PDA

View Full Version : Freespire-Linux

willem1940
3 December 2006, 19:35
Mijn windows98se was (o.a door mijn vele gemanipuleer met partities en extra O.S op schijven) niet meer zodanig te repareren dat ik nog internetverbinding kreeg; alles formatteren en opnieuw opbouwen kan altijd nog en inplaats daarvan heb ik nu voorlopig Freespire-Linux als enige geinstalleerd, gratis van Net gedownload.

Het ziet er heel spannend uit en gemiddeld begrijpelijker dan andere Linux-versies die ik al aan boord had (en er weer af gooide).

Het zal wel even duren voor ik de functies die ik nodig heb, zal hebben opgespoord en ingeschakeld.

willem1940
3 December 2006, 23:34
Het valt voorlopig erg tegen. Van alles via CNR aan het downloaden geweest, Open Office wilde niet (!) en iets wat er op zou kunnen lijken (kOffice) ogenschijnlijk wel maar ik krijg het niet te zien, weet niet hoe het op te sporen.

Wel tamelijk veel Nederlandse tekst binnengekregen.

Printer(USB, HP Deskjet 3650) en Webcam blijven onvindbaar .

Gaim / MSN-chat gaat open en toont contactpersonen, meldt ook als iemand mij oproept maar er komt geen woord in het chatscherm.

Ook een CD-brander programma schijnbaar succesvol gedownload en geinstalleerd, maar onvindbaar.

avv
3 December 2006, 23:49
En al die moeite omdat je XP niet wilt? :mrgreen:

willem1940
4 December 2006, 00:51
En al die moeite omdat je XP niet wilt? :mrgreen:
Eigenlijk wel, ja; hoewel ook "gratis" mij wel enigszins aanspreekt.

De paar dingen die in (mijn) Linux wel werken voorlopig, vind ik beter gaan dan met Windows.

willem1940
4 December 2006, 03:45
Gezien in "FAQ" bij CNR dat printers installeren alleen met een betaald prog zou kunnen .... ik denk dat op zulke punten het semi-Linux Freespire een soort ACHTER loopt bij " gewone" Linuxen.

Mijn argwaan is nu groeiende.

Ook zoekwoord "AutoYaST" geeft geen reactie op hun installatie-hulplijn.

Zij zeggen toch in hun promotie-teksten dat in principe alle open-bron-software combineerbaar zou zijn.
Veel beloven en weinig geven, doet de gekken in vreugde leven .... ?

O.k, mijn compu is technisch kaal nu, alleen de internet-verbinding via dit OS-ding werkt redelijk.

Ik denk dat ik naar nog weer andere Linuxen het beste op zoek kan gaan.

M$ heeft gebreken, maar van andere soort.

Inval: ik las bij installatie een optie "alleen open-source-spul". Opnieuw kaalvegen en herbeginnen met die optie, geeft misschien een ander traject .... ?

Ik denk nog na.

ctrlaltdelete
4 December 2006, 04:05
Dit is nu precies het nadeel van al die verschillende versies.....

Het zal misschien wel lukken om je pc vol te krijgen met alle gewenste programma's terwijl het helemaal geen geld kost.

Maar het kost wel een heleboel tijd....

DeGrijze
4 December 2006, 08:10
Willem 1940,
MMmm U heeft blijkbaar een kort lontje, om het bijltje er nu al bij neer te gooien.
Als de CNR niet juist werkt dan wijst dat doorgaans neer een niet juiste systeem configuratie.
En Freespire is volledig geleverd met het openoffice pakket.
Zoals ik al eerder melde moet je behoorlijk wat tijd investeren in het ontdekken van een niet MS Os om het je eigen te maken.
En de indruk die U nu op mij achterlaat is dat u een echte Windows Os man bent en een (om het even welke distro dan ook) vrij en open besturings systeem voor u dan ook niets is.
Want een vrij en open besturingssysteem leer je echt niet beheren in nog 24 uur.

Wens U nog veel sterkte in u zoektocht naar een voor uw geschikt besturings systeem.
Met vriendelijke groet Gerard

Aladin
4 December 2006, 18:39
windows wel?
probleem is eerder dat men denkt en handeld als in windows waar al jaren ervaring mee is.

willem1940
4 December 2006, 18:54
Kort lontje: onder omstandigheden, ja, als eenmaal mijn wantrouwen gewekt is.

Ik heb alles wat ik in beeld kreeg echt opengetrokken en geen woord "office" aangetroffen.

" Verkeerde configuratie"? Zou dan spontaan moeten zijn opgetreden want ik heb Freespire de volkomen kaalgeformatteerde compu aangeboden, 1GB RAM, HD0 40GB en HD1 80GB, webcam Philips Toucam, printer HP USB Deskjet 3650, CD/DVD-speler/brander op IDE2, verder alleen Ja en Amen tijdens het installeren.

Zo-even 3x herstart met de CD er in en een aangetroffen routine " Run Diagnostics" gekozen, die eindigde met " tik in - startx" waarna iedere keer het ding stil kwam te staan in een hagelwit scherm, waarin de muis nog wel kon bewegen.

Meest opvallende en herhaalde kreet tijdens "diagnostics" was ongeveer:

.... findcd ...... ISO 96666 ..... vermist ......

Een geluk dat Internet in ieder geval nog werkt en onder de rechter muistoets biedt " branden" zich aan; ik ga nu proberen een nieuwe CD te downloaden voor een nieuwe start.

willem1940
4 December 2006, 20:47
Nieuwe ISO gedownload en volgens controles feilloos gebrand. "Diagnostics" nog steeds even wazig.

Ik ga de schijven formatteren en alles opnieuw opbouwen.

willem1940
4 December 2006, 22:45
Alles opnieuw ge-installeerd. Office nu inderdaad gevonden en Instant Messenger werkt nu beter met MSN.

Netwerkje o.k, ik kan mijn vrouws computer zien.

Printer en webcam nog steeds onbereikbaar.

willem1940
5 December 2006, 07:11
Tussendoor opnieuw begonnen, met een hogere versie 1.1.57 (2 Beta) van Freespire.

Installatie blokt op detectie / configuratie, o.a:
- Fatal: module sd-mod not found (op Net naar gezocht en schijnt alleen bij sommige Linuxen op te treden).
- waiting for X server to shut down FreeFontPath: FPE " /usr/share/fonts/X11/mis refcount=2, should be 1; fixing
- xauth : (argv):1: bad display name "(none):0" in " remove" command : No such file or directory
grep: /proc/7512/maps: No such file or directory
Stopping the hotplug events dispatcher : udevd
Stopping Advanced Configutation and Power Interface daemon : acpid
/sbin/init: line 318: splash: command not found

Geef ik dan een enter/return, dan begint de setup weer opnieuw.

Wel gezien in de detectie: Webcam Philips Toucam werd herkend (ov511)!!

Zoekt dit nieuwere Linux misschien naar ultramoderne hardware?
====

Toch maar voorlopig weer terug nu in de oudere versie Freespire 1.0.13 en/dus nog steeds zonder mogelijkheid voor mijn printer (USB, HP Deskjet 3650) en webcam (Philips Toucam).

Van CNR gedownload/ge-installeerd "ov511" voor de webcam en verder alles wat met HP printers te maken had, her-detectie in opstartscherm ingeschakeld, niets helpt.

Het lijkt mij toch niet onredelijk dat ik er naar streef de randapparatuur in werking te krijgen.

DeGrijze
5 December 2006, 09:03
Toch maar voorlopig weer terug nu in de oudere versie Freespire 1.0.13 en/dus nog steeds zonder mogelijkheid voor mijn printer (USB, HP Deskjet 3650)
Wel willem1940 heb het eventjes snel gecontroleerd en weet het nu zodoende dus heel zeker, jouw hier boven genoemde printer wordt volledig ondersteund.
En is installeerbaar via het configuratiescherm.
http://www.wireless-emmercompascuum.nl/plaatjes-upload/printer.png
Wat je webcam betreft daar durf ik zo blindelinks geen zekerheid over te geven, maar schat zomaar in dat ook die ondersteund wordt.
Heb hier (van wegen mijn kinder schare) nog al wat Webcams in huis en tot op heden hebben we hier alleen voor de Canyon (CN-Wcam21) nog geen ondersteuning kunnen vinden verders werkte eigenlijk alle webcams (logitech en onbekende merkloze) USB webcams zonder problemen.
Kortom graaf en ontdek de wonderlijke wereld van Freespire Linux.

Gerard

willem1940
5 December 2006, 09:26
Voorlopig Freespire er weer even afgegooid en Ubuntu_6.10 geïnstalleerd; mijn printer wordt herkend maar (nog) niet geïnstalleerd en webcam daar moet ik nog naar zoeken.
USA-internationaal toetsenbordindeling (variant) zit er wel in:
é à ã ñ enzovoort, laat zich makkelijk maken maar cedille gaat niet, wordt ć.

Het Freespire-scherm dat je laat zien heb ik niet gevonden; misschien zet ik Freespire er toch nog weer een keer op, maar ik zag in het scherm tijdens installeren en ook in diagnostics zowel als her-detectie wat rare dingen, foutmelding-achtig en soms ook het woord "fatal", hoewel versie 1.0.13 ogenschijnlijk gaaf zich opende.

Heb je echt de versie 1.0.13?

DeGrijze
5 December 2006, 09:44
Heb je echt de versie 1.0.13?
Wat moet ik hier nu op antwoorden? Iets in de strekking van zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten?
Kom op ben hier niet om de wereld aan elkaar te liegen en of te bedriegen.
Maar goed Willem1940 wens U veel plezier met de Cult Linux Ubutu.
Als U daar beter uw weg in kunt vinden dan is dat een terechte keuze, maar heb zelf ze stiekem aan het gevoel dat U beter af bent met een standaard Windows Os.

Vriendelijke groetjes Gerard

willem1940
5 December 2006, 10:07
Ik denk alleen maar aan de mogelijkheid dat het niet precies dezelfde versie zou kunnen zijn; per slot van rekening is 1.1.57 ook erg verschillend, die krijg ik niet eens geïnstalleerd.

Ik denk wel dat ik Freespire er weer een keer zal opzetten want ik heb de indruk dat het in Ubuntu_6.10 ook weer niet lukt met de webcam en de printer. Maar zoals ik al zei, blijft Freespire 1.0.13 rare meldingen geven in diagnoses, herdetectie en tijdens installatie.

Misschien ligt het aan mijn moederbord, ECS M825VXX is wellicht een buitenbeentje ... ? Ik zal eens in de zoekmachine stoppen: ECS M825VXX Linux, kijken of er bijzondere opmerkingen te vinden zijn.

DeGrijze
5 December 2006, 12:55
ik heb de indruk dat het in Ubuntu_6.10 ook weer niet lukt met de webcam en de printer.
Weet voor zo'n 99,9% zeker dat Ubuntu jouw printer wel degenlijk volledig ondersteunt.
Wat je webcam betreft, daar kan ik geen zekerheid overgeven maar uitgaande van de leeftijd van uw webcam schat ik zomaar in dat hier wel de benodigde ondersteuning voor te vinden zal zijn.
Het grootste verschil tussen Ubuntu en Freespire is dat Ubuntu standaard met een Gnome (X)desktop geleverd wordt en Freespire met een KDE (X)desktop geleverd is.
Kwa hardware ondersteuning zijn beide distro's nagenoeg gelijk.

Gerard

Amplif1er
5 December 2006, 15:59
Ik kreeg onder Ubuntu 6.10 mijn webcam ook niet aan de praat (met AMSN), toen probeerde ik Kopete ipv AMSN en daar deed ie het opeens perfect en toen bleek Kopete lekkerder te werken voor MSN ook (vond ik).

willem1940
5 December 2006, 20:27
Zoveel mogelijk onder trefletters "KDE" in de installatie-rubriek van Ubuntu gedownload/geïnstalleerd. Slechts KDE Groupware (gaat niet open) en KDE Jobviewer (opent niet bestaande printer) duiken in het menu op.

Foto-programma en Kopete zien geen webcam.

Ik ga opnieuw Ubuntu erafgooien en Freespire installeren want ik wil weten of ik echt de keuze- en configuratiemogelijkheden voor printers (lijken op die in SUSE waar de printer wèl werkt) over het hoofd zou hebben kunnen gezien.

willem1940
5 December 2006, 22:28
KDE-dingen gevonden in Freespire-menu en wederom allemaal opengetrokken.

Het door Grijze afgebeelde scherm niet aangetroffen, wel een ander verhaaltje (niet aanraakbaar) waarin zowel mijn printer (onder hoofdgroep HP 3600 = o.k) als mijn webcam (ov511 / ov518 chip) aan USB-aansluitingen waren aangegeven.

Misschien moet ik meer KDE-spul zoeken/installeren via CNR?
Toch al mooi, dat er een begin van herkenning is.

O ja, ook in KDE-rubriekjes, keyboard-variant USA-international gevonden.

Even testen:
- correct
ć (zoals te verwachten in Linux, gn cdille).

willem1940
6 December 2006, 01:04
Zowaar, de printer in orde gekregen!

Beginnend in icoon "mijn computer", meerdere stappen, in de juiste schermen gekomen door aanklikken "toevoegen" .... ik weet zelfs niet meer of ik dat kan terugvinden, maar dat ding werkt nu.

Nu nog verder achter de webcam aan.

DeGrijze
6 December 2006, 09:13
Zowaar, de printer in orde gekregen!
ik weet zelfs niet meer of ik dat kan terugvinden, maar dat ding werkt nu.

In de Nederlandse Freespire versie.
Via de startknop "Launch" (geheel links onder in je taakbalk) naar "instellingen" vervolgens naar "configuratiecentrum" in het volgende scherm selecteer (klik je op) "Randapparatuur" klik nu op Printers en je bent in je printer installatie menu.

In de Engelse Freespire versie is het:
Via de startknop "Launch" (geheel links onder in je taakbalk) naar "Settings" vervolgens naar "Controle Centrum" in het volgende scherm selecteer (klik je op) "Peripherals" klik nu op Printers en je bent in je printer installatie menu.

Gerard

willem1940
7 December 2006, 10:42
Ja, ik heb optimaal Nederlandse taal bijgeladen; "drukker" voor printer en nog wel sommige woorden komen een beetje belachelijk over, misschien via een Duitse tussenschakel ingebracht, maar dingen worden wel duidelijk genoeg om er tzt ook een gast-account in te installeren.

Met de USB webcam Philips Toucam (driver OV411 van Omnivision) en de oude LPT1-scanner "Scanny" (= Primax Colorado, driver Primaxscan-0.41) kom ik nog niet verder. In Windows hielp voor het opsporen van die twee gewoonlijk het opentrekken van Photo Editor van Microsoft Office, omdat die meteen alles wat scanner-achtig is onder "Bestand" inlijft. Zo'n foto-prog heb ik in Freespire / Open Office nog niet aangetroffen.

@Gerard: weet jij misschien welk van de verscheidene foto-programma's die bij CNR voor download klaar staan, het meest lijkt op MS Photo Editor? Ik wil er liever niet méér hoeven proberen dan ik nodig heb.

DeGrijze
7 December 2006, 11:53
@ willem1940,
Weet dat het Nederlandse taal gebruik zo af en toe meer doet denken aan Zuid-Afrikaans maar dat went wel.
Wat het testen van je Webcam betreft, zou je via de CNR "Gnome meeting" (is een programma dat lijkt op MS "Netmeeting" en communiseerd daar ook prima mee) op kunnen halen of "Kopete" (is ook een nagenoeg gelijkwaardig program: als MS "MSN" en ondersteund vele webcams)
Wat een scanner program: betreft voor je scanner: (mits deze natuurlijk ondersteund wordt check dat zo nodig vooraf eventjes via http://www.linspire.com/linspire_hardware_compatibility.php
kan je via de CNR "Kooka" en of "Xsane" ophalen.
Nu zijn wij hier in huis niet zulke foto bewerkers maar als we iets doen maken we hiervoor gebruik van "Gimp" en of "Lphoto" beiden zijn ook op te halen via de CNR (voor "Lphoto" is er in de CNR ook nog een Nederlandse taal ondersteuning te downloaden).
Wat mijn kids hier doen is ze halen via de CNR diverse Programas binnen en maken hgier uit hun selectie en verwijderen via de CNR geschiedenis vervolgens weer wat zij niet wensen te gebruiken.

Houd ons op de hoogte van je (Freespire-Linux) ontwikkeling
Groetjes Gerard

willem1940
7 December 2006, 12:47
Kooka momenteel aan boord, met Nederlandse Taal (ik kreeg die tip via Amerikaans Freespire forum) maar ziet niet het scannertje.

Niets ziet totnogtoe webcam en scannertje, terwijl ze in systeembeheer wel aangeduid zijn op de USB-aansluitingen maar onbereikbaar voor configureren. Raar, want voor allebei lieten de drivers zich vlot installeren.
Webcam en scannertje trof ik op andere Linux-gewijde pagina's / forums op Net en CNR had allebei de drivers voor me.
Geen van beide staan in de hardware-check-pagina waarvoor je me de link gaf, trouwens geen enkele webcam daar gezien, alleen maar digitale camera's. Die lijsten hebben dus kennelijk zeer beperkte waarde, maar wat er eenmaal in staat zal best wel getest zijn.

Gimp al aan boord gehad, geen webcam- of scannermogelijkheden dus afgevoerd.

Xscan plus Xsane, idem dito.

Lphoto zal ik ook nog proberen.

Letter ç eindelijk gevonden, via een Belgisch Linux-forum: AltGr komma.
Verder laten veel "rare" tekens zich maken van gewone letters middels AltGr plus eventueel daarbij shift.

N.B: Fotografie interesseert mij eigenlijk heel weinig, maar MS Photo Editor bood precies de paar "huishoudelijke" mogelijkheden die van pas komen:
- webcam testen en zelf meteen foto's mee maken, met een paar mogelijkheden als vergroten, retoucheren, contrast-balans simpel aangeduid
- van de scanner-software in Windows installeerde ik alleen het piepkleine onderdeeltje "twain" en Photo Editor zette er bij aanklikken onder Bestand meteen een eigen bedieningspaneel bij, voor mij veel beter werkbaar dan wat er aan software op de CD bij de scanner zat.

Kopete en Gnome Meeting (MS Webmeeting wordt meen ik niet meer ondersteund) zag ik al vluchtig in een vorig Linux, leken me niet veel zaaks maar ik kan ze nog eens binnenhalen en wat uitgebreider testen.
Gaim wat ik op het ogenblik gebruik is niet geweldig maar werkt wel (geen webcam of geluid), aMSN ging kapot toen ik per ongeluk Gaim erbij had aanstaan, die verdragen elkaar niet dus heb ik voorlopig aMSN maar van boord gegooid.

DeGrijze
7 December 2006, 13:14
de oude LPT1-scanner "Scanny" (= Primax Colorado, driver Primaxscan-0.41).
Is dit de oplossing voor Uw scanner? http://www.linspire.com/lindows_products_details.php?product_id=6331

Kopete en Gnome Meeting (MS Webmeeting wordt meen ik niet meer ondersteund) zag ik al vluchtig in een vorig Linux, leken me niet veel zaaks maar ik kan ze nog eens binnenhalen en wat uitgebreider testen.
MS Netmeeting staat zelfs nog altijd (zij het wat verborgen) in windows XP en er zijn nog hele volksstammen die gebruik van zowel Net als Gnome meeting maken.

Gaim wat ik op het ogenblik gebruik is niet geweldig maar werkt wel (geen webcam of geluid), aMSN ging kapot toen ik per ongeluk Gaim erbij had aanstaan, die verdragen elkaar niet dus heb ik voorlopig aMSN maar van boord gegooid.
De Amsn die via de CNR aan geleverd wordt is ook niet helemaal 100% en ook al maken mijn kids voornamelijk van de laatste Amsn versie (niet geinstalleerd via de CNR maar via de Amsn website zelf) gebruik, hebben zij nog altijd het geluid niet werkende kunnen krijgen maar omdat hun webcams wel goed ondersteund worden en AMsn verdraaid veel op MS msn lijkt blijven ze Amsn dus gebruiken.
Gaim in het kort zuigt aan vele kanten en hebben wij allen dan ook gedeinstalleerd verwijderd.
Kopete wordt door vele freespire gebruikers gebruikt van wegen het feit dat dat er geen geluids problemen zijn en kopete een ruime webcam ondersteuning heeft.

Gerard

benpontiac
7 December 2006, 13:41
heey mensen
als ik op mijn computer linux wil
is freespire een goeie keuze ??
groeten ben

DeGrijze
7 December 2006, 13:57
@ Ben,
Hier ftp://ftp.ussg.iu.edu/linux/freespire/freespire_1.0.13.iso vind je de download voor een cd iso.
Downloaden en de de iso (niet uitpakken!!!) vervolgens met je huidige cd-brand programma hier een cd van branden.
De CD is bootable en bied je de keuze van een zogenaamde Life cd waarbij je dus niets op je harddisk installeerd en je dus kunt kijken of Freespire wel wat voor jouw is, tevens is natuurlijk ook een isallatie optie hiermee installeer je Freespire op je harddisk.
Persoonlijk raad ik een ieder aan om eerst wat te spelen met de life cd optie (dus zonder installatie) ook al is deze aanzienlijk trager dan een geinstalleerde optie.
En zodra je zeker weet dat je hardware voldoende ondersteund wordt en je zelf het gevoel hebt dat jij wel je weg kunt vinden in Freespire dan over te gaan tort een harddisk installatie en je vervolgens hiermee verder te ontwikkelen.

Gerard

willem1940
7 December 2006, 16:16
Kopete lijkt iets beter & stabieler dan Gaim, maar is intussen toch ook al defect geweest:
gaf na een her-start (2 herstarts ook) al mijn contactpersonen grijs/off-line weer en dat was gejokt, want onder anderen mijn vrouws compu naast mijn werktafel was online met MSNmessenger.

Gerepareerd door mijn MSN-account te deleten in Kopete en opnieuw in te voeren. Afwachten hoe lang dit goed blijft.

Gnome Meeting zo te zien onbruikbaar; geeft keurig het geluidsgedeelte VIA nummerzoveel aan maar geeft geen geluid (opnameproef). Ziet ook de webcam niet.

Intussen ook Wine + hulpprog via CNR geïnstalleerd; nergens aan boord te vinden .....
Geprobeerd of Wine zichtbaar zou worden als ik probeer een CD van MS Office te installeren; noppes, ook niet onder rechter muistoets.

Via CNR een zip-programma geïnstalleerd - onvindbaar aan boord.

Lphoto: hier heb ik niets aan.

benpontiac
7 December 2006, 19:33
heey mensen
ik heb nu een bootcd van freespire
maar als ik op freespire iets wil doen maakt niet uit wat
dan komt hij bij een loadscherm waar hij eerst een stukje load op de balk maar daarna stopt hij met loaden en de dvdspeler stopt met draaien
heeft iemand hier een oplossing hiervoor?

groetjes ben

willem1940
7 December 2006, 23:18
Heb je versie 1.0.13? Die moet toch eigenlijk altijd pakken.

Pas op met 1.1.57, dat is een Alfa voor komende No.2 en die barst nog van de bugs, wil op mijn compu ook niet installeren.

DeGrijze
7 December 2006, 23:50
heeft iemand hier een oplossing hiervoor?

groetjes ben
Ben, als je computer systeem voldoet aan de gestelde systeem eisen dan zou de live cd versie van Freespire "traag" maar goed moeten werken.
Met hierbij de klem op "traag" wat hier destijds inhoudelijk betekende dat de cd gelezen werd vervolgens stopte en na verloop van tijd met het opgevraagde programma op de proppen kwam.

Gerard

DeGrijze
8 December 2006, 00:01
Gnome Meeting zo te zien onbruikbaar; geeft keurig het geluidsgedeelte VIA nummerzoveel aan maar geeft geen geluid (opnameproef). Ziet ook de webcam niet.
Jammer

Via CNR een zip-programma genstalleerd - onvindbaar aan boord.
MMmm waarom zip-programma op gehaald het in de Freespire mee geleverde "Ark" programma pakt alles in en of uit.

Lphoto: hier heb ik niets aan.
Jammer

En hoe is het inmiddels met de scanner? Deze nog aan de praat gekregen?

Gerard

willem1940
8 December 2006, 01:39
Nog steeds geen oplossing voor scannertje en webcam; ze staan op de USB-aansluitingen juist gedefiniëerd in een overzichtje maar zijn verder nergens vindbaar of aanraakbaar en geen programma ziet ze.

Het maakt niet uit welke messenger, Kopete of aMSN of Gaim ik installeer want om de haverklap lopen ze vast en dan is (snelle) herstart van de computer en/of deleten van account MSN plus opnieuw opvoeren, de enige remedie.

Ook razend irritant, dat er overal in het systeem spellingscorrectors verborgen zitten die ik niet altijd kan vinden. Onder andere de engelstalig gebleven browser Firefox waarmee ik nu binnen kom, zet een rode streep onder bijna ieder woord dat ik intik.

Op het Amerikaans Freespire-forum heb ik al "gevist" naar een spell checker killer. Hatelijk dat al die spellingscheckers, indien al handmatig opspoorbaar, steeds "default" komen in aan-stand, dat mag van mij op zijn minst worden verboden. Ik zal eens zoeken naar "Ark" (naam nog nooit tegengekomen), hetzij aan boord of bij NCR, want dit schiet zo helemaal niet op.

Als ik een gezipt bestand benader met de rechter muistoets, krijg ik geen aanbod tot uitpakken dus ik vermoed dat er géén zip-prog in (mijn) Freespire aanwezig is.

DeGrijze
8 December 2006, 07:25
Als u constant problemen hebt met Gaim en of Kopete en uw geluid (is vast een sound kaart onboard) schat ik zomaar in dat uw systeem niet linux geschikt is.
Misschien is het in uw geval (gezien uw huidige hardware) beter om Linux te laten voor wat het is en opzoek te gaan naar een MS besturings systeem als XP.

Vriendelijke groetjes Gerard

benpontiac
8 December 2006, 15:43
heey mensen
ik heb van een andere website ook freespire gedownload ik heb nu 2 bootcd's doen het alebei niet
op mijn andere computer wel heeft iemand hier een oplossing voor

groetjes ben

hungry_cannibal
8 December 2006, 17:24
heb net de iso gebrand op cd en ben nu vanaf cd aan het rommelen.
opstarten duurde wel erg lang van cd-rom

benpontiac de iso is te downloaden van www.freespire.org

DeGrijze
8 December 2006, 17:40
opstarten duurde wel erg lang van cd-rom
yep had dat alreeds kenbaar gemaakt.

Gerard

DeGrijze
8 December 2006, 17:44
heey mensen
ik heb van een andere website ook freespire gedownload ik heb nu 2 bootcd's doen het alebei niet
op mijn andere computer wel heeft iemand hier een oplossing voor

groetjes ben
Ben, je computer voldoet dan hoogst waarschijnlijk niet aan de systeem eisen.

Gerard

willem1940
9 December 2006, 18:17
Het geluid is erg goed met de driver van Freespire, alleen de messengers pakken het niet; Skype wèl.

aMSN-messenger werkt nu als enige van de 3 (itt gaim, kopete) verder probleemloos, zolang maar geen van de andere 2 mijn MSN-adres "weet" en ook niet per ongeluk, zelfs zonder adres, tegelijk wordt opengetrokken en dit laatste lijkt mij tamelijk logisch.

Ik heb bij CNR zo veel mogelijk dingen gedownload die iets met scanners/webcams te maken hebben, maar zie nog geen verbetering.

Bij een video-clip waarvoor een website zelf een codex aanbood, kwam tot mijn verbazing het weggedoken Wine tevoorschijn, maar kon het ook niet.

willem1940
9 December 2006, 21:12
Op het Amerikaans Freespire-forum ontvang ik wat reacties die helaas soms mijn niveau te boven gaan:

http://forum.freespire.org/showthread.php?t=3250
http://forum.freespire.org/showthread.php?t=3245

willem1940
9 December 2006, 22:44
Ook al op het Amerikaans forum gepost:

Hoe kan ik in Freespire het Swap-bestand (Virtueel Geheugen) naar de eerste partitie van mijn slaaf-schijf dwingen (om de compu sneller te maken, oude truc die onder Windows makkelijk gaat en door de meeste andere Linuxen tijdens installatie wordt aangeboden als er meer dan 1 harde schijf aanwezig is)
?

benpontiac
11 December 2006, 09:08
heey mensen
mijn systeem voldoet aan de eisen
dus heeft iemand een oplossing
ik heb 64 mb videokaart
160 gb hdd (sata)
512 mb ddr2 ram
pentium 4 3.0 Ghz

groeten ben

DeGrijze
11 December 2006, 11:30
Beste Ben,
Volgens mij heeft Freespire echt nog geen SATA harddisk ondersteuning.

Gerard

hungry_cannibal
11 December 2006, 11:32
Heb freespire geinstalleerd maar krijg bij dual boot scherm freespire bovenaan in de lijst.
Kan ik dit veranderen naar Windows XP?
Zodat ie als ik 10 seconden niks doe automatisch naar XP gaat

rajo
11 December 2006, 12:20
Heb freespire geinstalleerd maar krijg bij dual boot scherm freespire bovenaan in de lijst.
Kan ik dit veranderen naar Windows XP?
Zodat ie als ik 10 seconden niks doe automatisch naar XP gaat

Eh volgens mijn door je boot.ini aan te passen. Maar ik weet niet zeker.

hungry_cannibal
11 December 2006, 14:03
Eh volgens mijn door je boot.ini aan te passen. Maar ik weet niet zeker.

Ben bang dat ik iets in Freespire zelf moet doen.....

willem1940
11 December 2006, 16:34
Afdwingen verplaatsing SWAPgeheugen in Freespire lijkt, volgens antwoord dat ik kreeg op Amerikaans forum, niet door mij uitvoerbaar (programmataal in invoer-regel); jammer dan maar toch zonde van de misgelopen snelheidswinst. Het (b)lijkt toch maar steeds vaker niet waar, wat Linux-supporters zo graag beweren, dat Linux ook voor de eenvoudige gebruikers cq niet-techneuten geschikt zou zijn.

Ik heb een tegenstelling in "KDE" opgelopen na/door wijziging computernaam, die ik geen kans zie te corrigeren en waardoor ik mijn printer niet meer bruikbaar gedeeld krijg. Er lijkt mij niets anders op te zitten dan de boel te formatteren en Freespire geheel opnieuw op te bouwen.

willem1940
11 December 2006, 16:36
Ben bang dat ik iets in Freespire zelf moet doen.....

Ik zou mooi die boot-voorkeur maar zo laten staan, want is ook bij 2 soorten windows al niet makkelijk om te keren.

Linux houdt redelijkerwijs bij installatie rekening met Windows, maar andersom totaal niet en voor je het weet ligt 1 van de 2 in de vernieling.

hungry_cannibal
12 December 2006, 03:51
Ik zou mooi die boot-voorkeur maar zo laten staan, want is ook bij 2 soorten windows al niet makkelijk om te keren.

Linux houdt redelijkerwijs bij installatie rekening met Windows, maar andersom totaal niet en voor je het weet ligt 1 van de 2 in de vernieling.

Voorheen kreeg ik bij opstarten een optie om Windows XP te herstellen of opnieuw te installeren vanaf een verborgen partitie op mijn harde schijf.
Deze optie komt nu niet meer langs.
Vandaar dat ik eigenlijk weer terug wil naar de oude master boot record.

willem1940
12 December 2006, 13:56
Voorheen kreeg ik bij opstarten een optie om Windows XP te herstellen of opnieuw te installeren vanaf een verborgen partitie op mijn harde schijf.
Deze optie komt nu niet meer langs.
Vandaar dat ik eigenlijk weer terug wil naar de oude master boot record.
Dat lijkt er dan op dat je een merk-computer hebt met eigen recovery-systeem; waarschijnlijk dan nu aangetast door de invoeging van Linux.
Normaal moet je er dan ook meen XP-CD bij hebben om de boel weer als vanouds te laten werken maar ik vrees dat dan je Linux onbereikbaar wordt, vicieuze cirkel.

willem1940
12 December 2006, 14:12
Intussen al weer enige malen Freespire weggeformatteerd en opnieuw opgebouwd.

" Printer delen" wil niet lukken, komt niet zichtbaar in mijn vrouws computer (XP). Raar, want lukte met andere Linuxen meteen.

Gaim (Messenger-vervanger) geeft voor MSN Messenger een onmogelijk chatscherm met driekwart van het beeld blanco/onbenut en een heel smal raampje rechts met binnenkomende tekst en daaronder de schermafbeelding van de gesprekspartner plus een minuscuul blokje veld om zelf iets in te tikken.

aMSN enige malen aan boord gehad, loopt soms 1-2 dagen aardig maar slaat dan bij openen plotseling klem, wat ook niet meer goed komt door weghalen en opnieuw installeren.

Ik zal maar weer een keer Kopete downloaden, al eerder gehad maar ik ben vergeten wat daarmee ook nog fout ging. Messengers vind ik zwak in Linux.

Mijn kabelaar Essent @home is kennelijk vriendjes met M$ want slechts met IE mag je in zijn webwinkel kijken, Firefox komt niet binnen.

DeGrijze
12 December 2006, 15:36
Wat Amsn uit de CNR betreft dit is een reeds achterhaalde versie die nogal wat zogenaamde vries vast keuren vertoond. Hier http://www.amsn-project.net/linux-downloads.php kan je de laatste goedwerkende versie van Amsn downloaden.
Is een auto installer. lees deze instructie hier wel eventjes goed door http://www.autopackage.org/docs/howto-install/
En met FireFox webbrowser zou je de @home webwinkel gewoon moeten kunnen bezoeken volgens mij.

Groetjes Gerard

willem1940
12 December 2006, 18:12
@home produceert bij aankiezen van de webwinkel via Firefox zelf (trots?) de melding dat je alleen met IE binnen kunt.

Ik meen dat aMSN door Linuxers is ontworpen? En als er een betere versie van bestaat, waarom fourneert CNR die dan niet? In aMSN kreeg ik een paar keer de aanbieding voor een nieuwe versie als pop-up, maar aanklikken zette niet door.
Ik heb er even de schrik van, wacht wel tot de zojuist gedownloade Kopete eerst afsterft want de installatie-procedure voor die nieuwere aMSN lijkt mij veel foutkansen op te leveren.

Raar dat een netwerkje via de router me deze keer niet lukt; groepsnaam al op minstens 3 plaatsen ingevuld (in windows is 1 genoeg) en nog steeds geen netwerkje.

Onbegrijpelijk dat zo veel Linuxianen van de daken blijven schreeuwen dat hun spul gebruikersvriendelijk zou zijn, ik krijg steeds meer de indruk van elfwielige handwagens met op ieder wiel een fietsstuurtje.

Zoals printer en toetsenbord, voor ongelijke functies, verstopt zitten in elk minstens 2 rubriekjes van Systeembeheer/configuratie, vind ik ook knap verwarrend en vertragend. Talloze van zulke geintjes maken dat ik iedere keer weer opnieuw moet zoeken waar ik iets zou kunnen inregelen, te onthouden valt dat niet voor mij.

willem1940
13 December 2006, 18:01
Voorlopig ben ik weer terug in W98se; gestabiliseerd door lijvige Office-2000-updates; ik heb een poosje genoeg van Linux gezien.

Nieuwste aMSN-messenger aan boord gehaald en ja hoor, die werkt net zo beroerd als (alle messengers) onder Linux.
Bij poging tot ingaan op aanbod "nieuw bericht in Hotmail-inbox lezen" springt een bug-meldingsveldje open .... voor een bug die ze toch allang moeten kennen.

Mijn webcam is goed ge-installeerd en aMSN biedt ook aan daarmee te werken, maar mooi geen beeld. Ik kom er niet achter of aMSN ook audio heeft.

Misschien probeer ik over wat maanden nog wel een keer iets Linuxerigs, als daar verbeteringen in lijken te zitten. Per slot van rekening is W98se in "uitsterfregeling" dus ik heb iets nieuws binnenkort nodig maar ik wil niet dat dat op XP lijkt.

willem1940
16 January 2007, 22:57
Ik zit een iets nieuwere alfa voor Freespire2 te downloaden (1.1.84); eigenlijk een beetje uit verveling, want weinig vertrouwen in. Maar proberen kan geen kwaad en een CDtje branden is goedkoop.

bluefox
17 January 2007, 13:26
ik heb zelf ook die versie geprobeert (live) hij starte niet eens op enkel maar foutmeldingen en deed verder niets, kreeg opeens een schermpje te zien waar foutmeldingen stonden en verder kwam hij niet.

willem1940
17 January 2007, 14:50
Ja, jammer; weggooi-CD dus.
Dit postte ik op USA Freespire forum en in Bugzilla:

Tried Freespire 1.1.84 "Live" modus. Error message repeating approx a 1000 times, then it stopped and I had to reset the computer (and put the CD to dustbin):

Buffer I/O error on device cloop0, logical block 412706
(reserved error code) -- (asc=0x11, ascq=0x05)
The failed "Read 10" packet command was:
Buffer I/O error on device hdc, logical block 148787
Buffer I/O error on device hdc, logical block 148788
cloop: Read error at pos 304644178in file (NULL), 1763 bytes lost
cloop: zlib decompression error -3 uncompressing block 12897 65536/0/1763/0 344178 - 304645941

bluefox
17 January 2007, 15:11
weg gooien dus die cd..of in de magnatron doen...maar goed hier heb je dus niks aan

Aladin
18 January 2007, 13:49
er was tijdens de feestdagen een actie om voor 20 euro de nederlandse versie van linspire te kopen.
Helaas heb ik nergens een besteladres kunnen vinden.
De gratis versie vond ik vreselijk, bij alles kwam je die winkelkar tegen om wat aan te schaffen....

Nee geef me dan ubuntu maar hoor.
Vind Gnome sowieso veel rustiger werken.