View Full Version : Wannadoo of Wanadon't
Flightsimmer
2 december 2005, 21:14
Ik vond de adsl toegang via Xs4all een beetje te duur worden in verhouding met andere aanbieders zoals wanadoo die ook nog eens veel hogere snelheid bied.
Daarom toch maar besloten om over te stapen op wanadoo.
Een dag of 10 geleden gebeld met wanadoo en de situatie uitgelegd.
De medewerkster deelde mij mede dat ik al na 3 dagen de Live box zou ontvangen en een paar dagen later aangesloten zou worden.
Ik antwoordde daarop dat ik eerst nog een maand opzegtermijn had bij Xs4all en daarna pas aangesloten wilde worden. Geen probleem volgens wanadoo en zei zouden ook mijn abbo bij Xs4all opzeggen.
Vandaag krijg ik een brief van wanadoo dat ik al per 8 dec 2005 overga naar wanadoo. Vervolgens blijkt uit de brief dat ik zelf op moet zeggen wat nu dus weer een maand later wordt. Zit ik dus bijna 2 maanden met dubbele abonnementskosten.
Volgens wanadoo is hier niets aan te doen en was ik dus net 2 dagen te laat. Pardon!... ik te laat?...wat dacht je van wanadoo te laat met die brief! Ja ja excuses excuses maar daar koop ik niets voor. Tot zover mijn eertse ervaring met wanadon't
Volgens wanadoo zou opzeggen bij Xs4all voor de opleverdatum van wanadoo of uitstellen van de opleverdatum resulteren in het om zeep helpen van de lijn en kan ik daardoor langdurig zonder internet komen te zitten.
Wie weet of dit klopt of heeft zoiets ook aan de hand gehad.
Op deze manier ben ik weer een paar maanden verder voordat ik weer wat goedkoper uit ben. Lekkere service zeg.
Groeten, John.
kater
3 december 2005, 17:19
Kijk eens op de www.kieskeurig.nl site en type eens bij zoeken livebox in.
Dan ontdek je dat er veel negatieve reacties zijn.
Het is wel goedkoper, maar het werkt voor geen meter.
Ook in Kassa en Radar al aan de order geweest.
Helaas.
BlackTiger
4 december 2005, 02:45
Tja ik weet het niet, ik heb nu bij 2 kennissen Wanadoo aangesloten met de livebox en dat werkt prima.
Er zijn inderdaad wel veel klachten over.
Het is wel jammer dat je e.e.a. niet schriftelijk hebt want feitelijk moet Wanadoo het gewoon fatsoenlijk voor je regelen.
Daarnaast vind ik het wel een slechte service. Bij mijn provider word met dat soort dingen wel rekening gehouden en bij een telco-telco migratie of gewoon een migratie binnen dezelfde telco dat maakt niet uit, zeggen zij gewoon het abonnement voor je op en regelen de nieuwe aansluiting, zodat er geen lijncancel hoeft plaats te vinden.
Je moet alleen duidelijk zijn dat het om een migratie gaat en daar ben je duidelijk genoeg in geweest lijkt me, fout ligt dus bij Wanadoo.
Verder is helemaal niet mogelijk wat Wanadoo nu doet. Je kunt namelijk geen 2 adsl abonnementen over dezelfde lijn hebben, hiervoor is gewoon een migratie nodig.
Ben dus reuze benieuwd hoe dit afloopt. Mocht je bij xs4all zelf moeten opzeggen, geef dan wel specifiek aan dat je naar een andere provider gaat en er geen lijncancel moet plaatsvinden, anders zit je dadelijk ook nog fijn een aantal weken zonder internet.
Dat Wanadoo met die brief te laat is, is het probleem van Wanadoo, niet van jou. Ik zou dus eerlijk gezegd beginnen met de sales afdeling van Wanadoo te bellen en daar eens flink je beklag te doen.
Daarnaast zou je normaliter een contract moeten tekenen, als je dat niet gedaan hebt doch alleen telefonisch gesproken en zij op basis daarvan jouw aansluiting gerealiseerd hebben, hoef je geen 2 maanden dubbel te betalen, je voldoet dan alleen aan de xs4all kosten. Het is Wanadoo's fout, die mogen ze niet op jou verhalen, temeer niet daar jij duidelijk aangegeven hebt dat eerst nog xs4all opgezegd moest worden.
Soms werken die afdelingen nogal eens langs elkaar door.
Volgens wanadoo zou opzeggen bij Xs4all voor de opleverdatum van wanadoo of uitstellen van de opleverdatum resulteren in het om zeep helpen van de lijn en kan ik daardoor langdurig zonder internet komen te zitten.
Dit is gewoon onzin. Het is gewoon een kwestie van dat Wanadoo en xs4all goed naar elkaar moeten communiceren dat het hier om een migratie gaat. Dan zal er geen lijncancel plaats vinden.
In het andere geval zal Wanadoo (omdat het nu fout is) je dan maar tot aan het eind van het xs4all abo je aan Wanadoo verschuldigde abobedrag moeten kwijtschelden. Ook op die manier is dus het afbreken van de lijn tegen te gaan. Kwestie van een beetje fatsoenlijk service- en klantgericht werken.
Flightsimmer
6 december 2005, 23:25
Donderdag de 8e zou ik over moeten gaan maar heb ondertussen nog steeds geen live box ontvangen.
Morgen is er niemand thuis en dan zullen ze wel aan de deur staan met dat ding. Meestal kun je het dan pas weer de volgende dag ophalen op het postkantoor, dus het zou nog net goed kunnen gaan maar ik vrees alweer het ergste. Geen livebox maar wel omgezet o.i.d.
Ben benieuwd!
Groeten, John.
BlackTiger
7 december 2005, 02:48
LoL, ik ben ook benieuwd. Kan ook zijn dat je een standaard brief hebt ontvangen maar ondertussen toch alles geregeld en omgezet word zoals afgesproken, zou me ook niet verbazen.
Of inderdaad weer iets heel raars, zoals je zelf aangeeft, wel omgezet maar geen Livebox, om wel Livebox (morgen bijv.) maar niet omgezet.... het houdt de nieuwsgierigen onder ons in elk geval wel bezig.:)
Flightsimmer
8 december 2005, 18:31
Nou daar is tie dan weer. maar niet als het aan wanadon't had gelegen. Vanochtend geen internet meer maar ook nog geen livebox.
navraag bij de veels te dure helpdesk gedaan en daar blijken ze vandaag pas de livebox op de post te hebben gedaan. Niet erg slim als je eerst de lijn omzet en dan pas het modem opstuurd. Dat vond die helpdeskmedewerker ook wel...Duhh.
Meteen zelf maar even gevraagd of ik met mijn huidige modem niet kon internetten en heb daarop een aantal instellingen doorgekregen. Wel met de aantekening erbij dat het wellicht toch niet zal werken. Maar wat blijkt, hier ben ik dus het werkt wel.
Voorlopig ben ik dus even uit de brand. En handig om te weten dat ik in het geval dat de livebox een ramp is ik toch nog kan internetten met mijn oude modem/router.
Wordt vervolgd...............
BlackTiger
8 december 2005, 18:59
We blijven benieuwd. Inderdaad wel erg dat die Livebox niet op tijd aangekomen is, bij die twee mensen waar ik het nu geinstalleerd heb, was ie er wel op tijd en was er ook geen enkel probleem mee, ding funktioneert prima.
Maar ben wel eens benieuwd naar het financiele gevolg, hoe dat nu gaat met het abogeld etc. of er wat geregeld word of dat ze moeilijk gaan doen etc. dus als er een vervolg komt, laat maar horen.:)
In elk geval al goed te vernemen dat je gelukkig toch weer kunt internetten.
Gekwordikervan
8 december 2005, 19:40
wanadoo Lekkere service zeg.
Groeten, John.
Kijk hier maar eens
http://forum.computeridee.nl/viewtopic.php?t=5862
hellolo
8 december 2005, 19:45
Wanadoo is (geloof ik) ook de grootste isp van neerland..Logisch mensen die geen problemen hebben melden zich niet.
Ik heb absoluut geen problemen met wanadoo, livebox werkt perfect , de beloofde 20Mbit zit constant op 16Mbit als ik van usenet leech (komt door de afstand dat ik niet 20Mbit haal :razz: )
Top provider (Y)
tjoekse
8 december 2005, 21:30
Wanadoo is (geloof ik) ook de grootste isp van neerland..Logisch mensen die geen problemen hebben melden zich niet.
Ik heb absoluut geen problemen met wanadoo, livebox werkt perfect , de beloofde 20Mbit zit constant op 16Mbit als ik van usenet leech (komt door de afstand dat ik niet 20Mbit haal :razz: )
Top provider (Y)
t'is even oftopic,maar hoeveel Kbyt is 20Mbit eigelijk ?
BlackTiger
9 december 2005, 22:36
Officieel kun je dat delen door 8, dan zit je aan het officiele getal in megabytes
Er is wat verschil, bij adsl kun je beter delen door 10 om de daadwerkelijke snelheid te zien te krijgen, bij kabel door 8.
Een beetje bot gerekend kom je (als je echt de volle 20mbit zou halen) uit op 2,5 megabyte per seconde.
Dat wel dus zeggen dat je in 5 seconden 10 megabyte binnen haalt.
Da's 100 megabyte op nog geen minuut (50 seconden) oftewel 1 cd op 5 minuten, maar da's dus grof gerekend zoals ik al zei. Lekker pittige snelheid.;)
Kennis van me heeft zo'n abbo, haalt echter iets van 13-15 mbit en dat komt neer op een download van uiteindelijk iets van 1300 kbyte/sec.
Zo'n 1,3 mbyte/sec dus, maar ook dat is mooi.:)
Flightsimmer
10 december 2005, 15:54
Het vervolg
Gisteren de Livebox ontvangen, vandaag aangesloten en geinstalleerd.
En het werkt. Helaas niet zo snel als de indicatie via de postcodecheck maar toch wel wat rapper dan via mijn oude modem.
Eerst had ik bij Xs4all 200Kb/sec download. Toen met mijn eigen modem bij Wanadoo 600Kb/sec en nu met de livebox tussen de 800 en 920 Kb/sec.
Er zit slechts 15cm kabel tussen de telefoonaansluiting en de livebox. Het zal dus wel de beperking zijn door de afstand naar de telefooncentrale en de kwaliteit van de KPN kabel daartussen.
Helaas lukte het me niet om mijn oude modem/router als switch te gebruiken. Zal best wel mogelijk zijn hoor maar er zijn zoveel instellingen mogelijk dat ik er geen zin in had alle mogelijkheden te gaan proberen. Heb nu voor 19 euro een losse 5 poorts switch gekocht en dat werkt wel. Deze gebruikt bovendien een stuk minder stroom dan mijn modem/router dus verdient ie zichzelf weer een beetje terug.
Heb van wanadoo een mailtje gehad met een klanttevredenheidsonderzoek erbij. Zal het zeker invullen al lijkt het me sterk dat ze verbaasd zullen zijn over de uitkomst. En die laat toch nog wel te wensen over.
Groeten en wordt misschien nog wel vervolgd, John.
BlackTiger
10 december 2005, 19:59
800 en 920 Kb/sec.
Dat is zo'n beetje 8mbit snelheid.
Wellicht kon je beter de afstand tussen telefonoaansluiting en livebox verkorten en dan gewoon de utp kabel verlengen, maar in principe maakt het dacht ik niet zo veel uit.
De beperking kan liggen i nde afstand naar de telefooncentrale en kabelkwaliteit daartussen, maar het kan ook zijn dat e.e.a. gewoon nog niet beschikbaar is.
Kennis van me heeft ook het 20mbit abo van Wanadoo, maar die haalde ook slechts 8mbit (zo'n beetje wat jij had). Er werd hem gezegd dat dit op plaatsen kon voor komen, maar dat binnen nu en 6 maanden zo'n beetje alle centrales waar Wanadoo zijn 20mbit leverde, geupgrade moeten zijn en je vanzelf dan een hogere snelheid krijgt.
Op dit moment werkt Tiscali ook zo op diverse plaatsen. Je besteld 20mbit en krijgt tegen het (overigens goedkopere) 20mbit tarief een 8mbit verbinding totdat de 20mbit op je centrale leverbaar is.
Dus ik zou er niet te bang van zijn als ik jou was. Dikke kans dat je toch binnen enkele maanden een stuk sneller gaat.
Flightsimmer
11 december 2005, 21:02
Wellicht kon je beter de afstand tussen telefonoaansluiting en livebox verkorten
Uhm zoal ik al schreef is die afstand nu 15cm... hoeveel korter zou het dan moeten zijn?
Zul je wel overheen gelezen hebben denk ik.
En zou best kunnen dat het dadelijk verhoogd wordt. Maar het vreemde is wel dat er in het contract staat dat er 4mbit geleverd wordt en binnen een week na oplevering verhoging naar 20Mbit.
Groeten, john.
BlackTiger
11 december 2005, 22:16
Neen, daar heb ik niet overheen gelezen, want ik schreef immers dat het waarschijnlijk niet zo gek veel uitmaakt. Geadviseerd word dacht ik die afstand gewoon zo kort mogelijk te houden. Echt een afstand in meters word er niet genoemd, maar men zegt wel eens dat men dit het beste onder de 5 meter kan houden.
Waarom ik schreef dat het wellicht toch weinig zou uitmaken, ligt in het feit dat ik hier zelf de kabel van eerste aansluitpunt naar splitter op nog geen halve meter heb, maar de telefoonkabel van de splitter naar het modem ook zo'n 10 meter is.
Mocht e.e.a. nog niet in orde zijn qua metingen, kun je natuurlijk altijd eens contact opnemen met de helpdesk, het kan ook zijn dat ze een foutje gemaakt hebben of dat KPN gewoonweg nog niet zo ver is.
BlackTiger
28 maart 2006, 17:20
Nou ik heb inmiddels ook Wanadoo.
Eerste ervaringen:
1.) Snelheid is prima.
2.) Helpdesk is redelijk tot zeer ondeskundig en sommigen zelfs stomweg eigenwijs.
3.) Uitgaand smtp (e-mail) verkeer wordt geblokkeerd (met uitzondering van) smtp.wanadoo.nl) en dit word glashard door de Helpdesk ontkent. 2e lijns support begrijpt dit schijnbaar ook niet en uitspraken en/of hulp hierover krijgen is zo goed als nihil. Dat dit geblokkeerd word is bij Wanadoo ook nergens terug te vinden. Samen met de glasharde ontkenning en het gebrek aan support hierop c.q. bereidheid om te onderzoeken, op te heffen of beantwoorden maakt dit wel een vrij kwalijke zaak, immers smtp van externe domeinen is niet meer bereikbaar met Wanadoo accounts, pop3 wel.
4.) Livebox is jammer genoeg niet in bridge-mode te zetten met behoud van telefonie.
5.) Telefonie heb ik wel, maar nog niet getest.
Wanadoo blokkeert al jaren poort 25. Tot voor een jaar of zo terug zelfs beide richtingen, tegenwoordig alleen uitgaand. Je kan dus wel mail ontvangen, maar niet via je eigen SMTP server versturen; dat moet via een relayserver (smtp.wanadoo.nl)
Als je in Google "wanadoo poort 25" intikt krijg je een reeks van links waar dit staat.
4) klopt ook.
- er is een forum speciaal voor Wanadoo: http://www.forum-wanadoo.tk/ (of http://forum-wanadoo.ath.cx/fusion/news.php)
- Er staat ook veel informatie over (de problemen met) wanadoo op www.adslforum.nl
Niet bedoeld om mensen weg te lokken, meer als extra informatievoorziening.
BlackTiger
29 maart 2006, 19:40
Dat was me bekend AVV. Maar het gaat mij er om dat het door de Helpdesk (a 20 ct per minuut) glashard ontkent word en dat maakt me pissed.
Verder is het ook nergens in hun gegevens of voorwaarden terug te vinden en da's ook niet netjes.
Maar we gaan wel nog eens verder neuzen op dat Wanadoo forum.:)
Ik plaatste het gegeven hier ook gewoon om mijn ervaringen te laten zien en toekomstige klanten van Wanadoo te waarschuwen dat dit met die poort 25 speelt.
Toch bedankt voor de info!
Oh, helemaal mee eens Blacktiger. Mij zul je ook niet bij Wanadoo zien, het is zeker een Wanadon't. Het verrast me dat de Helpdesk het ontkent, al heb ik van 1 persoon eerder een vergelijkbaar verhaal gehoord. Alleen die ging gelijk paranoide klagen dat ze hem moesten hebben...
Het is ook alleen een uitgaande blokkade, die open relays voorkomt. Dus de poort is inderdaad niet dicht, je kunt hem alleen maar in 1 richting gebruiken. Dat weet de Helpdesk, en vanuit hun kant hebben ze dus gelijk: hij is niet dicht. Hij is echter ook niet open.
BlackTiger
30 maart 2006, 00:55
Huh... als ie niet open is dan is ie dicht. Het kan niet allebei tegelijk.:)
Overigens heeft het weinig zin, want ik heb gezien dat de backup-smtp, officieel poort 587 (volgens de RFC) wel open is. Helaas heb je dan weer het probleem dat teveel providers hun systemen afschermen en deze poort fijn dicht zetten zodat velen op die poort niet bereikbaar zijn anders kon de mailserver op die backup smtp poort draaien, maar ook dat feest gaat dus niet door.
Nu maar klagen met genoeg mensen en dan hopen dat ze die onzin toch eens in orde maken.
Want dit helpt dus niet of nauwelijks tegen spam, het enige wat je ermee doet is klanten pesten, zeker als je het van tevoren niet ergens aangegeven hebt.
Maar oke.... afwachten dan maar.:)
wanabo
6 april 2006, 20:10
In het 4e bericht staat nog een oude verwijzing naar Forum Wanadoo.
De juiste gegevens zijn;
Redirect URL; http://www.forum-wanadoo.tk
Direct URL; http://www.forum-wanadoo.nl
Ik had eerst het forum op mijn eigen pc draaien (ath.cx), maar door groei heb ik het extern gehost.
Wellicht tot ziens!
Met vriendelijke groet, Wim alias wanabo op Forum Wanadoo.
BlackTiger
8 april 2006, 01:21
Oh ja, leuk forum, ik was er al aanwezig, alleen onder mijn voornaam, Richard. De link werkte toen gelukkig nog.:)
Ik kan het wel aanbevelen voor wanadoo abo's, staat best veel interessante info in. (Y)
Oh ja, leuk forum, ik was er al aanwezig, alleen onder mijn voornaam, Richard. De link werkte toen gelukkig nog.:)
Ik kan het wel aanbevelen voor wanadoo abo's, staat best veel interessante info in. (Y)
Dank je voor de complimenten. ;-)
Forum Wanadoo (Y) (http://www.forum-wanadoo.nl/)
Edit; Inmiddels is Wanadoo -> Orange geworden en is er een nieuw adres!
Forum Orange (Y) (http://orange.gebruikers.eu/)
Meer gebruikers forums op Forums over ISP's (http://gebruikers.eu/)
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.