PDA

View Full Version : Google.nl wordt niet gevonden

HarZ
6 mei 2010, 00:48
Hallo,

Sinds vandaag kan ik www.google.nl niet meer openen.
Als ik deze site via IP http://64.233.183.103:80/ benader, opent de homepage van goolge wel.
Als ik echter een zoekopdracht invul en enter, dan volgt "kan de webpagina niet vinden" HTTP-fout 404.

Het vreemde is op mijn 2e pc werkt google.nl prima.

Wie weet wat er aan de hand kan zijn?

tuin
6 mei 2010, 01:06
Als iets wel via IP te benaderen is lijkt het op een DNS probleem.

Kan je wel via een command promt (cmd.exe) ping www.google.nl uitvoeren?
Heb je dit probleem met meerdere sites?
Is de DNS server voor beide pc het zelfde.

HarZ
6 mei 2010, 11:06
http://www.google.com/chrome kan ik ook niet openen.

Ik weet niet te pingen naar google.nl. Wil je dat even uitleggen? dan ga ik dat doen.
Ik kan overwegend alle sites openen, geen probleem.
Bij beide pc's staat de dns op "automatisch een dns serveradres laten toewijzen"

tuin
6 mei 2010, 16:01
pingen kan via
(xp)
start -> uitvoeren -> (intypen) cmd -> ok -> (intypen) ping www.google.nl -> enter.
(vista/7)
Start -> (intypen) cmd -> ok -> (intypen) ping www.google.nl -> enter.

Kan meteen DNS testen.
Probeer handmatig (tijdelijk, als je wilt) als dns server 8.8.8.8 in te voeren.
Dit is een DNS server van google (toeval).

HarZ
6 mei 2010, 16:48
Hieronder het resultaat van de ping naar google.nl
Geen idee of dit goed of fout is.

http://i380.photobucket.com/albums/oo250/HarryZut/googleping.jpg

tuin
6 mei 2010, 17:28
Dat ziet er gewoon goed uit.
Om te kunnen pingen naar google.nl moet je DNS werken (om achter het IP te komen).
Als je niet op google.nl kan komen met je browser maar wel kan pingen dan zit het probleem mogelijk bij de browser.

Welke browser gebruik je?
Heb je al eens een andere geprobeerd (settings niet importeren)?
Gebruik je een proxy?
Al eens geprobeerd alle browserinstellingen naar standaard waarden te zetten?

erikdenhouter
6 mei 2010, 19:48
Internet Explorer ?

De snelkoppeling 'Internet Explorer (zonder invoegtoepassingen)' proberen (ergens in je Start-menu) om te zien of het aan een plugin ligt.

HarZ
6 mei 2010, 20:10
@ tuin
Internet Explorer 7
Ik heb 2 andere browsers geprobeerd, ook hier geen verbinding te krijgen.
Ik heb de standaardwaarden terug gezet.
Waar kan ik zien of ik een proxy gebruik?

@erik
Ik zie onder START geen internet explorer (zonder inveogtoepassingen)

erikdenhouter
6 mei 2010, 20:25
Ik heb 2 andere browsers geprobeerd, ook hier geen verbinding te krijgen
Dan ligt het dus niet aan de browser.

Meestal beveiliging wat moeilijk doet, maar je kan ook kijken of het host bestand geen vermeldingen met google heeft:
C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\HOSTS (althans.... bij XP)
Openen met kladblok.

HarZ
6 mei 2010, 20:41
In hosts staan inderdaad verwijzingen naar Google
http://i380.photobucket.com/albums/oo250/HarryZut/hosts.jpg

Wat wel vreemd is dat overwegend mijn IP-adres begint met 127 en vanaf Google met 91.
Of heeft dit te maken met het niet kunnen vinden van de website?

erikdenhouter
6 mei 2010, 20:44
Hernoem dit host bestand even in host.old, en zie of het probleem dan weg is.

Alle vermelde google sites (buitenlands) worden omgeleid naar google.nl (naar 91.121.82.175)

Kijk op je andere PC's die het wel goed doen hoe het daar is.

Wat wel vreemd is dat overwegend mijn IP-adres begint met 127 en vanaf Google met 91.

127.0.0.1 is het adres van je eigen netwerkkaart, en daar worden blijkbaar allerlei (onbetrouwbare ?) anti virus programma's naar toegestuurd zodat zij hun 'thuisbasis' (...) niet kunnen bereiken.
╔Ún of ander programma heeft dat er in gezet. (CID ? Verwijder dit eventueel bij je softwarescherm... Het wordt vaak zelf als onbetrouwbaar bestempelt, maar hoe erg het is weet ik niet)

tuin
6 mei 2010, 21:09
Het hosts bestand werkt als volgt

De website achter het IP adress wordt naar het IP adress gestuurd.

In je voorbeeld Google.com (is normaal 74.125.77.104) wordt doorgesluist naar 91.121.82.175.
Zo ook de regels erboven, ik herken er een paar van.

De zichtbare regels boven de google reeks is scareware, nep virusscanners.
Als je naar de site probeert te gaan zal je computer dat verzoek doorsturen naar 127.0.0.1 wat het loopback adress is.
Aangezien jij de website niet 'draait' op je eigen pc zal de pagina niet laden.

Ik neem aan dat er een keer een programma gedraaid is die deze regels hebben toegevoegd.

Ik weet niet of er nog meer in staat, maar om je probleem te verhelpen zou het voldoen om de google regels te verwijderen.
Maar om zeker te zijn dat er geen troep tussen zit kan je zoals erik vermeld beter een leeg hosts bestand hebben :)

Beetje offtopic maar ik gebruik zelf de MVP hosts file:
http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.txt

erikdenhouter
6 mei 2010, 21:27
Maar om zeker te zijn dat er geen troep tussen zit kan je zoals erik vermeld beter een leeg hosts bestand hebben :)

Eerst hernoemen zodat je kan zien of je probleem weg is.
Misschien beter de PC herstarten, en zeker de eerste keer ook de te laden pagina vernieuwen met F5.

HarZ
6 mei 2010, 23:20
Beste tuin en erik,

Ja, dat was um!
Ik heb de onderste regels, met google erin, verwijdert en het hosts bestand onder dezelfde naam opgeslagen.
Nu staat er nog een hele rits in, kan ik die er ook zonder meer uit gooien?

Op mijn andere pc, die al vele jaren langer heb, staan in de hosts file slechts 2 url's.
De functie van de de hosts file is me nog niet helemaal duidelijk maar dat ie zaken kan blokkeren is me nu wel duidelijk.

tuin
6 mei 2010, 23:45
De hosts file is de eerste plek waar de pc zal gaan kijken als hij een IP adres nodig heeft.
Waneer je wilt internetten en www.iets.iets invult wordt dit vertaald naar een IP adres.
Als er iets in de hosts file staat zal windows dit gebruiken, zo niet dan wordt de DNS aangesproken (verder niet belangrijk).
Het punt is, je kan dus 'foutieve' 'vertalingen (van www.iets.iets naar IP)' opgeven.
Virussen misbruiken dit soms, en soms wordt er iets verkeerds in de hosts file gezet.

Om zeker te zijn dat er geen verdere vergissingen in je hosts file staat moet je de inhoud of (laten?) controleren of leeg maken.

Als je denkt dat je dan minder veilig bent omdat bepaalde zaken niet meer geblokkeerd worden neem dan de eerder gelinkte MVP hosts lijst over.
Deze is gecontroleerd.

Wil je de hosts file leeg copy dit er dan in:

XP

127.0.0.1 localhost
Vista

127.0.0.1 localhost
::1 localhost

Win7
(leeg)

Zie Microsoft site (http://support.microsoft.com/kb/972034#LetMeFixItMyselfAlways)
(ik heb de opmerkingen, #de hekjes# weg gelaten in de code blokken)

HarZ
6 mei 2010, 23:59
Alweer wat duidelijker.
Wat zal de beste keuze zijn?
Leeg (laten) maken (ik heb geen probleem dat de lijst zo vol staat, lijkt me alleen wat veel) of laten zoals het nu is?

Bedankt mannen!

tuin
7 mei 2010, 00:24
Het probleem is niet dat er iets (of zelf veel) in staat.
Maar wat er in staat en waar het vandaan komt.

Ik zou gewoon een 'lege' hosts file opslaan.
Is het simpelste om te doen.

erikdenhouter
7 mei 2010, 16:09
Een groot host bestand kan wel het surfen vertragen. Die tabel moet bij elke IP actie geraadpleegd worden, en als het honderd IP's zijn is dat niet z'n probleem (het bestand staat in het geheugen) maar tientallen KB's lijkt me te veel.

Ja, waar komen die toevoegingen vandaan.... In ieder geval CiD, want dat staat er bij, maar de Google toevoegingen dus niet.
Probeer je te herinneren wanneer voor het eerst Google niet te bereiken was, en wat je vlak daarvoor eventueel ge´nstalleerd hebt.

Zet dat bestand maar 'Alleen lezen', misschien krijg je nog eens een melding van iets dat toegang tot dat bestand wil.

HarZ
8 mei 2010, 11:32
Ik heb niet het idee dat het surfen wordt vertraagd door de hosts file.
Ik laat alles dus maar zo staan.
Nogmaals bedankt voor het vinden van het probleem!