Computer Idee Forum

Computer Idee Forum (http://forum.computeridee.nl/index.php)
-   Verschil van mening vanuit threads (http://forum.computeridee.nl/forumdisplay.php?f=157)
-   -   PC op stopcontact zonder randaarde ? (http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=71094)

anoniem14733 13 October 2011 13:56

@Dutch-Online: Inderdaad, daarom kan ik hem beter afbouwen en misschien kijken voor iets beters.

@Yomel: v.w.b. waterleiding of verwarming.... die kun je ook gebruiken om te aarden. In de DOS tijd had ik zo'n leuke pc, die kon je alleen aanraken met geisoleerde schroevendraaiers en de kap er alleen afhalen als het ding al zeker een kwartier uit stond. Stootte je daar per ongeluk met je arm of hand tegen, kreeg je een echt een behoorlijke klap van de lekspanning die op de kast stond.:)
Uiteindelijk hebben we dat toen sterk verminderd gekregen door hem met een stukje koperkabel aan de verwarming vast te maken. Zat er nog ietwat lekspanning op, maar niet meer zoveel.

anoniem14945 13 October 2011 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BlackTiger (Bericht 584921)
Uiteindelijk hebben we dat toen sterk verminderd gekregen door hem met een stukje koperkabel aan de verwarming vast te maken.

Zoiets alleen doen als het verwarmingssysteem geaard is. Tegenwoordig wordt vaak met kunststof verwarmingsleidingen gewerkt en dan zet je op deze manier alleen spanning op je radiator en is nog niks geaard.
Toegegeven, in de meeste huizen met kunststof verwarmingsleidingen zijn er ook overal wandcontacten met randaarde, maar toch...

anoniem14733 13 October 2011 14:11

Citaat:

Zoiets alleen doen als het verwarmingssysteem geaard is.
Ja uiteraard, maar gelukkig bestaat de verplichting een aardlek aan de CV te hebben al wat langer dan de verplichting op geaarde stopcontacten.:)

Inderdaad zie je tegenwoordig weer meer andere soorten, zoals combi-ketels, kunststof onderdelen zoals jij al zegt en dan wordt het weer een andere zaak.

Het blijkt toch altijd een beetje nadenken en controleren of het wel klopt/kan wat men doet.

dutch-online 13 October 2011 14:21

Inderdaad, daarom kan ik hem beter afbouwen en misschien kijken voor iets beters.

Zelfs met het opruimen van Airco's kun je nog allerlei regeltjes tegenkomen.

dutch-online 13 October 2011 14:26

Toegegeven, in de meeste huizen met kunststof verwarmingsleidingen zijn er ook overal wandcontacten met randaarde, maar toch...[/QUOTE]

...
Kom ik hier nog niet tegen . eerlijk gezegd nog nooit gezien,
Wel een Kunststof Ommanteling van Leidingen . maar dan heb je toch ergens weer een stukje kale leiding.;)

anoniem14945 13 October 2011 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dutch-online (Bericht 584930)
eerlijk gezegd nog nooit gezien

http://www.klusvraagbaak.nl/forum/about9150.html

anoniem17857 13 October 2011 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door FooBar (Bericht 584925)
Zoiets alleen doen als het verwarmingssysteem geaard is. Tegenwoordig wordt vaak met kunststof verwarmingsleidingen gewerkt en dan zet je op deze manier alleen spanning op je radiator en is nog niks geaard.
Toegegeven, in de meeste huizen met kunststof verwarmingsleidingen zijn er ook overal wandcontacten met randaarde, maar toch...

ik moet met klem benadrukken: ZOIETS NOOIT DOEN!!!!!

het is wettelijk verboden een metalen gestel zoals verwarming of waterleiding te gebruiken als aarde.
er zonder meer vanuit gaan dat die systemen deugdelijk geaard zijn kan betekenen dat je het apparaat wat je wil aarden, niet aan aarde legt omdat de verwarming of waterleiding niet voldoende geaard is, het kan er ook voor zorgen dat je met een bv defecte computer ervoor zorgt dat je alle verwarmingsplaten of kranen onder spanning zet.
een praktijkvoorbeeld hiervan is een woning in rotterdam waar ik een paar jaar geleden aan moest werken waarbij de waterleiding niet geaard was, de aarddraad die ervoor bedoeld was hing notabene gewoon boven in de badkamer los naast de waterleiding. raakte je de kraan aan kreeg je een leuke opdonder. de mensen douchten hier gewoon onder. ONDER SPANNING dus.
het draadje weer op de waterleiding zetten werkte afdoende. de fout zat in de installatie waar een fase niet goed zat, waarbij de leiding onder spanning kwam te staan.

anoniem17857 13 October 2011 20:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Niekie30 (Bericht 584787)
Ricky. Ooit had ik een Commodore Amiga en als die niet op een geaard stopcontact stond en wel uitgeschakeld, dan stond er 150 Volt (iets van wissel stroom? of iets anders op het chassis). Je hoefde dan ook geen printer aan te sluiten of zo want goede kans dat het ding er mee kapte.
Ik weet dat de pc's van tegenwoordig er veel beter tegen kunnen, want mijn hele installatie is niet geaard, maar door de vreemde problemen die TS meldt zou er één bij van de aangesloten apparaten mogelijk toch iets fout kunnen zijn, waardoor wel of geen aarde een rol zou kunnen spelen.

Het is ook een beetje het "uitsluiten" van andere oorzaken in dit geval.

Niek

dit is dus duidelijk een geval van het gebruik van condensators die tussen de fase en het chassis zitten, als ontstoorschakeling.

anoniem22217 13 October 2011 21:42

Als je de aarde aan een radiator legt die verbonden zijn met kunststof buis zijn elektrisch met elkaar verbonden want water geleid erg goed, maar een bijkomend probleem is dat aardlekschakelaar van die groep dus niet werkt en alle wandcontactdozen en apparaten in die groep oververhit kunnen raken met brand als gevolg.
Toen mijn dochter 20 jaar geleden in een huis uit 1950 kwam wonen stond alles onder stroom ook de aarde van de wandcontactdozen op de natte groep, geen 220 volt maar het gaf een beste klap als je er tegenaan kwam.
Dus alles opnieuw aangelegd ook de aardleiding onder de meterkast (die overigens gewoon goed zat) en gelijk een nieuwe zekeringkast gekocht met 5 groepen en alles voorzien van een aardlek schakelaar.
Nadat enkele keren de zekering terug klapte alles toch nog maar een keer nagekeken en ja hoor de aarde die onder de meterkast naar beneden liep de kelder in zat dus nergens aan bevestigd en dat terwijl er een prachtige vertinde koperdraad van 2,5 mm uit de buitenmuur kwam 4 m verderop, dus een nieuwe vertinde koperdraad gekocht en speciale aardklemmen en tussen het stuk uit de muur en het stuk uit het kelder plafond gehaald en alles was oké, oja en een nieuwe wasmachine gekocht want die was dus defect want bij de eerste keer draaien vloog toen dus wel de aardlek eruit.:(

Overigens kan TS ook defecte Elco's hebben rond de processor op het moederbord want als die bol staan is het vaak ook al mis met vreemde fouten tot gevolg.

anoniem26138 14 October 2011 06:10

De voordelen van randaarde aansluiting voor de PC:

1) De betere veiligheid en schadebeperking bij blikseminslag; de bliksem vindt aarde dichtbij mocht het via het stopcontact inslaan, en prefereert dan de weg in de netstekker of voeding terug naar aarde.
Vooral een bedraad netwerk aan een (één) niet-geaarde PC kan bij inslag helemaal vernietigd raken juist omdat de providerkant (b.v. de coax kabel) wel degelijk geaard is. Komt er namelijk blikseminslag binnen via het stopcontact zonder randaarde, dan zal de voeding - het moederbord - de netwerkadapter - de UTP kabel - de router - en het modem beschadigen, voordat de bliksem aarde bereikt.
Mocht jij als gebruiker ook nog aan het keyboard zitten, dan heb je bij een ongeaarde PC ook een hoger risico een deel van dat circuit te worden.

2) de veiligheid dat er aarde dichtbij en rondom spanningvoerende delen ligt, dus de kast en afgeschermde draden.
Als er 'lekkage' optreedt zal de lekkende stroom de kortste weg naar aarde prefereren. Denk daarbij aan een defecte condensator in de voeding, of een kop vloeistof welke over- en/of in het apparaat valt, of een insect dat zich in de voeding laat verkolen.
In moderne huizen zal daarbij de aardlekschakelaar (het woord zegt het natuurlijk al) automatisch de stroom afsluiten, i.p.v. dat de kast onder spanning blijft staan.

3) de betere bescherming tegen interferentie en inspraak op leidingen in-, van- en naar de PC. Storingsvelden zijn berekenbaarder. Als de helft van de apparatuur (als voorbeeld gaf ik al de kabel naar je ISP) wel- en de andere helft niet geaard is, dan is er zelfs een grotere kans van het ontstaan van een z.g. 'aardlus' welke onbedoelde en onberekenbare storingen (interferenties, brommen) kan geven.

Het nadeel van randaarde aan de PC.... Mocht via een andere weg buiten de PC (b.v. een schemerlamp) je lichaam aan fase komen te liggen, dan is de kast van je PC (of b.v. de massa van je hoofdtelefoon, of USB aansluiting) de plaats om aarde aan te raken, en dus een flinke klap te krijgen. Wel hoort tegenwoordig dan de aardlekschakelaar in te kicken.

Nadeel twee is natuurlijk de noodzaak van een randaarde stopcontact, maar dat is zelfs voor een paar tientjes en een uurtje of twee werk zelf toe te voegen.
Ik heb dat na een jaartje of wat twijfel in ieder geval wel gedaan :)
.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.