PDA

View Full Version : welke linux gebruiken

eejj
3 April 2007, 18:15
eeyy,

ik wil dus Linux op me pc instaleren omdat ik toch niet meer dan muziek luisteren,internetten,msnen,downloaden erop doe.
ik heb nog best een goede pc amd sempron 2800 ofzo.
80 gb hardeschijf
512 mb geheugen

En nu is dan ook me vraag welke linux is het beste voor mij en het is mischien ook nog handig als er een windows emulator ofzo ij zit dat ik sommige programmas toch nog kan draaien...

Linkforsoad
3 April 2007, 18:29
Kan Ubutnu, Kubuntu, Edubuntu of Xubuntu proberen.
http://www.ubuntu.com

Is zelfs gratis

eejj
3 April 2007, 18:33
weet je ook of er in ubuntu een emulator zit dat ik ook windows programmas kan draaien ? (zoniet weet je wel wat ik daarvoor op ubuntu kan instaleren ? )
en zit er brand software op ubuntu voor dvd's te branden ?

Richt
3 April 2007, 20:36
zit er volgens mij niet standaard bij (maar ik heb zelf 6.10 nog niet getest) maar wine moet mogelijk zijn en mischien cedega ook wel

brand software is er wel al standaard

eejj
3 April 2007, 20:39
ook dat je vob bestanden en alles kan branden (dus dvd's) en iso's want die brand ik nogal veel :P

Pimmie
3 April 2007, 20:57
met K3b kan je alles branden!

eejj
3 April 2007, 21:25
oke bedankt ik ga morgen ubuntu op de pc instaleren vanaavond lukt niet meer vanwege backups en alles maken..

eejj
6 April 2007, 20:37
Oke ik ubuntu geinstlaeerd en heel wat oplossingen geprobeert maar ik begrijp nog steeds niet hoe ik me schermresolutie kan veranderen want hij springt de hele tijd terug. en hij knippert de hele tijd het beeld op internet en scrollen doet het ook niet al te goed ik zelf denk dat dat dus aan de resolutie en het aantal hertz legt klopt dat? zoja hoe kan ik het veranderen zonee hoe kan ik het wel oplossen ?

Richt
10 April 2007, 11:10
onder menu systeem > preferences > screenresolution en daarna wel op keep klicken (onder ubuntu GNOME dan, weet het niet voor kubuntu)

Jaap56
11 May 2007, 19:33
Beste EEJJ.
Probeer eens de linux versie PARDUS
Is gratis te downloaden en is in het nederlands.
Zeer geschikt voor beginners.

te dowloaden op: http://www.pardus-linux.nl/

NL forum: http://forum.pardus-linux.nl/index.php

willem1940
11 May 2007, 21:37
PARDUS is inderdaad leuk (als-ie alle hardware herkent want ik kreeg er, in tegenstelling tot een dikke handvol andere Linuxen, geen geluid mee uit mijn VIA onboard-spul) maar is voor "beginners" alléén maar geschikt als je het als ENIGE op een computer stopt, want als je een bestaand Windows erbij wilt behouden moet je kunnen programmeren ("configureren" zeggen de Pro's dan liever). Trefwoorden: bootloader, dual boot.

willem1940
11 May 2007, 21:41
Oke ik ubuntu geinstlaeerd en heel wat oplossingen geprobeert maar ik begrijp nog steeds niet hoe ik me schermresolutie kan veranderen want hij springt de hele tijd terug. en hij knippert de hele tijd het beeld op internet en scrollen doet het ook niet al te goed ik zelf denk dat dat dus aan de resolutie en het aantal hertz legt klopt dat? zoja hoe kan ik het veranderen zonee hoe kan ik het wel oplossen ?
Het zou kunnen zijn dat je een videokaart hebt van een merk/type dat onvoldoende door Linux (Ubuntu) wordt ondersteund; als het goed is bestaan daar lijsten van.