PDA

View Full Version : Mijn beeldscherm is niet volledig uitgevuld.

Daniel2009
13 december 2009, 19:31
Hoewel ik een 17 inch scherm heb bedraagt mijn daadwerkelijke beeld slechts 80 procent (een deel van het scherm is zwart terwijl ik kan zien dat het nog wel werkt). Ik heb naar mijn weten de nieuwste driver voor mijn Mobile Intel 945 Expres Chipset Family geinstalleerd. Ik gebruik Windows Vista Home Premium, 32 bits. Ik begrijp niet waar het aan ligt en vooral hoe ik dit kan stoppen. Ook als ik naar de beeldscherminstellingen ga dan lijkt alles er normaal uit te zien. Met andere woorden mijn computer 'ziet' geen fouten.
Groet,
Daniel2009
Oh ja, ik heb het idee dat mijn beeldscherm niet op de breedbeeldmodus staat, zou dat kunnen?

Ozzy
13 december 2009, 21:10
Als het goed is heeft uw beeldscherm een Menu knop. Hierin zijn opties waarmee u als het goed is het beeld kunt uitrekken totdat hij het scherm volledig gebruikt.

Daniel2009
13 december 2009, 21:15
Bedankt voor de snelle reactie.
Het gaat om het beeldscherm van mijn laptop. Ik meende dat deze geen aparte menuknop heeft. Kan ik dit menu ook op een andere manier bereiken?
Vriendelijke groet,
Daniel

bloodkill
13 december 2009, 21:20
meestal zitten er toch een aantal knopjes op de monitor van de pc, daar zou je het oorspronkelijk mee meoten doen toch. daar kan je de meest gekke dingen mee uithalen. het zou kunnen dat het aan de zijkant van de monitor zit, of eventueel aan de onderkant maar dat niet kan zien/voelen. overal even goed kijken.

Ozzy
13 december 2009, 21:25
Bij laptops is er een Fn(Function/Functie) knop. Die samen met nog een op het toetsenbord zou u het scherm moeten kunnen regelen.

Daniel2009
13 december 2009, 21:26
Nee, ik kan echt geen knopjes ontdekken...

bloodkill
13 december 2009, 21:33
Bij laptops is er een Fn(Function/Functie) knop. Die samen met nog een op het toetsenbord zou u het scherm moeten kunnen regelen.

ik heb zelf ook een laptop en idd de Fn toets maar ik kan alleen contrast veranderen, niet me beeld verschuiven. ik heb alle knopjes gebruikt dus daar heeft ie nix aan ^^.

@ daniel, zoek iets op internet over beeld verschuiven/opvullen.. miss kan je iets vinden ;)

Daniel2009
14 december 2009, 21:07
Bedankt voor de info. Ik ga het proberen tot nu toe echter zonder resultaat.
Mocht iemand nog een inval hebben...

bloodkill
15 december 2009, 16:53
kzat even iets te kijken, doe eens op je bureaublad > rechtermuis klikken > grafische opties > volledig scherm. kijk of dat helpt ;)

grtz

erikdenhouter
15 december 2009, 17:17
Andere resolutie geprobeerd ?

1024x768 pixels = 4:3 verhouding, maar b.v. 960x600 pixels = 8:5 verhouding.
En zo zijn er meer, maar dan moet je in de gegevens van je laptop kijken wat de resolutie van dat scherm is.

Om de resolutie in te stellen:
rechtsklik je bureaublad (of "Beeldscherm" in je configuratiescherm), kies "Eigenschappen - tab Instellingen"

Let op, wanneer je een resolutie instelt, en je klikt "OK", dan geeft Windows je een paar seconden de gelegenheid om in te stemmen met de gedane (en dan zichtbare) verandering. Mocht je namelijk niets meer zien door de verandering, dan kan je niet overeenstemmen doordat je niets ziet, en dan schakelt Windows automatisch terug naar de laatste goed werkende.

erikdenhouter
15 december 2009, 17:20
.... (een deel van het scherm is zwart terwijl ik kan zien dat het nog wel werkt)....
Dit stukje zag ik even over het hoofd.... Wat betekent dat ? :confused:

bloodkill
15 december 2009, 18:05
Dit stukje zag ik even over het hoofd.... Wat betekent dat ? :confused:

als je een tv hebt of wat dan ook waar je een kader ( 2 zwarte strepen ) in je beeld hebt dan geeft dat altijd een klein beetje licht, tis meestal iets witter dan het normaal als je hem uitzet ;)

erikdenhouter
15 december 2009, 19:22
OK, er is daar alleen een signaal, maar er is niets om weer te geven.

Hopen dat Daniel2009 dat bedoelt.

Daniel2009
16 december 2009, 13:41
Nee, helaas werken alle aangeboden opties niet.
Betekent dit dat ik mijn computer opnieuw moet configureren?
Ik heb overigens geen cdrom van Vista bij de koop gekregen...

erikdenhouter
16 december 2009, 17:26
Om de resolutie in te stellen:
rechtsklik je bureaublad (of "Beeldscherm" in je configuratiescherm), kies "Eigenschappen - tab Instellingen"
Welke resoluties zijn daar beschikbaar ?

Druk daar ook eens op de knop "Geavanceerd", en kies de tab "Adapter".
Wat staat daar allemaal ? En bij "Eigenschappen" ?

Wat ik dus zoek is of de driver voor die grafische adapter ge´nstalleerd is, of de standaard VGA driver van Windows. Met de laatste kan je echt niet alle resoluties instellen, en ontbreekt die nodig zijn voor jouw schermformaat (breedte / hoogte pixels).

Daniel2009
18 december 2009, 16:15
OK, er is daar alleen een signaal, maar er is niets om weer te geven.

Hopen dat Daniel2009 dat bedoelt.

Ja dat bedoel ik inderdaad...

Daniel2009
18 december 2009, 19:47
Ik had zojuist een nieuwe driver voor mijn Mobile Intel 945 Expres Chipset Family geinstalleerd. Mijn beeld was ineens weer in orde. Ik zag dat de resolutie verhoogd was naar 1200x1600 o.i.d. Nadat ik mijn computer opnieuw opstarte had ik mijn probleem weer terug en zag ik dat mijn resolutie niet hoger kan worden dan 1024x768. Hoe kan dit? Bestaat er ook een andere driver (bijv. niet Intel) die dit probleem kan voorkomen. Het moet nu, zo heb ik even kunnen zien, wel met mijn driver te maken hebben.
Groet,
Daniel

erikdenhouter
18 december 2009, 20:29
Ik had zojuist een nieuwe driver voor mijn Mobile Intel 945 Expres Chipset Family geinstalleerd.
Maar dat had je in je eerste bericht ook al gedaan.

De chipset driver geeft o.a. aan Windows door welke eigenschappen de specifieke on-board hardware van je PC heeft.
Als daarna (!) een grafische driver ge´nstalleerd wordt kan worden ingesteld op die eigenschappen.

Maar jouw grafische driver is ge´nstalleerd voordat de laatste chipsetdriver werd ge´nstalleerd, en het zou kunnen dat er nu geen juiste eigenschappen van je grafische driver in het register staan.

Druk daar ook eens op de knop "Geavanceerd", en kies de tab "Adapter".
Wat staat daar allemaal ? En bij "Eigenschappen" ?

Wat ik dus zoek is of de driver voor die grafische adapter ge´nstalleerd is, of de standaard VGA driver van Windows. Met de laatste kan je echt niet alle resoluties instellen, en ontbreekt die nodig zijn voor jouw schermformaat (breedte / hoogte pixels).
Geef eerst eens antwoord op deze vragen, zodat er bekend is of de standaard Windows VGA driver ( max. 1024x768 ) ge´nstalleerd is, of de driver voor jouw adapter. (al weet ik nog niet welk merk/type dat is).

erikdenhouter
18 december 2009, 20:34
Je zou na het ge´nstalleerd hebben van de chipset drivers (zoals al gedaan, dus niet meer nodig), de laatst ge´nstalleerde grafische driver eens helemaal kunnen verwijderen met Driver Sweeper (freeware). Die verwijdert van een aantal bekende drivers de laatste restjes van je PC:
http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

Goed lezen hoe te gebruiken, want er is een specifieke volgorde nodig.

Daarna minimaal herstarten, en weer de laatste driver voor je grafische adapter installeren.
Weet je welk merk/type dat is ?

Daniel2009
18 december 2009, 21:29
De adapter is van het merk Intel GMA 950 (DAC type Internal). Bij eigenschappen staat dat het apparaat correct werkt (locatie PCIbus 0, apparaat 2, functie 0) Adaptertekenreeks Mobile Intel 945.
Ik snap alleen niet wat je precies bedoelt met de uninstall van mijn driver, het klinkt zo alsof je het over twee verschillende drivers hebt. Klopt dit?

erikdenhouter
18 december 2009, 21:55
Trage communicatie dat is zeker, maar dat kan echt aan mij liggen.

Vertel eens merk / volledig type van je laptop.

(chipset drivers zijn heel iets anders dan grafische drivers. Dat bedoel je ? )

Daniel2009
18 december 2009, 22:18
Sorry voor mijn trage reactie, ik ben gewoon niet zo snel met computers. Mijn laptop is en Acer Aspire 5630. En inderdaad ik bedoel dat chipsetsdrivers anders zijn dan een grafische driver. Betekent dit dat ik een grafische driver moet vinden?

dutch-online
19 december 2009, 09:40
die moet je dan bij Acer opduiken, daar zal hij vast wel te downloaden zijn.

http://www.acer.nl/acer/service.do?LanguageISOCtxParam=nl&miu10einu24.current.attN2B2F2EEF=3744&sp=page15e&ctx2.c2att1=3&miu10ekcond13.attN2B2F2EEF=3744&CountryISOCtxParam=NL&ctx1.att21k=1&CRC=2939325947

erikdenhouter
19 december 2009, 17:00
Sorry voor mijn trage reactie, ik ben gewoon niet zo snel met computers. Mijn laptop is en Acer Aspire 5630. En inderdaad ik bedoel dat chipsetsdrivers anders zijn dan een grafische driver. Betekent dit dat ik een grafische driver moet vinden?
Met traag bedoelde ik niet langzaam reageren, maar meer dat we langs elkaar heen communiceren. En dat komt ook van mijn kant want ik vroeg nogal laat om welke laptop het gaat.

Bij Acer Aspire 5630 zie ik twee VGA drivers, en ook in de manual staat:
14830
beiden voor de 5630.... :confused:

Dus ik neem maar even aan dat je beiden nodig hebt, maar als er iemand is die hier meer van weet dan hou ik mij aanbevolen. Ik ben wat "confused".

In ieder geval die Intel GMA 950 eerst van de site daar downloaden, en installeren, en dan eens kijken. Tenminste, als je dat nog niet eerder deed.

Heb je in apparaatbeheer gekeken of er ergens meldingen zijn ?