PDA

View Full Version : Ubuntu

FooBar
13 September 2008, 13:32
Ik wil hier even m'n complimenten maken voor Ubuntu...

Woensdag heeft m'n Vista zichzelf stuk gemaakt na het installeren van updates, tenminste, dat denk ik, maar het kan ook iets anders zijn. Donderdag wilde 'ie in ieder geval niet meer doorstarten. Daar waar normaal het loginscherm zit, had ik nu een zwart scherm met alleen een muisaanwijzer...

Donderdag alle opties geprobeerd die Vista in z'n herstelconsole beschikbaar had, maar niets mocht baten.

Verder had ik nog een oude linux live-cd uit 2004 liggen, maar die herkende helaas m'n hardware (SATA harde schijf; LAN-adapters) niet.

Gisteren via diezelfde Vista herstelconsole en het opdrachtvenster geprobeerd een backup te maken. Robocopy is allemaal leuk en aardig, maar duurt veel te lang om een hele schijf te kopieren. Ik had verder geen zin om alleen de noodzakelijke dingen op te zoeken en kopieren via opdrachtprompt.

Vanochtend Ultimate Boot CD en de nieuwste Ubuntu gedownload. Aangezien UBCD eerder klaar was, die eerst geprobeerd. Behalve nodeloos ingewikkeld wilde de eerste optie die ik probeerde geen NTFS-USB en geen NTFS-SATA harde schijven herkennen. Ik heb dat toen maar opgegeven...
Even later was Ubuntu binnen, dus dat op cd gebrand. In pc gelegd...

En daar werd ik eigenlijk direct al heel vrolijk van! M'n schijven worden herkend. Ik kan draadloos op internet. Ik zit nu zelfs dit bericht vanaf de Ubuntu live-cd te typen!

De interface helemaal niet ingewikkeld en als Windows gebruiker is daar heel snel aan te wennen. Ik hoefde in ieder geval niet lang te zoeken om de draadloze verbinding in te stellen en ik ben m'n bestanden ondertussen ook al aan het backuppen.

Hoewel ik niet zonder Windows zou kunnen (AutoCAD draait bijvoorbeeld alleen onder Windows en gezien dat iedere processor/geheugencapaciteit mooi is meegenomen bij dat programma, zie ik 't niet zitten om het in een emulator te gaan draaien...), heeft Ubuntu in ieder geval een vast plekje op m'n computer verworven. Zodra ik Windows weer op orde heb, komt er een extra partitie en neem ik Ubuntu samen met Vista in dualboot!

Waarom windows als je alleen office-programma's en internet nodig hebt?

Richt
13 September 2008, 16:50
IWaarom windows als je alleen office-programma's en internet nodig hebt?

die vraag stel ik altijd, en heb nog nooit een echt antwoord erop gehad :D

FooBar
13 September 2008, 17:59
Probleem is denk ik feit dat bij nieuwe PC's meestal Windows wordt bijgeleverd; of geen besturingssysteem. Nu zijn de mensen die alleen office/internet nodig hebben niet de meest ervaren pc-gebruikers, dus valt die laatste optie af.

dutch-online
13 September 2008, 18:03
Waarom windows als je alleen office-programma's en internet nodig hebt
.................................................. .................................................. ........

Omdat de meeste Computer gebruikers nu eenmaal niet zo handig zijn ??
En het gewoon weg niet aandurven om iets anders te proberen.

andere kant van het verhaal als Ubuntu vastloopt waar kom je dan terecht
en als je al niet eens weet waarom Vista vastliep om dan de oorzaak meteen bij Windows
neer te leggen ,vind ik wel een beetje kortzichtig.

meestal ligt de oorzaak bij de gebruiker van een apparaat etc etc

gooi je diesel in een benzine motor gaat het ook niet lang goed.
maak je teveel toeren met je auto ........................................

en zo is het ook met onze Computers,.... we hebben geen geduld meer ,nergens kunnen we meer op wachten . we zijn gewoon vaak verkeerd bezig.:rolleyes::mad:

Richt
13 September 2008, 23:57
Waarom windows als je alleen office-programma's en internet nodig hebt
.................................................. .................................................. ........

Omdat de meeste Computer gebruikers nu eenmaal niet zo handig zijn ??
En het gewoon weg niet aandurven om iets anders te proberen.

andere kant van het verhaal als Ubuntu vastloopt waar kom je dan terecht
en als je al niet eens weet waarom Vista vastliep om dan de oorzaak meteen bij Windows

meestal ligt de oorzaak bij de gebruiker van een apparaat etc etc

gooi je diesel in een benzine motor gaat het ook niet lang goed.
maak je teveel toeren met je auto ........................................

en zo is het ook met onze Computers,.... we hebben geen geduld meer ,nergens kunnen we meer op wachten . we zijn gewoon vaak verkeerd bezig.:rolleyes::mad:

Ubuntu is simpeler in instalatie dan windows, ook een pré install van OEM's onder ubuntu heb je sneller inelkaar dan een windows, het enige probleem is dat windows vaak er al opstaat, ik heb de laatste 2 jaar 3 pc's verkocht met ubuntu, mensen die alleen maar wat wouden typen en internetten, even veel PC's voor dat doel met windows, die met windows zijn allemaal al een keer terug geweest omdat de gebruiker het in de soep hat laten draaien (rotzooi instaleeren, pc traag) en die met linux heb ik eentje een keer van terug gezien omdat de gebruiker wou dat ik iets voor hem instaleerde omdat het hem niet lukte ( een of ander webcammetje van een paar euro, had ie beter een wat duurdere kunnen kopen die wel onder linux werkte, hat hij mijn uurloon niet hoeven betalen)

dutch-online
14 September 2008, 08:43
Maar de meeste Computer gebruikers willen niet zelf installeren,die willen meteen aan de slag, nemen de tijd niet om te kijken en te leren,dus al die andere gratis besturing systemen komen niet aan bod.

FooBar
14 September 2008, 13:37
Als 'ie stuk is, is 'ie stuk en als herinstalleren dan de enige oplossing is, dan heeft het voor mij geen zin om de precieze oorzaak te gaan achterhalen.

Ik heb op die dag ook nog het .net framework 1.1 geinstalleerd die misschien niet helemaal voor Vista geschikt was, maar aangezien 'ie daar geen melding over heeft gemaakt dat ik het verkeerde besturingssysteem had, leg ik ook daarvan de oorzaak bij Microsoft/Windows neer als dat de reden is dat 't stuk is gegaan.

Maar de meeste Computer gebruikers willen niet zelf installeren,die willen meteen aan de slag, nemen de tijd niet om te kijken en te leren,dus al die andere gratis besturing systemen komen niet aan bod.
(Helaas) is dat maar al te waar. Dat zou heel anders zijn als pc-fabrikanten hun producten ook gingen uitrusten met Linux, als keuze voor de gebruiker.

dutch-online
14 September 2008, 15:15
De Nederlandse computerbouwer,s, ook die hier vaak voorbij komen leveren ook graag een Windows versie bij een Computer want ook daar valt iets te verdienen, met Linux Ubuntu etc etc . hebben ze alleen maar werk voor niets ,dus dat gaan ze echt niet promoten.

Richt
14 September 2008, 22:58
De Nederlandse computerbouwer,s, ook die hier vaak voorbij komen leveren ook graag een Windows versie bij een Computer want ook daar valt iets te verdienen, met Linux Ubuntu etc etc . hebben ze alleen maar werk voor niets ,dus dat gaan ze echt niet promoten.

vind ik erg raar klinken, windows instaleeren kost laat ik zeggen een uur, linux iets minder, als ik windows op een pc verkoop (bouw iets van 15pc's per jaar, zeer weinig dus maar goed) reken ik een uur, linux ook, waarom zou der dan niet aan te verdiennen zijn?

dutch-online
15 September 2008, 06:45
Omdat op Windows een winstmarge zit en op linux niet

en dat buiten het uurloon

bouw je 1000 of meer Computers per jaar , scheelt dat al snel een leuke vakantie denk ik

de Computerbouwer die er van moet leven, moet gewoon op elk onderdeel zijn winst pakken ,dus niet alleen op de hardware .

dejeroen
15 September 2008, 22:44
@dutch-online, je hebt helemaal gelijk, als je 1000 windows lecenties koopt dan kosten ze maar 20 euro per stuk ofzo, die kan je dan voor 100 euro doorverkopen als je ze insalleert op een pc, 80 euro winst per stuk en dat maal 1000, dat is een winst van 80.000 daar kan je een heleboel leuke dingen van kopen.
je zal er zelf iemand voor kunnen inhuren een jaar lang die de pc's voor je in elkaar zet, word je slapend rijk ;)

KaleKopHagenees
28 September 2008, 07:13
Lachuh en supertof, ik heb vandaag op me desktop Ubuntu 8.04 hardy edition 64 bits geinstalleerd in een dualboot met vista. (linux op een aparte harddisk natuurlijk)

Nu heb ik alice waarmee ik onder windows net 17mb haal qua download onder deze linux draaien met kilibido newgrabber en ik haal gewoon 26 tot en met 30mb qua download.

Ha ha is echt geen geintje en des te meer een reden op fuck you tegen windows te zeggen.

Effuh wennen aan de structuur onder Ubuntu linux maar gewoon te gek dat ie zo super draaid......

dutch-online
28 September 2008, 08:38
Internet .... het kan toch niet sneller dan wat je door de provider toegewezen en aangeleverd word ??

KaleKopHagenees
29 September 2008, 17:26
toch is het zo, ik denk doordat je ook geen viruskiller aan hebt staan onder linux dat ie gewoon sneller is. Wel lachuh toch op deze manier.

Ik haal 1.6 'a 1.7 mb onder windows en onder linux 1,7 tot 2,8 mb qua downloaden in nieuwsgroepen

dutch-online
29 September 2008, 17:34
toch is het zo, ik denk doordat je ook geen viruskiller aan hebt staan onder linux dat ie gewoon sneller is. Wel lachuh toch op deze manier.

Ik haal 1.6 'a 1.7 mb onder windows en onder linux 1,7 tot 2,8 mb qua downloaden in nieuwsgroepen

hoe meet je dat ?

Josti
30 September 2008, 09:42
1.7 mb, dus dat staat gewoon onder het downloadscherm.

dutch-online
30 September 2008, 10:26
1.7 mb, dus dat staat gewoon onder het downloadscherm.

waarvan .:rolleyes:

KaleKopHagenees
1 October 2008, 11:08
Klibido of Pan onder ubuntu en nu ook met fedora, dus mazzel met me switch naar linux.

Bij een buurman een paar portieken verder op de laan die ook Fedora op ze PC heeft staan en Alice heeft het zelfde resultaat en die gaat echt niet meer naar windows terug. Gisteren heeft hij alles van Windos eraf gelazerd en is nu fulltime linux fan geworden.

Bij mij staat het in een dualboot geinstalleerd met Vista, hier ook dikke lol op dit moment!

Het is dat ik voor een paar dingen nog windows nodig heb ander is het ook toedeledoki voor MS

Richt
1 October 2008, 21:49
Klibido of Pan onder ubuntu en nu ook met fedora, dus mazzel met me switch naar linux.

Bij een buurman een paar portieken verder op de laan die ook Fedora op ze PC heeft staan en Alice heeft het zelfde resultaat en die gaat echt niet meer naar windows terug. Gisteren heeft hij alles van Windos eraf gelazerd en is nu fulltime linux fan geworden.

Bij mij staat het in een dualboot geinstalleerd met Vista, hier ook dikke lol op dit moment!

Het is dat ik voor een paar dingen nog windows nodig heb ander is het ook toedeledoki voor MS
Onzin, het os maakt je verbinding niet sneller, hooguit het programma, maar goed, als jij blij bent met linux is het mij best, hoe meer mensen Linux en OSS gaan gebruiken hoe groter de druk bij software en hardware producenten word om linux te ondersteunen

Aladin
1 October 2008, 23:10
of het progje werkt sneller of dat andere OS geeft beperkingen is wat ik me nog voor kan stellen.
En al die interessante software waar men windows voor nodig heeft is meestal een favo spelletje of wat illegale zooi als fotosoep.
kwestie van andere software gaan aanwennen.

Josti
2 October 2008, 14:08
waarvan .:rolleyes:
Je start een download, dan krijg je een scherm en staat er de snelheid van de download. Doe dat vanaf een ander OS en je kunt zon beetje kijken hoe snel de download gaat.

FooBar
2 October 2008, 15:42
kwestie van andere software gaan aanwennen.Welke niet altijd beschikbaar is...