PDA

View Full Version : Linux met 32 mb RAM

youtubegek4837
26 May 2008, 18:43
Ik wil linux op een com met 32mb RAM installeren. welke distrubitie moet ik kiezen?

Richt
26 May 2008, 19:12
iets met alleen command line denk ik
of anders Damm Small Linux (dsl) mischien

youtubegek4837
26 May 2008, 19:17
nou ik werk niet graag met dsl of een command line.
ik kan het systeem opwaarderen naar 96 mb. wat is er dan aan te raden?

Richt
26 May 2008, 19:21
nog steeds niet veel, debian met fluxbox misschien maar om een distro met gnome of KDE er op te zetten ben je wel 256Mb en 800Mhz nodig om lekker te werken

youtubegek4837
26 May 2008, 19:26
nu vind ik om eerlijk te zijn dat niet zo mooi. ik heb er nu Puppy linux op staat omdat Win98 (want dat stond erop) li-bi.386 miste of zoiets en hij wou wel draaien op safemode. maar ik installeerde van livecd maar nu is de cd gekopieŰrd naar de HD. en hij wil niet afsluiten... weet jij trouwens een website met ALLE distrubities op een rijtje?
(ALLE is veel, kweethet, maar toch)

P.S. ik heb Win95 klaar staan, maar op de cd staan geen .dll bestanden die nodig zijn. het resultaat: een incomplete installatie van Win95! Jottem! hoera! ahum...

DeGrijze
27 May 2008, 14:49
Kijk een hier op DistroWatch (http://distrowatch.com/)

Gerard

Pimmie
27 May 2008, 17:32
Kijk een hier op DistroWatch (http://distrowatch.com/)

Gerard

Dit is DE linux distributie website !!! Staan ze allemaal op!

youtubegek4837
29 May 2008, 12:54
Bedankt iedereen! maar ik heb een nieuw probleem...
Ik heb Xubuntu ge´nstalleerd (geheugen opgewaardeerd naar 192 mb) maar dat is het nog niet helemaal. nu wil ik ubuntu installeren. ik heb 2 cd's. (van vorige keren om ubuntu op te starten)
ubuntu 6.06 lts, en ubuntu7.10. als ik 6.06 erin doe dan zegt hij wel Start or install ubuntu enzo.
ik selecteer start or install. dan verschijnt loading linux kernel. deze blijft hangen bij de 4%.
7.10 blijft hangen bij 100% en zegt dan dat ubuntu aan het starten is, maar zegt alleen het volgende:

(logo ubuntu) Ubuntu

(balkje met oranje balkje dat heen en weer gaat)

hij zegt niet bijvoorbeeld mounting root file system ofzoiets.
en de cd maakt het volgende geluid:

legenda

- = weinig geluid
----- = veel geluid

-
--
---
----
-----
-
--
---
-
------
--
--
--
-
-
-
-----
-----
-----
---
-

je wordt er gek van!

ik heb ook ubuntu klaarstaan (als iso bestand)
zou het kunnen dat de cd kapot is?

Richt
29 May 2008, 14:24
wat zijn de specs an het systeem, want om ubuntu te starten vanaf de CD ben je wel wat meer nodig, minstends 256Mb ram om de live cd te booten dacht ik, anders even met de alternate CD probeeren.

youtubegek4837
29 May 2008, 19:24
ik weet alleen dat 256 mb ram wel mogelijk is.

Linkforsoad
29 May 2008, 23:44
dat hoeft niet.
Ubuntu zal ik niet doen,
Gebruik Xubuntu! ;)
Da's ubuntu alleen dan met XFCE ipv Gnome.

Wat je ook kan doen is, wat richt al zij, ff de iso van de alternate downloaden,
Die is beter voor oudere pc's!

Suc6 (Y)
Linkforsoad

youtubegek4837
30 May 2008, 12:45
Maar ik vind het vervelend van XFCE dat je ook in het "menu" komt als je rechtermuisklikt op het bureaublad. en ik heb ingesteld dat Xubuntu nederlands moest worden, maar de helft is engels.
en de alternate install cd heb ik virtueel effe getest met VMWare, maar als ik text install selecteer doet hij hetzelfde als de OEM install. weet iemand het verschil?

ultiprosan
30 May 2008, 15:27
OEM instal is voor bedrijven die pc's voorinstalleren, er wordt dan een tijdelijke account aangemaakt en na klikken op een speciaal icoontje (dacht ik dat het was) werd de pc afgesloten (en de tijdelijke account verwijderd), als vervolgens de klant weer de pc aanzet krijgt hij een scherm waarin hij een account moet aanmaken. Dit geeft fabrikanten/levranciers de mogelijkheid om alle drivers etc al te installeren ;)

Text instal heb ik zelf nog nooit gebruikt, houdt er wel rekening mee dat die grotere linux distro niet echt erg soepel draaien met 192MB Ram! ;)

Linkforsoad
30 May 2008, 19:19
Die uitleg klopt helemaal.
Wat je zei, OEM versie is voor leveranciers.

Als je een nieuwe PC koopt werkt dat ook zo!
Dan zegt windows dat je een username etc. moet maken.
Maar toch heeft de leverancier al in dat systeem gezeten...

Ook met zo'n OEM install.
zie je ook vaak staan als je een PC koopt en je kijkt in de reclame folers.
Lidl kan er ook wat van (met hun rommel)
Windows: OEM XP Home
Dat staat er dan!
Ps. Wie koopt er nou een PC bij de Lidl ofzo;)

suc6 (Y)
Linkforsoad

Richt
30 May 2008, 23:13
Die uitleg klopt helemaal.
Wat je zei, OEM versie is voor leveranciers.

Als je een nieuwe PC koopt werkt dat ook zo!
Dan zegt windows dat je een username etc. moet maken.
Maar toch heeft de leverancier al in dat systeem gezeten...

Ook met zo'n OEM install.
zie je ook vaak staan als je een PC koopt en je kijkt in de reclame folers.
Lidl kan er ook wat van (met hun rommel)
Windows: OEM XP Home
Dat staat er dan!
Ps. Wie koopt er nou een PC bij de Lidl ofzo;)

suc6 (Y)
Linkforsoad
raar genoeg zijn dat nog best veel mensen, terwijl vaak het enige echte A-merk onderdeel in zoon PC de processor is, verder allemaal B-merk spullen op soms de HD na.

verder zou ik echt niet proberen KDE op minder dan 256Mb ram te zetten, Gnome wil nog wel eens lukken als je wat achtergrond services uit zet maar dat licht dan ook weer aan de processor in je PC

youtubegek4837
1 June 2008, 14:05
ik heb een processor van 1GHZ en trouwens ubuntu heb ik ge´nstalleerd met livecd, werkt perfect!

ultiprosan
1 June 2008, 15:07
ik heb een processor van 1GHZ en trouwens ubuntu heb ik ge´nstalleerd met livecd, werkt perfect!

Mooi zo, werkt alle hardware ook naar behoren??
Want dat is het enige nadeel van Ubuntu, dat niet voor alle hardware de "officiele" drivers te vinden zijn:(

Josti
18 June 2008, 15:10
Ik heb er zelfnog nooit last van gehad, alleen met de geluidskaart in Damn Small Linux, maar voor de rest als je drivers nodig hebt voor Ubuntu hoef je alleen op de homepage te kijken.

Firebird
18 June 2008, 23:24
Als je nog eens het probleem hebt dat hij blijft hangen op het splash screen bij de installatie kan je het volgende doen: druk net voordat je het wil starten op F6 ipv enter. Er verschijnt een lijn tekst die de opties voor het opstarten weergeven. Verwijder er de woordjes 'splash' en 'quiet' uit en druk dan op enter, je zal tekst en uitleg krijgen ;). Ok, misschien meer tekst dan uitleg... maar je zal op z'n minst zien waar het vastloopt.