PDA

View Full Version : oude vouding voor ventilator boven aquarium?

wouter
28 May 2005, 22:11
ik heb sinds gister een oude fan van een oude pc boven het water oppervlak gehangen ik heb gehoord op een aquariumforum gelezen dat je met een oude voeding dan die ventilator kan aantsturen, maar wat is hier nou van waar,

ik ben bezig met de koeling in mijn bak d.m.v 6 pc ventilatoren en nacht verlichting 2x neon 12 volt.de meeste stekker voedingen leveren maar tussen de 0.1 en o,8 ampere. de meeste pc ventilatoren hebben ong. 0,3 amp. per stuk nodig.in mijn geval is dat dus 6x0,3=1,8 ampere alleen al voor de koelers.
wat ik nu gedaan heb is een oude schakelende pc voeding gebruikt, uit de voeding komen meerdere kleuren kabels de oude voedingen hebben 5 kleuren n.l rood,geel,zwart,oranje,blauw.
De enige kabels die je nodig hebt zijn de gele=+12v,rode=+5 en zwarte=massa.
sluit een ledje aan de +van het ledje aan een van de rode kabels en de -van het ledje op een van de zwarte kabels.Dit is nodig om de beveileging in de voeding uit te schakelen.
en klaar is kees nu heb je op de gele draden 12 volt 8 ampere en op de rode draden 5 volt 20 ampere.
hier kun je alles op aansluiten wat op 12 volt of 5 volt werkt.

ik snap ook een paar dingen niet namelijk waarom is die led dan precies nodig (ja voor de beveilging maar je kan toch ook de voeding openschroeven beveilinging mollen en dicht schroeven (of licht het aan mij)

en je kan toch geen 20 ampere uit die voeding persen. is het dan geen 8 en 20 millieampere???

wouter

Animal
29 May 2005, 13:24
Dat ledje is volgens mij helemaal niet nodig ,ook niet om beveiliging uit te schakelen ,ofzo.
Je kunt het wel gebruiken zodat je kunt zien dat de voeding aan staat.
Gewoon uit proberen.