PDA

View Full Version : kan cpu fan nog langzamer draaien?

rmgvs
10 december 2006, 12:23
Op mijn moederbord kun je via de bios de snelheid van de fan reguleren, dit wil zeggen iets van 'smart fan enable' (aan/uit). Je ziet dan inderdaad dat het toerental terug loopt van standaard ongeveer 2500 naar rond de 1000.

De temperatuur is zelfs bij 1000 toeren een lage 30 graden celsius.

Ik zou graag het toerental nog verder terugbrengen, naar bijvoorbeeld 300-400 (volgens manual van fan moet dat kunnen).

Ik heb ook de smart fan uitgezet en via een zalmman fanmate (variabele weerstand tussen fan en moederbord) geprobeerd, ook dan kun je niet verder terug dan ongeveer 900 toeren. Dan zou je denken: probeer ze eens samen in te zetten, fan control en de fanmate, maar dat geeft zelfde effect als alleen de fanmate.

Als ik passief koel (fan niet aangesloten) stijgt de temperatuur tot boven de 50 graden en dat vind ik niet gewenst.

Ik heb bovenstaande uitgeprobeerd met de standaard Intel koeler voor dual-core (775) en met de Arctic Freezer pro 7. Resultaten ongeveer vergelijkbaar, geen grote verschillen.

Een andere optie zou nog zijn een dermate grote koeler dat passief koelen inderdaad verantwoord is. Vroeger heb ik de Asus silent square geprobeerd op een P4 en dat ging perfect zonder een fan erbij (zelfs 20 graad celsius!). Maar deze koeler is ontzettend groot en zwaar en bovendien moet de kast helemaal open, moederbord eruit, hulpstukken erbij etc.

Dus vragen zijn:

1. Kan ik met een trucje het toerental verder verlagen met bestaande koelers?

2. Is er een grotere koeler voor 775-socket in de markt waar je passief mee kunt koelen en die volgens standaard installatiemethode van Intel gemonteerd kan worden?

Intel 3000
10 december 2006, 12:29
het moederbord vind 30 graden dus goed Ik zet zelf AMD'tjes op zelf control en dan staan ze 50 % van de tijd uit . het moet dus kunnen maar 1000 RPM merk je niet boven je case fens uit hoor

Black Eagle
10 december 2006, 20:37
Is dit gewoon een hobby matig project? Zoja wat vind jij dan belangrijker temperatuur zo laag mogelijk in combinatie met een zo laag mogelijk toerental of speelt design ook een rol ivm casemodding?

Intel 3000
10 december 2006, 20:47
persoonlijk zal ik het zelf zo laten , lekker veilig

rmgvs
10 december 2006, 21:14
Ja enerzijds vind ik het interessant om het gewoon uit te zoeken (hobby vind ik een te zwaar woord, maar laten we zeggen experiment). Maar primair gaat het me om een zo laag mogelijk geluidsniveau te krijgen bij een verantwoorde temperatuur en levensduur. Waarom zou je die fan sneller laten lopen als het meer energieverbruik betekent en meer herrie oplevert. Een temperatuur van 40 graden is alleszins verantwoord, dus heb ik nog 10 graden over om mee te spelen toch? Ik heb verder geen fans in mijn kast zitten, de enige zaken die nu geluid maken zijn in volgorde van geluid: 1) cpu-fan, 2) voedingsfan (12 cm, laag toerental), 3) gesuis van harde schijf. Verder alles passief.

Badboy4life
11 december 2006, 05:53
Ik zou graag het toerental nog verder terugbrengen, naar bijvoorbeeld 300-400 (volgens manual van fan moet dat kunnen).3 a 400 toeren wordt moeilijk, wat de manual ook beweert (volgens mij levert ie dan te weinig druk om genoeg blaaskracht te ontwikkelen).
Welke fan is het?Als ik passief koel (fan niet aangesloten) stijgt de temperatuur tot boven de 50 graden en dat vind ik niet gewenst.Hoeveel procent is de pc dan belast? Als je de processor te vaak te zwaar belast, dan kun je beter geen passieve koeling nemen.
Een andere optie zou nog zijn een dermate grote koeler dat passief koelen inderdaad verantwoord is. Check via Taakbeheer, hoe zwaar de cpu belast wordt.
Bij'n grote koeloppervlak, weinig cpu belasting en 'n goede airflow, zou passieve koeling een optie kunnen zijn.
Speedfan (check google) is interessante software. Je kunt de max. temps van o.a. de cpu zo instellen dat ie, bij het overschrijden van de grenswaardes, begint te beepen.
Passieve koeling zou niet m'n 1ste optie zijn om goed en geruisloos te koelen.Vroeger heb ik de Asus silent square geprobeerd op een P4 en dat ging perfect zonder een fan erbij (zelfs 20 graad celsius!). Maar deze koeler is ontzettend groot en zwaar en bovendien moet de kast helemaal open, moederbord eruit, hulpstukken erbij etc.Hahaha, dit lijkt me geen goede test.
Een betere test is om de temps te meten onder normale omstandigheden (gesloten kast en zonder Xtra hulpstukken).Dus vragen zijn:
1. Kan ik met een trucje het toerental verder verlagen met bestaande koelers?
2. Is er een grotere koeler voor 775-socket in de markt waar je passief mee kunt koelen en die volgens standaard installatiemethode van Intel gemonteerd kan worden?1. Je kunt, met het eerder besproken speedfan, de fan manueel instellen (als je moederbord't ondersteund, ook minder dan 50%).
Andere optie's zijn:
-een (traploze) fancontroller installeren (en eventueel o.a. de cpu fan op de controller "pinnen") met meerdere fanaansluitingen.
-Zelf een koeling bouwen door bvb. de warmte af te voeren, d.m.v. gebruik te maken van heatpipes,...).
-een wat grotere fan (12-14-....cm diameter) installeren (deze draaien op zeer lage toeren, maar genereren genoeg druk om goed te koelen en bereiken door hun grotere diameter een groter koeloppervlakte).
2.Vast wel. Maar, zoals eerder besproken is passief koelen (passief is niet geruisloos, want in- en outtake fan, om de warme lucht af te voeren, zijn toch aan te raden)vooral afhankelijk van je pc gebruik en onstabiel te noemen.
Heb je ook al alternatieve (waterkoeling, peltier, google,...) overwogen ?

Ter vergelijking,
in mijn systeem draaien de cpu, mobo en hd's constant tussen de 19 en 22 graden (P4, 3.0Ghz, 1500+ geheugen,...).
De cpu wordt na'n uurtje max. belasting 28 graden. En toch hoor je'm nauwelijks (ik hoor vooral de hd's, heb tussen de 3 en 7 fans draaien- afhankelijk van het weer en de pc belasting).

Succes.

rmgvs
11 december 2006, 11:17
Dank Badboy4live voor je uitgebreide reactie. Daar kan ik wel wat mee.

- Speed fan ken ik en had ik ook even geprobeerd maar blijkt bij mij niet te werken (moederbord is Asrock 775dual-vsta).
- Ik gebruik naast de standaard Intel koeler een Arctic Freezer pro 7.
- Een misverstand over mijn P4-opstelling van destijds (heb ik niet goed uitgelegd): ik gebruikte de Asus Silent Square in passieve opstelling maar gewoon in een gesloten kast en zonder hulpstukken. Ik bedoelde dat om dit te installeren je de hele kast moet de-assembleren en dat het een heel gedoel was. Het werkte prima, voortreffelijk zelfs. Extra koeling had ik niet, dus ook niet voor de in- en outflow, behalve de 12 cm fan die vanuit de voeding zachtjes de kast in blaast. Temperaturen altijd beneden 30 graden, meestal zelfs lager.
- Ik draai zelden langere tijd met volle belasting van de CPU. Maar een minuutje of 10 continue belasting kan de opstelling van eerste en die van nu zonder problemen aan.
- Ik overweeg een Scythe Mine te proberen. Prijs is redelijk (rond 30 Euro) en het model lijkt erg op de Asus. Voordeel is dat door de constructie het ding zo op het moederbord kan worden gezet zonder alles eruit te hoeven slopen. Nadeel is zoals gezegd dat het een lomp en zwaar ding is en dat ik nog niet zeker weet of passieve koeling ook echt voor acceptabele temperaturen zorgt in de nieuwe opstelling. Als iemand ervaring heeft met deze Scythe in passive modus dan hoor ik het graag.

Intel 3000
11 december 2006, 15:10
Mijn Standaard AMD cooling kon 400 Rpm draaien daaronder ging hij erg haperen

Black Eagle
11 december 2006, 16:42
Probeer ook eens een goede koelpasta tussen de cpu en northbridge en video (gpu). Scheelde bij mij maar liefst 9 a 10 graden. Ik heb bij de northbridge de standaard fabriekspasta verwijdert en een kwaliteitspasta er tussen gedaan Een goedkope koeloplossing voor de cpu en zeer stil is : het standaard koelblok laten zitten en hierop een standaard casefan van het merk coolermaster type ultra silent monteren Max 13 decibel. ( Check wel even of dit bij intel (ivm warmte ontwikkeling) wel kan , want ik heb namelijk een amd processor. Soms wil het nog wel eens helpen om een koeler op testarten op 12 volt en dan terug teschakelen naar 5 volt (Zalman ZM MFC1) Misschien heb je aan deze tips iets.

Intel 3000
11 december 2006, 19:52
Intel presscots moet je erg uitkijken met de warmte ontwikkelingen bij mij draait het met 2 casefens half speed zo :

CPU : 41 graden op 2136 RPM (bij games 15 graden hoger )

ps. als ik de fen bij speedfen trerug schroeg merk ik haast niets in geluids nivo zakken terwijl ik 2 stille casefens hem ( 20 Decibel )

Foo Fighter
11 december 2006, 21:17
Dus eigenlijk heb je met een AMD prosessor minder warmte ontwikkeling.
Dan kan dat ook betekenen dat die langer meegaat.

Intel 3000
12 december 2006, 15:35
Ja, maar ik had ook wel eens van een overhitee AMD gehoord ,

ik heb intel en AMD en AMD heb ik tot 55 graden gekreegen en de intel to 67 graden

Black Eagle
12 december 2006, 17:24
Mijn AMD wordt max. bij normale dingen ong 32 C. en bij volle belasting met 20 procent overclocking 42 C. Het is maar net wat voor een koelpasta en koelers je gebruikt.

aliberto
12 december 2006, 18:38
Een andere mogelijkheid is een fancontroller te kopen,

http://www.teambitstorm.nl/tweaking/pics/zomerfan/fancontroller.jpg

Deze die ik je toon is te verkrijgen bij een zalman koeler.

Tevens kan je een zalman 7700cu aanschaffen maar ik weet niet of dit de bedoeling voor je is. Deze heeft een grote fan 12cm en daardoor minder lawaai en minder toeren nodig.

http://www.zalman.co.kr/Upload/product/7700_eng.PDF

succes

Intel 3000
12 december 2006, 20:24
Deze herken ik Daar regel ik mijn acterste casefen mee !

Aleen gaat het niet helpen

Helemaal dicht draait fen op : 1232 RPM
Helemaal open op : 2600 RPM

je kan hem dus niet naar 0 doen

cuizenier
12 december 2006, 23:00
@rmgvs

Toch een interessant verhaal ,maar wat mij benieuwd is het volgende :
Mis jou configuratie.
Wat je vervolgens schreef daarbij zet ik mijn twijfels.
Temp. bij 1000 t/pm is 30 graden.

Arctic Freezer Pro is t.o.v. de Intelkoeler nagenoeg gelijk ?
Dual core ( 775 ) welke CPU ? de 775 is je socket.
P4 zonder fan erbij 20 graden ? dit slaat nergens op.
passief gekoeld 50 ,welke koeler en ga maar zo door.

Badboy4life
13 december 2006, 05:28
- Speed fan ken ik en had ik ook even geprobeerd maar blijkt bij mij niet te werken (moederbord is Asrock 775dual-vsta).Heb je in Speedfan via tabblad Advanced en de geinstalleerde chip gekozen te hebben, de PWM mode op manual gezet ?- Ik overweeg een Scythe Mine te proberen. Ik heb 'r weinig ervaring mee, maar kan je desalniettemin vertellen dat dit een toppertje is.
Hou de temps in de gaten, want het leuke van dit pareltje is dat je achteraf, alsnog een fan, d'r bij kunt installeren.Voordeel is dat door de constructie het ding zo op het moederbord kan worden gezet zonder alles eruit te hoeven slopen.Dat betwijfel ik (560 gram ?). Bij dit soort koelers is'n backplate (achter je moederbord) niet onverstandig (je kunt ook zonder proberen).Nadeel is zoals gezegd dat het een lomp en zwaar ding isklopt, maar bij goede koeling is dit van ondergeschikt belang.en dat ik nog niet zeker weet of passieve koeling ook echt voor acceptabele temperaturen zorgt in de nieuwe opstelling.Dit is vooral afhankelijk van je pc gebruik. Als je pc gemiddeld 40 graden is, maar pieken vertoont van 80 graden ( cpu, gpu) en de hd vaker tegen de 50 graden en hoger aantikt, dan zal dit waarschijnlijk de hardware, op langere termijn, negatief beinvloeden.
Maar zoals eerder vermeld kun je achteraf alsnog een Xtra fan installeren.
Probeer het gewoon uit (hou de temps in de gaten).

Succes.

rmgvs
13 december 2006, 10:51
@rmgvs

Toch een interessant verhaal ,maar wat mij benieuwd is het volgende :
Mis jou configuratie.
Wat je vervolgens schreef daarbij zet ik mijn twijfels.
Temp. bij 1000 t/pm is 30 graden.

Arctic Freezer Pro is t.o.v. de Intelkoeler nagenoeg gelijk ?
Dual core ( 775 ) welke CPU ? de 775 is je socket.
P4 zonder fan erbij 20 graden ? dit slaat nergens op.
passief gekoeld 50 ,welke koeler en ga maar zo door.

Configuratie van huidig systeem is een Duo Core E6400 die slechts 65 Watt als dissipatie in specs heeft (vergelijkbaar met mijn oude P4 2,5 GHz!). Socket is 775. De toerentallen van koelers van Intel en Arctic zijn vergelijkbaar: 2500 max en 1000 min. Het geluidsniveau bij minimale toerentallen is bij Arctic iets lager maar veel scheelt het ook weer niet. Bij hogere toerentallen lijkt de Intel zelfs iets stiller (de Arctic lijkt bij 2500 RPM wel een opstijgend vliegtuig).

Wel koelt de Arctic iets beter. Bij minimale toerental van 1000 RPM komt de Intel op 35-40 graden uit, en de Arctic op 30-35 graden (gewone kantoortoepassingen). Scheelt gemiddeld net geen 5 graden. Mijn conclusie: de originele Intel Koeler is nog niet zo verkeerd.

En geloof het of niet: bij mijn oude P4 en de passieve Asus Silent Square bleven de koelribben koud en ging het slechts een paar graden boven omgevingstemperatuur uit. Ik vind het ook ongelooflijk maar het is niet anders: de fan aanzetten veranderde dus werkelijk niets aan de situatie. Uiteraard bij gemiddeld gebruik, kantoortoepassingen. Maar veel hoger heb ik de temps nooit gezien in deze opstelling. Wat temp van P4 met originele koeler was weet ik niet meer, schat ergens rond 40 graden bij toerental van 2000.

Volgens mij is dat alle info die van belang is.

rmgvs
13 december 2006, 10:57
Deze herken ik Daar regel ik mijn acterste casefen mee !

Aleen gaat het niet helpen

Helemaal dicht draait fen op : 1232 RPM
Helemaal open op : 2600 RPM

je kan hem dus niet naar 0 doen

Dit is dus precies mijn bevinding. Ik heb deze draaiknop hier liggen en uitgeprobeerd. Werkt op zich prima, zeker als je bios geen optie tot silent fan heeft. Maar lager dan rond 1000 RPM gaat het niet.

Interessant fenomeen: bij hele lage toerentallen gaat het schokken, kan ik me iets bij voorstellen. Daarom lijkt passief me zo'n mooie optie.

Ik heb ook al geprobeerd met diodes in de +-lijn van de voeding de spanning te verlagen (per diode iets van 0,7 Volt reductie). Ik nam eerst stuk of 10 diodes om spanning naar 5 Volt te reduceren maar het ding kwam niet op ging en bleef dus vrolijk stilstaan. Het maximale aantal diodes (ik praat nu over andere fan, maar gaat om voorbeeld) was 3 stuks, dan startte hij nog uit zichzelf op.

Daarom ben ik ook geinteresseerd in de suggesties van Black Eagle en Zalman om te starten met 12 V en dan langzaam terug te schakelen naar 5 V. Hoe doe je zoiets zelf: je ontkomt dan niet aan een stuk regelelectronica tussen fan en moederbord of je moet natuurlijk een compleet product kopen dat dit al heeft (maar dan zou ik toch voor de Scythe gaan).

rmgvs
13 december 2006, 11:08
Dank voor tip over instellingen van speed fan. Het werkt met manual control aan. Helaas kom je zelfs bij 0% niet lager dan 1017 RPM in mijn geval. Of zijn er nog meer instellingen die ik kan veranderen?

Intel 3000
13 december 2006, 15:48
ik denk haast dat je mobo beveiligd is ik kan zo mijn CPU fen uitzetten

Badboy4life
17 december 2006, 04:55
Dank voor tip over instellingen van speed fan. Het werkt met manual control aan. Helaas kom je zelfs bij 0% niet lager dan 1017 RPM in mijn geval. Of zijn er nog meer instellingen die ik kan veranderen?-Zoals eerder geschreven kun je met'n traploze fancontroller bijna alle rpm's instellen (is ook afhankelijk v.d. fans die je gebruikt).
Ik gebruik zelf deSunbeam Rheobus (http://www.hardware.info/nl-NL/articles/am9nbGptZA/Fancontrollers_vergelijkingstest/10).
-Een andere optie is middels een splitter (12V en 5V)bvb de Zalman Multiconnector (http://www.caseking.de/shop/catalog/product_info.php?cPath=33_155&products_id=179), de toerental verder omlaag brengen. Niets verplicht je om de cpu fan aan het moederbord te koppelen.

Als ik het goed begrijp, vind je dat je nog genoeg temperatuurreserves hebt en dat je de toerental van de fan(s) verder omlaag wilt brengen.
Ik neem aan dat je door deze actie het geluid wilt dempen.
Zo ja, dan kun je eerder grotere fans nemen, bvb. de de Thermaltake A2330 Silent Wheel ( http://www.ikbenstil.nl/product_info.php?products_id=2097),alhoewel ie hier (http://www.caseking.de/shop/catalog/product_info.php?cPath=26_86&products_id=3695) veel goedkoper is.
Een andere aanrader is de Aerocool 140mm Fan Streamliner (http://tweakers.net/pricewatch/130065/Aerocool-Streamliner-fan-(140mm-20dB-3p-Zwart)-prijzen.html), ook deze word weer goedkpoper aangeboden op bovengenoemde site (waarschijnlijk kan de plaatselijke comptershop deze of andere, gelijkwaardige fans ook leveren).

Beide fans zijn superstil (als ik -op ongeveer 15 cm afstand- m'n oor tegen de fan hou, dan moet ik alsnog ff checken of ze wel draaien. Zo stil zijn ze) maar leveren tegelijkertijd ook genoeg druk om zelfs op 50% (dan draaien ze alsnog ongeveer 600 toeren per minuut, maar zijn veel stiller en blazen veel harder dan een 8 cm fan) meer dan voldoende, te koelen.

Kortom,
wil je goede hardwarekoeling, gekoppeld aan "weinig of heel weinig geluid",
dan kun je eerder, voorgesteld tips nog'ns bekijken en eventueel overwegen om grotere (diameter) fans te gebruiken.
Zoals Black Eagle al vermeldde, kan goede koelpasta (en goed uitsmeren) ook voor veel lagere temps zorgen.
Tenslotte kun je ook de koeling van de videokaart nog'ns checken (de originele vga koelers zijn vooral klein en maken nogal veel toeren, waardoor ze een "constante fluittoon " veroorzaken). Als je nog de origenele koeling (koelblok en fan) hebt, dan zijn d'r vast wel betere en stillere alternatieven (http://www.arctic-cooling.com/vga1.phpalter) te vinden.

Blijf de temps van de hardware goed in de gaten houden (bij ieder verandering, meteen de temps checken) via het bios, speedfan of andere hard-/software.
300 a 400 rpm is'n mooi streven, maar kan niet belangrijker zijn dan goede koeling v.d. hardware.
Uiteindelijk kun je met de juiste fans een goed gekoelde en stille pc ontwikkelen.

Succes.

rmgvs
18 december 2006, 08:48
Bedankt Badboy4life,

prima tips en van die zalmman koppelstukjes had ik nog nooit gehoord en meteen maar besteld bij MNM. Ook van die grotere fans (met dezelfde aansluitpunten) is een goede tip (ik zie in Nederland zo snel geen aanbieder die incl verzendkosten voor redelijke prijs kan leveren).

Inmiddels ben ik qua koeling en stilte al een behoorlijk stuk verder. Ik heb ook mijn voeding met een (standaard 12 cm) fan langzamer draaien en heb daar de optie om hem met een schakelaartje uit te zetten (alleen om bijdrage aan geluid snel te kunnen vaststellen).

Moet ook oppassen dat het geen fobie wordt, je begint met echte herrie, je slaagt erin flinke stappen te zetten maar als je niet oppast gaat het je denken overheersen. Ik liep vorige week in een winkel en had daar de neiging even naast de pc's te gaan staan om te luisteren hoeveel herrie ze maken. Viel me op dat er een HP xyz (? heel klein kastje, rond 800 Euro) stond die ik werkelijk niet of nauwelijks kon horen, moest echt moeite doen om te checken of hij aan stond (maar in een winkel heb je altijd meer achtergrondgeluid dus is lastig goed te beoordelen).

Wat mij betreft voldoende zo. Nogmaals bedankt voor hulp en meedenken.

Intel 3000
18 december 2006, 18:53
voeding , langezaamer laten draaien wil je je huis in de fik steeken ?

Intel 3000
18 december 2006, 19:37
bedankt voor de goedde pc zaak

Badboy4life
19 december 2006, 05:40
Bedankt Badboy4life, geen enkel probleem.Moet ook oppassen dat het geen fobie wordt, je begint met echte herrie, je slaagt erin flinke stappen te zetten maar als je niet oppast gaat het je denken overheersen.Dat valt wel mee. Op'n gegeven moment ben je tevreden (en moe) met de gedane inspanningen en het geluid.
Ik liep vorige week in een winkel en had daar de neiging even naast de pc's te gaan staan om te luisteren hoeveel herrie ze maken.Hahahaha grappig, maar langs de andere kant wil je wel "vergelijkingsmateriaal".
Nogmaals, op'n gegeven moment ben je tevreden en heb je rust (klinkt wel heel erg "zen"). Viel me op dat er een HP xyz (? heel klein kastje, rond 800 Euro) stond die ik werkelijk niet of nauwelijks kon horen, moest echt moeite doen om te checken of hij aan stond (maar in een winkel heb je altijd meer achtergrondgeluid dus is lastig goed te beoordelen).Geluid is idd heel erg relatief.
Ik geloof niet zo in kleine kastjes.
Dual- quadcore en meer processor's (dan heb ik het nog niet gehad over de nieuwste generatie videokaarten)betekent ook meer warmteontwikkeling. In een kleine kast (hoe "handig" het formaat ook is) heb je enkel genoeg ruimte (wat luchtkoeling betreft) voor kleine fans. Deze moeten al heel hard draaien om voor voldoende luchtverplaatsing te zorgen.
Kortom veel herrie en slechte koeling van hardware.Ik heb ook mijn voeding met een (standaard 12 cm) fan langzamer draaien voeding , langezaamer laten draaien wil je je huis in de fik steeken ?Alhoewel een slecht presterende (of te warme)voeding eerder tot'n instabiele pc zal leiden,
is dit'n gruwelijke, maar wel'n reeele gedachte.
Als je pc aan staat (tijdens o.a. downloaden enz...) terwijl je niet thuis bent, dan kun je beter een ander, maar stillere 12 cm fan installeren.
Je kunt de behuizing van de voeding gemakkelijk verwijderen (garantie vervalt) en de originele,"luidruchtige" fan vervangen door'n veel stillere met dezelfde luchtverplaatsing.
Check wel of de voeding de grootste herrieschopper is of (zoals eerder vermeld) de videokaart.

Veel plezier met je pc en succes met de geluidsdemping.

rmgvs
19 december 2006, 09:28
Op zich een terecht punt van het risico van oververhitting met alle gevolgen van dien. Ik raad dit ook niet aan voor anderen om te doen. Ik weet echter wel ongeveer wat ik doe. Mijn pc vraagt maar een bescheiden stroomopname omdat ik een 65 Watt cpu heb en geen zware videokaart en vooral kantoorapplicaties draai. De voeding staat gespecificeerd op 450 Watt (moet je altijd met korreltje zout nemen, kan dus nooit continue zijn). Verder zit er een zeer effectief werkende grote 12 cm fan. Standaard blijft alles gewoon koud/lauw. Nu draait de fan op 9 a 10 V ipv de standaard 12 V en met iets minder RPM en dat gaat prima. Bovendien is de voeding temperatuur gestuurd. Ik kan dat mooi testen: als ik de fan een kwartiertje uitzet dan worden de koelribben behoorlijk warm/heet (even voor de helderheid: dit doe ik dus niet standaard, moet je ook niet doen, maar alleen voor het experiment). Als ik nu de fan weer aanzet dan gaat hij ondanks de 9 volt voeding in een enorme versnelling staan te loeien (minuutje of 5) totdat hij weer is afgekoeld en gaat dan weer automatisch over op het lage toerental. Dit is dus de extra beveiliging die gewoon blijft werken.

Daarnaast heb je natuurlijk passief werkende voedingen. De truc is dat je dan hele grote koellichamen moet toepassen. Dat zou ik ook zelf kunnen doen. Gewoon een kwestie van de koeltransistoren overzetten op een (flink) groter koelblok en die elders in de kast monteren. Maar dat gaat me veel te ver en is ook niet nodig. Deze voeding is standaard behoorlijk stil en nu al helemaal. Bovendien zou ik dan de luchtstroom in de kast missen die de 12 cm fan nu de kast in blaast. Oplossing van passieve voedingen is dan ook altijd: zet een extra fan op de kastwand om de hete lucht af te voeren. Maar dat is dus het verschuiven van het probleem met een hoog prijskaartje en een lagere levensduur als gevolg.

cuizenier
19 december 2006, 13:34
hallo mensen,

Met interesse dit gevolgd,omdat ik ook weken heb gestoeid met fans en voedingen. ( had een Medion kast )
Waarom ik hier op reageer is het volgende,de pest bij mij was,het meten v.d. airflow,dit lukte me niet.
Als ik het niet kan meten,dan moet ik het zien. Hoe ?
Een wasrekje bouwen, in miniatuur uitvoering, deze verticaal op de bodem plaatsen en aan ieder lijn snippers sigarettenpapier plakken.
Dit kan dan bekeken worden door de zijdeksel en/of voorfront.
Experimenteren vind ik soms leuker als voor of achter de PC zitten.
Dit wordt dus mijn volgend klusje.

Wens jullie fijne kerstdagen.

Badboy4life
20 december 2006, 04:22
Bovendien is de voeding temperatuur gestuurd. Ik kan dat mooi testen: als ik de fan een kwartiertje uitzet dan worden de koelribben behoorlijk warm/heet (even voor de helderheid: dit doe ik dus niet standaard, moet je ook niet doen, maar alleen voor het experiment). Als ik nu de fan weer aanzet dan gaat hij ondanks de 9 volt voeding in een enorme versnelling staan te loeien (minuutje of 5) totdat hij weer is afgekoeld en gaat dan weer automatisch over op het lage toerental. Dit is dus de extra beveiliging die gewoon blijft werken. Daarnaast heb je natuurlijk passief werkende voedingen. De truc is dat je dan hele grote koellichamen moet toepassen. Dat zou ik ook zelf kunnen doen. Gewoon een kwestie van de koeltransistoren overzetten op een (flink) groter koelblok en die elders in de kast monteren.Bovendien zou ik dan de luchtstroom in de kast missen die de 12 cm fan nu de kast in blaast. Oplossing van passieve voedingen is dan ook altijd: zet een extra fan op de kastwand om de hete lucht af te voeren. Ik weet echter wel ongeveer wat ik doe.Ik geloof je, zoals je het hier formuleert, heb je wel kennis van zaken.Maar dat is dus het verschuiven van het probleem met een hoog prijskaartje en een lagere levensduur als gevolg. Als de CPU, GPU en harde schijf, goed gekoeld worden (eventueel met heatpipes en stille fans), dan heb je een mooie, langdurige oplossing. In dit geval kun je zelfs de intake fan (en de bijbehorende geluid) uitsparen. De hardware zal in elk geval niet door oververhitting "crashen".
Check ook meteen of je geen onnodig -cpu belastende- software gebruikt, en/of je deze eventueel kunt vervangen door alternatieven.

Xperimenteren is idd "The Key".
Je was sowieso al goed bezig rmgvs.
Met bovenstaande tips kun je al heel wat geluid dempen, en de hardware toch voldoende koelen.

Succes met je project.

rmgvs
29 december 2006, 13:08
Heb nu een combinatie van de verloopstekker en de Scythe Mine in mijn PC zitten. Helemaal geweldig! De Scythe draait nu op 5V en is werkelijk NIET te horen. Ik heb nog geprobeerd om hem passief te laten draaien en dat lukt ook nog wel (ongeveer 42 graad gemiddeld) maar het is het verschil niet waard, je hoort hem gewoonweg niet. Met laag toerental kom ik beneden de 30 graden en wat een rust!

Nu is inmiddels de harde schijf het rumoerigste element in mijn keten, op enige afstand gevolgd door de voeding.

Nu ik toch bezig ben: wie heeft ervaring met stille en geruisloze harde schijven? Ik begrijp dat de Seagate 320 Gb 7200 RPM SATA een goede kandiaat zou kunnen zijn (ik heb nu een 200 Gb IDE Maxtor 10 harde schijf).

aliberto
29 december 2006, 14:00
de samsungs staan bekent om hun stilte.

Badboy4life
30 december 2006, 03:46
Ik heb nog geprobeerd om hem passief te laten draaien en dat lukt ook nog wel (ongeveer 42 graad gemiddeld) maar het is het verschil niet waard, je hoort hem gewoonweg niet. Met laag toerental kom ik beneden de 30 graden en wat een rust!(Y) (Y) (Y) Nu is inmiddels de harde schijf het rumoerigste element in mijn keten, op enige afstand gevolgd door de voeding.De hdd zal fluisteren of ratelen, afhankelijk van hoe zwaar je'm belast.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat Seagate wel verstand hebben van stille hdd's, maar zoals Aliberto al aangaf, zijn de Samsung's (onder normale belasting)
SuperStil (en in vele gevallen ook nog'ns goedkoper dan de concurerende merken).Nu ik toch bezig ben: wie heeft ervaring met stille en geruisloze harde schijven? Ik begrijp dat de Seagate 320 Gb 7200 RPM SATA een goede kandiaat zou kunnen zijn (ik heb nu een 200 Gb IDE Maxtor 10 harde schijf).Zoals eerder geschreven, getoetst aan m'n eigen ervaring, levert Samsung de stilste hdd's (Seagate is ook vrij stil, terwijl de Maxtor 250GB, wel'ns kan ratelen als'n "tweetakter").
Dit is ook de reden geweest waarom ik de Maxtor 250GB (was master) vervangen heb door de Samsung 300GB.

Een ander voordeel is dat de Maxtor (onder gelijkwaardige omstandigheden) gemiddeld 8 tot 10 graden warmer werd,
in vergelijking met de Samsung.

Kortom;
De Samsung hddd's zijn in vergeklijking met Maxtor en Seagate, stiller en draaien veel koeler.
Ter vergelijking, de passief gekoelde Samsung draait op 20 graden terwijl de actief (met Xtra fan) gekoelde Maxtor (slave -hij wordt minder belast dan de master) op 22 graden draait.
In jouw geval, zou dit wel'ns de bepalende factor kunnen zijn.

Succes.

rmgvs
30 december 2006, 22:06
Interessant. Ik vind veel goede opmerkingen over de Samsung schijven mn ook over weinig geluid en over lage temps. Momenteel is er een 400 Gb (Spinpoint HD401LJ) versie voor 110-120 Euro op diverse plaatsen te koop. Geen geld natuurlijk, dus die zal het wel worden.

Badboy4life
3 januari 2007, 01:17
Momenteel is er een 400 Gb (Spinpoint HD401LJ) versie voor 110-120 Euro op diverse plaatsen te koop. Geen geld natuurlijk, dus die zal het wel worden.Succes met je aankoop.
Als je na de installatie, nog steeds het gevoel hebt dat het geluid (van bepaalde componenten of in't algemeen) nog verder omlaag kan,
dan kun je je altijd terugmelden voor meer tips :-)

Succes.

Intel 3000
3 januari 2007, 11:18
ik heb hier een maxstor 250 GB RO en deze vind ik wel meevallen, na 5 min is deze wel op 23 graden met cooling zonder kon hij wel 55 graden worden,
Maar met segate heb ik wel betere ervaring