PDA

View Full Version : draaitafel aansluiten op PC

jpmboomen
4 augustus 2005, 20:33
Spuit elf geeft modder... het zal al wel 100 keer op dit forum hebben gestaan, maar nu ben IK aan de beurt...
Ik wil mijn draaitafel (vroeger ook wel pick-up genoemd) aansluiten op de PC, inderdaad, om muziek op CD te zetten. Ik zal wel een voorversterker nodig hebben, hè? Wie weet welk merk en wat kost zo'n ding, waaar koop je zoiets en is het aansluiten dan een fluitje v.e. eurocent?
Graag uw ervaring, waarvoor hartelijk dank,
Jan

cuizenier
4 augustus 2005, 20:57
Ben je hier al geweest ?

www.conrad.nl

JohnL
4 augustus 2005, 22:31
Ik weet niet of een voorversterker echt nodig is, je kunt dat ding misschien ook wel rechtstreeks aansluiten. Maar het aansluiten zal niet moeilijk zijn, er zit als het goed is wel een line-in aansluiting op je geluidskaart, waar je iets aan kunt hangen. Dat zijn wel allemaal van die kleine koptelefoon stekkertjes, dus je zult daar wel een verloopstukje voor nodig hebben. De handyman kan je daar wel mee helpen, want ik weet ook niet wat voor aansluitingen er op die pickup zitten.
Vervolgens kun je op je PC met allerlei software het geluid van de line-in opnemen.

jpmboomen
5 augustus 2005, 10:29
Beste cuizenier: goed adresje lijkt me, ik kan echter zo gauw niet een voorversterker vinden specifiek voor dit doel. Gelukkig kan ik heb contacten via mail...
Beste JohnL: het signaal van een gewone draailtafel is te laag. Verder weet ik het wel aan te sluiten en de software heb ik ook wel.
Dank voor beide reacties.
Heeft iemand nog een specifieke tip wat betreft voorversterkers (zie mijn 1e bericht)?

Witje
5 augustus 2005, 17:45
Hoi,

Ik heb standaard een gewone versterker op mijn computer aangesloten. Momenteel heb ik daar mijn cassettedeck weer op aangesloten maar de platenspeler heeft er ook al gestaan en zelfs een keer de videorecorder (geluid opgenomen op de computer). Dus, misschien ken je nog iemand met een oude versterker, of heb je er zelf een, dan lijkt mij dat een heel simpele oplossing.

Witje.

kater
5 augustus 2005, 19:18
Het ligt aan het soort element of hij wel of geen voorversterker nodig heeft.
Deze voorversterker is niet om het signaal te versterken, maar om het frequentiebereik weer goed te zetten. Om vervorming te voorkomen, zijn de hoge tonen harder opgenomen dan de lage tonen op een plaat. Bij alle moderne platenspelers heb je een speciale voorversterker voor de platenspeler nodig, naders krijg je een heel raar geluid.

eddietheeagle
5 augustus 2005, 19:34
Magix heeft een compleet softwarepakket, met een speciale aansluitmodule om, zonder voorversterker, je platenspeler aan te sluiten. Kijk maar op:

http://site.magix.net/index.php?id=20800&type=2&no_cache=1

Veel plezier er mee
Edward

FooBar
5 augustus 2005, 21:54
Magix heeft een compleet softwarepakket, met een speciale aansluitmodule om, zonder voorversterker, je platenspeler aan te sluiten. Kijk maar op:

http://site.magix.net/index.php?id=20800&type=2&no_cache=1

De phonovoorversterker die in dat pakket zit, kun je ook los kopen bij magix voor 40 euro + universeeladapter van 13 euro, mocht je al een ander softwarepakket hebben om opnamen van platen te restaureren.
Kijk daarvoor op: http://site.magix.net/index.php?id=20800&no_cache=1

Maar voor minder moet het ook kunnen: Betreffende platenspeler heb je ooit gebruikt om platen af te spelen. Hiervoor is ook versterking nodig in de vorm van een versterker of stereo-installatie. Ook deze versterker/installatie kun je gebruiken om het geluid van de platenspeler te versterken, en vervolgens door te lussen naar de computer.

Animal
5 augustus 2005, 22:46
Veel platenspelers hebben een ingebouwde voorversterker ,die in en uit te schakelen is ,afhankelijk waar je hem op aan wilt sluit.
Op een officiele platenspeler aansluiting moet hij dan uit staan (phono). En op een andere aansluiting aan (aux).

jpmboomen
5 augustus 2005, 23:43
Hallo iedereen,
Dank voor jullie medewerking.
Dat Magix-voorversterkertje is wat ik zoek. dank, dank.
Wat de andere tips betreft: de stereoinstallatie staat bij mij in huis in een ander vertrek. Ja, een 2e handsje erbij is ook leuk maar die Magix lijkt me echt wat voor mij.
Groeten

eddietheeagle
6 augustus 2005, 16:32
Graag gedaan en laat even weten hoe het bij jou werkt.
Succes
Edward

kan00123
8 augustus 2005, 14:30
Ik ben er ook mee bezig, oude singeltjes opnemen op de pc en
daarna te branden als mp3.
Ben eerst naar een tv-radiozaak gegaan voor een voorversterker.
Kosten € 45 tot en met 50. Vond ik nogal duur.
Ik heb toen van Magix : Music Cleaning 2005 deluxe met een
voorversterker gekocht bij Dynabite. Kosten € 79,95. Met een klantenpas € 71,95.
Een draaitafel ( Technics ) heb ik reeds.
Nu kan ik al mijn oude singeltjes en lp's opnemen, bewerken en branden naar audio cd's, mp3 cd en dvd.
Vind het een mooie hobbie. Doe tevens ook met de Magixproducten, Foto- en videobewerkingen.
Werkt allemaal perfect.

jpmboomen
11 augustus 2005, 01:57
Beste mensen,
Vanmiddag vlak voordat ik Dynabite binnen wilde lopen om de Magix Music cleaning aan te schaffen liep ik nog even een plaatselijk electronicawinkeltje binnen. Wat schets mijn verbazing: ik ben voor 20 euro klaar... een perfect werkend voorversterkertje voor phono en ook nog een extra aux ingang (excl. 9V universele adapter en/of 9V batterij). Hiermee kan ik ook nog oude banden en cassettes op CD zetten. De software was voor mij al geen probleem.
Voor de nieuwsgierigen onder u, het gaat om de "Commtel Phono Pre-amplifier AO98M". Doe er uw voordeel mee
Jippie!
Wat mij betreft: discussie gesloten, en gaan over tot de orde van de dag. Weest gegroet en nogmaals dank, u allen.
Jan

vink
11 augustus 2005, 10:30
Bij het gebruik van de voorversterker op batterijen is er veel minder kans ruis