PDA

View Full Version : Probleem met formateren Windows XP

RoFFaLady
12 mei 2005, 18:46
Hallo allemaal, :-$

Misschien een hele domme vraag maar hoe moet ik nou de mijn c: schijf formarteren om Windows XP opnieuw te installeren. Ik heb de man gebeld waar ik mijn computer heb gekocht en die zegd dat ik dat via de cd moet doen okey zo ver begreep ik het nog maar toen ik op de cd dus aanklikte om Windows XP te installeren gaf hij aan dat er een nieuwere versie ervan al op de computer stond en hij het dus niet kon volbrengen. Vervolgens heb ik gewoon rechtermuisknop op C: schijf gedaan en dan formateren en gaf die weer aan van sluit alle programma's om dit te kunnen volbrengen ofzo :-S .Maar ik heb nu geen flauw idee meer wat ik moet doen. Kan iemand mij alstublieft helpen. Ik wordt helemaal gek van de computer (cry)

Dank je wel

Compuhulp
12 mei 2005, 18:54
ga eerst naar ms-dos dit doe je door tijdens het opstarten op F8 te drukken. als je bij een zwart scherm komt met witte letters is het goed. druk nu op ms-dos.
als je in ms-dos zit typ je: format c:
nu gaat ms-dos de c schijf formateren

RoFFaLady
12 mei 2005, 18:56
En is hij dan weer gewoon normaal :-S ???? :-$

Compuhulp
12 mei 2005, 19:12
nee, dan moet je windows xp nog installeren. daarvoor heb je wel de cd-rom nodig.
en ook een opstartdiskette:

http://support.microsoft.com/?kbid=310994

ga naar deze website hier kun je opstartdiskette's downloaden.

Compuhulp
12 mei 2005, 19:13
om xp te installeren doe je de cd-rom van xp in de cdrom speler. en de opstartdiskette(disk1) in het diskettestation.
volg daarna de aanwijzingen op het scherm

RoFFaLady
12 mei 2005, 19:45
Okey dat lukt me dus nou wel, maar dan krijg ik weer een bericht:

Format kan niet worden uigevoerd omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. Format kan wel worden uitgevoerd als dit volume eerst wordt ontkoppeld
ALLE GEOPENDE INGANGEN DIT VOLUME
WORDEN IN DAT GEVAL ONGELDIG
Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren? (J/N)

Okey dan druk ik op ja maar dan geeft hij aan dat het niet lukt en dan ben ik gewoon weer terug bij af van toen ik het MS-DOS scherm opstartte dus nu weet ik het weer niet (cry)

Ik waardeer het echt dat je me antwoord geeft ;-)

Compuhulp
12 mei 2005, 19:52
sorry, maar ik heb dit bericht nog nooit gehad, ik weet ook geen oplossing. ik zoek nog even voor je op google :-|

BlackTiger
12 mei 2005, 19:53
Ga in je bios, geef daar bij de boot-opties aan dat als eerste van CD-Rom opstart moet worden.
Duw je cd-rom van XP in je cd-rom drive en herstart de pc.

Als het goed is word nu de setup opgestart. Verwijder vanuit setup (wijst zich vanzelf) eerst de huidige parititie, maak hem opnieuw aan en installeer windows er opnieuw op. Dat is ook de manier wat de man bedoelde die je de computer geleverd heeft.

Compuhulp
12 mei 2005, 19:58
ik zeg niks meer :-P

Snappie
12 mei 2005, 20:00
Ga in je bios, geef daar bij de boot-opties aan dat als eerste van CD-Rom opstart moet worden.
Duw je cd-rom van XP in je cd-rom drive en herstart de pc.

Als het goed is word nu de setup opgestart. Verwijder vanuit setup (wijst zich vanzelf) eerst de huidige parititie, maak hem opnieuw aan en installeer windows er opnieuw op. Dat is ook de manier wat de man bedoelde die je de computer geleverd heeft.

Dit is het juiste antwoord (proud)

RoFFaLady
12 mei 2005, 20:02
Okey misschien ben ik heel vervelend (ben ik waarschijnlijk ook) maar hoe kom ik in of bij de bios, want ik heb hier totaal geen verstand van. :-$ sorry

SIS
12 mei 2005, 20:03
Sluit eerst al de processen af met Ctrl+Alt+Delete, dan kun je op de schijf waar windows staat met de rechtermuisknop op snelformateren drukken. Moet gewoon goed gaan.

RoFFaLady
12 mei 2005, 20:05
Okey zal dat ff proberen

RoFFaLady
12 mei 2005, 20:07
Uhm...... moet ik alle Processen afsluiten want dat zijn er toch aardig veel. 32 om precies te zijn. :-S

Compuhulp
12 mei 2005, 20:07
Okey misschien ben ik heel vervelend (ben ik waarschijnlijk ook) maar hoe kom ik in of bij de bios, want ik heb hier totaal geen verstand van. :-$ sorry

dat is verschillend, als je de pc opstart, zie je onderin dat je een toets moet indrukken. meestal is dit:

delete of F2
maar het kan ook wat anders zijn
ik zal het namelijk niet goed zeggen, maar dan verbetert blacktiger mij wel weer! :-P :-P :-P

Compuhulp
12 mei 2005, 20:13
(proud)

RoFFaLady
12 mei 2005, 20:25
Okey het lukt me dus echt niet, denk maar dat ik die man morgen dan maar weer ga bellen. Pff.... (cry) computers kunnen je echt gek maken.

THNX VOOR AL JULLIE HULP ;-)

RoFFaLady
12 mei 2005, 20:41
:-$ Uhm...... dit alles ging eigenlijk omdat ik en die man probeerden en film te verwijderen maar dat lukte maar op geen enkele manier. Dus vandaar maar de computer te formateren. Nou delete ik gehele map waar de film in zat en weg was hij dus heb ik jullie allemaal voor niks lastig gevallen, maar heb wel veel nuttige dingen geleerd en denk dat ik voor de zekerheid toch maar de computer laat formateren. Je weet maar nooit. ;-)

Nogmaals bedankt voor jullie hulp. ;-)

SIS
12 mei 2005, 21:36
Uhm...... moet ik alle Processen afsluiten want dat zijn er toch aardig veel. 32 om precies te zijn. :-S

Nee, sorry mijn fout, ik bedoelde toepassingen :-$

Hoe je in de BIOS moet komen?
Dat staat in je handboekje van je mobo, meestal is het idd DEL of F2 of F10.
Ik zou het ff opzoeken als ik jou was, kun je nog veel lol aan beleven.

Snappie
12 mei 2005, 22:55
Je moet dit effe lezen:
http://www.computerfeeling.nl/pages/installwinXP.asp

Of dit:
http://www.schoonepc.nl/instal/format.html

En dit:
http://home.casema.nl/richardbakker/bios.htm

En dit:

Een vaste schijf partitioneren en formatteren met Windows XP Setup
Belangrijk Als u de volgende stappen uitvoert op een vaste schijf die gegevens bevat, worden alle gegevens op die vaste schijf definitief verwijderd.
1. Plaats de cd-rom met Windows XP in het cd-rom-station of dvd-rom-station, of plaats de eerste Windows XP Setup-opstartdiskette in het diskettestation als u opstart vanaf Setup-opstartdiskettes. Start de computer vervolgens opnieuw op.

Opmerking U kunt de computer alleen opstarten vanaf de cd-rom met Windows XP (of vanaf de Setup-opstartdiskettes) als de computer is geconfigureerd om te worden opgestart vanaf het cd-rom-station of dvd-rom-station (of vanaf het diskettestation). In sommige gevallen moet u hiervoor de BIOS-instellingen van de computer wijzigen. Raadpleeg de documentatie bij de computer of neem contact op met de fabrikant voor informatie over het configureren van de computer zodat deze kan worden opgestart vanaf het cd-rom-station of dvd-rom-station (of het diskettestation).
2. Als u de computer opstart vanaf de cd-rom met Windows XP, selecteert u de opties die vereist zijn om de computer op te starten vanaf het cd-rom-station als u hierom wordt gevraagd.

Opmerking Als de vaste-schijfcontroller een OEM-stuurprogramma (Original Equipment Manufacturer) van een andere fabrikant nodig heeft, drukt u op F6 om het stuurprogramma op te geven. Als u meer informatie wilt over het gebruik van F6 om tijdens Setup een OEM-apparaatstuurprogramma van een andere fabrikant op te geven, klikt u op het volgende artikelnummer in de Microsoft Knowledge Base:
314859 Tijdens Windows XP Setup kan beperkte ondersteuning voor OEM-stuurprogramma's worden opgevraagd met F6

Als u opstart vanaf de Windows XP Setup-opstartdiskettes, plaatst u telkens wanneer hierom wordt gevraagd een diskette en drukt u op ENTER om door te gaan nadat de diskette is geplaatst.
3. Als de pagina Welkom bij Setup wordt weergegeven, drukt u op ENTER om door te gaan.
4. Druk op F8 om de gebruiksrechtovereenkomst van Windows XP te accepteren.
5. Als een bestaande Windows XP-installatie wordt aangetroffen, wordt gevraagd of u deze wilt repareren. Druk op ESC (niet repareren).
6. Er wordt een overzicht gegeven van alle bestaande partities en niet-gepartitioneerde ruimte voor elke fysieke vaste schijf. Selecteer met de pijltoetsen de partitie of niet-gepartitioneerde ruimte waar u een nieuwe partitie wilt maken en druk vervolgens op D om een bestaande partitie te verwijderen of druk op C om een nieuwe partitie met niet-gepartitioneerde ruimte te maken. Als u op D drukt om een bestaande partitie te verwijderen, moet u vervolgens op L drukken (of op ENTER en vervolgens op L drukken als het om een systeempartitie gaat) om te bevestigen dat u de partitie wilt verwijderen. Herhaal deze procedure voor alle bestaande partities die u wilt gebruiken voor de nieuwe partitie. Nadat alle partities zijn verwijderd, kunt u de vrijgekomen niet-gepartitioneerde ruimte selecteren en vervolgens op C drukken om de nieuwe partitie te maken.

Opmerking Als u een partitie wilt maken op een locatie waar al een of meer partities bestaan, moet u eerst de bestaande partitie of partities verwijderen voordat u de nieuwe partitie maakt.
7. Geef de grootte op (in megabytes ofwel MB) voor de nieuwe partitie en druk of ENTER, of druk alleen op ENTER als u een partitie met de maximale grootte wilt maken.
8. Herhaal stap 4 en 5 als u nog meer partities wilt maken.
9. Als u Windows XP wilt installeren, selecteert u met de pijltoetsen de partitie waarop u Windows XP wilt installeren en drukt u op ENTER. Als u de partitie niet wilt formatteren en Windows XP niet wilt installeren, drukt u tweemaal op F3 om Setup te beëindigen en gaat u vervolgens niet door met de volgende stappen. In dat geval moet u een ander hulpprogramma gebruiken om de partitie te formatteren.
10. Selecteer de formatteringsoptie die u voor de partitie wilt gebruiken en druk op ENTER. U kunt kiezen uit de volgende opties:
• Partitie formatteren als NTFS-bestandssysteem (Snel)
• Partitie formatteren als FAT-bestandssysteem (Snel)
• Partitie formatteren als NTFS-bestandssysteem
• Partitie formatteren als FAT-bestandssysteem
• Geen wijzigingen aanbrengen in het huidige bestandssysteem
Als u meer informatie wilt over de verschillen tussen de formatteringsopties, klikt u op het volgende artikelnummer in de Microsoft Knowledge Base:
302686 Verschillen tussen snelformatteren en formatteren tijdens Windows XP Setup
De optie waarbij u het huidige bestandssysteem intact houdt, is niet beschikbaar als de geselecteerde partitie een nieuwe partitie is. De opties voor het FAT-bestandssysteem zijn niet beschikbaar als de geselecteerde partitie groter is dan 32 gigabyte (GB). Als de partitie groter is dan 2 GB, gebruikt Setup het FAT32-bestandssysteem (u moet op ENTER drukken om dit te bevestigen). Als de partitie kleiner is dan 2 GB, gebruikt Setup het FAT16-bestandssysteem.

Opmerking Als u een systeempartitie hebt verwijderd en een nieuwe systeempartitie hebt gemaakt maar Windows XP op een andere partitie installeert, wordt u gevraagd op dit punt een bestandssysteem te selecteren voor zowel de systeempartitie als de opstartpartitie.
11. Nadat Setup de partitie heeft geformatteerd, volgt u de aanwijzingen op het scherm om door te gaan met de uitvoering van Setup. Nadat Setup is voltooid, kunt u met de schijfbeheerprogramma's in Windows XP extra partities maken of formatteren. Als u meer informatie wilt over het gebruik van de schijfbeheerprogramma's van Windows XP voor het partitioneren en formatteren van de vaste schijf, klikt u op het volgende artikelnummer in de Microsoft Knowledge Base:

Dit komt hier vandaan:http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;313348

Hé hé, is dat typen (proud) (proud) :mrgreen: :mrgreen: :-P

jakkoo
16 mei 2005, 13:06
en denk dat ik voor de zekerheid toch maar de computer laat formateren. Je weet maar nooit.

Waarom zou je een verder goed lopende installatie vernieuwen?

Met alle respect; ik krijg de indruk dat je nog maar pas computert. Neem niet te grote stappen.

RoFFaLady
16 mei 2005, 17:32
8-) Nou het zit eigenlijk zo, er zit een virus op de niet weg gehaald kan worden. En bij de man waar het gekocht is zegd dat hij het wel kon doen maar dan zou het een week duren omdat hij ook nog andere klanten heeft. Dus vroeg hij aan mij of het zelf wel ging lukken.

TROUWENS SNAPPIE THNX DIE LINKS HEBBEN ME ECHT GEHOLPEN EN HET IS GELUKT. (K)

De virus is er af en de computer gaat weer gewoon heel snel en loopt niet elke keer vast en nog meer van die apenkuren die hij had. ;-)

Snappie
17 mei 2005, 02:34
Blij voor je dat het weer in orde is.
Echter,..........je pc formateren omdat er een virus in zit, is nogal drastisch en overbodig wanneer je een goede (geupdate) virusscanner en firewall gebruikt, en er voor zorgd dat je de microsoft update's hebt.
Dan wil "veilig" surfgedrag ook helpen, in ieder geval niet klakkeloos overal op klikken en daarmee allerlei rommel installeren. (searchbars bijvoorbeeld)

Enfin, in ieder geval begin je door je formatt weer met een schone lei :mrgreen: :mrgreen:

Sucses

ferret
21 mei 2005, 12:48
dit alles ging eigenlijk omdat ik en die man probeerden en film te verwijderen maar dat lukte maar op geen enkele manier. Dus vandaar maar de computer te formateren. Nou delete ik gehele map waar de film in zat en weg was hij

Als het gaat om het niet kunnen verwijderen van een film, kijk dan maar eens naar het onderstaande. Het werkt echt. (proud) (proud)
AVI-bestanden kunnen niet van naam veranderd worden en zelfs niet verwijderd of verplaatst worden op een pc met Windows XP.

Als men dit probeert, krijgt men een windows-foutmelding: file is in use (bestand is in gebruik...)

Eigenlijk betreft het hier een kleine bug in de windows explorer, meer bepaald met het bestand "shmedia.dll".
Windows probeert namelijk een preview van avi-bestanden te maken en zal constant die bestanden proberen te lezen. Dit betekent dat deze bestandensteeds "in gebruik" zijn, alhoewel er voor de gebruiker zichtbaar niets met dat bestand gebeurt. En aan bestanden die onder XP in gebruik zijn, kan je niets veranderen.

Er is gelukkig een eenvoudige oplossing.

Ga naar de Start-knop
kies "Uitvoeren..." (of "Run...")
type "regedit" en druk op enter (Je bevindt je nu in het register!)
Verwijder de volgende registersleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\CLSID\{87D62D9 4-71B3-4b9a-9489-5FE6850DC73E}\InProcServer32

Let er goed op dat je niets anders wijzigt !!

Sluit het Register af (menu Bestand - Afsluiten)
herstart de pc

het probleem met de avi's zou verdwenen moeten zijn
Opmerking: het verwijderen van die registersleutel heeft verder geen gevolgen

Bron www.sectie.be

(Y) (Y) (Y)

Alenb2
5 februari 2007, 19:50
Hey,

Hier weer een persoon die problemen heeft met formateren.
Het begon bij mij allemaal gisteren, ik deed mijn pc gewoon normaal aan zoals op elke normale dag en ik kreeg een foutmelding voordat windows werd geladen:''schijfleesfout druk cnrlt alt delete voor opnieuw op te starten. Dit deed ik dus :( maar hielp niet. Na 10 keer gedaan te hebben had ik de moed opgegeven, vast IETS kapot.

Toen ben ik door google op deze forum gekomen, en ik hoop dat imand me kan helpen. Ik het verhaal gelezen van nog een jongen/meisje ?? die door een film zijn pc wou formateren.

Dus besloot ik dat dan ook maar te doen, heb alles gevolgt wat op deze site staat:
http://www.computerfeeling.nl/pages/installwinXP.asp ........ Alleeen als ik de winxp cd in doe en op een toets druk kom er wel een melding dat hij de hardware wil controleren, maar dan stopt i op een gegeven moment en komt er een zwarte scherm. En dit wel langer dan 30 min en het beeld dat volgens de site komt voor instelatie van winXP komt maar niet..

Dus pleaseeeeeeeeeeee kan iemand me helpen, is me hardeschijf miss kapot ofzooo ??

Chimera
6 februari 2007, 12:23
miss handiger om een nieuw onderwerp te posten of rond te zoeken erop?