PDA

View Full Version : Laptop ziet draadloos netwerk wel, maar geen verbinding

dion_f
1 juni 2005, 23:26
Ik heb het volgende probleem:

Ik heb een nieuwe laptop gekocht en kan geen netwerkverbinding krijgen met mijn wireless router. Ik heb meerdere laptops gehad en die hadden geen problemen (zelfde router). De laptop ziet het netwerk wel, en geeft weer: een 'zeer goed signaal', maar de laptop kan geen verbinding krijgen met het netwerk. Netwerk is niet beveiligd. Ipconfig geeft de volgende melding bij de draadloze ethernetadapter die mij onbekend is: status van medium: medium ontkoppeld.

SP2 is ook geinstalleerd en Norton Internet Security. Ik heb van beide al de firewall uitgeschakeld, ook dat lost het probleem niet op.

Kortom een leuke uitdaging... Wie heeft de oplossing?

sabary
1 juni 2005, 23:40
staat de draadloze kaart in de laptop op hetzelfde kanaal als de router

dion_f
2 juni 2005, 08:40
Hoe kan ik dat zien op welk kanaal mijn ingebouwde netwerkkaart staat? Ik kan het niet vinden onder de eigenschappen (of ik kijk niet goed). Zou de kaart op een standaard kanaal staan?

sabary
2 juni 2005, 11:10
hoi
je dubbelklikt op het icoon van de draadloze kaart en gaat dan naar eigenschappen waar je ziet welke kaart er in de laptop zit dan lik je op configureren en daar ga je naar het tabblad geavanceerd en klik je channel aan waar hij dan een waarde aan geeft zet deze waarde gelijk met het kanaal van de router
kijk ook eens of bij de status van de verbinding bij het tablad ondersteuning of je daar een ip adress hebt staan met een standaard gateway
en kijk ook eens op de site van de router of hij de draadloze kaart wel ondersteunt het kan zijn dat je een firmware update nodig hebt voor de router
als je inlogt op de router kijk dan eens bij de statusmonitor of hij de laptop een ip adress ( mac adres ) heeft gegeven

dion_f
5 juni 2005, 09:56
Hoi Sabary,

Channel stond inderdaad verkeerd, maar helaas is het daarmee nog niet opgelost. Het vreemde is dat de laptop aangeeft dat er een excellent bereik is, maar dat er dus geen netwerkverbinding is.

Ik heb de laatste firmware update gedaan voor de router. Op de site van de fabrikant van de router (E-tech) staat helaas niet welke kaarten wel of niet ondersteund worden. Ik heb niet kunnen vinden met wat je schrijft "kijk ook eens of bij de status van de verbinding bij het tablad ondersteuning of je daar een ip adress hebt staan met een standaard gateway" waar moet ik dat zoeken? Ook staat er in de statusmonitor niet specifiek dat ie een ip adres uitdeelt, wel dat er een public ip adres is. Kortom we zijn helaas nog niet veel verder.

Leon
5 juni 2005, 10:13
@sabary een MAC adres wordt niet toegekend als er een IP is toegewezen, een MAC adres is een vaststaande reeks, die al ingevoerd is in de fabriek.

Een MAC adres zorgt ervoor dat je je NIC ( Network Interface Card ) kan bereiken zonder dat je een IP toegewezen hebt.

Daarom kan je in Router/Modems ook filteren op MAC adres.

@Dion , ik heb een soortgelijk probleem, alles ingesteld beveleiging in orde en krijg een IP maar kan niet internetten, zelf heb ik de beveiliging eraf gegooid en MAC adres filtering toegepast. Alleen MAC adressen die in mijn router/modem krijgen toegang tot het netwerk en internet.

dion_f
5 juni 2005, 22:50
Hallo Leon,

Je schrijft dat je uiteindelijk mac-filtering hebt toegepast. Werkt het nu wel? En het maakt dan niet uit over welke afstand (als dat er iets mee te maken heeft). Hoe achterhaal ik het mac adres van de ingebouwde wireless nic?

Had/heb jij ook de melding "medium ontkoppeld" als je ipconfig opvraagt?

Konijn
6 juni 2005, 09:08
Is dit dan niet op te lossen door in de routerconfiguratie de LAN- en Internettoegang op 'voor iedereen toegankelijk' te zetten?

Ambtenaar
6 juni 2005, 11:39
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik weet niet of jij er wat aan hebt, maar de oplossing was: start => uitvoeren => winipcfg, alles vrijgeven => alles vernieuwen.

dion_f
6 juni 2005, 12:08
ik ga beide varianten vanavond proberen als ik thuis kom

BlackTiger
6 juni 2005, 22:56
Ik heb dit probleem vandaag ook eventjes gehad met een accespoint. Toen heb ik het kanaal van 6 naar 11 gezet en daarna ging de verbinding prima.

RMEvelyn
8 juni 2005, 22:22
Het klint misschien raar, maar het is mij overkomen.... Al twee dagen heb ik zitten tobben met hetzelfde probleem en mijn oplossing was... het WPA-wachtwoord... Ik had uiteraard wel het goede wachtwoord, maar was even vergeten dat ik er een hoofdletter in had gezet. Stom, maar het was wel de oplossing!

BlackTiger
8 juni 2005, 23:54
Zoiets kan gebeuren ja, maar alhier word gezegd dat het netwerk niet beveiligd is, dus geen wap en geen wachtwoord.

dion_f
9 juni 2005, 21:44
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik weet niet of jij er wat aan hebt, maar de oplossing was: start => uitvoeren => winipcfg, alles vrijgeven => alles vernieuwen.

Als ik dit probeer dan geeft Windows aan, in het bekende waarschuwingsvakje: "windows kan het bestand winipcfg niet vinden..." Klopt de omschrijving winipcfg wel?

Konijn
9 juni 2005, 21:51
Voor XP moet je in 'uitvoeren' eerst cmd toetsen en in het dos-scherm dat je dan te zien krijgt 'winipcfg'

dion_f
9 juni 2005, 21:51
Is dit dan niet op te lossen door in de routerconfiguratie de LAN- en Internettoegang op 'voor iedereen toegankelijk' te zetten?

Ik heb veel opties in mijn router, maar ik kan deze optie niet vinden. Menu is in het Engels, maar kan niet een vergelijkbare omschrijving in Engels vinden. Het is een E-tech router, 11 mbit.

Verder heb ik vandaag de router op channel 11 gezet, want de wireless kaart in de laptop springt ook steeds naar 11, ook al heb ik 'm een paar keer op 9 gezet. Helaas biedt dit ook geen oplossing. Ik wordt er een beetje moedeloos van... |-) |-)

dion_f
9 juni 2005, 21:54
Voor XP moet je in 'uitvoeren' eerst cmd toetsen en in het dos-scherm dat je dan te zien krijgt 'winipcfg'

o ja, dom. Maar helaas dan krijg ik de melding "winipcfg wordt niet herkend als interne of externe opdracht, programma of batchbestand"

Overigens, ik draai met XP Pro.

BlackTiger
9 juni 2005, 22:01
Neen. Winipcfg werkt alleen onder windows98, voor zover ik kon zien heb jij XP en daar geeft het zich dat niet.
In dat geval doe je het volgende:
1.) start->uitvoeren type in cmd en druk op enter
2.) ipconfig /all (en dan weer enter) om je ip's te zien, er mag geen 169.254.x.x staan in elk geval
3.) ipconfig /release en dan weer enter
4.) controleer nu of e.e.a. ook op 0.0.0.0 staat met ipconfig /all
5.) ipconfig /renew en weer enter
Met het laatste commando worden de ip adressen weer vernieuwd. Het zou kunnen dat het dan wel werkt maar persoonlijk heb ik er zo mijn twijfels over. Het kan soms wel helpen als er verbindingsproblemen zijn.

dion_f
9 juni 2005, 22:15
Neen. Winipcfg werkt alleen onder windows98, voor zover ik kon zien heb jij XP en daar geeft het zich dat niet.
In dat geval doe je het volgende:
1.) start->uitvoeren type in cmd en druk op enter
2.) ipconfig /all (en dan weer enter) om je ip's te zien, er mag geen 169.254.x.x staan in elk geval
3.) ipconfig /release en dan weer enter
4.) controleer nu of e.e.a. ook op 0.0.0.0 staat met ipconfig /all
5.) ipconfig /renew en weer enter
Met het laatste commando worden de ip adressen weer vernieuwd. Het zou kunnen dat het dan wel werkt maar persoonlijk heb ik er zo mijn twijfels over. Het kan soms wel helpen als er verbindingsproblemen zijn.

Er staat inderdaad geen 169.254.x.x tussen. Na het commando ipconfig/renew, komt de volgende melding:
"Er kan geen enkele bewerking op Draadloze verbinding 7 worden uitgevoerd als het medium ervan niet is aangesloten." Dit zal dus wel een gevolg zijn van iets dat ik eerder aangaf dat het medium ontkoppeld is. In apparaatbeheer geeft Windows weer dat het apparaat correct werkt...

BlackTiger
9 juni 2005, 22:19
Ja dat kan dan kloppen. Als het medium ontkoppeld is of als je die melding krijgt is er geen verbinding tussen je adapter en het draadloze toegangspunt (accespoint of router).

Had je al eens geprobeerd beiden op een ander kanaal te zetten? Zoals ik al schreef kreeg ik hier ondanks uitstekend signaal ook geen verbinding op kanaal 6 terwijl het op kanaal 11 zonder problemen lukte.

Misschien heb ik er in de gauwigheid overheen gelezen, maar ik neem aan dat je ook gecontroleerd hebt in de router of DHCP aan staat?

dion_f
9 juni 2005, 22:31
Ja, ik heb meerdere kanalen geprobeerd. Op 6 vindt ie het netwerk niet, maar op 9 & 11 wel. DHCP settings zijn goed.

Konijn
9 juni 2005, 22:35

Ach, ik bedoel natuurlijk ook 'ipconfig' ! :-(

BlackTiger
9 juni 2005, 22:41
@Konijn. Ah ik dacht al. :mrgreen:

@dion_f: Even nog wat standaard dingen. Handmatig verbinden, daar geeft het zich ook een knopje voor, dat lukt ook niet? Geeft hij daar nog foutmeldingen bij?
Heb je ook al gekeken naar die mac filtering of bij de mac filtering je laptop/pc's macadres toegevoegd als toegestaan apparaat? Nu weet ik zelf niet meer of ik nu wel of niet verbinding kreeg toen dat bij mij nog niet het geval is dus eventueel kun je dat nog eens proberen.

Konijn
9 juni 2005, 22:43
BlackTiger: 'k heb mezelf al gecorrigeerd :-P :-$

Jij jouw bericht dus ook haha! Maar goed, ahem... 8-|

BlackTiger
9 juni 2005, 22:45
Ja ik zag het net, is niet erg. Maar gezien mijn tekst dan ook uit de context viel heb ik de mijne ook wat aangepast.:)

dion_f
11 juni 2005, 17:41
@Konijn. Ah ik dacht al. :mrgreen:

@dion_f: Even nog wat standaard dingen. Handmatig verbinden, daar geeft het zich ook een knopje voor, dat lukt ook niet? Geeft hij daar nog foutmeldingen bij?
Heb je ook al gekeken naar die mac filtering of bij de mac filtering je laptop/pc's macadres toegevoegd als toegestaan apparaat? Nu weet ik zelf niet meer of ik nu wel of niet verbinding kreeg toen dat bij mij nog niet het geval is dus eventueel kun je dat nog eens proberen.

Ik weet niet wat je bedoelt met "Handmatig verbinden, daar geeft het zich ook een knopje voor". Bij Mac filtering kun je wat invullen, daar staat nu niets. Echter het MAC nummer dat bij mijn wireless kaart staat, is te lang om in dat veld in te vullen. Bij de 'active mac table' staat wel een nr. Maar er staat geen omschrijving bij 'station'. Dit is niet hetzelfde mac nummer als dat bij router hoort volgens mij, want in het 'one page setup menu' staat een ander mac adres. Overigens zie ik nu dat mijn wireless kaart bij de omschrijving 'Localy administered Mac adress' aangeeft 'niet aanwezig'. Je kunt wel een nummer invullen, van 12 karakters.

BlackTiger
11 juni 2005, 20:18
Je begrijpt niet wat ik bedoel met Handmatig verbinden?
Oke, je schrijft dat je pc wel het wireless netwerk "ziet". Als het goed is kun je ook de beschikbare netwerken laten weergeven. Als je dat doet, moet er ook een knopje "verbinden" zichtbaar zijn als de pc het draadloze netwerk ziet.
Daar moet je dan op drukken om handmatig een verbinding te maken, dat is wat ik ermee bedoel.

Bij macfiltering kun je wat invullen, maar het macnummer van je wireless kaart kan niet te lang zijn, misschien kijk je verkeerd.
Controleer anders op de volgende manier op je pc/laptop waar die draadloze netwerkkaart in zit.
Start->uitvoeren->cmd <enter>
type nu het volgende commando:
ipconfig /all
Dan zie je iets staat als "fysiek adres" of "mac adres" bijv: 0a-2b-FF-17-3c etc. In totaal maximaal 6 paartjes van 2 (12 tekens dus).
Deze zou je eens kunnen invoeren bij die Mac Filtering als dat handmatig verbinden niet lukt.

sabary
10 juli 2005, 14:10
hoi
is je probleem al opgelost ?

Yvy
22 mei 2007, 23:14
Hallo, Ik heb helaas hetzelfde probleem ´medium ontkoppeld´ kan geen IP adressen verversen heb een werkende iwireless internetverbinding op een andere laptop met zelfde router. Ik heb zelf het idee dat het probleem veroorzaakt wordt door een virus oid. Kan dat?

Wie o wie heeft er tips?