PDA

View Full Version : Programma starten onder linux (kde)

Lampje
22 June 2005, 21:25
Hallo,

Ik ben bezig met het uit proberen van linux debian 3.1r0a (sarge) Of het ook iets voor mij is.
Het draait op het moment op een virtuele computer. Met een 4000 MB aan schijfruimte en 256 MB aan werk geheugen.
Ik heb linux dus ge´nstalleerd zonder al te veel problemen. Alles lijkt ook te werken ook internet.
Nu heb ik KDE ge´nstalleerd. Maar weet niet hoe ik het moet sarten.
Ik weet nog niet veel van linux dus wie kan mij verder helpen.

Met vriendelijke groet,
Lampje

Gekwordikervan
22 June 2005, 21:27
Misschien is Ubantu een beter programma voor je
Kijk even op de site van PCM daar vind je de link

Eagle
22 June 2005, 22:50
Wat krijg je nu dan als je linux start?
Als je alleen een command-line krijgt moet je eens het commando "startx" proberen.

Lampje
23 June 2005, 21:18
Als linux opstart moet ik eerst inloggen. Het maakt niet uit of ik nu als beheerder of als gebruiker inlog. ik krijg de zelfde foutmelding bij het invoren van "startx"

zie afbeelding.

Eagle
23 June 2005, 22:59
Heb je XFree86 of Xorg ge´nstalleerd?

Lampje
23 June 2005, 23:20
geen van bijde.
Zijn dit soms ook desktop programma's of heb ik dat mis.
Hiervoor heb ik namelijk KDE voor geinstalleert.

Eagle
24 June 2005, 15:10
XFree86/Xorg zorgt voor de grafische display.
Je hebt dus linux op de command-line. Je start dan de grafische display (XFree86/Xorg), die start dan KDE en die geeft dan aan XFree86/Xorg door waar die de KDE vensters moet tekenen etc.

Je moet dus XFree86 of Xorg ge´nstalleerd hebben om KDE te kunnen gebruiken.

Lampje
24 June 2005, 22:31
Ik heb het even gekontroleerd het is mee geinstalleert met debian of KDE
Als ik in de lijkst kijk wat er is geistalleert staat XFree86 er bij

Eagle
25 June 2005, 20:11
startx kan het programma "X" niet vinden, dat is eigenlijk de grafische display. Kijk even waar hij staat (ik denk in /usr/X11R6/bin) en verander het pad in het bestand "startx" (is gewoon een tekstbestand en staat waarschijnlijk ook in /usr/X11R6/bin, de regel die je moet hebben is "defaultserver=/usr/X11R6/bin/X").

Lampje
26 June 2005, 11:29
Ik ben er al uit. Xfree86 was wel ge´nstalleerd alleen X-server niet. Dit was dus ook nodig wand na installatie er van start hij wel op.

Nu nog opzoek naar alternatieve programmaĺs