom ik niet verder dan 80Mbps Down, een gigantisch verschil.
Ik heb al met verschillende protocollen en locaties getest. Dit is wat ik er max. uit kan halen. Ik begrijp dat door versleuteling de snelheid afneemt maar van 400 naar 80 is wel een erg groot verschil.

Ook zie ik dat ik een 2e (virtuele) netwerkkaart heb die bij VPN wordt gebruikt.
Mijn normale netwerkkaart heeft een doorvoersnelheid van 1gig., de virtuele 100Mbps.
De snelheid kan dus ook nooit boven de 100Mbps uitkomen.

Wie heeft een idee om toch de download snelheid te verhogen met gebruik van VPN?

Groet,
Harry.

https://www.top10vpn.com/expressvpn/...=ExpressVPN-EX
Op die site staat aangegeven averidge 66,25 mbps
De snelheid zou alleen een indicate snelheid zijn en geen invloed hebben op de werkelijke snelheid.
https://www.softether.org/4-docs/1-m...etwork_Adapter

anoniem14733 21 January 2018 00:26

Citaat:

L2P2 is allang geen veilig protocol meer en dan heeft een VPN niet zo veel zin...
Volgens mij vergis jij je met PP2P. L2TP via ipsec kan ik zo vlug niets over vinden dat dit niet veilig meer zou zijn.
Behalve dan volgens Edward Snowden, maar dan spreek je over NSA, niet over Brein.
Moet wel goed insteld zijn dus sommige dingen vermijden.

OpenVPN is wel beter, dat klopt.

Brein zal echter niet vpn protocollen gaan hacken maar eerder gegevens proberen te verkrijgen bij de vpn provider.

anoniem40097 21 January 2018 01:03

@dappertje
Ik heb nu Private Internet Access voor 7 dagen op proef.
Qua snelheid kom ik niet verder dan 84Mbps. Gebruik je de default instellingen? server in NL?
Wat me opvalt je kunt kiezen uit 2 protocollen, waarvan er 1 niet werkt.
Als ik de pc opstart logt Private Internet Access netjes in en zie ik dat VPN werkt (ander IP dan mijn eigen IP). Als ik dan vervolgens Private Internet Access verbreek en weer opnieuw aanmeld dan zegt Private Internet Access dat VPN on-line is maar ik zie mijn eigen IP adres in Ookla speedtest. Je moet dan om het weer echt werkend te krijgen de pc opnieuw opstarten. Is dat een instelling of hoort dat bij Private Internet Access?

anoniem38560 21 January 2018 01:32

Dat moet normaal werken, als ik verbinding maakt krijg ik gelijk een ander ip-adres.
Kan het zo zijn dat de Ookla speedtest pagina word gecached.
Klik op de refresch knop in je browser.
Uit der aard moet je wel wachten tot het icoontje groen is.
Bij speedtest kom ik aan 95mbps maar tijden download makkelijk aan de waardes die ik aangaf.

http://www.ikgauit.nl/speed.PNG

anoniem38560 21 January 2018 01:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HarZ (Bericht 684263)
@dappertje
Ik heb nu Private Internet Access voor 7 dagen op proef.
Qua snelheid kom ik niet verder dan 84Mbps. Gebruik je de default instellingen? server in NL?
Wat me opvalt je kunt kiezen uit 2 protocollen, waarvan er 1 niet werkt.
Als ik de pc opstart logt Private Internet Access netjes in en zie ik dat VPN werkt (ander IP dan mijn eigen IP). Als ik dan vervolgens Private Internet Access verbreek en weer opnieuw aanmeld dan zegt Private Internet Access dat VPN on-line is maar ik zie mijn eigen IP adres in Ookla speedtest. Je moet dan om het weer echt werkend te krijgen de pc opnieuw opstarten. Is dat een instelling of hoort dat bij Private Internet Access?

Ik laat trouwens VPN nooit opstarten bij opstarten PC maar connect alleen als het nodig is.
Probeer ander bij www.whatismyip.com

anoniem38560 21 January 2018 01:57

http://www.ikgauit.nl/settings.PNG

anoniem54453 21 January 2018 10:10

Ik ben overgestapt van ExpressVPN naar AirVPN. is echt een aanrader

anoniem40097 21 January 2018 10:40

@dappertje
Uiteraard heb ik de browser gerefreshed en op whatsmyip gekeken.
In beide gevallen krijg ik mijn eigen ip adres terwijl PIA een ander IP aangeeft.
Zo te zien gebruik je de standaard instellingen. Wat heb je onder "versleuteling" ingesteld? Het onderste gedeelte van het plaatje dat je niet hebt meegestuurd.

Verder moet ik via de taakbalk PIA benaderen. Bij andere VPN programma's krijg ik een pop-up bij het aanklikken van het VPN icoontje. Of is dat ook een instelling?
Mijn visie over het aan/uitzetten van VPN zou zijn: standaard aan en uit bij binnenhalen van grote bestanden (gaat toch al via SSL) omwille van de snelheid.

anoniem38560 21 January 2018 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HarZ (Bericht 684270)
@dappertje
Uiteraard heb ik de browser gerefreshed en op whatsmyip gekeken.
In beide gevallen krijg ik mijn eigen ip adres terwijl PIA een ander IP aangeeft.
Zo te zien gebruik je de standaard instellingen. Wat heb je onder "versleuteling" ingesteld? Het onderste gedeelte van het plaatje dat je niet hebt meegestuurd.

Verder moet ik via de taakbalk PIA benaderen. Bij andere VPN programma's krijg ik een pop-up bij het aanklikken van het VPN icoontje. Of is dat ook een instelling?
Mijn visie over het aan/uitzetten van VPN zou zijn: standaard aan en uit bij binnenhalen van grote bestanden (gaat toch al via SSL) omwille van de snelheid.

Dan is het icoontje toch handiger, je ziet in 1 oog opslag dat je een beveiligde verbinding hebt. Wat betreft het ip-adres werkt het bij mij perfect. Misschien heb je ergens in de instellingen aangegeven dat je normale verkeer via je standaard gateway moet lopen.
Dan word er wel een VPN verbinding opgezet maar word je normale internet verkeer gewoon via je modem gedaan.
http://www.ikgauit.nl/settings2.PNG

anoniem40097 22 January 2018 00:25

Ik heb mijn vragen ook al uitgezet bij PIA. Wacht hun reactie even af.

Qua instelling zie ik dat jij de data encryption op AES-128 hebt staan bij mij staat het op AES-256.

Als ik het icoontje van PIA aanklik op mijn bureaublad dan gebeurt er niets.
Waarschijnlijk omdat het programma al opgestart is en alleen benaderbaar is vanaf de taakbalk (driehoekje naast toetsenbord icoontje). Is dat bij jou ook zo?

anoniem38560 22 January 2018 00:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HarZ (Bericht 684279)
Ik heb mijn vragen ook al uitgezet bij PIA. Wacht hun reactie even af.

Qua instelling zie ik dat jij de data encryption op AES-128 hebt staan bij mij staat het op AES-256.

Als ik het icoontje van PIA aanklik op mijn bureaublad dan gebeurt er niets.
Waarschijnlijk omdat het programma al opgestart is en alleen benaderbaar is vanaf de taakbalk (driehoekje naast toetsenbord icoontje). Is dat bij jou ook zo?

Nee ik heb een icoon dat ziet er uit als de android robot en die is rood als ik niet via vpn werkt en groen als dat wel het geval is. Om te connecten rechtsklik en server kiezen.
Normaal zet dit icoon zich onder het dakje omhoog bij de klok maar ik heb hem naast mijn netwerk icoon gesleept bij de klok
http://www.ikgauit.nl/icoon.PNG
http://www.ikgauit.nl/icoonconnected.PNG

https://serverfault.com/questions/51...onsidered-weak

anoniem26138 22 January 2018 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HarZ (Bericht 684279)

Weet er weinig van, maar ik lees een verschil tussen 128 en 256 bits van 40% meer overhead voor de CPU. Dus een flink snelheidsverschil.

https://crypto.stackexchange.com/que...28-bit-aes-enc

anoniem40097 22 January 2018 14:10

Dank voor de links maar ik kom hier niet verder mee.
Wat is nu beter/sneller? 128 of 256 bits (in theorie?)

Ik heb nog geen reactie van PIA, behalve dat er een ticket is aangemaakt.
24/7 help support leuk maar de praktijk is dat ik nu 2 dagen wacht op antwoord.

anoniem14945 22 January 2018 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HarZ (Bericht 684285)

Sneller: 128 bits.
Beter: 256 bits.
Dit heeft te maken met de versleuteling van de data. Het aantal bits heeft betrekking op de lengte van de sleutel. Hoe langer de sleutel, hoe lastiger het is deze te kraken, maar het kost meer rekenkracht om data met een langere sleutel te beveiligen. Ik versleutel mijn privé VPN met 1024 bits.
Overigens heeft dit niet direct een relatie met de overdrachtsnelheid. Versleuteling heeft pas invloed op de overdrachtssnelheid zodra jouw computer of de VPN server aan de andere kant het niet bij kunnen benen. Je mag er van uit gaan dat het aan de kant van de server wel goed zit, anders zouden ze een bepaalde versleuteling niet eens aanbieden. Of het aan jouw kant een probleem is kun je snel zien in taakbeheer, want dan staat ten minste een processorkern continu op de max wanneer je via VPN iets aan het downloaden bent (en de computer verder nergens voor gebruikt).

EDIT: als het gaat om zoveel mogelijk onzichtbaar te zijn voor Brein/Dutch Filmworks, dan is 128 bits versleuteling ook prima. Zij mogen wettelijk gezien op dit moment namelijk geen beveiliging kraken en kunnen (VPN of niet) toch zijn vanaf welk IP adres bepaalde torrents worden gedownload. Bij VPN is dat IP adres echter van je VPN provider en niet van je eigen internetprovider, dus is er een extra tussenstation om te achterhalen welk huisadres er achter de download zit.

anoniem38560 22 January 2018 19:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HarZ (Bericht 684285)

Ik heb nog geen reactie van PIA, behalve dat er een ticket is aangemaakt.
24/7 help support leuk maar de praktijk is dat ik nu 2 dagen wacht op antwoord.

128 is beter bij 256 zijn al 14 van de 16 lagen gehackt.

anoniem14945 22 January 2018 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dappertje (Bericht 684299)
128 is beter bij 256 zijn al 14 van de 16 lagen gehackt.

Kun je dat onderbouwen, want daar ben ik wel benieuwd naar. In dat geval zou ik denken dat bij 128 bits al 8 van 8 lagen zijn gehackt...

anoniem38560 22 January 2018 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FooBar (Bericht 684303)
Kun je dat onderbouwen, want daar ben ik wel benieuwd naar. In dat geval zou ik denken dat bij 128 bits al 8 van 8 lagen zijn gehackt...

https://serverfault.com/questions/51...onsidered-weak

anoniem14945 23 January 2018 07:22

Dank je, dan moet ik terug komen op mijn theoretische verhaal, dat meer in de praktijk niet altijd beter is.

anoniem40097 27 January 2018 18:11

Ik heb een aantal keren met support van PIA gemaild.
het probleem (het reconnecten van VPN dat mislukt) is niet opgelost.
Ik heb mijn geld maar terug gevraagd.
Nu heb ik hetzelfde probleem met een andere VPN partij.
Ik zal daarover een nieuw topic aanmaken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.