View Full Version : PSTN Telefoonlijn?
peterbosch
15 november 2005, 23:03
Beste,
Ik ben misschien van plan om een Wanadoo abonnement te nemen, prijs en snelheid spreken mij namelijk wel aan.
Nu hoor ik hier nog wel veel klachten over, weet iemand ook of dit omstreeks Twente ook veel problemen oplevert?
Nu mijn eigenlijke vraag: Wat is nu precies een PSTN telefoonlijn?
Ik heb namelijk geen KPN telefoonlijn, is dit wel nodig?
Hoop hier snel wat over te horen :-).
Groeten,
Peter Bosch
BlackTiger
16 november 2005, 21:04
Een PSTN telefoonlijn is een gewoon normale telefoonlijn.
Elk huis heeft een telefoonlijn, maar het kan wel dat je geen KPN abonnement hebt.
In dat geval moet je ofwel een belbudget KPN abonnement nemen (44,95 ofzo aansluitkosten), ofwel een kaalkoperlijn voor adsl laten aansluiten (75 euro aansluitkosten), beiden kosten verder 9,40 per maand en komt dan bovenop de abonnementskosten voor adsl.
Wel eerst overleggen met je provider in dat geval.
peterbosch
16 november 2005, 22:05
Aha, en wat is nu het voordeel/nadeel als je een belbudget of een kaalkoperlijn neemt? En wat houd het precies in?
pappaharry
17 november 2005, 00:35
Black Tiger zegt: "élk huis...etc." . Ik begreep steeds: "Sóms (landelijke gebieden) ligt 'bij de weg' wél een telefoonkabel die niet is afgetakt naar een nabijstaand huis (waar men ooit telefoon niet nodig vond). Op verzoek moét KPN alsnog, tegen standaardtarief, aansluiting realiseren (dát is dan een 'lege' of 'kale' 'koperdraad'). Het gebruik ('huur') ervan moet uiteraard betaald worden. KPN ziet dat liefst gekoppeld aan een telefoon-abonnement, maar dat mag niet worden afgewongen". Of ben ik nou zo naief?
peterbosch
17 november 2005, 11:00
Ik heb dus op dit moment een telefoonlijn van Twinner (Essent). Hebben julie een advies welke stappen ik kan ondernemen? Ik wil graag nog wel snel internetten, maar wil graag van het hoge bedrag van @home breedband af.
Wat raden jullie mij aan?
kater
18 november 2005, 19:20
Informeer eerst bij Essent en kijk wat daar mogelijk is, dat is de goedkoopste oplossing.
ADSL via KPN kan niet met het goedkoopste abonnement.
CheckHosting
19 november 2005, 10:20
Als je wilt overstappen naar een provider en je woonperceel beschikt over een standaard PA/2 aansluiting (IS/RA punt van de KPN te vinden meestal in je meterkast dan wel kelder) dan behoef je geen aanvraag in te dienen bij de KPN, je bent vrijgesteld om aan te geven of je een aansluiting wilt bij welke Provider dan ook, overweeg eens VOIP in combinatie met ADSL indien je afstand niet meer bedraagt dan 5000 meter van de wijkcentrale dan bestaat de mogelijkheid om VOIP te nemen, neem eens een kijkje op http://www.solcon.nl of je postcode/huisnummer de mogelijkheid geeft voor een aansluiting voor een bedrag van 39,95 daar heb je telefonie en een snel adsl pakket voor!
Laat je niet gek maken dat je eerst een aansluiting dient te hebben bij de KPN dit was voor 1 jaar terug wel verplicht aangezien de OPTA dit heeft ontboden ben je hiervan af.
Suc6 ;-)
BlackTiger
19 november 2005, 14:44
moét KPN alsnog, tegen standaardtarief, aansluiting realiseren (dát is dan een 'lege' of 'kale' 'koperdraad'
Neen. Dat is een telefoonlijn, verder klopt het wel wat je zegt.
Een kaalkoperaansluiting is echt een aparte aansluiting. Aansluitkosten 75 euro en is bedoeld om ADSL te kunnen aansluiten via een provider, zonder dat je een KPN telefoonabonnement hoeft af te sluiten. In feite word er dan door KPN een adslsignaal op de lijn gezet en dat noemen ze een kaalkoper aansluiting.
Twinner van Essent ken ik niet, sorry.
@Checkhosting, het is deels incorrect wat je daar vertelt, de meeste providers wensen een telefoonnummer van je. Een aantal providers regelt de kaalkoperaansluiting voor je, maar voor een aantal moet je dat ook zelf doen. In de meeste gevallen is dit -niet- gratis en er zijn gevallen waar je daar zelf voor moet zorgen, waar de provider dit dus niet voor je regelt!
Lees daarom goed de voorwaarden en vereisten bij een te kiezen provider. Je bent inderdaad vrijgesteld om aan te geven dat je een aansluitig wilt bij welke provider dan ook (BBNed, KPN, noem maar op), maar vaak worden de aansluitkosten voor kaalkoper gewoon in rekening gebracht (75 euro) en je kunt deze aansluitig ook zelf regelen in een aantal gevallen moet dat zelfs. Je hebt daarbij de keuze tussen een kaalkoperlijn nemen of een BelBudget abonnement bij KPN. En daar kun je niet omheen, die lijn heb je gewoon nodig.
De kaalkoperkosten zijn de kosten voor het laatste stukje draad naar je huis toe, eigenaar is hier nog steeds KPN en zij mogen daar ook geld voor tellen. Providers proberen via de Opta dit ongedaan te krijgen.
Er zijn diverse providers die VOIP regelen, ook een paar met VoDSL.
Maar je zit fout met je melding dat je geen aansluiting zou moeten hebben bij KPN dit is nog steeds OVERAL het geval. Alleen word in sommige gevallen de kosten hiervan overgenomen door de provider.
CheckHosting
19 november 2005, 17:41
Sorry maar wij werken dagelijks met soortgelijke aansluitingen, KPN heb je echt niet meer nodig voor dit soort aansluitingen (wij kunnen het weten als ex KPN'ers)!
peterbosch
20 november 2005, 01:15
Oké bedankt!
Op de website van Essent te zien is er geen ADSL verbinding mogelijk bij Essent en zie ik ook geen goedkopere oplossing bij hun.
Ik zal eens contact opnemen met Wanadoo en/of Solcon.
kater
20 november 2005, 11:31
Oké bedankt!
Op de website van Essent te zien is er geen ADSL verbinding mogelijk bij Essent en zie ik ook geen goedkopere oplossing bij hun.
Essent is kabel, dat gaat via de televisie kabel en niet via de telefoonlijn.
Ik zit bij Casema en doe nu alles via Casema. Veel goedkoper dan KPN en sneller. Ik heb dus geen KPN aansluiting meer.
Let op, de snelheid van ADSL moet je door 10 delen om de echte snelheid te krijgen, de snelheid van kabel moet je door 8 delen om de echte snelheid te krijgen.
BenF
20 november 2005, 14:33
Al van deze gehoord?
Word gefaseerd ingevoerd ,nu alleen nog voor die gene die per brief benaderd zijn.Maar in de loop van volgend jaar beschikbaar in het gehele land.
http://www.kpn.com/kpn/show/id=861497
peterbosch
20 november 2005, 17:16
Oké bedankt!
Essent is kabel, dat gaat via de televisie kabel en niet via de telefoonlijn.
Ik zit bij Casema en doe nu alles via Casema. Veel goedkoper dan KPN en sneller. Ik heb dus geen KPN aansluiting meer.
Let op, de snelheid van ADSL moet je door 10 delen om de echte snelheid te krijgen, de snelheid van kabel moet je door 8 delen om de echte snelheid te krijgen.
Ah oke, ik heb net even gekeken op de site van Casema.
Maar als ik nu dus een Casema Multi aansluiting neem, zonder bellen kan ik dus gewoon Essent Twinner houden?
En de eerste 3 maanden betaal ik dan 19,95 en daarna 32,95?
En hoelang is de contractduur, 1 jaar? Kan ik er daarna ook gewoon vrijblijvend vanaf?
Edit:
Ik zie net dat de contractsduur idd. 1 jaar is met een opzegtermijn van 1 maand.
Aan het opzeggen zijn dus verder geen kosten verbonden?
ysselsteyn
20 november 2005, 20:45
ik denk als je nou internet via Essent dat je niet via je zelfde kabel kunt internetten via casema. Essent (oftewel @home) regelt bij jou het internet.
Dat zou ik nog is effe heel goed nakijken voordat je ergens een abbonement op neemt.
BlackTiger
21 november 2005, 00:27
CheckHosting:
Sorry maar wij werken dagelijks met soortgelijke aansluitingen, KPN heb je echt niet meer nodig voor dit soort aansluitingen (wij kunnen het weten als ex KPN'ers)!
Sorry da ben je als hostingbedrijf slecht geinformeerd, want ik heb net de nodige maanden hier informatie over bij elkaar gezocht.
Zeg jij dat het anders is, prima, maar dan daag ik je uit om ook een voorbeeld te geven. Het gaat dan om dat laatste stukje telefoonlijn vanaf de centrale naar thuis, kaalkoperlijn, je vind het ook terug in elk contract bij elke provider.
En dan hebben we het hier wel over een landelijk gebeuren.
Als het niet zo zou zijn zoals ik zeg, zou je het ook niet steeds weer tegenkomen bij elke internetprovider.
Natuurlijk kan BBNed en Tiscali zelf bepaalde aansluitingen maken, maar niet zonder dat laatste stukje telefoondraad, dus je hebt -altijd- minimaal ofwel kaalkoper aansluiting ofwel een belbudget abo nodig voor adsl.
Heb je dat niet nodig, dan word dit door de netwerkprovider betaald en worden deze kosten niet doorberekend.
Ik heb dat ook nog besproken met iemand die momenteel wel nog voor KPN werkzaam is.
Aansluitingen door de telecomproviders (BBNed etc.) kunnen ze zelf doen, doch zelfs hier word in de meeste gevallen opdracht voor aan KPN gegeven en door kpn monteurs of monteurs in opdracht van KPN uitgevoerd in de wijkcentrales.
Dus als je dit soort informatie geeft, dan zou ik het op prijs stellen als je die uitspraken ook met argumenten kunt staven zoals ik dat doe. Want jouw informatie komt totaal niet overeen met de KPN informatie en de contractinformatie bij de internetproviders.
Ohja, van je eigen link van Solcon, lees even mee:
Wanneer u digitale telefonie aanvraagt is opzeggen van het KPN telefoonabonnement mogelijk. U krijgt dan een maandelijkse toeslag van € 9,95 op uw ADSL-abonnement.
Ben benieuwd wat je reactie hierop is, daarnaast maakt Solcon hier ook nog 55 cent winst op per maand, wat het bedrag incl. b.t.w. is € 9,40 per maand en geen 9,95.
Edit: Mijn laatste regel tekst is niet meer van toepassing, prijzen zijn inmiddels gestegen naar 9,67 (kpn site) en 9,95 waarbij niet meer duidelijk is welk tarief nu daadwerkelijk gehanteerd word.
In elk geval is het weer eens duurder geworden bij KPN.:)
peterbosch
21 november 2005, 13:45
Ik heb o.a. Solcon gemaild en die vertellen idd. dat je een KPN telefoonlijn nodig hebt om een ADSL abonnement aan te sluiten.
Ik zal Wanadoo en/of Speedlinq nog even bellen voor informatie.
Edit:
Ik hoor dus net van Wanadoo dat het idd. voor elke ADSL verbinding verplicht is een telefoonaansluiting te nemen :(.
Ik denk dat ik dan maar voor Casema ga, scheelt toch nog iets in prijs.
BlackTiger
21 november 2005, 17:46
Ja da's wat ik zei, ofwel telefoon ofwel kaalkoper, hoe dan ook 9,95 per maand.
Met kabel heb je dat niet. En met het duurste abo van Versatel (voetbal+telefoon) betalen zij de kosten, maarja, zit natuurlijk in het abo wel inbegrepen.:)
peterbosch
25 november 2005, 00:02
Let op!
Je hebt een analoge telefoonlijn nodig van KPN om van de Versatel-diensten gebruik te kunnen maken. Versatel kan niet leveren indien je een ISDN-lijn hebt. Deze dien je dan eerst door KPN te laten omzetten naar een normaal BelBasis-, BelPlus- of BelBudget-abonnement. Ook indien je met Versatel gaat bellen zonder KPN, mag je de KPN-lijn niet opzeggen. Dit zal Versatel voor je regelen.
Dat is wat ik vind op de Versatel site, blijkbaar is het dus toch nodig om een KPN aansluiting te hebben :(.
BlackTiger
25 november 2005, 17:23
Ja natuurlijk. Denk eens logisch na. ADSL gaat toch over de telefoonlijn? Daarbij is het probleem dat de infrastructuur nu wel algemeen goed is, maar dat geld niet van het laatste stukje koperkabel van de centrale tot binnen in huis, da's KPN eigendom en daarom dat de providers (dus daarom ook jij als klant) blijven zitten met de kosten van ofwel een belbudget aansluiting van KPN ofwel een kaalkoper aansluiting van KPN.
Dit zal pas stoppen als de provider de lijn kan overkopen van KPN (zal niet gebeuren), zelf kabels gaat trekken (er zijn netwerkproviders die daarover denken) of de Opta gaat bepalen dat ook die stukjes kabel algemeen goed moeten zijn (lijkt me ook niet echt te gaan gebeuren).
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.