PDA

View Full Version : beveiliging computer

volley
31 May 2005, 22:47
Eindelijk maar toch krijg ik deze week mijn nieuwe computer, windows xp uiteraard. Hierop wil ik AVG en Hitman.pro op downloaden. Is dit, volgens jullie voldoende, of heb ik meer programma's nodig om de boel goed te beveiligen?
Bedankt vast,
groetjes Volley

FooBar
31 May 2005, 22:50
Ik zou hitman pro achterwege laten en kiezen voor Microsoft AntiSpyware, mede omdat deze actief spyware buiten de deur houdt, en blokkeert 't voordat 't zich op je pc kan nestelen.

Als je via breedband met internet verbonden bent (kabel/adsl), dan kun je beter ook nog een goeie firewall installeren, bijvoorbeeld het gratis ZoneAlarm.

volley
31 May 2005, 23:00
Bedankt voor je snelle tip. Met Zone Alarm heb ik zelf niet zulke goede ervaringen, eerlijk gezegd. M'n internet werd er erg langzaam van en bepaalde sites (gewoon dom even een spelletje doen) kwamen niet te voorschijn.
Nogmaals bedankt!
Groetjes Volley

avv
31 May 2005, 23:03
Er zijn meer gratis goede firewalls. Sygate Pro of Kerio, bijvoorbeeld. Beter een vertragende firewall dan geen!

FooBar
31 May 2005, 23:04
Van een andere gratis firewall, die ook nog goed is, weet ik geen bestaan, vandaar dat ik je ZoneAlarm aanraadde.
Zelf gebruik ik Norton Internet Security, da's antivirus, firewall, antispam en anti-reclame in 1. Hoewel ik veel mensen hoor klagen over Norton, bevalt het pakket me uitstekend, en de firewall is erg geavanceerd.

BlackTiger
31 May 2005, 23:17
Ik zou persoonlijk Internet Security van Norton zeker afraden. De firewall blokkeert vaak teveel dingen, daarnaast veroorzaakt ie vaak rare problemen, zeker als de registratie verlopen is.
Als laatste vertraagt hij het systeem behoorlijk.

Dan kun je inderdaad beter gaan denken aan een andere firewall zoals Sygate of Kerio. Zelf heb ik overigens geen last gehad dat m'n datatraffice (je internet) langzamer ging met ZoneAlarm.
Maar tegenwoordig heb ik die ook niet meer, er draait een linux firewall nu hier.

FooBar
31 May 2005, 23:29
Ik zou persoonlijk Internet Security van Norton zeker afraden. De firewall blokkeert vaak teveel dingen, daarnaast veroorzaakt ie vaak rare problemen, zeker als de registratie verlopen is.
Als laatste vertraagt hij het systeem behoorlijk.

Het wel of niet blokkeren van dingen heb je zelf in de hand.
Nog nooit last gehad van rare problemen, en als de registratie verlopen is, gewoon ff lekker formatteren, en dan kan 'ie weer voor een jaar (geldt niet voor versies vanaf 2005).
De vertraging van 't systeem kan ik je geen ongelijk in geven, maar dat heb ik er wel voor over als vrijwel alle reclame uit vrijwel alle websites wordt gesloopt, 'k kan niet meer zonder "reclame onderdrukken" :-P

BlackTiger
31 May 2005, 23:37
Als Volley al last heeft van het feit dat Zonealarm teveel blokkeert, moet ze zeker niet aan NIS beginnen want die is nog veel erger en je hebt het niet allemaal in de hand.
Ik heb het zelfs meegemaakt dat ik icmp verkeer handmatig toeliet in NIS en dat deze hem vrolijk zelf weer uitschakelde bijv. Ook andere dingen liet hij niet toe ondanks handmatig aangeven. Misschien waren dat bugs die er nu uit zijn maar zie boven, bij probs met Zonealarm hoef je aan een uitgebreidere zoals NIS al niet te beginnen.

Helaas zijn er maar weinig mensen (ben jij waarschijnlijk eentje van) waar hij lekker bij draait.
Elk jaar formatteren zou voor mij persoonlijk geen optie zijn. Er zijn nog wel andere manieren waarmee je hem eruit kunt slopen na de uninstall, is alleen wat meer werk, maar dan kies ik toch liever voor een Antivirus dus ook nog beter werkt (zoals AVG).

Ik begrijp natuurlijk dat je het gemakkelijk vind met die reklame onderdrukker etc. Dat werkt op zich wel goed. Zelf heb ik hier gewoon de popupblokker van IE en nog eentje van Meaya draaien en nergens last van.:)
Maar ieder zijn keus natuurlijk. (Y)

FooBar
31 May 2005, 23:41
popups is wat anders dan de banners die op alle commerciele sites te vinden zijn, zoals ook hier aan de linkerkant van het forum het geval moet zijn. Bij mij staat er alleen "Advertentie", en daaronder een mooi geel balkje tot beneden (H)

BlackTiger
31 May 2005, 23:55
Ja oke, die kun je daarmee fijn wegwerken, het is maar wat je mooi vind, of er nu "advertentie" staat of een leuk plaatje, de ruimte ben je toch kwijt.:)

FooBar
1 June 2005, 11:25
Ja, die ruimte is inderdaad kwijt, maar je hoeft je niet gruwelijk te ergeren aan sites met van die flashy-reclames, die daar wat staat te knipperen...

Maar ik wil eigenlijk een einde maken aan deze discussie. Ik denk dat ieder programma's moet gebruiken die hij/zij zelf wil, en een discussie over NIS hoort helemaal niet thuis in dit topic :-)

BlackTiger
1 June 2005, 19:26
Nou eigenlijk hoort die NIS discussie hier wel in thuis want jij ontraad bijv. ook Hitmanpro, terwijl MS antispyware absoluut ontvoldoende is. Een combinatie van deze zou beter zijn.
Norton haalt bepaalde virussen gewoonweg niet weg die AVG meteen ziet.

De uiteindelijke keuze moet natuurlijk ieder voor zich bepalen, maar het is wel belangrijk een goed advies te geven voorzien van argumenten, het kan dan bij zo'n keuze best belangrijk zijn om te weten dat een virusscanner niet alles ziet wat hij zou moeten zien en bepaalde software vertragingen veroorzaakt en dat je dit dan ook in je overwegingen van ja of nee, mee kunt nemen in je keuze. :-)

FooBar
1 June 2005, 19:41
Heb ff m'n vorige post in dit topic ff aangepast... ;) Dus we kunnen door.

Ik las laatst een testje in de krant. Ze hadden een aantal spyware-verwijdereraars getest, waaronder HMpro, MSantiSW, adaware en spybot. MS antispyware kwam als beste uit de test omdat 't de meeste rotzooi verwijderde. Vandaar dat ik 't nutteloos vind om zoveel spyware-verwijdereraars op 1 systeem te hebben.

Norton haalt bepaalde virussen gewoonweg niet weg die AVG meteen ziet.

Lijkt me dat dit andersom ook het geval zal zijn, dat AVG virussen niet vindt die een andere virusscanner weer wel vindt.

BlackTiger
1 June 2005, 20:29
Vandaar dat ik 't nutteloos vind om zoveel spyware-verwijdereraars op 1 systeem te hebben
Het probleem hierbij is dat Hitman pro er 3 in zich heeft zitten, toch kan dat voordelen opleveren.
Ik heb laatst namelijk een andere test gezien, en daar kwamen al die spywareprogramma's ongeveer hetzelfde uit de bus. MS Antispyware was wel beter met real-time protectie, maar met scannen kwam hij nauwelijks hoger als die wat in Hitman pro zaten. Er was maar 1 programma dat echt 100% alles vond en ook bij de realtime protectie 100% tegenhield.
De naam weet ik even niet meer maar Ms Antispyware scoorde niet zo hoog als in die test die jij gelezen hebt want Adaware kwam in de test die ik zag bijv. niet hoger dan een 40% net als Spybot.
Het klopt wel dat MSantiSW meer had, iets van 50% dacht ik. Maar er is uit ervaring al meermaals gebleken dat een combinatie gewoonweg beter is.
Zoveel hoef je er niet op te hebben, maar minimaal 2, dus bijv. Spybot met MSantiSW.
Maar dan spreken we over mensen die er wat meer verstand van hebben. Voor leken is Hitmanpro gewoon ideaal, want die heb ik zelfs (met name door spysweeper die hoger uit de bus kan dan MSantiSW) dingen zien weg halen die MS niet weg kon krijgen.
Daarom dat je niet altijd totaal op tests moet afgaan. Je kunt gewoonweg niet zeggen dat iets "voldoende is en de rest daarom dus niet hoeft" alleen maar omdat het beter uit een test is gekomen.

Je uitspraak over virusscanners heb je zonder meer gelijk in.
Alleen heb ik momenteel al herhaaldelijk meegemaakt dat bij uninstallatie van Norton, en installatie van Panda of AVG meteen tussen de 1-7 virussen/trojans gevonden werden. Dit verschil heb ik bijv. niet meegemaakt als ik wisselde van Panda naar AVG of van AVG naar Kasparsky etc. En helaas herhaaldelijk gebeurd, dat geeft zwaar te denken, temeer omdat het hier virussen/trojans, van die W32 dingen betrof die al langer bekend waren en OOK bij Norton in de signatures stonden en hij ze toch niet zag.

Dit is niet iets wat ik gewend ben van Norton! In het verleden gebeurde dit met Norton namelijk ook niet als ik die verwisselde voor een andere virusscanner.
In een aantal gevallen vond Norton het wel bij een scan, niet bij een directorybezoek, en dat geeft toch wel weer aan dat er iets toch niet helemaal lekker zit met de real-time protectie van Norton.

FooBar
1 June 2005, 20:42
Heb ik niet veel meer aan toe te voegen...

Probleem van mij is, dat als ik ergens aan gewend ben, dat ik daar dan bij blijf, ookal zijn er betere alternatieven. Zo ook met Norton Antivirus.
Zo ook met Norton Internet Security. Zat gratis 90-dagen trial bij aankoop van m'n laptop geinstalleerd. Heb die 90 dagen opgemaakt, daarna nieuwe gaan halen in de winkel. (ja, gekocht!)

Moet nu wel lachen om Norton's slogan: "'s Werelds meest betrouwbare antivirusoplossing". Is nu wel duidelijk dat dat niet zo is :-P

Navy
1 June 2005, 20:51
Zelf kan ik HitmanPro niet gebruiken, want Win98SE. Maar ik kom steeds vaker problemen tegen die mensen ondervinden door het gebruik van HitmanPro: programma's doen het niet meer, bijvoorbeeld. Dan moeten mensen via fora weer op gang geholpen worden. Dus of HitmanPro nou zo goed is? Ik twijfel er steeds meer aan. Ik ben zelfs al tegengekomen dat het werd afgeraden!
Zelf heb ik:
AdAware; Spybot S&R; SpywareBlaster en SpywareGuard met daarnaast Norton 2002 AV. Lang geleden had ik toch een besmettinkje: Alexa related. Verder nog nooit iets gehad.

BlackTiger
1 June 2005, 21:44
@TarUnited: Ook ik blijf graag bij dingen waar ik aan gewend ben, Norton 2005 zelfs gekocht maar er ontstonden wat probleempjes en de support was bar slecht te noemen.
Natuurlijk ligt het er ook aan waar je allemaal gebruik van maakt (bijv. wel of niet p2p proggies) en welke sites je bezoekt, de 2002 en 2003 versies zijn in elk geval beter qua snelheid dan de 2004 en hogere versies, maar dat ligt dan weer aan de ingebouwde spyware support in die hogere versies.
Erg jammer want eerlijk waar ik zweerde eerst ook bij Norton. De teleurstelling over de support deed me iets anders gebruiken en toen ondekte ik opeens virussen met AVG. Toen dacht ik nog van ach, kan gebeuren. Maar daarna ook bij diverse vrienden hetzelfde en tja.... dan ga je toch twijfelen over kwaliteit.

's Werelds meest betrouwbaar moet je overigens ook niet gaan zoeken bij AVG, dat zal dan eerder Panda Titanium/platinum, Nod32 en Kasparsky zijn.:)
Doch als je nergens last van hebt, dan is er geen noodzaak om iets beters te nemen als je iets hebt wat je bevalt, dus ik kan heel goed je argumentatie volgen.

@Navy: Yep, met 98 kun je geen Hitmanpro gebruiken en geen MS Antispyware want die was dacht ik ook alleen voor XP (weet ik niet zeker overigens).
Maar je geeft zelf al het alternatief aan. Spybot (zit ook in Hitman), Spywareblaster (ook) en jij hebt dan SpywareGuard, anderen hebben Adaware, in elk geval een combinatie van enkele spyware proggies.

FooBar
1 June 2005, 22:20
MS antispyware is inderdaad ook alleen voor XP.

p2p programma's zijn eigenlijk niet zo spannend qua virussen. Je moet gewoon goed opletten wat je download. Als je bestanden download met meer dan 100 gebruikers, dan zal 't allemaal wel meevallen. Ik heb het laatste jaar zelfs geen enkel virus meer binnengehaald via p2p (en dat is niet omdat ik niks meer download, integendeel).

Wat ik wel ooit eens in Computer Idee heb gelezen, is dat meerdere antispyware-progjes met elkaar zouden gaan conflicteren. Valt dus blijkbaar ook allemaal wel mee.

BlackTiger
1 June 2005, 22:54
In het begin conflicteerden Adaware en Spybot nogal eens graag met elkaar maar dat heeft men opgelost.

Betreffende p2p, dat was een waarschuwing die ik gaf voor leken. Standaard staan in XP namelijk de extensies uit. Heb het al vaak zien gebeuren dat iemand een mp3 gedownload had.
Filenaam: artiestofliedjesnaam.mp3(en dan hier heel veel spaties).exe
Resultaat, een mp3 icoon word getoond, men klikt op de mp3.. oh shit.. die doet het niet, dan maar weggooien en een andere downloaden. Probleem is dan echter dat de .exe al gestart is geweest zonder dat ze het in de gaten hebben.
Dit kwam heel veel voor. Tegenwoordig proberen ze het op deze manier in veel mindere mate.
En uiteraard hebben de virusscanners hierop ook ingespeeld, maar dat was de reden om p2p proggies te noemen.

De p2p programma's blijven naast email toch zo'n beetje de grootste virusverspreiders, toch?

volley
1 June 2005, 23:27
Bedankt voor jullie reakties allemaal! Het wordt dus zeker geen Norton. Over Mcafee hoor ik verschillende verhalen, iemand daar ervaringen mee?
Aan Hitmanpro ga ik toch twijfelen als ik dit zo lees. Ik houd het toch maar bij Spybot&Destroy en Adaware, wat me overigens prima bevalt.
Nogmaals bedankt!
Groetjes Volley

BlackTiger
1 June 2005, 23:32
Norton vond ik tot nu toe nog altijd beter dan MacAffee. Zegt dat genoeg? Maar oke dat is een persoonlijke mening.
Daarnaast is het de afgelopen 8 jaar zo geweest dat NT gebaseerde systemen (ook xp dus) een keer of 3 over de nek zijn gegaan door een fout in een update van MacAffee.
Maar het is net als bij andere scanners. Er zijn mensen die er bij zweren, en er zijn er die hem niet willen.
Misschien dat het de laatste 2 jaar weer beter is, maar ja hoort er steeds minder mensen over.

Hitmanpro is leuk, maar als je al Spybot EN Adaware op je pc hebt, dan heb je hem in feite al het meeste wat er in zit dus hoef je hem ook niet te installeren.

FooBar
2 June 2005, 08:57
De p2p programma's blijven naast email toch zo'n beetje de grootste virusverspreiders, toch?
Ben ik het helemaal mee eens, maar nogmaals, als je goed oplet, kan er vrij weinig misgaan. En het is inderdaad beter om standaard extensies te laten tonen onder windows, weet je gelijk met welk type bestand je te doen hebt.