PDA

View Full Version : iso's/images maken van hele schijf

B.Handels
3 juli 2006, 02:48
Hallo,

een vraag die wellicht al meerdere malen gesteld is, maar waar ik toch nog geen duidelijk antwoord op weet. Hoe kan ik van de hele C: partitie een image maken die kan dienen als 'n soort back up? Kan ik ook van de map C:\program files een image maken, deze branden op cd en die naderhand weer terugzetten op de harde schijf? Wat is precies het verschil tussen image en iso? En tenslotte, is er een goed werkend, maar gratis programma voor?

Syntax Terror
3 juli 2006, 08:43
Een ISO is een image, maar een image is niet per definitie een ISO. :-)
Er zijn diverse formaten waarin je een image kan maken, ISO, BIN/CUE, MDS/MDF etc etc. Er is dus geen verschil tussen een image en een ISO, een ISO is gewoon een bepaalde soort image.

Kan ik ook van de map C:\program files een image maken, deze branden op cd en die naderhand weer terugzetten op de harde schijf?
Dat kan. Of het praktisch is, heeft iedereen vaak weer een andere mening over. Als je windows opnieuw zou installeren en vervolgens die map zo terug zou zetten, is het vaak zo dat nog maar een paar programma's werken. De rest moet eerst opnieuw geinstalleerd worden, omdat er oa. registeringangen en items die in de windowsmap zijn ge´nstalleerd, ontbreken.

2 programma's die ik tegen ben gekomen om backups te maken zijn Back4Win (http://www.alistairgeorge.com/b4win/index.html) en SyncBack Freeware (http://www.2brightsparks.com/downloads.html#freeware). Let op dat je bij de laatste dus de freeware versie download. Verder heb ik deze programma's zelf niet gebruikt, ik kan er dus niets over zeggen helaas. Zie ook hier (http://www.dedigitalerevolutie.nl/toontext.asp?id=5533)

JohnL
3 juli 2006, 13:11
Het bekendste programma hiervoor is toch wel Norton Ghost, maar dat is dus niet gratis. Je kunt, zoals Syntax al aangeeft, wel een image maken van de Program Files map maar daar heb je geen bal aan. Ik heb hier namelijk een systeem met alle games op de D-schijf, en als ik dan de C-schijf (Windows) formatteer en opnieuw installeer, dan werken er nog maar een stuk of vijf. Allemaal wat oudere games, die dus nog niet al teveel op het register leunen. En dat register zit weer heel ergens anders en is niet uitwisselbaar met een andere Windows-installatie, mocht je erover zitten denken om daar dan ook een backup van te willen maken. Het is dus alles of niets.

En wat dat ISO/Image verhaal, een aardige vergelijking is dat alle Opels wel auto's zijn, maar niet elke auto is een Opel.

ctrlaltdelete
3 juli 2006, 13:30
Hoe zit 't eigenlijk met de backup functie van Windows XP?
Ik gebruik 't zelf niet, maar dat programma lijkt mij toch voor dat doel gemaakt?

Zelf gebruik ik Acronis True Image Workstation, eigenlijk niet gratis (A) maar volgens de kenners wel de beste :mrgreen:

willem1940
3 juli 2006, 13:33
Ik heb nog nooit iets met backup of ghost gedaan, maar ik zie dat er zoiets ook zit in het slimme schijf-manipulatie-prog "Paragon6"; wellicht is dat iets waard.

B.Handels
3 juli 2006, 14:29
Okee, da's wel duidelijk. Maarrrr... Wat is nu het voordeel van een back-up dan? Is het nu toch zo dat wanneer ik de windows map of progr. files backup, deze dan in een volledig werkende kopie wordt weggeschreven en ik deze "´n geval van nood" weer zo terug kan zetten?

Waarvan loont het zich dan wel om een image te maken, en wanneer loont het zich? Of is het gewoon om plaats te besparen op je schijf dan?
:roll:

ctrlaltdelete
4 juli 2006, 05:40
Wanneer je alleen van de Windows map of Program Files map een backup maakt heb je er gewoon niet veel aan, eigenlijk heb je er helemaal niets aan....

Het beste is een backup van de hele C:\ schijf (partitie).

C:\ formateren, Windows installeren, antivirus en eventueel firewall installeren, alles updaten, je favoriete programma's installeren en eventueel updaten, en dan een backup maken van C:\

Het is aan te raden om je e-mail op een andere schijf of partitie te bewaren en ook alle andere belangrijke data.

ctrlaltdelete
4 juli 2006, 05:44
Het voordeel is dat je, als je een goede backup hebt gemaakt, bij grote problemen gewoon je C: schijf kunt formateren en de backup terugzetten.
Dan is je computer in een paar minuten weer als nieuw.

B.Handels
4 juli 2006, 07:03
Okee,

da's duidelijk. Kan dan niet ook de hele windoos map ge-back upt worden? Waar ga je trouwens met een backup van 19gb naartoe? Zet het op je D:\ partitie en die is ook in no time vol... +o(

redder_in_nood
11 juli 2006, 09:43
Okee,

da's duidelijk. Kan dan niet ook de hele windoos map ge-back upt worden? Waar ga je trouwens met een backup van 19gb naartoe? Zet het op je D:\ partitie en die is ook in no time vol... +o(
Probeer alleen de nodigste bestanden te backuppen zodat je onder de 4.8 (of 8.4 (?) bij een DVD 9) GB blijft en het op een DVD past.