PDA

View Full Version : Installeren Linux

jappelflap
23 June 2008, 21:59
Hallo iedereen,

Mijn Windows XP computer zit non-stop vol met virussen en crasht continue.
Op mijn laptop gebruik ik soms een live-cd van Ubuntu, maar dat is niet wat ik zoek.
Ik heb dus 'een Linux' nodig, maar welke, en hoe installeer ik deze op een pc zonder OS(XP start in ieder geval met een blauw scherm op, en dat ligt aan het OS)?
Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.
Alvast bedankt!

Linkforsoad
23 June 2008, 22:09
openSuSE is wel leuk... de nieuwe 11 is echt gaaf.
Helemaal als je er Compiz op zet...

Ook Debian is veel gebruikt.

Maar waarvoor wil je de PC gebruiken.???
Want dat maakt best wat uit in distributie.

En wat voor een PC heb je...
Moet het OS heel mooi zijn.
Of mag het Ubuntu achtig (Gnome)???

Groet, Simon (Linkforsoad)

jappelflap
23 June 2008, 22:20
Hey simon, bedankt voor je reactie.
Het maakt me helemaal niks uit hoe de OS eruitziet(ik heb zelfs de windows 98 skin op m'n xp omdat ie dan net weer ietsje sneller is).
Wat ik voornamelijk doe is 3d dingen modelleren(in o.a. Swift 3D) en programmeren(vb .net, dat zal wat lastig gaan onder linux, maar iets anders is ook leuk).
Compiz is inderdaad gaaf.
dankje

Richt
23 June 2008, 22:36
Hey simon, bedankt voor je reactie.
Het maakt me helemaal niks uit hoe de OS eruitziet(ik heb zelfs de windows 98 skin op m'n xp omdat ie dan net weer ietsje sneller is).
Wat ik voornamelijk doe is 3d dingen modelleren(in o.a. Swift 3D) en programmeren(vb .net, dat zal wat lastig gaan onder linux, maar iets anders is ook leuk).
Compiz is inderdaad gaaf.
dankje

.net programeeren onder linux is idd wat lastig, maar je kunt dan gewoon virtueel een XP gaan draaien indien nodig.

OPENsuse is idd best wel goed en de 11de is net uit en ziet er zeer goed uit, niet alleen de looks dan, ook de werking van het OS en alles er omheen, denk aan het beheer en zo dat vrij simpel gaat via YAST.
Een andere optie is Ubuntu, ook een leuke distro.

Of Swift ook onder linux beschikbaar is moet je zelf maar even uit zoeken (als je dat niet al gedaan hebt) want dat ken ik verder niet.

jappelflap
24 June 2008, 10:52
maar je kunt dan gewoon virtueel een XP gaan draaien indien nodig.
Ik wist niet dat dat kon, handig!

Ik ben OPENsuse nu aan het het downloaden, daarna gewoon als ISO bakken en CD als primary dinges booten toch?

Swift werkt niet onder Linux, maar misschien wel met een 'virtuele XP'.
Of met de universele(beta)-versie, die werkt ook op Mac Ún Windows enzo.. ben benieuwd.
Het zou trouwens ook geen ramp zijn als ik geen Swift kan draaien :)
Dankje

Richt
24 June 2008, 12:47
om virtueel XP te draaien moet je wel VMware of virtualbox draaien, hoe dat precies in zen werk gaat weet ik niet, zul je even moeten googlen of misschien weet iemand anders het wel.
Of je er wat aan hebt weet ik niet maar een bekend 3d programma onder linux is Blender (is er ook voor windows en volgens mij OSX)

Linkforsoad
24 June 2008, 12:55
een bekend 3d programma onder linux is Blender (is er ook voor windows en volgens mij OSX)Ook Compiz is een groot 3D programma ;)... Tweakers: http://core.tweakers.net/nieuws/54103/vernieuwd-opensuse-maakt-inhaalslag-op-ubuntu-en-red-hat.html

Richt
24 June 2008, 13:02
compiz is een 3d interface/ window manager, das niet echt het zelfde ;) blender is een 3d teken programma :p

Linkforsoad
24 June 2008, 13:14
compiz is een 3d interface/ window manager, das niet echt het zelfde ;) blender is een 3d teken programma :p
Sorry! Ik las iets te snel ;)

jappelflap
24 June 2008, 13:22
Blender:o Dat programma ken ik wel.
Ik ga hem zo installeren, ik laat jullie weten of het is gelukt.
Ps. hem = OPENsuse:p

Linkforsoad
24 June 2008, 13:36
Suc6 (Y) ...

Richt
24 June 2008, 13:37
Blender:o Dat programma ken ik wel.
Ik ga hem zo installeren, ik laat jullie weten of het is gelukt.
Ps. hem = OPENsuse:p
ok, mooi, als er ene probleem is laat het maar weten,
Ik ga zelf OPENsuse 11 even downloaden, ik vind OPENsuse toch wat fijner dan Ubuntu op sommige punten.

Linkforsoad
24 June 2008, 19:31
Ps.
Terug op die virtuele XP.

Ik heb zelf Ubuntu en gebruik Wine.
Emulator voor Windows Programma's

jappelflap
24 June 2008, 20:12
Ok, dankje, ik zal naar Wine kijken.(als dat ook voor OPENsuse is)
Tot nu toe is de installatie mislukt :(
Ik ben nu even killdisk aan het draaien.
Daarna probeer ik het nog een keer.

Silverstarme
24 June 2008, 22:21
Ik heb eens uitgezocht of Swift 3d onder Linux werkt en dat is niet zo. Je kunt eventueel Blender gebruiken, een opensource alternatief qua 3d-ontwerpen. Blender is ook beschikbaar voor Windows, dus je kunt het onder Windows proberen. Als het bevalt, er is zijn ook installatie bestanden voor Linux beschikbaar.
De meest populaire Linux distro's starten zonder problemen van cd/dvd af. De Ubuntu live-cd die je hebt, daar kun je ook mee installeren.
Bij SuSE is het installatie en live gedeelte gescheiden. Ook deze start en installeert van de dvd.

Silverstarme
24 June 2008, 22:24
Een tip voor de installatie, ga handmatig pationeren. Maak een back-up van alles wat belangrijk is. Gooi vervolgens alle partities uit, maak een partitie met mount point "/" en een swap partitie a 2x je RAM. Dan weet je zeker dat XP niet meer lastig doet.

jappelflap
25 June 2008, 15:34
Thnx voor de info Silverstarme.
Ik heb alles gebackupt op een externe HD.
Na het killdisken probeerde ik OPENsuse te installeren, maar ik kreeg de foutmelding met 'Failed to install OS' of iets dergelijks.
Dit was het eerste(en laatste) wat tevoorschijn kwam van de dvd met linux erop.

Silverstarme
25 June 2008, 19:00
De parities juist aangemaakt? Er moet een Linux swap a 2x je RAM zijn en een ext3 partitie met mountpoint "/".

jappelflap
25 June 2008, 20:05
Helemaal vergeten.
Dankje Silver!
Ik ben nu niet thuis, morgen kan ik het weer proberen.

jappelflap
27 June 2008, 21:16
vraagje, hoe doe ik dit dan?
ik heb nog nooit gepartitioneerd(is dat een woord?) zonder OS op de HD..
thnx

Silverstarme
27 June 2008, 22:26
Pationeren is heel er ruw "het in stukken verdelen van je harde schijf". Er zijn twee soorten, primair en logisch. Een OS zoals Linux of Windows kan enkel op een primaire worden ge´nstalleerd.
Je harde schijf kan tot 3 primaire en een 1 logische partitie bevatten (dat is gewoon zo). Een logische partitie kun je echter weer in zoveel stukken hakken als je wilt.
Hoe je moet pationeren? Phew, dat is een lastige zonder afbeeldingen. Ik zal zien of ik iets op het net kan vinden.
Hier is een mooie: https://help.ubuntu.com/community/HowtoPartition
Ook handig: https://help.ubuntu.com/community/GraphicalInstall
Het partioneer programma waar ze het over hebben staat standaard op de cd (Ubuntu 8.04 LTS, dus die hoef je niet apart te downloaden.
Maak niet de gehele hardeschijf ext3, hou 2x je RAM over om op de dezelfde manier een swap partitie te maken. Bij het venstertje "Create parition" klap de lijst uit (waar dan ext3 staat) en kies Linux swap.

Eagle
27 June 2008, 23:55
Een OS zoals Linux of Windows kan enkel op een primaire worden ge´nstalleerd.

Hoe het bij Windows is weet ik niet, maar Linux kan je ook op een logisch station (i.p.v. op een primaire partitie) installeren (dat heb ik).

Richt
28 June 2008, 14:53
Hoe het bij Windows is weet ik niet, maar Linux kan je ook op een logisch station (i.p.v. op een primaire partitie) installeren (dat heb ik).

maar dan moet /boot toch wel op een primaire partie?

Pimmie
28 June 2008, 17:58
Waarom?? Het is geen microsoft.....

Richt
28 June 2008, 18:51
Waarom?? Het is geen microsoft.....
ik dacht dat de MBR niet naar een logische partie kon linken? maar misschien kan het wel, ik weet het eerlijk gezegd niet 100% zeker.

Eagle
28 June 2008, 20:19

Ik heb drie partities (swap, /home en /). Alledrie zijn logische partities, dus ook de partitie waar /boot op staat.

jappelflap
29 June 2008, 15:41
Ik heb dus nu de GParted Live CD gedownload en gebrand, nu krijg een lijst met commands.
Elke regel begint met iets als "grub" ofzo.
Wat moet ik doen om partities te maken?

Silverstarme
29 June 2008, 20:39
Zie mijn vorige bericht, vergeet de gparted cd.

jappelflap
30 June 2008, 02:00
Ok, die link stond op die site.
Uhm, is Ubuntu hetzelfde dan als OPENsuse?
Op beide sites staan 2 dingen met een prachtige GUI, maar ik heb nog helemaal geen OS op de pc staan.

Ps. sorry als ik onzin uitkraam

Silverstarme
30 June 2008, 13:52
Heb je al eens geprobeerd gewoon van de Ubuntu Cd op te starten? Dat moet je eerst doen anders kom je nog nergens.

jappelflap
30 June 2008, 19:51
Ubuntu is geinstalleerd.
Ik snap alleen 1 ding nog niet... programma's installeren.
Daarvoor had je Bash ofzo nodig, maar ik die krijg ik ook niet gestart..
Dus ik ben een echte linuxno0b zegma..

Richt
30 June 2008, 20:33
Ubuntu is geinstalleerd.
Ik snap alleen 1 ding nog niet... programma's installeren.
Daarvoor had je Bash ofzo nodig, maar ik die krijg ik ook niet gestart..
Dus ik ben een echte linuxno0b zegma..
nee hoor, add/remove of in het Nederlands "toevoegen/verwijderen" onder het menu "toepassingen" of "synaptic" in het menu "Systeem">"beheer"

jappelflap
30 June 2008, 21:40
Bedankt! Toch een stuk makkelijker dan ik dacht!

Silverstarme
30 June 2008, 21:47
Bash is kort door de bocht de terminal. Die staat bij Ubuntu onder Toepassingen -> Hulpmiddelen en dan Terminal.
De reden dat ze de terminal als een suggestie doen is omdat je dan makkelijk er een commado neer kan zetten die heel ctrl+c en dan plakken in de terminal gaat!
Maar voor alle daags gebruik werkt de grafische interface van Synaptic toch echt een stuk prettiger.

jappelflap
30 June 2008, 22:13
Ok, dankjewel.
Ik heb een klein probleempje, als ik bijvoorbeeld een dubbele punt wil typen, krijg ik ▒
Bij Windows kon ik gewoon Alt Shift doen en het was goed.
Is er bij Ubuntu ook zo'n toetsencombinatie?

Linkforsoad
30 June 2008, 22:25
Verkeerd soort toetsenbord geselecteerd. Je moet VS International hebben. Ik denk dat je Nederlands hebt. Heb ik ook heel vaak!

jappelflap
30 June 2008, 22:31
!@#$%*()
Het werkt! Bedankt!
Eigenlijk toch vreemd dat je USA moet hebben dan..

Linkforsoad
30 June 2008, 22:32
Het zei zo :p

KaleKopHagenees
3 July 2008, 22:37
kickuh dat Linux, ik heb Mandriva Spring 2008 geinstaleerd op een HP laptop. Kickuh alles gevonden en alles qua hardware is dan ook geinstalleerd.

Lekker werken zo, downloaden gaat prima en updaten van Mandriva gaat ook toppie 16mb lijn dus supper snel.

jappelflap
4 July 2008, 23:42
Mooi zow Kalekop!

Soms als een venster in Linux een bepaalde grootte heeft, wordt de inhoud van het venster compleet zwart.
Ligt dit aan mijn videokaart ofzo?

Linkforsoad
4 July 2008, 23:46
Mooi zow Kalekop!

Soms als een venster in Linux een bepaalde grootte heeft, wordt de inhoud van het venster compleet zwart.
Ligt dit aan mijn videokaart ofzo?Het zou ook een foutje in het systeem kunnen zijn.
Vergeet niet dat openSuSE pas net uit is.
Dus er zitten altijd nog kinderziektes in :p

Pimmie
5 July 2008, 09:27
Mooi zow Kalekop!

Ligt dit aan mijn videokaart ofzo?

Misschien de driver van je video kaart?

Linkforsoad
5 July 2008, 11:04
nVidea heeft tegenwoordig eigen Linux drivers.
Dus heb je een (Asus) nVidea zoals ik, kun je op hun site drivers downloaden.
Ook andere videokaarten hebben dit wel.
Maar dit weet ik allemaal niet zeker!

Richt
5 July 2008, 16:11
nVidea heeft tegenwoordig eigen Linux drivers.
Dus heb je een (Asus) nVidea zoals ik, kun je op hun site drivers downloaden.
Ook andere videokaarten hebben dit wel.
Maar dit weet ik allemaal niet zeker!
Je kunt de drivers het beste gewoon van nvidia.com halen voor Nvidia kaarten en van ati.amd.com voor ATI/AMD kaarten.
directe links :
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us
http://ati.amd.com/support/driver.html

Linkforsoad
5 July 2008, 18:00
Zij ik dat niet ook Richt? :p

KaleKopHagenees
6 July 2008, 03:26
Heb nu opensuse 11 erop maar mandriva vind ik wel iets eenvoudiger draaien, heb nu naar veel gemmer de nieuwe firefox geinstalleerd in opensuse. maar het blijft lachu en veel sneller en gaver dan windows.