Computer Idee Forum

Computer Idee Forum (http://forum.computeridee.nl/index.php)
-   Onderdelen (http://forum.computeridee.nl/forumdisplay.php?f=122)
-   -   Geen boot na plaatsen SSD en cloning van HDD (http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=77018)

anoniem42302 28 August 2013 19:46

Geen boot na plaatsen SSD en cloning van HDD

Hoi allemaal,

Vandaag heb ik (na lang moeten wachten en er naar uit kijken) een nieuw gekochte SSD (OCZ Vertex 4 - 128gb) geplaatst in mijn laptop (HP Pavilion dv6-3011sd Entertainment). Ik heb mijn HDD gebackuped via Arconis naar een image en deze op mijn externe 4TB schijf gezet. Vervolgens heb ik Arconis het image laten installeren op mijn SSD. Helaas geeft hij bij het booten een foutmelding. Een zwart scherm met de melding: "required device is inaccessible". Er staat dat ik nieuwe hardware heb toegevoegd en dat dat een probleem oplevert. Suggestie volgens de melding is de Windows cd erin doen en de installatie repareren. Ik heb de cd helaas niet.

De foutmelding kwam bij poging 1 van het recoveren, waarbij ik alleen de C: partitie had terug gezet. HP heeft bij aankoop van een laptop 4 partities erop staan. System, Recovery, C: en een FAT32 partitie. Ik heb dus, in de hoop dat dit de oorzaak was, opnieuw de recovery uitgevoerd en ditmaal alle partities overgezet (SSD ingedeeld in partities en juiste bestandssysteem). Foutmelding blijft helaas bestaan. De bij aankoop op ge´nstalleerde "hp" recovery bij het booten opstarten werkt ook niet, zelfde melding direct als ik het aanklik. Tot slot een derde keer geprobeerd te recoveren, waarbij ik alle partities als "primary" heb aangevinkt. Ook dit bood helaas geen uitkomst.

Na vier uur prutsen opgegeven en HDD terug geplaatst. Ik ben hier helaas niet genoeg in thuis om effectief google af te speuren, vandaar mijn post! :p

Suggesties? Graag! Alvast bedankt!

Tim

anoniem14945 28 August 2013 20:59

Bij het opwaarderen naar een SSD is het altijd beter om Windows 'vers' te installeren, in plaats van het kopieren van een harde schijf of het terugplaatsen van een image.
Tijdens de installatie wordt Windows namelijk geconfigureerd om de SSD zo goed mogelijk te gebruiken. Bij het terugplaatsen van een image is niet zeker dat dit juist gebeurt. Dat kan zelfs leiden tot het verkorten van de levensduur van de SSD.

Mijn advies: zie dat je ergens een Windows-cd vandaan haalt en installeer Windows met je eigen productcode.

anoniem42071 28 August 2013 23:40

Dus: Nu gewoon de data backuppen, met copy en paste, mail en contactpersonen exporteren en een schone mooie verse install doen.
Ik snap ook niet hoe ze de image methode blijven aanbevelen in de diverse computerbladen. Het gaat 8 van de 10 keer helemaal mis.

Niek

anoniem42302 29 August 2013 11:48

Bedankt voor jullie reacties.

Hmm.. er zit dus weinig anders op dan een fresh install doen. Jammer!

Kan ik (zonder al teveel complicaties) de windows installer via een externe schijf laten starten op de SSD? Of is een CD-rom benodigd?

anoniem42302 29 August 2013 11:49

Nevermind. Genoeg hits op google ;)

anoniem42302 29 August 2013 21:06

Probleem opgelost!! :D

Voor het geval dit iemand nog mag helpen in de toekomst:
De "System" partitie, waar ik het eerder al over had, is de partitie die geselecteerd moet worden om van te booten. Ik ging er vanuit dat dit C: was, dus bij het klonen altijd C: als "primary+logical" geselecteerd. C: moet echter wel primary zijn, maar niet logical. Toen ik "system" als logical had geselecteerd bootte de computer zonder problemen op.

Groeten,
Tim

P.S. Kan ik, of moet iemand anders, [SOLVED] in de thread titel zetten?

anoniem42071 29 August 2013 23:30

Ik heb geen idee hoeveel dagen na plaatsing je de titel nog aan kunt passen, dus probeer het zou ik zeggen.

Kijk even na of het automatisch defragmenteren in uitgeschakeld, van je ssd. Of Trim is ingeschakeld. Verder zou ik Indexeren ook uitschakelen op de ssd.

Niek

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59.