PDA

View Full Version : .exe

ICT
2 October 2006, 21:01
hallo sinds vandaag ben ik in bezit van SuSe Linux
ik wilde graag mijn draadloze netwerk instellen met behulp van een cd.
dat bestand wat ik wilde openen is een .exe bestand, maar dat kon ik niet openen(daar staat linux ook bekent om volgens mij:s)
maar is er een programma voor linux SuSe die wel de .exe programma's kan openen en uitvoeren. Zo ja kun je dan de link posten of het programma naam.

Alvast bedankt

Thijs
3 October 2006, 00:25
I (L) Google (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=linux+SuSe+&meta=)

Syntax Terror
4 October 2006, 16:10
Wat heeft iemand aan een link naar google met de zoekopdracht "Suse Linux"? Daar vind iemand natuurlijk geen relevante informatie mee..

Linux kan inderdaad geen .exe's openen, aangezien die voor windows bedoelt zijn. Met emulators als Wine kan je executables wel openen, maar de vraag is maar of je er wat aan hebt. Meestal werken configuratieprogramma's niet, omdat Linux nu eenmaal een heel ander besturingssysteem is.

Als je alleen drivers nodig hebt voor je draadloze netwerk, dan kan je zoeken naar drivers die voor Linux geschreven zijn, of je kan gebruik maken van NdisWrapper (http://ndiswrapper.sourceforge.net/)

Als je de netwerkkaart wilt configureren, dan is het handig om even te posten welke kaart je gebruikt en of/welke beveiliging je gebruikt. (WEP, WPA?)

willem1940
5 October 2006, 03:54
Ik ben benieuwd of en hoe je dit voor elkaar gaat krijgen; ik heb Knoppix en ook SUSE10 afgevoerd omdat omdat ik met Knoppix geen geluid èn geen Internet kon krijgen en met SUSE10 wel geluid maar geen (draadloos) Internet.

ICT
5 October 2006, 17:13
Ik heb een USB Network adapter van het merk sitecom en ik gebruik een WPA 2 beveiliging.
@ willem Knoppix heb ik zelf ook maar daar heb ik een live cd van dat kan wel wat problemen geven, maar met suse 10 heb ik geen problemen voor om op internet te komen gaat zelf makelijke dan bij windows
wat ik hoefde helemaal niks in te stellen.
en ik heb gelijk een andere vraag nog?
heb je voor linux suse eigenlijk een virus scanner nodig zo ja welke dan?

en dan nog 1 vraag :p

ik heb Wine gedownload voor linux suse10 maar als ik dan een .exe bestand wil openen geeft ie een foutmelding? (ik post later ff die foutmelding, heb nu ff geen tijd)

Syntax Terror
5 October 2006, 17:47
ik heb Wine gedownload voor linux suse10 maar als ik dan een .exe bestand wil openen geeft ie een foutmelding? (ik post later ff die foutmelding, heb nu ff geen tijd)
Zonder foutmelding is daar weinig over te zeggen, maar als dit een setup bestand is: Bespaar je de moeite, die is zeer waarschijnlijk compleet nutteloos voor Linux.

heb je voor linux suse eigenlijk een virus scanner nodig zo ja welke dan?
Het is veiliger, maar het aantal virussen voor Linux is dermate klein dat het opzich niet nodig is. Verder kan een virus weinig uithalen zolang je systeem goed geconfigureerd is. (En je niet standaard onder het root account werkt, een doodzonde in Linux :) )

Voor je draadloze netwerk zal ik even rondzoeken, houd er wel rekening mee dat WPA ondersteuning onder Linux niet bijster geweldig is nog.

willem1940
5 October 2006, 20:19
@ICT: in dat SUSE10 kon ik nergens een opening vinden om de beveiligingscode voor draadloos netwerk in te brengen en kon ik dus geen Internet krijgen want op draadjes ga ik niet meer terug.

Bovendien heb ik 5 CD's gedownload, waarvan de laatste 2 zich, ondanks correcte checksum, niet lieten installeren.

Tot overmaat van ramp wilde Linux per se Virtueel Geheugen plaatsen op mijn 3e HD op IDE2, wat mijn 955MHz-compu nog langzamer maakt dan een P1; de ideale plaats voor Virtueel Geheugen op deze computer met W98se heb ik allang getest en in gebruik gehouden: 1e partitie van de slaaf-schijf op IDE1 en dat levert mij in de practijk (zelf gemeten tijden) ongeveer 25% snelheidswinst op bij zware klussen zoals zeer groot copiëerwerk en bij een test op Net waren alle functies van mijn compu in een rij van bekende gelijkwaardige compu's met zelfde processor op zowat 1 MHz gelijk of iets minder dan gemiddeld maar de schijven-doorzetsnelheid 150% van "normaal".

En nee, er hangt geen vertragend CD-ding aan IDE2 en die ene schijf daarop is dus gewoon snel; het CD-gebeuren heb ik met een speciaal adaptortje omgeleid naar USB en ik steek het CD-ding hooguit even terug op IDE als ik het in DOS binnenkomend wil kunnen zien en gebruiken.

Het kostte me bovendien enorme moeite om SUSE10 dat ik naast W98se had geïnstalleerd, te verwijderen en de schijfruimte/partities weer terug te krijgen; de-installeren schakelde wel Linux uit maar gaf geen ruimte terug en uiteindelijk ging al experimenterend ook Windows daaraan kapot en moest ik totaal opnieuw beginnen.

Jammer, want ik ben dol op legaal gratis spul en zou best van MS afwillen, maar voor gewone gebruikers is M$ ècht de enige leverancier van iets werkbaars.

Syntax Terror
5 October 2006, 20:41
Tot overmaat van ramp wilde Linux per se Virtueel Geheugen plaatsen op mijn 3e HD op IDE2
Zeker weten? Veel mensen vergissen zich nog weleens in het feit dat Linux verschillende schijven aangeven met a,b,c etc, en het aantal partities met 1, 2, 3 etc. Dus hda3 is schijf 1, partitie 3. Het is namelijk vrij standaard dat de swap partitie de 3e partitie is.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat Suse absoluut persé op een bepaalde schijf wilt installeren en daar niet vanaf te brengen is. :s

@ICT, welke usb adaptor gaat het om? Er zijn verschillende versies van namelijk. (WL 113, WL 172?)

Richt
5 October 2006, 21:53
Je kunt in Suse zelf instellen waar je wilt swappen,
maar bij linux heb je zo als syntax zegt andere naamen voor de HD's
de master op IDE 0 is HDA de eerste partie daarvan is 0
de slave IDE 0 is HDB, eerte partie 0
enzv....

Richt
5 October 2006, 21:59
voor een WL 113 hier even kijken 113 (http://www.google.com/search?hl=en&q=sitecom+WL+113+suse+10+linux&btnG=Google+Search)

en voor een WL 172 hier even kijken 172 (http://www.google.com/search?hl=en&q=sitecom+WL+172+suse+10+linux&btnG=Google+Search)

sorry dat ik niet beeter kan helpen maar ik heb nu niet veel tijd, en ik weet niet of je ook duits en/of engels en frans kunt want ik heb nog geen NL site kunnen vinden :-(

Syntax Terror
5 October 2006, 22:21
@ ICT:
Misschien kan je wat met deze (http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?t=455096) link, het probleem is dat configureren van een draadloze netwerk kaart nogal verschilt per kaart en Linux distributie.
Met name WPA(2) kan erg lastig zijn, zeker als je regelmatig wisselt van accesspoint. (Bij laptops bijvoorbeeld)

Wat ik je als tip wil meegeven, begin eerst met een WEP verbinding opzetten. Ga pas aan WPA beginnen als dat gelukt is, omdat je dan in ieder geval weet dat de netwerk kaart goed functioneert onder Linux.

willem1940
6 October 2006, 02:18
Zeker weten? Veel mensen vergissen zich nog weleens in het feit dat Linux verschillende schijven aangeven met a,b,c etc, en het aantal partities met 1, 2, 3 etc. Dus hda3 is schijf 1, partitie 3. Het is namelijk vrij standaard dat de swap partitie de 3e partitie is.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat Suse absoluut persé op een bepaalde schijf wilt installeren en daar niet vanaf te brengen is. :s

...........

Je brengt me nu aan het twijfelen, het is al weer enige maanden geleden en misschien had ik "nee" kunnen zeggen en betere optie afwachten ....
Of naderhand die Swap-partitie verzetten, maar ik zou niet geweten hebben hòe, zoals er in Linux eigenlijk niets voor mij vindbaar of herkenbaar is.

Maar hoe dan ook, niet meer echt belangrijk want zonder draadloos netwerk kon ik er toch niets mee beginnen.

ICT
6 October 2006, 17:55
Bedankt allemaal voor jullie post kga ff op mijn gemakkie alles checken enne ik heb inderdaad de Sitecom wl 113 versie 2.
enne ik probeer met wine mijn cd te openen van mijn sitecom adapter en dan die proberen te installeren.
khoop dat het lukt:d

ICT
6 October 2006, 17:59
oja die foutmelding die ik kreeg was toen ik wine wou openen, maar ik weet waardoor het komt ik had namelijk linux suse 10.0 ge-update en toen ga tie die foutmelding
toen heb ik linux weer opnieuw er op gezet en toen heb ik geen update uitgevoerd en daarna geen foutmelding meer gehad