PDA

View Full Version : Linux

stephan-b
8 April 2006, 23:52
Hallo,
ik ben van plan om tussen nu en zeer korte tijd over te stappen naar Linux... Ik heb vandaag met Slax geklooit en het bevalt me wel ;)
Alleen het probleem is: Ik ben erg onervaren met linux en weet dus ook niet welke versie ik het beste kan nemen. ik wil wel een server (http/mysql/apache) kunnen draaien en toegang hebben met putty.
Weet iemand welke versie er het meeste op Slax lijkt?

Stephan

metalmaniakG
12 April 2006, 17:49
Zoals ik al dacht toen ik de naam las, Slax is gebasseerd op Slackware.
Ik weet het niet zeker, maar ik meende juist dat Slackware niet de beste beginnersdistro is. Maargoed, ik ben zelf begonnen met Debian, waar dit ook van gezegd wordt, en ik kan er ook prima mee uit de voeten.

Slackware dus.

Syntax Terror
14 April 2006, 16:33
Slackware is zeker geen beginnersdistro inderdaad. :-P
Tenzij je al ervaring met Unix of een Unix variant hebt dan.. :mrgreen:

Open Suse is een gratis distro die zeer geschikt is voor beginners. Heeft een configuratiescherm-achtige module (Yast), wat zeker voor mensen die net van windows komen erg vertrouwt aanvoelt.
Het is niet de meest "nette" versie van Linux naar mijn mening, maar zeker geen slechte.

metalmaniakG
15 April 2006, 20:57
Het is maar net wat je fijner vindt. Het nadeel van de meer gebruiksvriendelijkere distro's is dat ze net als windows gaan zeiken. Zo wou ik laatst het grub pakket opnieuw installeren onder Fedora en kreeg ik na een tijdje wachten de melding: het grub pakket is niet opnieuw geinstalleerd omdat "vul hier de eerste de beste reden in"

Debian daarintegen doet gewoon wat het gevraagd wordt...

Eagle_Erwin
15 April 2006, 21:49
Ik was een half jaar terug ook een beginner, en ben toen voor mn server met Debian begonnen, alleen text-based, dus geen GUI. Dat was flink doorbijten, maar met hulp van ons aller vertrouwde Google kwam ik toch een heel eind. Een maand of 2 later ben ik toch over gestapt naar Ubuntu Server, en dat draait perfect. In het gebruik gelijk aan Debian, maar met name betere en recentere packages via apt.

Ik geef hier alleen mijn ervaringen, welke echt voor jou geschikt is, is heel persoonlijk. Zoveel zielen, zoveel smaken ;-)