PDA

View Full Version : SSD Installeren

jimmypop
11 november 2012, 16:07
Hallo,

Ik heb een vraagje:

Ik heb een ssd gekregen en zou die nu graag in mijn computer installeren.

Ik heb een dell inspiron 580.
windows 8
Ik heb 4 sata poorten en die zijn zo aangesloten:

sata1: HDD (met win8 )
sata2: cd-rom
sata3: HDD
sata4: SSD

In deze opstelling, wil de computer niet doorstarten naar windows. Hij gaat door zijn bios en blijft dan steken met 1 knipperend - in de linker bovenhoek. Haal ik de ssd er terug af, start hij wel op.

Ik kan in mijn bios Ata veranderen naar ahci maar meer ook niet.
Nu als ik dit verander, start hij ook niet op en springt het terug op ata.

Nu zou ik graag die ssd gebruiken maar niet heel mijn pc kapot helpen.

Hoe kan ik dit oplossen, dat ik toch zeker nog altijd die hdd met windows op kan blijven behouden en daarop kan blijven opstarten ? (desnoods dualboot met 2x win8 )

Thnx

Jeroentje94
11 november 2012, 17:00
Verwissel de apparaten aan sata2 en sata4. Koppel sata3 eventjes los. Start normaal op en initialiseer de SSD als MBR. Goede een goede format NTFS (geen snelle). Laat ongeveer 10 gigabyte ongepartitioneerd.

jimmypop
11 november 2012, 17:16
is er een mogelijkheid dat ik er een dualboot systeem kan van maken, dan kan ik profiteren van de ssd snelheid en als er iets misloopt, heb ik nog altijd mijn andere win 8 ?

jimmypop
11 november 2012, 19:45
het is perfect gelukt. Ik heb nu een dualboot win 8 systeem

Niekie30
11 november 2012, 21:24
V Laat ongeveer 10 gigabyte ongepartitioneerd.

Waarom dat dan Jeroen?
Bij de oudere ssd's werd dat weleens aangeraden.

Niek

Jeroentje94
11 november 2012, 22:56
Waarom dat dan Jeroen?
Bij de oudere ssd's werd dat weleens aangeraden.

Niek

Ja, tegenwoordig hebben alle SSD wearing level. Toch vind ik het verstandiger om een deel van je SSD ongepartitioneerd te laten voor als de cellen aan hun max komen.
Ook komt het je performance ten goede, zie o.a. hier (http://www.ssdworld.net/).

Niekie30
11 november 2012, 23:13
Het artikel waar je naar verwijst is behoorlijk oud:

Ik lees daar wel dit: Some SLC ssd's such as the Intel X25-E series, contain more flash memory than that can be partitioned.
Thus the firmware has more free memory blocks to write to, which significantly boosts performance.

It has been tested whether this trick can also be used on other ssd's, and that works!
When you create a partition with approximately 90% of the maximum size of the ssd, the performance will stay much more consequent even when the partition gets full.

You 'throw away' some space however.
And probably it is not necessary to use this tweak in the future, when Windows 7 and the ssd's support the TRIM command.

En TS heeft het al over Windows 8.

Niek

jimmypop
12 november 2012, 07:46
ok, hij draait dus perfect in dualboot maar ik kan de computer maar niet in ahci mode krijgen.

sata1: hdd (win8 )
sata2: ssd (win8 )
sata3: hdd
sata4 cd-rom

ik had de ssd als 1ste boot device gezet en dan ata op ahci gezet. De computer gestart en er kwam op
sata1: installed
sata2: installed
sata3: installed
sata4: installed

en hij herstartte terug. Hij startte door naar windows en alles lukte, toen ik via as ssd tool keek stond er nog altijd pciide bad, dus geen ahci. en idd in mijn bios was alles terug gezet naar de oorspronkelijke settings.

Desperado
12 november 2012, 08:10
Het snelst opstarten gaat natuurlijk met de SSD, die zou ik wel als first boot zetten .

Werkt dat niet goed , kun je met de W8 DVD opstart herstel uitvoeren.

Niekie30
12 november 2012, 08:58
AHCI moet je instellen voor je gaat installeren. Dat gaat nooit achteraf.
Heb je nu een dual boot van 2 x windows 8?

Niek

jimmypop
12 november 2012, 09:47
idd, dualboot van 2x win8.

blijkbaar kan je wel naar ahci achteraf via het register maar dit lukt niet bij mij

http://www.ithinkdiff.com/how-to-enable-ahci-in-windows-8-after-installation/

blackberry25
12 november 2012, 10:06
De oplossing om ahci in te schakelen was bij mij, De SSD op sata 1 en de overige harde schijven loskoppelen. Dan ahci inschakelen in de bios en Windows 8 op de SSD installeren. Daarna de harde schijven weer aankoppelen en het werkte.

jimmypop
13 november 2012, 12:49
Ok, ik zal eens proberen om de ssd op sata poort 1 te steken en de andere op sata 2
Dan win8 opstarten op de ssd en het.register aanpassen, ata veranderen naar ahci en dan hopen
Dat het werkt. Stel dat het werkt, zal ik dan mijn andere win8
Op de gewone hdd kunnen opstarten ?

Niekie30
13 november 2012, 12:55
Je leest niet echt goed.
SSD op poort 1. AHCI inschakelen en Windows opnieuw installeren.
Als je perse een dualboot wil van W8 (zinvol?) dan zou ik de andere schijf met W8 wel aangesloten laten.

Niek