PDA

View Full Version : usb-stick opeens 'alleen lezen'

toverheks
21 januari 2012, 15:52
De buurman heeft een usb-stick waar hij zijn documenten op kopieert. Dat gaat altijd goed tot gisteren. Hij wilde de oude back-ups eraf halen en dat lukte niet.
Maar ik ontdekte dat alles 'tegen schrijven beveiligd' is. Je kan er niets meer op veranderen en ook niets van wissen. Het is opeens 'alleen lezen'. De stick lijkt daarmee onbruikbaar geworden.
De documenten zijn inmiddels ook veiliggesteld op een externe harde schijf, dus we hebben geprobeerd de stick te formatteren. Ook dat lukt niet.

1. Weet er iemand of er nog een mogelijkheid is om de stick weer bruikbaar te maken?
2. Iemand een idee hoe het gekomen zou kunnen zijn? (Ik denk, dat de stick er misschien te vroeg is uitgetrokken.)

yomel
21 januari 2012, 16:43
is het echt een usb stick of is het een sd kaartje in een usb houder?
sd kaartjes hebben namelijk een klein schakelaartje aan de zijkant zitten.

toverheks
21 januari 2012, 17:30
Het is een gewone échte usb-stick.

tjoekse
21 januari 2012, 19:30
probeer dit eens.

verkenner
rechts klik op het sticky
eigenschappen
extra
nu controleren

toverheks
21 januari 2012, 21:32
Ja, tjoekse, dat hebben we ook al geprobeerd. Het antwoord is dan zoiets als: deze schijf is beveiligd tegen schrijven.
Als je de stick er in steekt, vraagt de computer al of-ie gecontroleerd moet worden. Dat is voor mij een teken dat er iets mis mee is.

Niekie30
21 januari 2012, 21:40
Heksje wat doe je weer bij de buurman?....:-) maar eeeeh kijk even of je met dit programma iets kunt: http://www.vconsole.com/client/?page=page&id=13

En dan: Klik eens met rechts op de usb stick, kies eigenschappen en kijk of er een vinkje staat bij "alleen lezen".

Niek

toverheks
22 januari 2012, 08:53
Na m'n grinnik om je opmerking, heb ik het programma dat je opgeeft gedownload en gebruikt. De test 'read' geeft hetzelfde resultaat als in het voorbeeld op de downloadpagina, behalve de gevulde groene balk bij 'Device map'. Er staat bij Error count: Read Fatal/Recoverable: 0/0, Write Fatal/Recoveralbe: 0/0, Comparison: 0.
En wat ik ook probeer: de log file krijg ik niet opgeslagen.
Ik begrijp niet wat ik hiermee opschiet.

Het tweede punt: Bij rechtsklikken en Eigenschappen (bij een map op de stick) staat inderdaad een blauw vakje bij alleen lezen, dat had ik allang gezien. Als ik dat vakje wegklik, krijg ik een foutmelding met die eindigt met: Het medium is tegen schrijven beveiligd.
En bij geen enkele map op de stick is er bij rechtsklikken de optie: Verwijderen.
En als ik rechtsklik op de usb-stick zelf en kies voor Formatteren, is ook dat onmogelijk.

erikdenhouter
22 januari 2012, 10:53
... Iemand een idee hoe het gekomen zou kunnen zijn? (Ik denk, dat de stick er misschien te vroeg is uitgetrokken.)
Dit soort media is niet eindeloos te gebruiken, en de stick heeft daarom (soms) een mechanisme wat er voor zorgt dat alle geheugencellen evenredig worden gebruikt (wear leveling) om de levensduur te verlengen. Worden er defecten gevonden dan heeft de stick nog een aantal reservecellen. Zijn ook die op, dan kan dat mechanisme de hele stick 'Alleen lezen' zetten (onomkeerbaar) om de data die er op staat in ieder geval veilig te hebben, en aan te geven dat de stick vervangen moet worden.

Of dat bij die stick ook gebeurd is... ? Het ligt ook aan het merk en soort geheugen hoe lang ze mee gaan. Een levensduur van 10.000 schrijfacties voor het ene model, of 100.000 schrijfacties per individuele cel voor het andere model voordat ze gaan, en dan is er dus de factor of die stick dus zo'n 'wear leveling' ingebouwd heeft.
Ik heb er zelf eentje waarbij een getal van 1.000.000 vermeld wordt. Veel verschil dus.
Verder is een ouder model al weer wat minder betrouwbaar en robuust dan de laatst geproduceerde.

rama
22 januari 2012, 12:23
Hallo,

Zit er op de usb stick geen 'schuifje' waardoor hij geblokkeerd is voor wijzigingen. Ik heb nl ook 2 van deze sticks met links een heel klein schuifje.

vr.gr.

tjoekse
22 januari 2012, 13:22
een foutje in het register mischien , probeer dit eens .
dat past het register weer aan .

Enable USB Write .
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/registry-hack-to-disable-writing-to-usb-drives/

toverheks
22 januari 2012, 14:17
Erik,
Bedankt voor je uitgebreide poging om me wat meer te leren over usb-sticks. De buurman kennende is deze stick echter misschien wel 4 of 5 (!) keer gebruikt, dus nog niet in de verste verte toe aan de 10.000 of 100.000 schrijfacties. Het ding zat zelfs nog in de originele verpakking!

Nee, rama, er zit geen schuifje op. Ik zou trouwens niet weten wat de 'linkerkant' is van een usb-stick.
En, tjoekse, ik durf dat met het register niet aan. Ik werk met mijn eigen computer, en die is echt veel meer waard dan de usb-stick van de buurman.

erikdenhouter
22 januari 2012, 14:56
.... De buurman kennende is deze stick echter misschien wel 4 of 5 (!) keer gebruikt, dus nog niet in de verste verte toe aan de 10.000 of 100.000 schrijfacties. Het ding zat zelfs nog in de originele verpakking!
Zoiets had ik ook al in vermoedelijke gedachten... :s
Misschien nog garantie ?

Hier heb je een tooltje wat de write protectie misschien kan verwijderen, maar ik heb het zelf nooit geprobeerd. Check vooral goed of je de juiste stationsletter etc. gaat behandelen als dat toepasselijk is tenminste:

http://www.apacer.com/en/support/downloads/Repair_v2.9.1.8A.zip

B.t.w., welk merk / type is het ?
.

Joman
22 januari 2012, 15:38
Wat formatteren betreft, als dat niet lukt, zou je kunnen zoeken naar de HP USB Disk Storage Format Tool die nog hier en daar op internet te vinden zou zijn. Deze zou in veel gevallen problemen oplossen met usbsticks die niet meer geformatteerd kunnen worden door Windows zelf. De USB Disk Storage Format Tool zou dan toch vaak nog de klus weten te klaren, waarna de usb-stick weer als vanouds te gebruiken is.

Ben benieuwd of die stick tot leven kan worden gewekt met de tip van Erik.

toverheks
22 januari 2012, 15:58
Hallo Erik,

Dat tooltje van jou heeft inderdaad geholpen! :p

Het is wel even eng, je krijgt helemaal geen mogelijkheid om een stationsletter in te geven. Maar in eerste instantie had ik de usb-stick nog niet ingeprikt en toen kreeg ik alleen maar een korte foutmelding: USB Flash Disk not found! Het programmaatje zoekt kennelijk alleen naar zulke sticks.
Toen kreeg ik meer vertrouwen en het werkt heel goed. In een ommezien is de stick weer bruikbaar geworden.
Heel erg bedankt, mede namens de buurman.

(Het merk is een beetje lastig, er staat een achterstevoren C in: ICICU, waarvan de 2e C dus andersom staat. 4 GB.)

En alle anderen ook bedankt voor het meedenken. 'Ons forum' heeft al vaker uitkomst geboden!

erikdenhouter
22 januari 2012, 16:31
Wat formatteren betreft, als dat niet lukt, zou je kunnen zoeken naar de HP USB Disk Storage Format Tool die nog hier en daar op internet te vinden zou zijn.
Deze dus:
http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197

Er zijn er verschillende, meestal van de fabrikanten zelf, zoals Trancend (http://www.transcend-info.com/Support/DLCenter/DLSoftware.asp?ID=4&Func1No=3&Func2No=205&LangNo=0) wat een heel arsenaal tooltjes aanbiedt. Probleem is dat je niet weet of ze voor andere merken ook werken.
Dus probeer achter de merknaam te komen, en kijk eerst op hun site.

Verder las ik dat een aantal partitie programma's (partition manager 9, of Partition Magic bijvoorbeeld... Voorzichtig mee zijn wat betreft de keuze van de juiste driveletter) ook wel eens werken door het verwijderen van de partitie, en dan een nieuwe partitie aan te maken, en zelfs Windows schijfbeheer door hetzelfde te doen. Proberen dus.

@toverheks
ik zou hierna wel zeker even een schijfcontrole doen, je weet nooit.

Voor wat betreft de merknaam, beter is het in Windows te lezen bij het hardware ID. En dat op Internet zoeken en vergelijken.

Joman
22 januari 2012, 21:47
Bij een corrupte partitie is de USB-stick helemaal niet toegankelijk (mogelijk wel met een Linux live CD). Herstel van de partitie is wel eens gelukt, met Testdisk, dus tools zoals MiniTool Power Data Recovery en Easeus Data Recovery Wizard zou je dan ook kunnen proberen.
Maar in dit topic dus niet aan de orde.

ricky1
22 januari 2012, 22:12
Dus probeer achter de merknaam te komen
Bijv. met Chip Genius V3.01.0613 - http://mympx.org/Downloads/p13_sectionid/2/p13_fileid/85

Niekie30
22 januari 2012, 22:27
Als ik het verhaal van post 14 goed lees, is het probleem met een toverspreuk (met hulp van Erik) inmiddels opgelost.

Niek

erikdenhouter
23 januari 2012, 06:10
" Abacedabra ICICU, waarvan de 2e C dus andersom staat, en whala... " <;:o)
Bijv. met Chip Genius V3.01.0613 - http://mympx.org/Downloads/p13_sectionid/2/p13_fileid/85
Dit kan makkelijk zijn ja, maar het progje kreeg geen ratings so far. Ook in apparaatbeheer valt dit af te lezen, zij het wat cryptischer misschien.

toverheks
23 januari 2012, 08:31
Abacadabra, wat het merk betreft. Ik wist niet beter dan dit van de buitenkant van de stick af te lezen. Zal het later eens 'van binnenuit' proberen.

Ik heb de stick gisterenmiddag (met een 'link' naar dit forum-onderwerp) naar de buurman teruggebracht.
Gisteravond laat belde hij: "Er is weer hetzelfde probleem!"
Ik weet niet of ik er vandaag aan toe kom, maar dit onderwerp krijgt ongetwijfeld nog een vervolg.

Niekie30
23 januari 2012, 10:15
Weet je zo'n stick kost een euro of 6 hooguit. Als de data eraf is, zou ik hem gewoon adviseren even een nieuwe te halen. Want echt betrouwbaar wordt tie niet meer.
(Je kan natuurlijk altijd nog verhuizen heksje dan is het niet meer jou probleem:-)

Niek

Anacho
23 januari 2012, 10:48
(Het merk is een beetje lastig, er staat een achterstevoren C in: ICICU, waarvan de 2e C dus andersom staat. 4 GB.)
Ik was net even aan het surfen door verschillende webshops, en toen kwam ik het mij tot nu toe onbekende merk ICIDU tegen en zo ziet het logo er dus uit.

16551

erikdenhouter
23 januari 2012, 12:55
:rolleyes: Je vraagt je af hoe ver een merknaam komt welke je niet schrijven kan.
(oh, toch, ICIDU, maar dan moet dat er ook op staan....)

Als je dat programma nog eens doet, doe het testen dan op je eigen PC, dan zien we zo of het ook bij een ander weer gebeurt (na flink wat wegschrijven natuurlijk)... Zo ja, dan heeft het ding zichzelf uitgetoverd. Zichzelf kapot verklaard.

Wat Niek schrijft ben ik met hem eens, ik zelf zou een datadrager die eenmaal (tweemaal) een fout heeft vertoond niet snel meer vertrouwen, en een goed merk 4 GB stick is voor een gering bedrag te koop.

(Ikzelf had twee jaar geleden veel geluk met de 8 GB Sandisk bij die markt voor media-dingen;
€ 8, 88 per stuk.... Maar dat bleek extreem laag, never daarna meer zoiets gezien. En ik heb er zowaar twee :p )

ricky1
23 januari 2012, 13:37
Mogelijk is er bij de Apacer Formatting Tool sprake van een Low Level Format.
Je zou hierna kunnen formatteren met die andere, de HP USB Disk Storage Format Tool - http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197

Joman
23 januari 2012, 21:57
Ook eens met Niek. Ooit een reclamesticky van Informatique gehad van 1 GB die net deed of ie een CD/DVD-speler was. Valt niet mee om een CDtje in zo'n sticky te schuiven!:rolleyes: Als hobbyist pik je het niet en heb ik 'm wel eens werkend gekregen maar dat duurde nooit lang. Uiteindelijk kliko.:(

toverheks
24 januari 2012, 16:12
Weet je zo'n stick kost een euro of 6 hooguit. Als de data eraf is, zou ik hem gewoon adviseren even een nieuwe te halen. Want echt betrouwbaar wordt tie niet meer.
(Je kan natuurlijk altijd nog verhuizen heksje dan is het niet meer jou probleem:-)

Niek

Ja, Niek, dat vinden de buurman en ik ook. Hij gaat een nieuwe kopen.
Het ding doet het vandaag weer, met mijn documenten erop. Natuurlijk is dat alleen een proefbackup, ik heb ook andere. En btw: 'data' is meervoud, hoor!
(Verhuizen? Nee, want ik vind het veel te leuk dat de buurman zo nu en dan mijn hulp nodig heeft. ;))

Niekie30
24 januari 2012, 16:24
Kijk dat zijn de echte mensen, die het leuk vinden een ander "effies" op weg te helpen.
Hmmmmm " data"
Voor de gein en offtopic.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/11358

Data betekent "pakket informatie" en dat is enkelvoud.
De data die die lerares van jou bedoelt, is het meervoud van datum.
Ik denk niet dat je eindwerk over dit soort data gaat.

Dit is niet mijn mening, want ik ben al blij, als ik hier vier regels "vautloos" kan typen:-)

Niek