Computer Idee Forum

Computer Idee Forum (http://forum.computeridee.nl/index.php)
-   Hardware overige (http://forum.computeridee.nl/forumdisplay.php?f=144)
-   -   Geen beeld bij opstarten pc (http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=82296)

anoniem44990 1 May 2019 16:22

Geen beeld bij opstarten pc

Ik krijg geen beeld op mijn monitor.Ondanks het groene en rode lampje branden op mijn mobo, de fan boven het koelblok en de ventilator van de voeding draaien,de dvd player normaal werkt en ook de rewrite speler,verschijnt er geen introductie van het bios op het scherm van de monitor.De NVIDEO kaart zit
in een AGP slot en is de enige grafische kaart op het moederbord.Dus geen on-board video op het mobo.Ik heb het slot gereinigd met een druk spuitbus .Reeds driemaal de video kaart opnieuw in het slot gestoken zonder resultaat.Alleen de videokaart en de dvd player en rewrite player en diskette speler zijn aangesloten op het mobo.Ik heb een andere philips monitor aangesloten, maar dit verhielp het probleem niet en het scherm bleef kaal.De beide monitors reageren hetzelde: als ik op de schakelaar druk brandt een groen ledje en na een kort tijdje hoor ik een klik en wordt het ledje geel en gaat hij uit.Als ik de monitor alleen aansluit op de netvoeding verschijnt een melding dat de videokabel moet gecheckt worden.Dus de monitor werkt goed zonder gebreken.Ik heb de cmos in de bios kortgesloten.Wordt de nvideo kaart niet herkent in de bios omdat ik de bios heb gereset?Ik heb alleen een oude video kaart die in een iso slot steekt,maar deze zal waarschijnlijk niet passen in een agp- of pci slot. Er is reeds een topic met de titel "Elco's solderen op Transcend ts-asp3". Deze topic is een vervolg daarop.
gilberto. ;)

anoniem44990 1 May 2019 18:06

Even een aanvulling. Ik heb een videokaart uit een oude pc die past in een pci slot geplaatst in mijn computer, maar zonder resultaat. Deze video kaart is niet stuk en werkt op de oude pc nog altijd uitstekend. Dit doet me vermoeden dat het een software probleem is met de bios die de grafische kaart niet vindt of herkend.

Maar normaal gezien is er ook een driver voor de monitor die moet worden geïnstalleerd. Gebeurd dit zonder beeld op het scherm en in dos mode? Maar wat misschien wel belangrijk is! De monitor is gekocht bij de oude computer met de iso-en pci sloten.
De computer waar de videokaart in het APG slot steekt is niet samen gekocht met deze monitor maar met een andere Philips monitor.
Misschien speelt dit een rol in het geheugen van de bios. Maar vermits ik ook de tweede aangekochte monitor heb aangesloten op de pc waarmee hij is samen gekocht, en geen resultaat gaf, kan het natuurlijk ook iets anders zijn. Ik weet het niet ,misschien dat iemand van jullie nog andere suggesties heeft;

gilberto :o

anoniem38560 1 May 2019 20:04

Check of je power supply goed functioneerd op alle kanalen, oudere psu kunnen vaak de stroompiek niet meer aan om de boel op te starten. Soms helpt het om na het opstarten niet de powerknop te gebruiken maar de resetknop.

anoniem42071 1 May 2019 22:13

Als deze vraag over dit moederbord gaat: https://forum.computeridee.nl/showth...ght=moederbord
Zou ik er snel mee stoppen en iets anders proberen te kopen.
Solderen op een moederbord gaat zelden goed.

Niek

anoniem44990 1 May 2019 22:40

Hello Bartje,

Wat bedoel je met de power supply testen op alle kanalen? Ik ben een leek in computers, dus hoe doe je dat? Ik heb de monitor vandaag aangesloten op een andere pc en de monitor werkte normaal en Windows 7 kwam op het scherm zonder problemen. Dus ligt de oorzaak bij de computer? Maar waar precies? Vermits de fan op het koelblok van de cpu en de fan in het voedingsblok normaal draaien, het groene lampje St-by- led en het rode lampje memory- led branden, de dvd player en de rewrite player ook normaal werken, vind ik het raar dat er geen beeld op het scherm komt bij het opstarten. Als ik de monitor aanzit brandt het groene ledje en valt na enkele ogenblikken weer weg(geel ledje) terwijl er op het scherm de tekst Going to off mode verschijnt. Deze tekst verscheen ook bij de andere pc toen ik hem normaal afsloot in Windows door de klikken op "Afsluiten" Deze tekst komt altijd bij het afsluiten van het O S Windows. Maar het verschil is dat de monitor geen signaal krijgt van het bios dat het kan starten. Bij mijn andere pc wordt het goedkeuringssignaal wel gegeven en verschijnt de bios versie en andere opstartdata op het scherm van de monitor. De video kaart is dus stuk omdat het geen positief signaal ontvangt van de bios. Ik heb een andere nog goed werkende nvidea kaart in een pci slot geplaatst, maar dit werkte niet. Dus om volledige zekerheid te hebben zou ik met een nieuwe AGP grafische kaart moeten testen om te zien of het aan de video kaart of het mobo te wijten is. Wat denk jij ervan?
Aan Niekie
Dat besef ik goed, maar ik wil er zeker van zijn en eerst testen of mijn AGP videokaart nog in orde is. Is dit zo, dan zal het moederbord ofwel de voeding de oorzaak zijn. Als de vier elco's niet goed zijn gesoldeerd dan heb je een punt.
gilberto

anoniem42071 1 May 2019 23:17

Citaat:

Aan Niekie
Dat besef ik goed, maar ik wil er zeker van zijn en eerst testen of mijn AGP videokaart nog in orde is. Is dit zo, dan zal het moederbord ofwel de voeding de oorzaak zijn. Als de vier elco's niet goed zijn gesoldeerd dan heb je een punt.

Citaat:

Even een aanvulling. Ik heb een videokaart uit een oude pc die past in een pci slot geplaatst in mijn computer, maar zonder resultaat. Deze video kaart is niet stuk en werkt op de oude pc nog altijd uitstekend. Dit doet me vermoeden dat het een software probleem is met de bios die de grafische kaart niet vindt of herkend.
Nu spreek je jezelf een beetje tegen denk ik.

Niek

anoniem26138 2 May 2019 12:38

Heb je de Clear_CMOS jumper goed terug geplaatst ? Zie manual.

Als je op de reset knop drukt terwijl de PC aan staat, wat gebeurt er ?

Ben ook bang dat het einde oefening is...

anoniem44990 3 May 2019 11:24

Ik vrees ook dat het mobo de oorzaak is omdat ik er vier elco's op heb vervangen . Op het zicht blijken deze goed gesoldeerd te zijn, en dat is bedrieglijk. Mijn vaste computerdealer heeft me 2 oude AGP video kaarten bezorgd. Ik heb ze allebei geplaatst maar er komt geen beeld op het scherm van de monitor. Het staat nu wel vast dat er grote kans is dat het moederbord stuk is. De clear- cmos jumper heb ik reeds driemaal kort gesloten zonder resultaat. Het geheugen is ook eens verplaatst van sleuf. Er gebeurt niets als ik op de resetknop druk. De toestand is dus nu zo: Als ik op de schakelaar op het frontpaneel druk gaat naast het groene lampje dat reeds brandt ook het rode lampje branden. Groen lampje staat voor St by -led en rood lampje voor memory-led. De ledjes van de dvd player en cd - brander lichten op. Ik heb een dvd in de schuifla van de dvd speler gelegd en die begint normaal te draaien. Ook de cd (re)writer werkt normaal als ik er een cd in plaats. De ledjes voor de stroom groen en voor de harddisk oranje branden ook. Ik heb ook de geluidskaart terug geplaatst, maar ik hoor geen pieptonen tijdens de opstart. De luidsprekers zijn natuurlijk ook aangesloten. Zoals eerder vernoemd draaien zowel de fan boven het koelblok van de cpu en de fan in de voedingsblok normaal. De monitor heb ik aangesloten op mijn andere computer in de slaapkamer en werkt ook normaal als ik deze pc opstart met Windows 7.Je kunt er vanuit gaan dat de apparaat toestellen zoals de dvd player, de cd brander en de harddisk draaien door de voeding van het voedingsblok, de fan op het koelblok krijgt stroom langs het mobo en ook de ledjes op het frontpaneel en de lampjes op het moederbord worden gevoed langs het mobo, eveneens de drukschakelaar wordt voorzien van stroom langs de connector op het mobo. Dus niet zoveel spanning wordt er genomen door de verbruikers op het moederbord. Normaal gezien stopt de pc met werken als het signaal van de bios een aangesloten apparaat tegenkomt dat niet goed functioneert. Nu blijkbaar niet. Ik heb een nieuw batterijtje geplaatst op het mobo, ik vind wel dat de knoopcel cr 2032 wat losjes in zijn batterij houder zit. Zou het kunnen dat de bios niet voldoende stroom krijgt van de knoopcel? Ik heb tegen het batterijtje geduwd met een potlood tijdens het opstarten, maar dat verhielp niets. En als je een nieuwe grafische kaart in het APG slot steekt, en een monitor aansluit die niet zijn geïnstalleerd op de harddisk en dus ook niet gekend in het bios, vormt dit geen probleem bij het niet doorstarten van de computer?
M.a.w. Als je een nieuwe monitor aansluit op een pc, heeft die dan onmiddellijk beeld op het scherm zonder de installatie van een driver?
gilberto :(

anoniem26138 3 May 2019 12:17

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gilberto (Bericht 687562)
....Er gebeurt niets als ik op de resetknop druk.

Dat connectorblok met de resetknop en aan/uitschakelaar, gooi daarvan alle contacten eens helemaal los, behalve je aan/uit schakelaar, dus alleen 2 draadjes aangesloten. De rest is niet echt nodig voor de werking, behalve misschien RESET, maar die werkt nu toch niet volgens jou.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor je geheugen, dat mag je er ook even uit laten om te testen, ook dan zou het beeld moeten geven.

AGP zit eigenlijk ook op de PCI bus, dus daar zal vanwege die twee verschillende grafische kaarten (PCI en AGP) iets fout zijn gegaan.

Je kan de gesoldeerde contacten eventueel schoonmaken met een stevige wattip en een weinig thinner of aceton om de bruine hars er af te krijgen. Zo kan je het resultaat beter zien.
Check heel goed of er niet in de buurt een beetje soldeertin op andere plaatsen is gevallen.

Voeding zou je voorzichtig kunnen meten of alle spanningen er zijn.
Probleem is alleen om voor dit klusje één dunne meetpunt te maken waarmee je bovenin de 20-pin connector rond kan prikken.
De andere meetpunt (het zwarte meetsnoer van de multimeter) verbindt je voor al het meten alleen met massa, de kast dus.
Meter op het 20V gelijkspanningsbereik, en prikken maar.... met beleid uiteraard, want het moet gebeuren met een werkende PSU en moederbord.
Maar ik denk helaas dat die PSU wel werkt.

anoniem44990 3 May 2019 17:21

QUOTE=gilberto;687562] Er gebeurt niets als ik op de resetknop druk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:30.