PDA

View Full Version : Linux installatie op cd-rom via diskette?

BlackTiger
25 August 2005, 14:50
Ik heb hier een compaq systeem staan, zo'n smal ding.
Daar zit een hele rare kabel in voor de cd-rom, in elk geval geen normale ide kabel, lijkt veel op scsi.
Hoe dan ook, ik heb dus een ide cd-rom op de 2de ide controller gehangen, het systeem ziet deze als "atapi device".
Dat klopt dus wel.

Echter, nu wilde ik hier linux op installeren en heb de opstartvolgorde juist aangegeven, edoch wil het systeem niet van die cd-rom opstarten, vermoedelijk zoekt hij naar een op die aparte controller aangesloten cd-rom (typisch weer iets van Compaq, pfffff).
Anyway, windows setup kun je vanaf cd maar ook vanaf een opstartdiskette starten.

Is zoiets ook bij linux mogelijk? En hoe moet ik dan een bootdisk maken die de cdrom herkent want ik dacht dat bootdisks systeem afhankelijk waren.
En vanaf een 98se bootdisk lukt het niet want er staan geen dos of windows executables op die linux cd.

Hoe nu verder?

metalmaniakG
25 August 2005, 21:20
*haha, mijn veronderstelling dat je alles weet gaat dus toch niet op*

welke distributie gebruik je? (kan misschien helpen)

BlackTiger
26 August 2005, 03:43
HAHAHA... nee dan heb je verkeerd verondersteld. Zou ook niet leuk zijn als men alles wist, dan is de lol er vlug af.:)
Ik leer nog dagelijks bij en zeker op linuxgebied ben ik maar een (zoals ik dat noem) "ietwat gevorderde beginner". :mrgreen:

Welke distro? Maakt niet uit, ik heb hier Fedora Core 3 en Suse 9.2 op DVD, Daarnaast Fedora Core 4 op cd, idem voor RedHat 7.2, 7.3 en 8.0.
Maar ik wilde eigenlijk het liefst Suse erop installeren. Redhat wil ik echt vanaf omdat die gestopt zijn het het eigenlijk FC is geworden. Maar na de installatie van FC op een andere computer bleek die totaal geen fijne automatische detectie te hebben voor netwerkkaarten als je die er later bij prikte, laat staan configuratie en daar ben ik op console niveau niet helemaal in thuis.

Vandaar toch maar Suse, die heeft nog YAST, da's een beetje vergelijkbaar met linuxconf vroeger, lekker makkelijk.:)

metalmaniakG
26 August 2005, 11:58
http://www.computing.net/linux/wwwboard/forum/27418.html

onderaan wordt hier gesproken over "bootdisks to enable you to start the linux installation". Deze images zouden op de eerste cd, of gewoon ergens op de dvd neem ik aan, moeten staan. Ik heb dit eens nagekeken op de eerste cd van zowel Fedora 1 als Fedora 4 en op beide is deze aanwezig (in de directory images). Ik denk dat als je de instructies die daar te vinden zijn opvolgt, je een heel eind komt (een readme of iets dergelijks).

[EDIT] ik zie hier trouwens dat in de map dosutils ook nog het een en ander staat wat misshien bruikbaar is.

BlackTiger
26 August 2005, 16:22
Fantastisch, ben even op die link gaan kijken en het ziet er naar uit dat ik daar wel verder mee kan.
Big thanks!!! (Y) (B)

metalmaniakG
26 August 2005, 16:42
Ik hoop het voor je... No problem :-)

BlackTiger
27 August 2005, 00:59
Tja nu zul je lachen. In die stomme Compaq bios staat de optie verkeerd aangegeven.
Beveiliging van verwisselbare media: uitschakelen. Dan zou je toch zeggen dat de beveiliging uitgeschakeld staat, niet?
Wat blijkt nu, ik moest dat ding op "inschakelen" zetten. In plaats van dat de beveiliging dan ingeschakeld word, word de verwisselbare media ingeschakeld en aldus kon ik toch nog van cd booten, installatie loopt reeds.
Pffffft.... echt vermoeiend die Compaq dingen.:)

Maar toch zeer bedankt voor de hulp want geheid dat dit in de toekomst nog wel ergens van pas komt! (B) (Y)

metalmaniakG
27 August 2005, 10:39
>_< die lui van compaq maken het je ook wel erg moeilijk zo.