PDA

View Full Version : Nieuwe harde schijf erbij: weer ide/ata of kan sata ook?

kinglear
2 augustus 2005, 11:37
Hallo,

In een van de threads in dit forum kwam ik de volgende uitleg van JohnL over HD's tegen: Als je een nieuwe schijf aan wilt schaffen (en dan maakt het niet uit of dat je nieuwe C-schijf wordt of niet) dan zou ik voor SATA gaan. Overigens, IDE is gewoon een andere benaming voor de aansluitingen van oudere harde schijven, met die platte, brede kabels. Ook de meeste CD/DVD stations worden op IDE aangesloten. IDE wordt tegenwoordig ook wel PATA genoemd (Parrallel ATA vs. Serial ATA, oftewel SATA) en bij CD/DVD spreekt men ook wel van ATAPI. Da's volgens mij om het lekker helder te houden...
Mijn vraag is nu de volgende: ik heb een harde schijf van 120 GB die defect is en vervangen moet worden, naast een van 40 GB die gelukkig nog wel werkt. Beide zijn volgens bovenstaande beschrijving ide/ata schijven, met platte brede kabels en 40 pinns. Ik wil op de nieuwe harde schijf met name foto- en videobewerking doen, dus het idee van een snellere doorvoer via een 80 pinns verbinding spreekt me wel aan. Maar kan dat in mijn 2 jaar oude PC en hoe doe ik dat dan? Andere kabels o.i.d. ?

Hieronder wat meer gegevens van mijn PC:
Overzicht

Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional

OS Service Pack Service Pack 2
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)

Moederbord:
CPU Type AMD Athlon XP, 2079 MHz (12.5 x 166) 2800+

Moederbordnaam Asus A7N8X-LA (3 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM, Audio, Video, LAN, IEEE-1394)

Moederbord Chipset nVIDIA nForce2 IGP

Systeemgeheugen 1024 MB (DDR SDRAM)
BIOS Type Asus AMI (08/31/04)

Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm:
Video kaart NVIDIA GeForce4 MX 440 (128 MB)

3D-Versneller nVIDIA GeForce4 MX 440

Monitor Plug en Play-monitor [NoDB] (104216843009)

Multimedia:
Geluidskaart Creative EMU10K2 Audigy / Audigy 2 Audio Processor

Opslag:
IDE apparaat NVIDIA nForce2 ATA Controller

Diskettestation Diskettestation
Harde schijf Maxtor 6E040L0 (40 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)

Harde schijf USB Card Reader USB Device
Optische Station HP DVD Writer 300n (DVD:4x/2.4x/8x, CD:16x/10x/40x DVD+RW)
Optische Station JLMS XJ-HD166S (16x/48x DVD-ROM)

SMART Status harde schijf OK

Partities:
C: (FAT32) 3992 MB (3868 MB vrij)
D: (NTFS) 35204 MB (25401 MB vrij)
Geheugencapaciteit 38.3 GB (28.6 GB vrij)

Invoerapparaten:
Toetsenbord Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord
Muis Microsoft PS/2-muis

Netwerk:
Netwerkkaart NVIDIA nForce Networking Controller

Netwerkkaart WAN (PPP/SLIP) Interface (80.126.139.138)

Peripherieapparaten:
Printer EPSON Stylus CX3200

USB1 apparaat nVIDIA MCP2 - OHCI USB Controller
USB1 apparaat nVIDIA MCP2 - OHCI USB Controller
USB2 apparaat nVIDIA MCP2 - EHCI USB 2.0 Controller
USB-apparaat EPSON STYLUS CX3200
USB-apparaat Ondersteuning voor USB-afdrukken
USB-apparaat Samengesteld USB-apparaat
USB-apparaat SpeedTouch 330 ADSL Modem
USB-apparaat USB-apparaat voor massaopslag
USB-apparaat Video Blaster WebCam 3 (WDM)

JohnL
2 augustus 2005, 18:04
Dat moederbord zal deze wel zijn:
http://www.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=220&l1=3&l2=13&l3=59

Die komt er in ieder geval het dichtst bij in de buurt. Volgens mij moet je daar met een 80-aderige IDE kabel betere prestaties op kunnen krijgen, 40-aderig is eigenlijk bedoeld voor oudere ATA stations. Voor Ultra ATA (een snellere versie van ATA) worden 80-aderige kabels gebruikt, en harde schijven zijn al jarenlang Ultra ATA. Alleen voor CD-ROMs worden vaak nog de oudere 40-aderige kabels gebruikt, maar ook daar kan het geen kwaad om 80-aderig te gebruiken.

Als je geen 80-aderige kabels hebt dan kun je die in elke fatsoenlijke computerhandel krijgen. Overigens zijn de 80-aderige kabels niet voorzien van 80 pins. Beide typen kabels hebben gewoon 40 pins (de 80-aderige in feite zelfs maar 39, om te voorkomen dat je 'm achterstevoren kan aansluiten). Meer info? Hier even lezen:
http://www.mikeshardware.com/howtos/howto_connect_ide_hd.html

kinglear
2 augustus 2005, 21:14
JohnL,
Dank voor je reactie. Het kabelverhaal is me inmiddels helemaal duidelijk. In mijn PC blijkt een 80-aderige kabel te zitten voor de harde schijven en een 40-aderige voor de DVD-ROM en de DVD-Writer. Die laatste zal ik binnenkort vervangen door ook een 80-aderige.

Ik zit nog wel met de vraag of ik met deze PC/dit moederbord er verstandig aan doe opnieuw een ide/ultra ata harde schijf bij te plaatsen of toch een SATA. In een computerwinkel hadden ze het erover dat er dan wellicht een aparte connector op het moederbord nodig is. Mijn vraag is wat wijsheid is in het licht van deze PC-configuratie. Wat de prijsstelling betreft maakt het niet echt veel uit, heb ik inmiddels gemerkt. Dus dat zal niet doorslaggevend zijn. ;-)

Voor alle zekerheid hieronder nog de specs van het moederbord, zoals Everest die geeft. De PC zelf is van HP, zomer 2003 (Pavilion t190.nl)

Alvast dank voor je reactie!

EVEREST Home Edition © 2003-2005 Lavalys, Inc.

Moederbord

Moederbordeigenschappen:
Moederbord ID Explorer$1003.021$08/31/2004-15:08:35$nFORCE
Moederbordnaam Asus A7N8X-LA

Front Side Bus Eigenschappen:
Bus Type DEC Alpha EV6
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 166 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 333 Mhz
Bandbreedte 2661 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen:
Bus Type Dual DDR SDRAM
Bus Breedte 128 bit
Werkelijke kloksnelheid 166 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 333 Mhz
Bandbreedte 5322 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen:
Bus Type HyperTransport v1.0
Bus Breedte 8 bit

Moederbord Technische Informatie:
CPU Sockets/Slots 1 Socket 462
Expansie Slots 3 PCI, 1 AGP
RAM Slots 2 DDR DIMM
Geïntegreerde apparaten Audio, Video, LAN, IEEE-1394
Groottefactor(Form Factor) Micro ATX
Moederbordafmeting 240 mm x 240 mm
Moederbord Chipset nForce2-IGP
Extra functies CPU Overheating Protection

Moederbordfabrikant:
Firmanaam ASUSTeK Computer Inc.
Productinformatie http://www.asus.com/products1.aspx?l1=3

BIOS Download http://www.asus.com/support/download/download.aspx

Debug - Video BIOS

C000:0000 U.~.K7400.L.w.VIDEO ......;...IBM VGA Compatible........10/07/02
C000:0040 ..................}.C......................r..y.PM IDj.m.........
C000:0080 ...7.NV......i...........y.........P...q(/k.k.v.v.v....X.......
C000:00C0 ..6.k.l.'......|.............T.].....f.i.r.s.0m.m....~.^.l. m.m.
C000:0100 ....PCIR..q.........~.......NV17 P73 Engineering VBIOS..........
C000:0140 .............................................Versi on 4.17.00.69.
C000:0180 36 ...Copyright (C) 1996-2002 NVIDIA Corp......NV17 Board.......
C000:01C0 ..................Chip Rev A5...................1.......4.......
C000:0200 A...I...a......e.D...............n.....q...>.t.....&.x.......f`
C000:0240 ...|.................u..fa....f`3....fa....C.'.... ........u.....
C000:0280 ....8...t...&..2.....t..Q........(Y.f..7......f.#....f........u .
C000:02C0 ....f..7...f........u.....f..7...f+.........u.S.P.[....f`f......
C000:0300 ..f..f....@.f...f..@f...f...xi<.u...7....u...4Rf...h..w.f..f....
C000:0340 ...........2...f...f3.Zf...f..f..f.2...f3.f..f.... ....f.....f.q.
C000:0380 .....fa.........".C...C..u............C..u..........f......C.T%.
C000:03C0 "'C..'C..u...B.J..f............f......C..'C..u..f.. ...Qf..7.....

jakkoo
2 augustus 2005, 21:48
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericDocument?lc=en&cc=us&dlc=en&docname=c00027837#

Dit is het moederbord. Lijkt mij ook een VM-variant.
En daar zie ik geen sataconnectors op. Maar een enkele sata is echt niet zo spectaculair sneller dan een ata. Een goede schijf met een cache van 8 of 16 mb loopt ook snel, mits goed ingesteld op udma.

Groeten.

JohnL
2 augustus 2005, 22:23
Tja, dat moederbord heeft inderdaad geen SATA connector(en). Mooi zoekwerk trouwens, Jakkoo! Het zal wel hetzelfde mobo zijn, maar dan de HP versie met misschien een ander BIOS of zo. Qua features is hij echter hetzelfde...

Anyway, je kunt inderdaad een SATA-controllerkaart kopen, die je dan in een vrij PCI-slot steekt, maar het snelheidsverschil tussen SATA en IDE is niet zo groot dat ik daar speciaal een extra kaart voor zou gaan kopen, tenzij je van plan bent om dan meteen twéé SATA-schijven erin te steken en die in RAID te gaan gebruiken. Dat zou de doorvoersnelheid wel verdubbelen, maar je hebt dan wel twee dezelfde schijven plus een controllerkaart nodig, hetgeen dus weer extra geld gaat kosten. Bovendien denk ik dat je niet zoveel opschiet met zo'n hoge data-doorvoer bij foto- en videobewerking. De beperkende factor bij videobewerking zal eerder gewoon de processor zijn in jouw geval, vooral bij het encoden (waar Athlon XP's, vergeleken met de Pentium 4, niet zo bijster snel in zijn). Ik zou dus gewoon lekker een IDE-schijf kopen en de SATA laten zitten tot - mocht dat nog eens aan de orde komen - de volgende PC.

Oh, nog één dingetje, maar daar was je misschien zelf ook al achter... Bij videobewerking zou ik de schijf als NTFS formatteren. Ben je van die 4GB limiet voor bestanden af...

kinglear
2 augustus 2005, 23:02
Jakkoo en Johnl,

Dank voor alle extra informatie en de antwoorden op mijn vragen.
Dit is inderdaad precies het moederbord dat in mijn PC zit. Mijn nieuwe harde schijf wordt dus geen SATA. Wel een IDE schijf met in ieder geval minimaal 8 mb cache. En jazeker ik formatteer hem als NTFS, zoals mijn "overleden" schijf ook al geformatteerd was.
De echte verbeteringen moeten t.z.t. maar weer van een nieuwe PC komen. Maar deze is nog niet afgeschreven, want ik betaal er nog één jaar voor, in het kader van ons laatste PC-privé project. Daarna maar weer eens verder kijken., want PC-privé is helaas de das om gedaan. :-(

Maar voorlopig kan ik vooruit, dank daarvoor!

jakkoo
3 augustus 2005, 00:53
Het zal wel hetzelfde mobo zijn, maar dan de HP versie met misschien een ander BIOS of zo
Nou nee, kijk nog maar eens naar de (vergrote) foto's, dan kun je zien dat het bord aan achterzijde (de connectoren dus) anders is opgebouwd. En dat is nu net mijn bezwaar tegen al die merk-PC's. Altijd weer net even anders.

PC-priv頩s helaas de das om gedaan
Ik weet niet of we daar nu echt rouwig om moeten zijn. Ik heb vaak het gevoel dat veel mensen op deze wijze hun systeem te duur betaald hebben. Daarbij verplicht om dat ene merk te kopen.

Groeten.

ctrlaltdelete
3 augustus 2005, 02:37
Het maakt in snelheid ook (bijna) niets uit, wel is het van belang om een 80-aderige kabel te gebruiken bij je nieuwe schijf.

jakkoo
3 augustus 2005, 11:37
Maar die heeft hij dus al.

kinglear
3 augustus 2005, 13:16
Quote:
PC-privé is helaas de das om gedaan

Ik weet niet of we daar nu echt rouwig om moeten zijn. Ik heb vaak het gevoel dat veel mensen op deze wijze hun systeem te duur betaald hebben. Daarbij verplicht om dat ene merk te kopen.

Viel bij ons wel mee. Wij werden beperkt tot twee winkel(keten)s: Vi-computer en Dunnet, die beiden met aanbiedingen in het kader van het project kwamen. Met VI-computer (vroeger VOBIS) was ik niet echt blij, maar Dunnet vond ik een mooie en plezierige zaak. We waren niet gebonden aan aanbiedingen of merk, wel aan hardware (geen videocamera, wel een PC en/of printer etc.) Alleen het maximale bedrag stond vast! Ik heb toen (als uitbreiding op de aangeboden PC van HP) het programma Studio 8 van pinnacle, inclusief kaart, extra aangeschaft en laten inbouwen. Bovendien een verdubbeling van het standaard DDR SDRAM van 512 naar 1024, juist omdat ik wil kunnen foto- en videobewerken. Ik ben daar overigens gewoon een amateur in, maar het werkte op deze PC doorgaans prima!

Mocht er iemand overigens naar aanleiding van mijn huidige configuratie nog (hardwarematige) tips hebben dan graag!
De beperkende factor bij videobewerking zal eerder gewoon de processor zijn in jouw geval, vooral bij het encoden (waar Athlon XP's, vergeleken met de Pentium 4, niet zo bijster snel in zijn).

Tegen de tijd dat ik aan een nieuwe PC toekom, zal ik me zeker weer melden met de vraag om even mee te denken over een geschikte configuratie.

Ik moet misschien wel aantekenen dat ik op de huidige harde schijf (40 GB) toen XP-home en alle andere meegeleverde programma's van HP had staan. Daar werd ook mee geïnternet, gemaild etc. etc. kortom het dagelijkse huis, tuin en keukengebruik. Op de "overleden" schijf (120GB), had ik vervolgens apart XP pro geïnstalleerd, mijn foto's en videomateriaal geparkeerd en de bewerkingsprogramma's voor foto en/of video. Ik deed daar niets anders op en gebruikte internet daar alleen voor updates van Windows, virusscanner, firewall en de bewerkingsprogramma's.

Dus na aanschaf van de nieuwe schijf, wil ik de PC opnieuw zo inrichten. Bij de installatie van XP pro was er automatisch een dual boot aangemaakt en ik liet de PC als eerste op de XP home versie starten. Die stond dus gewoonlijk aan. Uitsluitend als ik foto's of video wilde bewerken liet ik de PC opnieuw starten en ging naar het andere besturingssyteem XP pro op de grote schijf en zoals ik al heb gezegd, dat ging dan doorgaans prima.

Voor nu nogmaals bedankt allen!

RichieR
27 augustus 2005, 21:55
Sorry dat ik inhaak op het hele verhaal.
Maar ik dacht een 250 gig harde schijf te kopen van Maxtor, een Maxtor Diamondmax 250 GB SATA 16 MB voor maar €99,- (volgens mij wel goedkoop).
Maar ik heb het volgendende moederbord in mijn pc zitten:
Aopen AK77-8XN
En die ondersteund volgens mij geen SATA maar ATA.
Kan ik nog wat veranderen in mijn pc om de HD te kunnen gebruiken of kan ik de schijf beter af bestellen?

Groet,

RichieR

RichieR
27 augustus 2005, 21:58
Sorry dat ik inhaak op het hele verhaal.
Maar ik dacht een 250 gig harde schijf te kopen van Maxtor, een Maxtor Diamondmax 250 GB SATA 16 MB voor maar €99,- (volgens mij wel goedkoop).
Maar ik heb het volgendende moederbord in mijn pc zitten:
Aopen AK77-8XN
En die ondersteund volgens mij geen SATA maar ATA.
Kan ik nog wat veranderen in mijn pc om de HD te kunnen gebruiken of kan ik de schijf beter af bestellen?

Groet,

RichieR

JohnL
27 augustus 2005, 22:28
De enige opties die je volgens mij hebt, zijn de volgende...

1) Het moederbord vervangen door een mobo dat wél met SATA aansluitingen is uitgerust. Needless to say, dit is de duurste en meest onpraktische oplossing...
2) De harde schijf annuleren en een ATA schijf (ook wel PATA of IDE genoemd) bestellen. Volgens mij de beste optie.
3) Een SATA controller kaart installeren. Daarvoor zul je waarschijnlijk bij de meeste computerzaakjes wel terecht kunnen, maar met zo'n kaart, die in een PCI slot moet, kun je wél SATA schijven aansluiten. Dit is ook niet zo'n dure business, maar je moet wel een extra onderdeel aanschaffen en installeren.

RichieR
27 augustus 2005, 22:43
Oke bedankt voor de info.

Waar schat je zo'n SATA controller kaart op en heeft dat nog een speciale naam?

JohnL
28 augustus 2005, 10:41
Kijkt u hier eens...

http://www.alternate.nl/html/shop/productListing4C.html?cat1=024&cat2=054&cat3=000&treeName=HARDWARE&Level1=Controllers&Level2=Serial+ATA&

Niet schrikken, er zitten heel dure kaartjes tussen, maar dat zijn dan ook wel de kaarten met acht poorten en een volledige RAID functie. De simpelste kaartjes hebben één of twee aansluitingen en geen RAID functies, maar die zijn dan ook meteen een stuk goedkoper. En die RAID functionaliteit zul je niet nodig hebben, denk ik. De goedkoopste oplossing is dan een Sweex kaartje van twintig euro.

RichieR
28 augustus 2005, 11:03
Oke bedankt voor de informatie!