PDA

View Full Version : eee pc?

fotofreak
23 June 2008, 14:02
hallo,
ik sta op het punt om een eee pc te kopen.
maar ik had gezien dat het besturingssysteem xandros linux.
maar ik wil waarschijnlijk xp hierop hebben.
dat is mogelijk maar is het ook handig??

gr wesley

couch_potato
23 June 2008, 17:17
Wat ben je ermee van plan? Het is meer een aardig hebbeding, als iets waar je serieus op kunt werken. XP moet er wel op kunnen, maar het kan wel eens een toer worden, om dat zelf te installeren. Een standaard xp kan er denk ik sowieso niet op. Asus zet er meen ik een aangepaste xp embedded op.

boodhaa
23 June 2008, 20:34
ik heb de asus eee pc geinstalleerd met XP-lite en daarna de drivers van de bijgeleverde cd. dit werkt uitstekend, wel heb ik het werk geheugen naar 2gb verhoogd. In het sd-card slot heb ik een snelle sd-card van 8 gb voor documenten en programma installaties. Loopt als een trein.

fotofreak
23 June 2008, 20:41
hoe bedoelt u lite? waar kan ik die kopen??
en welke eee pc hebt u??
ik ga de 4g halen.
is dat ook snel dan??

gr wesley

DeGrijze
9 July 2008, 09:02
Eventjes door bedurende op de persoonlijke ervaringen met een Asus eeepc 4G.
Heb hier inmiddels buiten de standaard uitgeklede Xandros Os (en zelfs een keer Windows XP, maar helaas ben niet echt een windows man) een heel scala aan Linux Operating Systems geinstalleerd gehad op mijn persoonlijke 4G eeepc.
Moet zeggen nagenoeg alle OS installaties verliepen via mijn USB CDRW doorgaans redelijk eenvoudig en netjes.
Mijn persoonlijke Fav: is de Ubuntu EEE OS, heb hier in nu Amsn (is linux MSN clone) met werkende webcam, WiFi-radar, voor een snelle WiFi netwerk scan, Kismet (voor het betere WiFi netwerk scan) en Wireshark (voor netwerk analyse).
http://www.wireless-emmercompascuum.nl/images/eee.png
Daarnaast beschik ik natuurlijk ook nog over Openoffice word, exel, enz: en vele andere standaard (eenvoudige voor onderweg te gebruiken) programma's

Groetjes Gerard

N.B
Om WiFi radar, Kismet en Wireshark goed te kunnen draaien dien je dit als "Superuser" en of "root" te doen.
Kismet vergt na installatie wel iets aan eenmalige instellings wijzigingen in het kismet.conf file maar op zich steld dat ook niet zo heel veel voor. (Als superuser en of root in het kismet.conf file de "source=none,none,addm" regel wijzigen in source=madwifi_ag,wifi0,madwifi)
Heb eigenlijk tot op heden al leen maar veel plezier en gebruikers gemak aan mijn kleine eeepc vriend gehad.

DeGrijze
11 July 2008, 14:50
http://www.wireless-emmercompascuum.nl/images/EeePC-carkit-n.png

Gerard

Animal
12 July 2008, 10:52
Als je wat meer pc wilt hebben ,waar standaart al XP op zit moet je de PackerBell XS nemen.
Is net zo klein ,net zo licht en net zo zuinig met stroom ,maar heeft wel standaart 1 gig geheugen en een 30 gig hd ,,webcam ,wifi ,kaartlezer ,..en normale XP op. Maar is wel iets duurder dan de eee pc

Richt
12 July 2008, 15:33
Als je wat meer pc wilt hebben ,waar standaart al XP op zit moet je de PackerBell XS nemen.
Is net zo klein ,net zo licht en net zo zuinig met stroom ,maar heeft wel standaart 1 gig geheugen en een 30 gig hd ,,webcam ,wifi ,kaartlezer ,..en normale XP op. Maar is wel iets duurder dan de eee pc

en het is een Packard Bell :(, die rommel komt er bij mij niet meer in, eerst moet je e HD formateeren en Xp op nieuw installeeren wil je die rommel normaal kunnen gebruiken.

DeGrijze
12 July 2008, 16:16
Als je wat meer pc wilt hebben ,waar standaart al XP op zit
Wat moet ik als GNU/Linux gebruiker in hemelsnaam met Windows
En als ik exstra toeters en bellen wens dan wens ik gaarne zelf te beslissen over welke en van welk merk/leverantier.

Gerard

Richt
12 July 2008, 16:41
En als ik exstra toeters en bellen wens dan wens ik gaarne zelf te beslissen over welke en van welk merk/leverantier.

Gerard

hij heeft het tegen Fotofreak denk ik hoor;)

Josti
12 July 2008, 18:28

Gerard
Je hebt dan wel mooi een gigabyte RAM! Kan je meer linuxen, 512mb van de eee is vind ik zelf nét te weinig om zelf een andere Linux distro erop te zetten. (ext3 zal er lekker op gaan (Ik heb het dan wel over de specs)

Richt
12 July 2008, 18:40
Je hebt dan wel mooi een gigabyte RAM! Kan je meer linuxen, 512mb van de eee is vind ik zelf nét te weinig om zelf een andere Linux distro erop te zetten. (ext3 zal er lekker op gaan (Ik heb het dan wel over de specs)
wat bedoel je? Ubuntu EEE PC werkt daar super goed op, je wilt er toch ook geen gewoone ubuntu op zetten, op dat kleine 7" schermpie, wat je bedoelt met EXT3 draaien weet ik ook niet, EXT3 is gewoon een file system, net als FAT en NTFS, dat draaid op elke HD gewoon hoor :s

Animal
13 July 2008, 10:35

Gerard
Jij hoeft niks te willen ,,het gaat er om wat de vragen steller wil !!!

Animal
13 July 2008, 10:38
wat bedoel je? Ubuntu EEE PC werkt daar super goed op, je wilt er toch ook geen gewoone ubuntu op zetten, op dat kleine 7" schermpie, wat je bedoelt met EXT3 draaien weet ik ook niet, EXT3 is gewoon een file system, net als FAT en NTFS, dat draaid op elke HD gewoon hoor :s

In de eee-pc zit geen HD

Josti
13 July 2008, 14:16
Hij bedoeld de Hard Disk, Animal.

7" scherm is idd klein ja, niet naar gekeken ;-) maar ext3 en NTFS werken niet lekker op bijvoorbeeld 64mb RAM@100Mhz vind ik. Bij de Packard Bell heb je toch wel 1000mb@667Mhz.

Richt
13 July 2008, 14:37
Hij bedoeld de Hard Disk, Animal.

7" scherm is idd klein ja, niet naar gekeken ;-) maar ext3 en NTFS werken niet lekker op bijvoorbeeld 64mb RAM@100Mhz vind ik. Bij de Packard Bell heb je toch wel 1000mb@667Mhz.

Wat heeft ETX3 en NTFS nu weer met je geheugen te maken? niks... ik heb hier een jaar of twee lang een PC als routertje gedraaid, 32Mb ram, 1Gb HD, met daarop debian met EXT3....

In de eee-pc zit geen HD
ok, een SSD dan, maar dat maakt niet uit.

EDIT, als NTFS niet goed werkt met 64Mb dan hadden ze in 1993 toch echt een enorm probleem met Windows NT...

Josti
13 July 2008, 15:47
Gebruikten ze toen niet HPFS? Ik heb iig nooit NTFS geprobeerd op 64mb RAM, maar iemand anders zei dat FAT32 daarmee lekkerder liep. Ik gebruik altijd ext2 op de oudere dingen en ext3 op de nieuwere, ik heb ook één keer geprobeerd ext3 op een van de oudere te doen, maar dat liep niet lekker meer.
Misschien gewoon mijn ervaring hoor, slecht geformatteerd misschien.

Richt
13 July 2008, 18:49
Gebruikten ze toen niet HPFS? Ik heb iig nooit NTFS geprobeerd op 64mb RAM, maar iemand anders zei dat FAT32 daarmee lekkerder liep. Ik gebruik altijd ext2 op de oudere dingen en ext3 op de nieuwere, ik heb ook één keer geprobeerd ext3 op een van de oudere te doen, maar dat liep niet lekker meer.
Misschien gewoon mijn ervaring hoor, slecht geformatteerd misschien.
MS heeft HPFS volgens mij niet gebruikt, met NT kwam NTFS dat gebaseerd is op HPFS maar beter is.
Tussen ext2 en ext3 dat kan wel kloppen, misschien dat de journaling functie van ext3 er voor zorg dat het ietsie zwaarder is maar volgens mij verschilt het niet veel.

DeGrijze
14 July 2008, 09:08
Goed mannen, laten we het zo stellen.
Vele EeePc gebruikers met mij zijn zeer tevreden over de EeePc hardware.
En enkele onder ons als EeePc gebruikers die meer wensen hadden, voegen deze vervolgens via een zeer oude computer gebruik doormiddel van een Hardware hack toe.
De EeePc is inmiddels een cult machine geworden met een hele schare aan gebruikers, en juist door het feit dat het een cult machine geworden is springen er nu vele andere merken mee in de voerbak in de hoop ook een graantje mee te kunnen pikken.

Gerard

DeGrijze
20 July 2008, 10:14
Mede door mijn aanvullunde posting HIER (http://forum.computeridee.nl/showthread.php?p=397943#post397943) heb ik door in de SWscanner 'View' settings het een en ander uit te zetten kan ik nu ook op mijn EeePc (met de Ubuntu-eee OS) gebruik van het SWscanner programma kan maken.
http://www.wireless-emmercompascuum.nl/images/Schermafdruk.png

Gerard