PDA

View Full Version : maprechten

limar
20 February 2008, 14:33
Hallo,
ik heb een vraagje. Ik gebruik Suse Linux 10.2 voor een ftp-server.

Nu wil ik twee verschillende gebruikers hebben, waarbij de een volledige schrijf- en leesrechten heeft over de gehele /srv/ftp en subdirectories
De andere gebruiker mag alleen leesrechten hebben over de map /srv/ftp/gebruiker met subdirectories.

Is dit mogelijk?

Want de map /srv/ftp/gebruiker moet nu aan twee verschillende gebruikers (of groepen waaraan ik die gebruikers toevoeg) verschillende rechten ontlenen. En voor zover ik weet kan je een map maar aan 1 groep toewijzen.

Via konqueror kan men wel geavanceerde toegangsrechten toewijzen aan een map. Kan dit hiermee? Maar nog veel belangrijker. Wat moet ik dan daarvoor intypen in de terminal?

B.v.d.
Limar

limar
20 February 2008, 14:48
Het is toch gelukt door in te loggen als root en dan via konquerer bij geavanceerde toegangsrechten te komen. Hier kon ik voor een gebruiker aparte rechten ingeven.

Maar hoe doe ik dat via de terminal??

limar
20 February 2008, 23:06
na een lange zoektocht heb ik het eindelijk gevonden. Het heeft te maken met de ACL (Access Control List). Deze kan aangepast worden met het commando "setfacl" en bekeken met "getfacl".

zie ook http://www.suse.de/~agruen/acl/linux-acls/online/

BlackTiger
21 February 2008, 00:11
Ah interessant, ik kende het chmod commando wel en wist ook dat je apart users toegang kon geven tot mappen en bestanden, alleen was me niet bekend hoe dat laatstgenoemde te doen.
Middels die link wel, bedankt! (Y)