PDA

View Full Version : Pardus Linux

willem1940
1 January 2007, 21:17
Vanavond 2 ISO's gedownload,
-Pardus Live Distro
-Pardus installatie

Een uurtje gespeeld met de Live-CD.

Meerdere talen instelbaar (VROEG en SNEL, bij het aanlopen van de CD; anders TURKS) dus ff goed wakker bij blijven.

Toetsenbordinstelling default Turks, onder andere gewone "punt"teken wordt dan ç dus je kunt daar niet echt veel mee. Heel moeizaam (voor een niet al te ervaren Linuxer) de toetsenbord-instelling weten te vinden en open te trekken en omgetoverd naar Verenigde Staten + variant "int" (pas op: deze Linux-instelling voor tekst-met-accenten vertoont enige verschillen met de gelijknamige Windows-instelling).

Fantastisch uitziende hardware-herkenning, vooral USB: allebei mijn webcams met naam en toenaam in beeld, evenals de printer. Dit bewijst echter, naar mijn Linux-ervaringen tot heden, nog NIET dat die apparaten ook zullen werken.

In weerwil van de prachtige hardware-herkenningen en beschrijving ook van ethernet-deel ViaRhine èn VIA-AC97-geluidsblok (all in moederbord) GEEN Internet en GEEN geluid gekregen (in andere Linuxen wèl in orde).

Jammer, want dan kan ik ook geen bugs melden via de in het systeem aanwezige speciale routine daartoe.

Sommige teksten waren Engels ipv Nederlands en een werkbalk in Firefox in het Turks; dit laatste is vooral vervelend want mijn kennis van het Turks is gering (çok az, çok uzuldum) en mijn kostbare woordenboeken zijn al meer dan 5 jaar geleden zoekgeraakt maar dat laatste is uiteraard mijn eigen stommiteit.

Natuurlijk ben ik zeer benieuwd naar ervaringen van anderen met deze erg nieuwe Linux-variant (nieuwer is vaak beter), voordat ik mij waag aan de zoveelste echte installatie.

http://www.pardus-linux.nl/

bluefox
2 January 2007, 17:24
Hoi,

Ik zit nu zelf ook met pardus te spelen, het bevalt me goed ik heb nu internet en ik heb gewoon geluid.
Om internet te krijgen moet je wel hier en daar wat instellen maar het is met 10 seconden gebeurd en je heb dan internet.
Ik heb alles op nederland gekregen en het werkt heel fijn ''beter dan ubuntu''
de toetsenbord indeling staat ingestelt als USA, en dat werkt ook prima.
Ik ben nu aan het zoeken hoe ik me webcam enzo aan de praat kan krijgen.
en ik moet me hardeschijven zien te mounten.
maar ik wilde weten of meer mensen ervaringen hebben met pardus

willem1940
2 January 2007, 18:46
Ik ben nu hier binnen via die live-CD van Pardus.

Gepeuterd aan "Netwerk" en toen ik een groepsnaam had ingevuld in een daarvoor geschikt lijkend hokje, had ik opeens internet-verbinding.

1 webcam (de Logitech Quickcam) pakt zowaar in de combinatie Kopete-MSNmessenger.

Nog geen geluid.

Printer nog niet opgespoord.

Nog steeds in Firefox 1 "balk" in het Turks.

willem1940
2 January 2007, 19:22
Printer nu werkend gekregen. Ik ga Pardus als 2e systeem naast Windows installeren, hopend dat door automatische updates ook het geluid in werking komt.

Pimmie
2 January 2007, 21:00
Snelle makkelijke installatie
Uw heeft uw systeem geinstalleerd en werkend in 30 minuten, gegarandeerd.

Staat op die site, moet dus alles goed komen, toch? :rolleyes:

bluefox
2 January 2007, 23:49
Hoi,

Dus alles is toch degelijk mogelijk in Lunix......ik ga hem denk ik naast windows XP installeren om alles uit te proberen....heeft er iemand nog tips?

bluefox
3 January 2007, 01:23
Hoi,

Ik ben nog steeds met de live cd aan het spelen......ik heb mijn telefoon werkent gekregen door simpelweg niks te doen, enkel probeerde ik mijn webcam in werking te krijgen helaas niet gelukt......het is een Sipix web3 webcam maar lunix heeft een sipix web2 driver.........maar daar kom ik ook wel uit...mijn printer werkt ook onder lunix.
kan lunix geen NTFS aan?
want ik kan mij hardeschijven niet mounten ik denk dat het aan NTFS ligt

willem1940
3 January 2007, 11:31
Zeer foute boel bij mij.

Ik ben nu hier via geïnstalleerd Pardus.

Raar dat ik geen geluid krijg (foutmelding) want andere Linuxen kregen mijn VIA_AC'97 moeiteloos aan de praat.

Mislukt: dual boot; Windows niet meer aanraakbaar; ga ik in DOS binnen met W98_opstartfloppy dan worden de Linux-partities "bestand niet gevonden" weergegeven onder DOS-letters C D E en in FDISK wordt mijn Windows-masterschijf gezien als niet-geformatteerd.

Geen idee wat er is misgegaan, ik blijf nog wat nadenken en experimenteren met deze nieuwe situatie maar ik zie er van komen dat ik de schijven middels tooltje Powermax zal moeten gaan lowlevel-formatten om "wederopbouw" ter hand te nemen.

willem1940
3 January 2007, 14:25
Alle Windows-bestanden op de schijven/partities zijn nog zichtbaar in Pardus. Back-ups via KDE naar CD gebrand,

Pimmie
3 January 2007, 17:15
Hoeveel harde schijven heb je?
Is er in je Bios een optie om van een andere hardeschijf af te booten?

Ik bedoel dus, als je 2 harde schijven hebt, op de 1 Windows, en de andere Linux... Maar dan wel bij Linux installatie van de andere harde schijf af booten (en op installeren). Hierdoor voorkom je dus dat de bootloader van windows wordt vervangen door Grub (of iets vergelijkbaars). En je dus altijd in je bios je opstart harddisk kan switchen naar je harddisk waar windows op staat!
Dit doe ik al geruime tijd, en werkt prima!! En wel zo veilig voor windows!
(ja ik ben door schade en schande wijs geworden om dit te doen!)

bluefox
3 January 2007, 19:03
Windows laat het meestal toch zelf zien welke besturingssyteem je wilt starten?
of is dat enkel bij win XP.
je kan ook en progje ervoor gebruiken

Pimmie
3 January 2007, 20:16
Windows zal niet automatisch een Linux/Unix OS laten zien in het opstartscherm.
En zo een speciaal progje is dus GRUB, wat standaard in de meeste linux versies zit. En deze laat wel windows enzo zien.

willem1940
3 January 2007, 20:44
Ik denk niet dat er in dit geval trucs nog helpen, er is iets absoluut fouts opgetreden.

Werkte het geluid nou maar, dan zou ik nu al overwegen om Windows weg te gooien want dit Pardus bevalt me stukken beter dan enig Linux wat ik al aan boord had.

Stom vind ik dit, want de andere Linuxen pakten zonder probleem dat geluidsdeel VIA AC97.

Syntax Terror
3 January 2007, 21:32
Is er wel ondersteuning voor de VIA_AC97 geactiveerd in de kernel? (Rechtstreeks of via een kernel module)
Als dit niet standaard gedaan is, dan kan je emmeren wat je wilt om het geluid te activeren, maar gaat het niet lukken.

Syntax Terror
3 January 2007, 21:35
Windows zal niet automatisch een Linux/Unix OS laten zien in het opstartscherm.
Niet automatisch? Sterker nog: Het zal zelfs nooit gebeuren. De windows bootloader heeft alleen ondersteuning voor Microsoft besturingssystemen. Dus om te multi-booten met Windows en een Linux/Unix systeem zal je inderdaad GRUB of LILO moeten installeren.

willem1940
3 January 2007, 21:45
Is er wel ondersteuning voor de VIA_AC97 geactiveerd in de kernel? (Rechtstreeks of via een kernel module)
Als dit niet standaard gedaan is, dan kan je emmeren wat je wilt om het geluid te activeren, maar gaat het niet lukken.

Sorry, daar heb ik geen idee van en ik weet ook niet waar je zoiets kunt zien of vinden.

bluefox
3 January 2007, 23:26
Hoi,

Ik zou er gewoon een ander geluids kaartje in proppen....dan is het geluid probleem misschien opgelost....en tja al is het onboard wat maakt het uit. ik heb ook wel eens een extra kaart erin gestoken omdat de drivers weer eens niet onder steunt werden.

Syntax Terror
4 January 2007, 00:00
Raar dat ik geen geluid krijg (foutmelding)
Ok, dat stukje "Foutmelding" heb ik even over het hoofd gezien. Wat voor foutmelding krijg je precies te zien?

willem1940
4 January 2007, 00:48
Ok, dat stukje "Foutmelding" heb ik even over het hoofd gezien. Wat voor foutmelding krijg je precies te zien?
Direct na inloggen, dat-ie geen geluid kan verzorgen.

Sound server informational message:
Error while initializing the sound driver:
device: default can't be opened for playback (No such file or directory)
The sound server will continue, using the null output device.

Pimmie
4 January 2007, 08:42
Niet automatisch? Sterker nog: Het zal zelfs nooit gebeuren. De windows bootloader heeft alleen ondersteuning voor Microsoft besturingssystemen. Dus om te multi-booten met Windows en een Linux/Unix systeem zal je inderdaad GRUB of LILO moeten installeren.
Je kan wel zelf de bootloader van windows aanpassen, zodat er ook de linux partitie wordt aangegeven!

Syntax Terror
4 January 2007, 10:20
Sorry Pimmie, je hebt gelijk. Die truc was ik nog niet van op de hoogte.

Ik moet wel zeggen dat ik het persoonlijk niet echt bijster nuttig vind, je moet alsnog in eerste instantie een andere bootloader installeren om aan de benodigde bootcode te komen, op dat moment had je al klaar kunnen zijn.:P
Maar blijft wel grappig om te zien dat het toch mogelijk is.:)

@ Willem1940, ik ga even kijken voor je.

Pimmie
4 January 2007, 10:59
En GRUB en LILO zijn veel krachtiger.... dus niet moeilijk kiezen dan!

Welke kernel zit er in Pardus??

willem1940
4 January 2007, 15:56
Die "Kernel" begrijp ik sowieso niet, maar er staat min of meer aangegeven dat het een speciale van/voor Pardus is maar in de aangeboden downloads zaten ook daar weer upgrades op en ook opmerkingen erbij waardoor het lijkt dat er wisselend met meer dan 1 kernel wordt gespeeld ... bestaat zoiets?

GRUB heb ik gezien in scherm.

Vanuit Windows zou misschien een correctie nog mogelijk geweest zijn, maar de situatie is nu zo dat Windows98se zelfs in DOS niet meer bereikbaar is.

Ik speel met de gedachte om te proberen met een ander Linux, Freespire of Ubuntu of SUSE, eerst via de CD-opties de MBRs van mijn beide schijven te vernieuwen en vervolgens Pardus (tijdelijk) te verdrijven/vervangen waardoor misschien weer een opening ontstaat om via DOS het Windows te reanimeren. Te gek toch dat een Linux zich de schijfLETTERS van Windows zou toe-eigenen? Er is heus iets vreselijk artistiek de fout in gegaan.

Ik ga expres nu ff langzaam, haast veroorzaakt ongelukken en enige uren meer bedenktijd kunnen misschien een stuk of 10 zwoeg-dagen uitsparen.

Pimmie
4 January 2007, 16:55
Tsja... Kernel is je "hart" van je besturingssysteem... Hier kan ook de oorzaak zijn dat je USB aangesloten extra's niet werken! Hier heb ik dus ook last van in suse 10.2 !
En wisselen tussen kernels lijkt mij sterk, maar goed, misschien wel.

Mag ik je een andere tip geven, als je je windows weer op de rit heb? Maak een ghost hiervan!!! Dan heb je binnen een 1 uur weer een draaiend systeem als alles is gecrasht!
Het is wel kl**e voor je!!!!!

Misschien heb je hier iets aan: http://www.freedownloadscenter.com/Best/free-mbr-repair.html

willem1940
4 January 2007, 19:46
Ik zal eens iets proberen met een extra geluidskaartje; als Pardus echt zo goed is als het lijkt dan heb ik Windows niet meer nodig.

willem1940
5 January 2007, 02:52
Ik heb me bedacht: Pardus verwijderd en Windows voor een fors deel heropgebouwd.
UBUNTU 6.10 ernaast geïnstalleerd, geeft keurig dual-boot maar ik moet nog proberen hoe Ubuntu werkt en in elkaar zit.

Pimmie
5 January 2007, 09:47
Tsja... als je nu nog niet weet welke distributie wil gaan gebruiken... kom je er nooit uit!!

willem1940
5 January 2007, 13:07
Ik wil vóór alles een Linux dat veel hardware ondersteunt en daar zitten nogal verschillen in. Misschien zal ik nog wel enige malen wisselen dus want het enige dat telt is: mijn zin krijgen (want zo hoort dat).
:)

Jammer dat het met dat Pardus zo fout ging, systeem kwam erg sympathiek bij mij over.

Ubuntu werd niks dit keer, inmiddels opnieuw SUSE10.2 geïnstalleerd en daarmee aan het puzzelen en peuteren, ook op dit moment.

Erg groot ding, vreselijk veel extra downloads/updates, automatisch via Yast installer. Lijkt ook niet meer precies eender als een maandje geleden. Gezien dat in Hardware allebei mijn webcams en hun drivers tot in de puntjes beschreven staan maar moet nog een mogelijkheid vinden om aMSN aan boord te krijgen, om te kijken of de webcams ook inderdaad actief zijn.

Scannertje "Scanny" op LPT1 zal ook moeilijk worden, hoewel de driver algemeen bekend is in Linux-kringen (pxscan-0.41 / primaxscan).

Kalm aan, dan breekt het lijntje niet.

Aert0x
5 January 2007, 16:10
Ik zou het best willen proberen maar als er echt zoveel aan gebeuren moet wacht ik liever tot ze iets verder zijn.

Pimmie
6 January 2007, 06:29
voor AMSN : http://rpmseek.com/rpm-pl/amsn.html?hl=de&cx=0::
en download deze: amsn-0.96-0.guru.suse102.i686 .rpm

Werkt perfect!

Wpmhia
21 January 2007, 20:47
Wat een gave discussie. Als er problemen zijn met Pardus kun je die het beste op
http://worldforum.pardus-linux.nl bespreken
Want:

Je audiokaart zou wel onder Pardus ondersteund moeten worden. Weet alleen niet waarom je dan geen geluid hebt
Pardus gebruikt standaard Grub als boot-manager, hoe grub werkt kun je op de Wiki lezen (http://wiki.pardus-linux.nl)
aMSN staat ook rechtstreeks in Pisi
Lijkt er een beetje op alsof je een eerste (beta) versie hebt dan de final, want de bookmarks zijn allemaal in net Nederlands
Heb je Pardus na installatie geupdate (sudo pisi up) ? Dan heb je gelijk de laatste kernel etc

Zou de problemen graag verder met je willen bespreken op ons forum, want Pardus hoort zonder problemen te draaien, en anders hoor je daarbij geholpen te worden!!

Groet
Willem Gielen

willem1940
22 January 2007, 20:22
Pardus is voor mij een gepasseerd station, te weinig gebruikersvriendelijk.

Met SUSE10.2 lukt mij iets meer.

Wpmhia
23 January 2007, 07:35
Jammer, maar SuSE is zeker ook ok hoor. Heb ik ook een hele tijd gebruikt, kun je wel het beste kopen, dan heb je ook 2 boeken en alle codecs erbij!