PDA

View Full Version : Kan niet printen via netwerk printer

o-k
7 januari 2008, 20:21
Wie kan mij helpen !!!!!

Ik ben nu reeds drie dagen bezig om via een netwerk te kunnen printen. Ik heb een HP psc2410 photosmart all-in-one aangesloten op een deksktop (XP). Nu wil ik graag via het draadloze netwerk printen met mij Laptop (Vista). Ik heb het netwerk zo ingesteld dat ik via beide computers alles kan bereiken. Tevens heb ik m'n printer gedeeld. Dit werk dus allemaal, maar hoe kan ik nu een Word of Exel document van mij Laptop printen. Als ik in het configuratie scherm een printer wil toevoegen, dan kan ik wel de printer toevoegen,maar als het dan zover is om de installatie af te ronden krijg ik de melding "kan geen verbinding met de printer maken. Toegang geweigerd"

Wat doe ik verkeerd !!!!!!

HELP

Alvast bedankt voor de mensen die mij willen helpen

OK

herbert
9 januari 2008, 09:34
Staat de pc waar de printer op aangesloten is wel aan, dit is namelijk een voorwaarde.
Als je bestanden hebt gedeeld, is het handig om dezelfde gebruikers op de pc aan te maken waarvan het wachtwoord op elke pc ook hetzelfde is, bv:
pc1 user: appel pass: peer
pc1 user: boom pass: tak

pc2 user: appel pass: peer
pc2 user: boom pass: tak

Als dat jammer vind bv wegens stroomgebruik,kun je overwegen een printserver aan te schaffen: http://www.ciao-shopping.nl/Printerservers_10055_3

o-k
9 januari 2008, 20:29
Ik heb de pc's de zelfde username en password gegeven, maar hier kom toch niet verder mee.

Als ik op mijn Vista Laptop een printer wil toevoegen, dan kies ik voor een netwerkprinter. Dan krijg ik een tabel met printers die ik dan kiezen, en hier staat ook de printer in die ik aangesloten heb aan mijn desktop (\\computernaam\\hppsc240). Als ik deze dus dan selecteer, dan geeft hij dus de melding dat de toegang tot deze printer is geweigerd. Ik heb ook nog geprbeerd om de beide firewalls uit te schakelen, maar dit hielp ook niet. De printer die aangesloten is op mij Desktop staat ook aan, en is gedeeld. Als ik in m'n Vista Laptop contact maak met het netwerk dan kan ik zien dat deze printer gedeeld is. Ik kan de printer wel openen, maar ik kan er geen verbinding mee maken.

Wie heeft er voor mij een oplossing

herbert
10 januari 2008, 13:16
Kijk eens bij de eigenschappen van de printer, bij "delen en beveiliging"
Wat daar in het lijstje staat.

BlackTiger
10 januari 2008, 17:03
maar als het dan zover is om de installatie af te ronden krijg ik de melding "kan geen verbinding met de printer maken. Toegang geweigerd
Eventueel kun je eens proberen de pinterdrivers gewoon met de installatiecd als lokale printer te installeren op je laptop, dat wil soms wel helpen.
Daarna de printer nogmaals installeren maar dan als netwerkprinter, vaak werkt het dan wel.
Garantie kan ik niet geven, de combinatie netwerk XP<->Vista wil nog wel eens vaker graag problemen geven.

nightrunner
10 januari 2008, 18:23
is hp 2410 een netwerkprinter (printer met netwerkaansluiting)?
in dat geval kwestie van aansluiten op je switch/router en installeren via de cd-rom of via de nieuwste drivers van http://www.hp.nl en dan moet het wel gaan werken...
ik raad aan om de nieuwste drivers te downloaden van de hp site want misschien is de driver van de cd-rom niet geschikt voor Vista...

btw Vista heeft vaker problemen met printers. (weet niet of daar al een oplossing voor is gevonden)

o-k
10 januari 2008, 19:22
Antwoord aan Herbert;

Onder idereen staat het volgende:

Afdrukken (staat Toegestaan aangevinkt)
Printers beheren (staat niks aangevinkt)
Documenten beheren (staat niks aangevinkt)
Speciale machtigingen (staat niks aangevinkt)

Onder MAKER EIGENAAR staat:

Alleen is Documenten aangevinkt met Toegestaan

Onder Administrator (computernaam\administrator)

Afdrukken, Printers beheren en Documenten beheren staan aangevinkt met Toegestaan

o-k
10 januari 2008, 19:39
Antwoord op Black tiger:

Als de installatie CD plaats, dan wordt er eerst een controle uitgevoerd. Van de controles is Beheerders rechten dan negatief terwijl alle andere controles postief zijn.

o-k
10 januari 2008, 19:51
Antwoord op Night runner:

HP verteld dat alle drivers reeds aanwezig zijn onder windows Vista van de HP photosmart psc 2410 all-in-one. Dus er kunnen geen nieuwere driver worden gedownload.

eugene
10 januari 2008, 20:03
De printer is een USB aangesloten printer, is het wrl mogelijk om deze over een netwerk te laten printen? Ga eens op de website van HP kijken in hun printer support.

eugene
10 januari 2008, 20:08
Ga eens naar deze link:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00792153&lc=en&cc=us&dlc=en&product=303753&rule=43957#

Hier kan je (waarschijnlijk) de oplossing vinden, dus USB gaat wel....:-)

herbert
10 januari 2008, 22:00
Antwoord aan Herbert;

Onder idereen staat het volgende:

Afdrukken (staat Toegestaan aangevinkt)
Printers beheren (staat niks aangevinkt)
Documenten beheren (staat niks aangevinkt)
Speciale machtigingen (staat niks aangevinkt)

Onder MAKER EIGENAAR staat:

Alleen is Documenten aangevinkt met Toegestaan

Onder Administrator (computernaam\administrator)

Afdrukken, Printers beheren en Documenten beheren staan aangevinkt met Toegestaan

Als je als administrator in logt kun je dan printen?

o-k
10 januari 2008, 23:14
Ik ben op mijn laptop als administrator ingelogd, en kan niet printen. Nu ik dit scherm (beveliging) een aantal opties zie staan, dan zou je denken dat ik dit op mijn desktop kan wijzigen.Dus niet ! Als ik hier de eigenschappen van de printer bekijk, dan zie ik geen mapje met beveiliging (ligt misschien aan Windows XP) staan. Als dat nu wel zo zou zijn dan zou ik dus diverse dingen aankunnen vinken. Of is dit ergens anders mogelijk in XP. Het lijkt me logisch als ik onder "iedereen" alles aanvink, ik ook toegang kan krijgen op de printen.

BlackTiger
11 januari 2008, 00:23
Het lijkt me logisch als ik onder "iedereen" alles aanvink, ik ook toegang kan krijgen op de printen
Als je dat apart bij de printer kunt doen, dan is die mogelijkheid zeer groot inderdaad.

Wel goed opletten dat je dit niet bij de hele C schrijf doet of zoiets.

Vermoedelijk is een deel van dit probleem ontstaan omdat je uitgebreide rechten aan hebt staan. Normaliter zie je die rechten niet van maker/eigenaar etc. Hiervoor moet je in het configuratiescherm onder mapopties een vinkje zetten of weghalen.
Dan krijg je inderdaad ook uitgebreidere opties, doch wanneer daar iets aan wijzigt wordt dat niet meer overal overgenomen waar dat nodig is, hetgeen vaak wel gebeurd als je het systeem dat zelf laat doen en dus van dat vinkje afblijft.

Niet dat het niet mag hoor, ik pruts er zelf ook mee, maar het zou dus een oorzaak kunnen zijn.

Zoals gezegd, als je die vinkjes apart bij de printer kunt zetten is er dikke kans dat het wel lukt.
Onder NT4 had je vroeger een optie om alles v.w.b. die rechten over de hele mappenstructuur weer terug naar origineel te zetten.
Onder XP kon ik dat niet vinden, wellicht dat ie er toch is maar dat is mij dan niet bekend. Misschien dat Lange Pier of iemand met wat meer systeembeheerkennis op XP gebied daar nog een oplossing voor weet.

herbert
11 januari 2008, 10:51
Je moet het instellen op de pc waar de printer is aangesloten.

Zo heb ik het staan:
http://img174.imageshack.us/img174/5933/printerrechtenbeheerdercd1.jpg
Deze gebruiker heeft beheerdersrechten

http://img263.imageshack.us/img263/1364/printerrechtengebruikerks7.jpg
De gebruiker heeft beperkte rechten

Beide gebruikers kunnen probleemloos printen

o-k
11 januari 2008, 13:22
Antwoord aan herbert:

Bij jou staan in biede sheets een submapje met beveiliging. Dit mapje krijg ik niet tevoorschijn op mijn XP computer (waar ook de printer is aangesloten). Als ik dus via mijn laptop Vista de printer HP 2410 (op de XP computer) open, dan krijg ik wel een submapje met beveiliging. Maar hier kan ik vanuit de Laptop niets wijzigen. Waar kan ik dat submapje beveiliging op mijn Xp computer vinden ? Dit moet toch ergens te vinden zijn?

herbert
12 januari 2008, 11:42
Als je XP pro hebt: in de verkenner
extra-mapopties-weergave- "eenvoudig delen van bestanden" het vinkje verwijderen

o-k
12 januari 2008, 13:00
Ik heb Windows XP Home edition. Daar is de keuze van "eenvoudig delen van bestanden" niet te kiezen.

herbert
12 januari 2008, 23:22
Daar was ik al bang voor.
Toen ik mijn printer ging delen kreeg ik de raag of ik drivers van andere OS-en wilde installeren. Heb jij dat gehad?

o-k
13 januari 2008, 12:14
Nee, deze vraag heb ik niet gehad. Maar als er echt geen mogelijkheid is om dit voor elkaar te krijgen zal ik toch maar een printerserver moeten aanschaffen. Wat voor één moet ik hiervoor dan aanschaffen. Mijn printer is nu met USB aan mij desktop aangesloten. komt hier dan aan kastje tussen zodat ik wel gewoon via mijn desktop kan printen, of is dat dan een kastje die via de draadloze router aangesloten wordt. Ik heb nu de draadloze router in de meterkast liggen en gewoon een draadverbinding met m'n desktop en en een draadloze verbinding met m'n laptop. Het moet straks natuurlijk niet zo wezen als ik de printer draadloos heb, dat ik dan niet meer via mijn desktop kan printen, omdat hij dan de printer niet kan vinden.

herbert
13 januari 2008, 13:10
Je hebt twee mogelijkheden:
1. een draadloze printserver,deze heeft dan een draadloze verbinding met je router en de printserver kun je dan instellen via een webgebaseerde omgeving.
2. een bedraadde printserver in combinatie met een switch, je sluit dan de switch aan op de kabel die nu naar je desktop gaat en dan de desktop en de printserver aan op de switch.

BlackTiger
13 januari 2008, 19:46
Ik heb Windows XP Home edition. Daar is de keuze van "eenvoudig delen van bestanden" niet te kiezen
Ik twijfel er aan, zeker de Home edition zet die beveiligingsopties niet standaard zo moeilijk. Dat zou dan eerder bij PRO het geval zijn, dus dan zal de optie vermoedelijk anders heten.
Anyway, daarmee raak ik een beetje off-topic.

Ben benieuwd of de tips van bijv. Herbert je beter kunnen helpen met het delen van die printer.

congusto
22 januari 2009, 20:29
Ik had hetzelfde probleem: Laptop met Vista, Desktop met XP, printer aangesloten op desktop, printer gedeeld en zichtbaar in netwerk, maar via Laptop "niet bereikbaar".

Ik heb het na uren speuren in de forums als volgt opgelost (met hulp van een slimmerd op dit forum: http://forums.techguy.org/windows-vista-7/541278-solved-access-denied-network-printers.html)

Ga in Vista naar het configuratiescherm, Kies Printer en vervolgens Printer Toevoegen.
Kies vervolgens Een Lokale (!) Printer toevoegen
Klik op Nieuwe Poort Maken, met als type poort Local(!) Port
Geeft als poortnaam op \\Desktopnaam\Printernaam (Desktopnaam is de naam waaronder de desktop bekend is in het netwerk, Printernaam heb je opgegeven toen je in XP aangaf dat je de aangesloten printer wilt delen)
Kies vervolgens merk en type printer in de vervolgschermen*

Nu zou het moeten werken.:cool:
Wellicht ten overvloede:
De Desktop en de Printer moeten uiteraard wel aan staan.
In het Vista netwerkcentrum hoort "Printers delen" ook aangevinkt te zijn.
Voor de zekerheid gebruik ik op Laptop en Desktop de zelfde profielnaam om in te loggen

*Ik kon mijn HP DJ 5100 niet vinden, heb toen maar de 5400 gekozen, werkt ook.

Laat maar weten, ben benieuwd of dit bij jou/jullie ook heeft gewerkt.

Vr Gr Peter