PDA

View Full Version : Basic Linux, super klein ....

willem1940
7 August 2007, 01:39
Ik heb 2 pakketjes Basic Linux gedownload, 1 voor behandeling via Linux en 1 voor behandeling via Windows.

Volgens de aanprijzingen maak je er "eenvoudig" 2 floppies mee, bij uitstek geschikt om een/mijn per ongeluk kaalgeformatteerde zeer oude laptop met alleen maar floppy-drive en hard schijfje, nieuw leven in te blazen. Je zou ermee op Netwerkjes en op Internet kunnen komen, nagenoeg de enige manier om er weer een redelijk volwaardig (ander) OS op te kunnen installeren.

Probleem: er zitten bestanden "IMG" in en ik zie geen kans daar iets van op floppy te krijgen.

Er zit een "README" documentje bij met uitleg die totaal niet tot mij doordringt, het lijkt voor mij wel geheimtaal.

Ik heb momenteel XP_SP2 en SUSE 10.2 samen op mijn toren-computer.

Kent iemand dat Basic Linux en kan daarover vertellen?

Welcome to BasicLinux 3
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
BL3 is a mini-Linux designed specifically for old PCs. It provides a slim
2.2.16 kernel, a user-friendly shell and a good assortment of utilities.
BL3 includes a web browser, comm program, mail client, telnet client, wget,
dhcp and dial-up ppp. It also includes a small-footprint GUI and is able
to run remote X (via network) with as little as 4mb RAM.

Minimum requirements
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Intel 386 or compatible
3mb RAM
DOS (or Windows 95/98 running in DOS mode)

Starting BasicLinux
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Unzip BL3.zip to the C:\baslin directory. The directory must be called
baslin, and it must be a top directory (not a sub-directory of another
directory).

If you have less than 8mb RAM, you must activate swap memory. You do
this by unzipping swap.zip (in C:\baslin).

To start BL3, type BOOT and press the ENTER key.

Problem?
~~~~~~~~
To boot correctly, BL3 needs a relatively clean DOS. If BL3 refuses to
boot (or it crashes when you try to run X), start your DOS without extras:
no CONFIG.SYS, no AUTOEXEC.BAT, no Windows.

Networking
~~~~~~~~~~
BasicLinux has good networking capabilities. To help you configure your
network interface, BasicLinux includes a file called "netsetup", which
outlines the steps to follow. Just edit "netsetup" to match your situation
and execute it.

If you have a suitable modem, you can run pppsetup to configure a connection
to your Internet Service Provider. However, unfortunately, many of the
modems in Windows computers are designed to work only with Windows. They
do not work with BasicLinux.

Disclaimer
~~~~~~~~~~
BasicLinux is free software. I have done my best to make it error-free,
but there is no guarantee regarding its fitness for any purpose. You use
it at your own risk.

BasicLinux 3 is designed for old PCs with limited RAM. It is not suitable
for mission-critical systems and should not be used on systems containing
irreplacable data.
Welcome to BasicLinux 3.5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
BL3 is a mini-Linux designed specifically for old PCs. It provides a slim
2.2.26 kernel, a user-friendly shell and a good assortment of utilities.
BL3 includes a web browser, comm program, mail client, telnet client, wget,
DHCP and dial-up PPP. It also has a small-footprint GUI and some graphical
applications, including the MagicPoint presentation tool.

This version of BasicLinux boots from two floppies and runs in a ramdisk.
It has an option to install itself onto a Linux harddrive partition.

Minimum requirements for the floppy version
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Intel 386 or compatible
12mb RAM
two blank floppies (DOS format)

How to put BasicLinux on the floppies
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
In the zip file, you will find disk1.img and disk2.tgz. Floppy 2 is easy.
Simply copy disk2.tgz to an empty DOS floppy and label it floppy 2.

Floppy 1 is more complicated -- a simple copy is not enough. You have to
write the raw image (disk1.img) to the floppy.

In Linux, this is done with the dd command:
---------------------------
dd if=disk1.img of=/dev/fd0
---------------------------

In DOS, you use rawrite.exe or fdimage.exe to write raw images.
The BL3 zip file includes fdimage.exe. Here is the command:
---------------------
fdimage disk1.img a:
---------------------

WARNING: The floppy used for disk 1 must be perfect (no bad sectors).
The routines for writing raw images are not error-tolerant.

Starting BasicLinux
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Insert floppy 1 and reboot the system. Floppy 1 will boot Linux and tell
you when to insert floppy 2. When floppy 2 has finished loading, remove it.

PCMCIA
~~~~~~
BL3 is able to use older PCMCIA cards (serial, IDE and PCnet). To activate
a card, insert it in the PCMCIA slot and then execute: /etc/pcmcia/start

Networking
~~~~~~~~~~
BasicLinux has good networking capabilities. To help you configure your
network interface, BasicLinux includes a file called "netsetup", which
outlines the steps to follow. Just edit "netsetup" to match your situation
and execute it.

If you have a suitable modem, you can run pppsetup to configure a connection
to your Internet Service Provider. Note: many of the modems in Windows
computers are designed to work only with Windows -- they do not work with
BasicLinux.

Installing BasicLinux to harddisk
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
From inside BL3, use fdisk and mke2fs to create a Linux partition on your
harddisk. Mount that partition at /hd and execute install-to-hd.

Disclaimer
~~~~~~~~~~
BasicLinux is free software. I have done my best to make it error-free,
but there is no guarantee regarding its fitness for any purpose. You use
it at your own risk.

BasicLinux 3 is designed for old PCs with limited RAM. It is not suitable
for mission-critical systems and should not be used on systems containing
irreplaceable data.

willem1940
7 August 2007, 21:00
@willem1940

...........

Even een TIP voor die oude laptop van je: zoek eens naar Damn Small Linux... http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/g045.gif
Gevonden op Net; erg warrig uitvinden waar en hoe te downloaden, wel zeker een interessant ding voor een proefje in een later stadium, maar ik kan momenteel ALLEEN PER FLOPPY (1,4MB) in dat machientje en het installatieprog is 50MB, even groot als een W95-versie die vroeger er op zat en waarvan ik een copie heb bewaard.

Het Linuxje waar ik het over had zou aan 2 floppies genoeg hebben om zich te installeren mŠŠr ik krijg niet uitgevonden hoe die floppies aan te maken uit dat pakketje.

Ik ga ergens een ouderwetse externe ZIPdrive bemachtigen, een intern exemplaar (Iomega 100) bracht een zoon vandaag bij mij "uit sloop" en het werd zonder meer door XP gedetecteerd en ingelijfd. Extra software zojuist gedownload van Net.

Richt
8 August 2007, 16:23
Gevonden op Net; erg warrig uitvinden waar en hoe te downloaden, wel zeker een interessant ding voor een proefje in een later stadium, maar ik kan momenteel ALLEEN PER FLOPPY (1,4MB) in dat machientje en het installatieprog is 50MB, even groot als een W95-versie die vroeger er op zat en waarvan ik een copie heb bewaard.

Het Linuxje waar ik het over had zou aan 2 floppies genoeg hebben om zich te installeren mŠŠr ik krijg niet uitgevonden hoe die floppies aan te maken uit dat pakketje.

Ik ga ergens een ouderwetse externe ZIPdrive bemachtigen, een intern exemplaar (Iomega 100) bracht een zoon vandaag bij mij "uit sloop" en het werd zonder meer door XP gedetecteerd en ingelijfd. Extra software zojuist gedownload van Net.

hoe veel MB gaat er op een Zip disk? of varieerd dat? lijkt mij ook wel handig zoon drive maar moet dat op de floppy kabel of op ide worden aan gesloten? of usb?!

willem1940
9 August 2007, 05:15
hoe veel MB gaat er op een Zip disk? of varieerd dat? lijkt mij ook wel handig zoon drive maar moet dat op de floppy kabel of op ide worden aan gesloten? of usb?!De meest bekende is/was IOMEGA100 (voor 100MB-schijfjes maar er bestaan er ook met grotere capaciteit; nieuw is het spul erg duur, vooral de schijfjes, maar je wordt ermee doodgegooid op Marktplaats enzo.

Ik heb een "interne" nu ingebouwd zitten, op IDE in mijn toren met XP en een externe-voor-ouderwetse-printerpoort erbij, zodat ik in principe nu in iedere computer kan doordringen.

XP vraagt geen drivers, kent het ding.

Wel goed op Net zoeken voor download van drivers voor diverse toepassingen (DOS, W9X, W2000). Voor mij is DOS belangrijk, voor oude laptops zonder CD.

Ik begin me eigenlijk af te vragen of er ook niet een extern CD-toestel bestaat met aanpassing voor LPT-poort ....

Richt
9 August 2007, 15:05
De meest bekende is/was IOMEGA100 (voor 100MB-schijfjes maar er bestaan er ook met grotere capaciteit; nieuw is het spul erg duur, vooral de schijfjes, maar je wordt ermee doodgegooid op Marktplaats enzo.

Ik heb een "interne" nu ingebouwd zitten, op IDE in mijn toren met XP en een externe-voor-ouderwetse-printerpoort erbij, zodat ik in principe nu in iedere computer kan doordringen.

XP vraagt geen drivers, kent het ding.

Wel goed op Net zoeken voor download van drivers voor diverse toepassingen (DOS, W9X, W2000). Voor mij is DOS belangrijk, voor oude laptops zonder CD.

Ik begin me eigenlijk af te vragen of er ook niet een extern CD-toestel bestaat met aanpassing voor LPT-poort ....

heb wel eens externe CD drives op LTP gezien idd, op marktplaats staan er vast wel een paar.

Wanderer
10 August 2007, 10:18
Die floppies kun je vanuit de Dosbox (XP) maken,ik heb voor dit soort testjes altijd "cmd.exe" in de root van C: staan
( C:\WINDOWS\system32\cmd.exe).

Pak het bestand bl3-50fd.zip uit naar een nieuwe map in de root van C: en kopiëer cmd.exe daar ook heen.

Doe een geformatteerde diskette in het station,dubbelklik cmd.exe en plak daar "fdimage disk1.img a:" zonder de " tekens in (staat in de readme.txt) en enter.

Nu wordt de 1e floppy aangemaakt.

De 2e floppy formatteren en gewoon disk2.tgz daar op kopiëren,that's all ;)

Greetz

willem1940
10 August 2007, 13:12
heb wel eens externe CD drives op LTP gezien idd, op marktplaats staan er vast wel een paar.

Ha, zo komen we in de buurt; ik heb de vraag toevallig net onder Hardware \ Randapparatuur geplaatst en copiŽer deze post ook even daarheen.

willem1940
10 August 2007, 13:24
Die floppies kun je vanuit de Dosbox (XP) maken,ik heb voor dit soort testjes altijd "cmd.exe" in de root van C: staan
( C:\WINDOWS\system32\cmd.exe).

Pak het bestand bl3-50fd.zip uit naar een nieuwe map in de root van C: en kopiŽer cmd.exe daar ook heen.

Doe een geformatteerde diskette in het station,dubbelklik cmd.exe en plak daar "fdimage disk1.img a:" zonder de " tekens in (staat in de readme.txt) en enter.

Nu wordt de 1e floppy aangemaakt.

De 2e floppy formatteren en gewoon disk2.tgz daar op kopiŽren,that's all ;)

Greetz
Ik geloof je op je woord en begrijp, dat ik daar niet aan moet beginnen omdat ik dit net zo min begrijp als wat ik op Net vond.

Wanderer
10 August 2007, 13:36
Ik geloof je op je woord en begrijp, dat ik daar niet aan moet beginnen omdat ik dit net zo min begrijp als wat ik op Net vond.
Kan mij nauwelijks,of beter,helemaal niet voorstellen,wat hier nu zo moeilijk aan is :confused:

willem1940
10 August 2007, 14:23
Kan mij nauwelijks,of beter,helemaal niet voorstellen,wat hier nu zo moeilijk aan is :confused:
Ik heb alle bewondering voor mensen die voldoende technisch onderlegd zijn om met programmeertalen om te gaan en allerlei systemen en systeempjes ook nog te doorzien; het lukt echter niet om die dingen "even" aan gewone gebruikers zoals mij uit te leggen, want die hebben geen vergelijkbare achtergrond en zijn na het eerste onbekende woord of begrip al volkomen de weg kwijt, zoals ik nu.

DOSBOX heb ik in mijn XP-pro niet aangetroffen, het zal wellicht ergens te downloaden zijn, maar zo te zien zal ik er niet mee kunnen omspringen want ik weet zo goed als niets van DOS-commando's en gaat er iets mis dan kan ik dat ook niet herstellen.

Eigenlijk hoopte ik dat het ging om kant-en-klaar te downloaden floppies om direct te kunnen invoeren in een fabriekskaal gemaakt computertje (zoals ook met Linux-CD's prima gaat).

Ik probeerde/meende met 1 zo'n bestand (IMG) naar een gaaf en ledig floppie te doen wat ik dacht dat in de aanwijzingen stond en kreeg: onvoldoende schijfruimte.

Wanderer
10 August 2007, 14:43
Via Start > Programma's > Bureauaccessoires > kies je "Opdrachtpromt".Nu zit je in de z.g.n. Dosbox van XP.

Om nu allerlei lastige change directories (cd=een dos-commando) te voorkomen,zet ik de cmd.exe direct in de map waar alle bestanden staan.

Door nu dubbel te klikken op cmd.exe zit je gelijk in de "Opdrachtpromt".
C:\WINDOWS\system32\cmd.exe
Hier geef ik aan,waar je die cmd.exe kunt vinden en kopiŽren.

Dit commando "fdimage disk1.img a:" zonder de " tekens,staat in de readme.txt,dus had je echt wel kunnen vinden.

Met dit commando schrijf je het bestand naar de diskette,er komt dus echt geen programeertaal aan te pas.

Soms gewoon eens letterlijk doen wat geadviseerd wordt,kan heus geen kwaad ;)

Met gewoon proberen kom je een heel eind,zwemmen leer je tenslotte ook niet op de kant :) en met hetgeen ik aangeef,loopt je PC echt niet in het honderd.

Greetz

hogenberg
22 September 2007, 05:49
Hebt u het al eens geprobeerd met een verbinding via een nulmodem?
Of sneller met een linkkabel via de printerpoort. Met Dos4 kwamen deze
methodes in zwang?

tabe

willem1940
23 September 2007, 02:18
Ik heb het opgegeven, dit is te moeilijk voor mij.

Wiifreak
15 May 2008, 10:57
Sorry dat ik hier op reageer, maar ik vind dat jullie ook de kans moeten krijgen om met Basic linux om te gaan.

Voor beginners met BL 3.5 (Floppy versie):
Ga naar http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/baslinux/.
Klik op DOWNLOAD (http://distro.ibiblio.org/pub/linux/distributions/baslinux/bl3-50fd.zip).
Je hebt nu 4 bestanden in de ZIP-file:
- DISK1.IMG
- DISK2.TGZ
- FDIMAGE.EXE
- README.TXT
Pak 2 floppy's en formateer de 2e en kopieer DISK2.TGZ ernaar toe.
Formateer floppy 1 en typ in Linux dit: "dd if=disk1.img of=/dev/fd0" en voor disk1.img waar hij staat.
In windows in de opdrachtpromt dit: "fdimage disk1.img a:" en voor disk1.img waar hij staat.
Herstart de computer en laat hem opstarten vanaf de floppy.
Doe floppy 2 erin als hij dat vraagt en klaar ben je.