Computer Idee Forum

Computer Idee Forum (http://forum.computeridee.nl/index.php)
-   Verschil van mening vanuit threads (http://forum.computeridee.nl/forumdisplay.php?f=157)
-   -   PC op stopcontact zonder randaarde ? (http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=71094)

anoniem35068 14 October 2011 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stroke33 (Bericht 584980)
Als je de aarde aan een radiator legt die verbonden zijn met kunststof buis zijn elektrisch met elkaar verbonden want water geleid erg goed, maar een bijkomend probleem is dat aardlekschakelaar van die groep dus niet werkt en alle wandcontactdozen en apparaten in die groep oververhit kunnen raken met brand als gevolg.

Waar haal je deze baarlijke nonsens nu weer vandaan? Sinds wanneer voorkomt een aardlekschakeklaar overbelasting/oververhitting van wandcontactdozen en apparaten?
Citaat:

Toen mijn dochter 20 jaar geleden in een huis uit 1950 kwam wonen stond alles onder stroom ook de aarde van de wandcontactdozen op de natte groep, geen 220 volt maar het gaf een beste klap als je er tegenaan kwam.
Dus alles opnieuw aangelegd ook de aardleiding onder de meterkast (die overigens gewoon goed zat) en gelijk een nieuwe zekeringkast gekocht met 5 groepen en alles voorzien van een aardlek schakelaar.
Nadat enkele keren de zekering terug klapte alles toch nog maar een keer nagekeken en ja hoor de aarde die onder de meterkast naar beneden liep de kelder in zat dus nergens aan bevestigd en dat terwijl er een prachtige vertinde koperdraad van 2,5 mm uit de buitenmuur kwam 4 m verderop, dus een nieuwe vertinde koperdraad gekocht en speciale aardklemmen en tussen het stuk uit de muur en het stuk uit het kelder plafond gehaald en alles was ok, oja en een nieuwe wasmachine gekocht want die was dus defect want bij de eerste keer draaien vloog toen dus wel de aardlek eruit.:(

Als die aardlekschakelaar er eerst niet uitvloog is er toch iets niet goed met dat ding. Hij hoort te reageren bij aardlek, en als jij een 'flinke klap' krijgt van het aanraken van de wasmachine of aardleiding dan heb je die echt wel.... De aardlekschakelaar is een beveiliging tegen het aanraken van door beschadigde isolatie onder spanning staande delen bij ondeugdelijke of ontbrekende aarding.

anoniem14945 14 October 2011 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans60 (Bericht 585018)
Waar haal je deze baarlijke nonsens nu weer vandaan?

Amen.

Daarbij, water is helemaal geen goede geleider. 100% puur water is zelfs een isolator en geen geleider, zie Wikipedia; de eerste halfzin aldaar leest "Puur water zonder ionen is een uitstekende isolator".

Drinkwater is niet zuiver en geleidt daarom een beetje, tussen 510^-4 en 510^-2 S/m. Vergelijk dat met koper: 5.9610^7 S/m, een factor miljard groter (bron). Kunststof verwarmingsbuizen gaan je dus geen goede aarding geven (los van het feit dat je ze daar niet voor moet gebruiken).

anoniem35068 14 October 2011 13:44

Zelfs metalen water- of verwarmingsleidingen kunnen niet als aardleiding dienen. Door de overgangsweerstanden bij de koppelingen kan de totale aardweerstand dusdanig oplopen dat er van veilige aarding geen sprake meer is.

anoniem14733 14 October 2011 13:55

Ik ben er nog eens over gaan lezen en ik bleek er ook fout mee te zitten.
In mijn eerste reactie ging ik uit van een ervaring wat ik zelf met mijn pc had, en wat een aantal mensen mij toendertijd als advies gegeven hebben. Daarna is die vraag eigenlijk nooit meer aan de orde gekomen (althans niet bij mij).

Maar toen hadden we nog geen internet. Nu wel, en het blijkt inderdaad dat het aarden aan water- of verwarmingsleidingen geen goede zaak is en in bepaalde situaties zelfs onveiliger kan werken.
Zo zie je maar weer, men is nooit te oud om te leren en internet is een super handig medium;)

anoniem35068 14 October 2011 14:05

Dat was het al in de tijd dat ik mijn opleiding kreeg, ruim 30 jaar geleden.... Vroeger, met gelaste en (in mindere mate) gesoldeerde leidingen was aarding aan water- en verwarmingsleidingen voldoende veilig. Met de opkomst van knelfittingen en kunststof water- en verwarmingsleiding is dat ronduit onzeker of onveilig geworden.

anoniem22217 14 October 2011 16:35

Het gaat er niet om dat aarding aan kunststof buizen niet kan maar dat je wel degelijk een klap kunt krijgen ondanks de "geringe" stroomdoorgifte van water.
Neem al voorbeeld maar een verlengsnoer en stop deze in een wandcontactdoos en laat het contact van het verlengsnoer in een emmer water zakken?(niet uit proberen hoor).

Aardelek schakelaar link ik moet het goed mis hebben maar zonder aarding doet een aardlek schakelaar niets.

anoniem26138 14 October 2011 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger (Bericht 585025)
het blijkt inderdaad dat het aarden aan water- of verwarmingsleidingen geen goede zaak is en in bepaalde situaties zelfs onveiliger kan werken.

Het misleidende verhaal dat het wl kan.... komt simpel voort uit het feit dat waterleidingen standaard geaard worden, dus er loopt een aarddraad vanuit b.v. de waterleiding in de douche naar de aardaansluiting in de meterkast.
Heb je door het hele huis solide koperen waterleidingen (zoals vroeger gewoon was) dan is het inderdaad een (werkbare, maar inmiddels niet meer zo'n slimme) optie om aarde vanaf de waterleiding te betrekken.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans60 (Bericht 585031)
... Met de opkomst van knelfittingen en kunststof water- en verwarmingsleiding is dat ronduit onzeker of onveilig geworden.

anoniem26138 14 October 2011 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stroke33 (Bericht 585069)
Het gaat er niet om dat aarding aan kunststof buizen niet kan maar dat je wel degelijk een klap kunt krijgen ondanks de "geringe" stroomdoorgifte van water.

Voldoende om de aardlekschakelaar te kunnen triggeren.
Maar absoluut geen veilige aarding of verbinding.

Citaat:

Overigens kan TS ook defecte Elco's hebben rond de processor op het moederbord want als die bol staan is het vaak ook al mis met vreemde fouten tot gevolg.

Verkeerde topic ? :p
De vraag was of randaarde nodig is.

.

dutch-online 14 October 2011 18:39

Aarding aan kunststof , ?? lijkt me een slechte optie

Oorspronkelijk geplaatst door stroke33
Het gaat er niet om dat aarding aan kunststof niet kan . ???

anoniem26536 14 October 2011 21:16

Overspanningsbeveiligde contactdoos ?
Citaat:

Een snoer met overspanningsafleiders zal dan ook niet beschermen tegen blikseminslag. Daar is maar n remedie tegen: alle stekkers er uit trekken.
Een 'oudere' topic : http://www.wetenschapsforum.nl/index...howtopic=37234

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:52.