Computer Idee Forum

Computer Idee Forum (http://forum.computeridee.nl/index.php)
-   Windows 10 (http://forum.computeridee.nl/forumdisplay.php?f=163)
-   -   Upgrade W10 naar 64 bit, maar dan? (http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=80828)

anoniem63039 18 June 2016 13:42

Upgrade W10 naar 64 bit, maar dan?

Heb nu W10 Pro upgrade vanaf W7Pro uitgevoerd in 32bit uitvoering. Beetje dom achteraf want had beter de 64 bit kunnen installeren.
Dat kan ik nog steeds doen, maar dan is een schone installatie vereist, schijnbaar.
Mijn vraag: wat gebeurd er met de programma's die ikzelf ge´nstalleerd heb en waarvan dus instellingen in de map PROGRAMFILES en PROGRAMS in die map C:OS staan.
Moet ik die dan weer opnieuw installeren of kan ik een copie maken van die mappen en na installatie W10-64bit laten overschrijven?
Of zie ik beren op de weg en worden de reeds ge´nstalleerde programma's meegenomen in de schone installatie W10-64bit?

anoniem63039 18 June 2016 13:52

ps: copieren en later overschrijven mappen PROGRAMFILES en PROGRAMS lijkt me geen goede optie. Instellingen van W10-64bit worden dan ook overschreven en dat is niet de bedoeling.

anoniem54435 18 June 2016 14:18

Van 32 naar 64 dan ben je alles wat je niet bewaard ,gewoon kwijt ,

Upgraden van 32 naar 64 Bit gaat niet ,dat wordt altijd een nieuwe Installatie,

Dus op Stick zetten wat je wil bewaren.

anoniem63039 18 June 2016 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Desperado (Bericht 674511)
Van 32 naar 64 dan ben je alles wat je niet bewaard ,gewoon kwijt ,

Upgraden van 32 naar 64 Bit gaat niet ,dat wordt altijd een nieuwe Installatie,

Dus op Stick zetten wat je wil bewaren.

Alles kwijt...toch alleen op de C-partitie neem ik aan?
Dus misschien toch de mappen PROGRAM en PROGAMFILES backuppen (zowiezo hele C-partitie) en later onderdelen (van mijn geinstalleerde programma's) terugzetten?

En idd, is geen upgrade in de letterlijke zin maar een nieuwe schone installatie.

anoniem14945 18 June 2016 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tonpeeters (Bericht 674508)
Of zie ik beren op de weg en worden de reeds ge´nstalleerde programma's meegenomen in de schone installatie W10-64bit?

Die beren zijn er wel degelijk. Bij een schone installatie ben je ALLES wat op de C-schijf staat kwijt. Programma's moet je opnieuw installeren. KopiŰren en plakken werkt in de meeste gevallen niet. Want er staat ook nog vanalles in het register, wat ondoenlijk is om over te kopiŰren.

Controleer dus vooraf of je van alle programma's een cd of installatieprogramma hebt, en minstens zo belangrijk, een licentiecode voor de progamma's die dat nodig hebben.
Zorg daarna dat je een backup hebt van al je persoonlijke bestanden. Vergeet daarbij e-mail, contactpersonen en bladwijzers niet.

Trek er een heel weekend voor uit als je Windows nog nooit eerder opnieuw ge´nstalleerd hebt. Na de installatie van Windows raad ik je aan alleen programma's te installeren die je 100% zeker in de komende maand gaat gebruiken. De rest zou ik pas installeren wanneer je het nodig hebt. De ervaring leert dat er altijd wel dingen zijn die je toch niet meer gebruikt.

Maar als het alleen gaat om de overstap van 32 naar 64 bit, weet ik niet of je dat wel zou moeten doen. Doe dat alleen als je recente zware games of videobewerking wilt doen. Anders heb je er toch geen voordelen van. Als voorbeeld: als je Microsoft Office hebt, dan installeer je de 32 bits versie op je 64 bits Windows. Geen enkel voordeel dus.

anoniem63039 18 June 2016 16:05

Foobar,
Bedankt voor je reactie; erg nuttig.
Mogelijke overstap naar 64 bit overweeg ik i.v.m. extra ge´nstalleerde RAM van 16 Mb die niet gebruikt wordt in W10-32bit (max 4 Mb). Zou ik graag aan willen spreken i.v.m. regelmatig vastlopen van enkele zware programma's wegens tekort aan werkgeheugen.
Maar, zoals je al stelt, dat zijn wel 32 bits programma's en dan zou een W10-64 bits weinig oplossen.
Misschien moet ik de oplossing hiervoor ergens anders gaan zoeken.

anoniem42071 18 June 2016 16:53

Het is zonde, als je 16 GB geheugen hebt, te werken met een 32 bit versie van Windows. Er wordt maar 3,2 GB van gebruikt dan.
Nou weet ik niet zeker of je kosteloos kunt overstappen van 32 naar 64 bit, maar ik zou het altijd doen, ook al werken sommige programma's op 32 bit.

Niek

anoniem33315 18 June 2016 17:30

32-of 64-bit maakt niet uit.
Wordt gewoon geaktiveerd.

anoniem63039 18 June 2016 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 (Bericht 674518)
Het is zonde, als je 16 GB geheugen hebt, te werken met een 32 bit versie van Windows. Er wordt maar 3,2 GB van gebruikt dan.
Nou weet ik niet zeker of je kosteloos kunt overstappen van 32 naar 64 bit, maar ik zou het altijd doen, ook al werken sommige programma's op 32 bit.

Niek

Je kunt gratis W10-64bit downloaden en installeren.
Registratie gaat automatisch na installatie.
Althans, zo beschijft MS het zelf op hun website.
https://www.microsoft.com/nl-nl/soft...load/windows10

anoniem63039 18 June 2016 22:08

Ik heb besloten om nß vakantie een dag uit te trekken voor installatie W10-64bit.
Zal tzt hier werkwijze en resultaat posten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01.