PDA

View Full Version : Ubuntu 7.10

comrep
15 March 2008, 21:19
mailing van computer idee gehad.
daar las ik over Ubuntu. ik denk even installeren :rolleyes:.

Idd dat was even :D, in een half uurtje Ubuntu geinstalleerd.
ik dacht nu zal ik wel me suf gaan zoeken naar drivers:rolleyes:.
Niet dus :D, dat werkte ook nog eens super op mijn laptopje van xxodd 660sru serie.

ik ben super te spreken over deze linux versie!

nu mij servers nog (DELL poweredge 2550)
en even kijken of Ubuntu server versie de DLT7000 van DELL ondersteund.

Groet Davy

Richt
16 March 2008, 09:54
mooi dat ubuntu zo goed werkt bij jou, open source software is goed voor iedereen!
Ik denk dat Ubuntu die Del servers wel ondersteund maar ben daar niet 100% zeker van, ik zou zeggen http://forum.ubuntu-nl.org/ en http://ubuntuforums.org/ , daar weten ze het vast en zeker wel.

reintje
16 March 2008, 09:58
Volgens mij heeft de opmerking van TS te maken met de vraag van de redactie: http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=46334&highlight=ubuntu

Pimmie
16 March 2008, 21:46
@rijntje: Tsja.. jammer dat alleen Ubuntu wordt gevraagd.

@comrep: En voor de Dell poweredge 2550 zijn er wel speciale drivers voor Redhat, op de site van Dell zelf.
Maar zou mij niet verbazen dat Ubuntu alles zo zal herkennen.

robgomes
29 March 2008, 16:38
Heb een probleem met de schijf waar Windows XP op staat; een redelijk nieuwe 250Gb Sata schijf en een hele nieuwe ongebruikte 500GB Sata schijf. Ook mijn email (1GB) en mijn correspondentie met het thuisland (ik woon in Brazilie) stonden er op.
In de dvd-drive zat de cd van Ubuntu 7.10.
De computer gaat na in uur niets doen in diepe slaapstand.
Wat wil nu het geval? 's Morgens vroeg drukte ik op de Enter om de pc weer aan het werk te krijgen. Na enige tijd kreeg ik de melding dat mijn Windows schijf niet was te vinden. Wat ik ook probeerde, het lukte niet, ook niet als ik de beide schijven verwisselde.
Uieindelijk heb ik alles opnieuw geinstalleerd op de 500GB schijf; daarna de 250GB als 2e schijf aangesloten (master) en de pc opnieuw opgestart. Na ca. 30 minuten werkte het geheel; alleen de 2e schijf was niet te localiseren.
Ik heb zo het bruine vermoeden dat de druk op de Enter toevallig een opstartbestand van de Ubuntu-schijf heeft geinstalleerd, waardoor de boel is verziekt.
Mijn vraag is natuurlijk hoe ik deze 250GB schijf weer tot leven kan wekken om belangrijke correspondentie terug te krijgen.
Wie van de lezers kan mij een oplossing aanbieden?

Met vriendelijke groet uit een warm Brazilie
Rob Gomes

Richt
29 March 2008, 20:31
Heb een probleem met de schijf waar Windows XP op staat; een redelijk nieuwe 250Gb Sata schijf en een hele nieuwe ongebruikte 500GB Sata schijf. Ook mijn email (1GB) en mijn correspondentie met het thuisland (ik woon in Brazilie) stonden er op.
In de dvd-drive zat de cd van Ubuntu 7.10.
De computer gaat na in uur niets doen in diepe slaapstand.
Wat wil nu het geval? 's Morgens vroeg drukte ik op de Enter om de pc weer aan het werk te krijgen. Na enige tijd kreeg ik de melding dat mijn Windows schijf niet was te vinden. Wat ik ook probeerde, het lukte niet, ook niet als ik de beide schijven verwisselde.
Uieindelijk heb ik alles opnieuw geinstalleerd op de 500GB schijf; daarna de 250GB als 2e schijf aangesloten (master) en de pc opnieuw opgestart. Na ca. 30 minuten werkte het geheel; alleen de 2e schijf was niet te localiseren.
Ik heb zo het bruine vermoeden dat de druk op de Enter toevallig een opstartbestand van de Ubuntu-schijf heeft geinstalleerd, waardoor de boel is verziekt.
Mijn vraag is natuurlijk hoe ik deze 250GB schijf weer tot leven kan wekken om belangrijke correspondentie terug te krijgen.
Wie van de lezers kan mij een oplossing aanbieden?

Met vriendelijke groet uit een warm Brazilie
Rob Gomes

Ubuntu instaleerd niks met een druk op de knop, als je de ubuntu cd in je drive stop en opstart gaat die eerst naar de live CD en vandaaruit kun je instaleeren!

denk dat je beeter een topic in windows XP kunt openen voor je probleem want hier koomen niet zoveel mensen.

Silverstarme
29 March 2008, 22:39
Het enige nadeel aan Ubuntu (ik heb persoonlijk liever Kubuntu, want ik vind KDE prettiger dan GNOME) is dat het niet goed met nVidia kaarten omspringt (vergeet de live cd). Maarja dat is ook verdomd makkelijk de verhelpen. Neem de alternative install (m.u.v. Kubuntu, daar zit de optie "Install in text mode" standaar op de DVD) en installeer in text mode. Daarna, tja het is weer fout, ctrl+alt+f1 om in de command line te komen, log in en typ sudo apt-get install nvidia-glx-new. Voer het SU wachtwoord in, die gelijk is aan het wachtwoord waarmee je hebt ingelogd en druk op enter. Bevestig dat je het wil installeren en de rest gaat vanzelf. Vervolgens moeten we het grafisch subsysteem X vertellen dat de nieuwe nvida drivers moet gebruiken i.p.v. de oude vesa drivers. In dezelfde command line typ sudo nano /etc/X11/xorg.conf. Beweeg met de pijltje toetsen naar benenden todat je vind Section “Device”
Indentifier “Generieke Videokaart”
Driver “vesa”
BusID “PCI:1:0:0”

Wijzig "vesa" in "nvidia" (met de "" dit keer). CTRL+O om op te slaan CTRL+X om nano af te sluiten, hestarten en het zou moeten werken.
Een groot voordeel van Ubutnu (en openSUSE) is dat het automatisch andere besturingsystemen herkend en GRUB en juist insteld. Zo kun je ook nog in Windows starten.
Een tip: Om ervoor te zorgen dat voor Linux distro dan ook zich over Windows heen zet, paritioneer handmatig. Op een stuk ongepationeerd deel van je schijf (of een al bestaande partitie die je er voor opoffert) maak eerst een Linux swap paritie aan a ongeveer 2x je RAM. Maak van de overige ruimte een ext3 paritie en typ bij het mountpoint "/". Zet als flag "booteable". Nu installereert Linux zich op de paritie die is aangewezen als "/" en niet over Windows heen.
Ik heb nu openSUSE naast XP staan, maar zodra 8.04 "Hardy Herron" uitkomt, ga ik weer terug naar Ubuntu.
Ubuntu is niet de enige die met juiste nVidia driver komt. OpenSUSE gaat over dezelfde weg. De drivers die er meer komen werken wel, maar vergeet 3d-support maar. Na het installeren van de juiste drivers, moet je het natuurlijk net even bedenken om ervoor te zorgen dat X opnieuw moet worden ingesteld met "sudo sax2 -r" in een terminal.
De reden van al dit gedoe is de licentie van nVidia.

Richt
30 March 2008, 00:37
bij ubuntu vraagt die na de install gewoon of je ook restricted drivers wilt instaleeren, zeg ja en de Nvidia drivers staan op je PC (in dien je een Nvidia kaart hebt dan)

Aladin
30 March 2008, 05:50
Hij heeft wel gelijk dat juist de grafische drivers wat aandacht behoeven bij instalatie.
Maar ja, al de rest niet dus.

Silverstarme
30 March 2008, 09:54
bij ubuntu vraagt die na de install gewoon of je ook restricted drivers wilt instaleeren, zeg ja en de Nvidia drivers staan op je PC (in dien je een Nvidia kaart hebt dan)

7.04 deed dat wel, maar ik ben de optie niet tegen gekomen bij 7.10. Dit omdat 7.10 mijn 7600GS niet goed zit, vandaar dus het extra omweggetje.

Richt
30 March 2008, 17:24
7.04 deed dat wel, maar ik ben de optie niet tegen gekomen bij 7.10. Dit omdat 7.10 mijn 7600GS niet goed zit, vandaar dus het extra omweggetje.

kan, ik gebruik ubuntu op een PC met een Geforce 4 en dat geeft geen enkel probleem onder 7.10, ook niet onder 7.04

wanda
2 April 2008, 10:53
Bij Hardy Beta vraagt hij niks staat alles al aan .
Dat word (is ) een super distro.
Grtz Wanda.

Richt
17 May 2008, 19:58
Hoe kan ik ubuntu weer verwijderen van de harde schijf
licht eraan, hoe heb je hem geinstaleerd enzo, heb je nog een ander OS....

joro
18 May 2008, 10:52
Heb ubuntu naast xp op een aparte partitie geplaatst.,maar hoe kan ik hem weer verwijderen