PDA

View Full Version : Email ophalen van eigen server.

Louterman
7 april 2005, 20:08
Hallo,

Ik heb thuis een server geinstalleerd, nu wil ik dat hier al mijn email berichten op worden opgeslagen (ik heb een wanadoo account) en dat ik ze dan doormiddel van een soort website, ala hotmail, kan ophalen. Is dit mogelijk en zo ja hoe?
Ook zou ik iets willen hebben als een soort eigen mail server. dus dat je dan een email kan sturen naar naam@mijn-ip-nummer.com.

Alvast bedankt,
Maurits

avv
7 april 2005, 21:24
Ja, het kan. Maar niet zoals jij denkt, en niet gratis.

Je zult dat via een domeinnaam moeten doen, en die moet je eerst reserveren. Het kan dus niet gratis (zoals jij dat waarschijnlijk wilt). Verder heb je een probleem doordat je bij Wanaboo zit, daar is poort 25 geblokkeerd.

Je zult je eerst flink in moeten lezen over mailservers voor je hier aan gaat beginnen. Voor je het weet ben je een spamverspreidende open relayserver geworden.

Louterman
7 april 2005, 21:59
Is het beiden niet mogelijk, lees als héél ingewikkeld.

Louterman
12 april 2005, 17:28
Ik heb nu op mijn server het bestand staan, waar alle emails worden opgeslagen en in het huis de computers zo geconfigureerd dat ze hun emails daarop slaan.
Het is dus niet mogelijk dat ik overal via het web gewoon die emails kan openen?

Louterman
13 mei 2005, 20:58
Dit moet toch wel mogelijk zijn?

BlackTiger
13 mei 2005, 21:38
Natuurlijk is dat mogelijk en ook nog wel gratis ook nog, maar waarschijnlijk niet met windows omdat daar dit soort software over het algemeen geld kost.
Indien je een ilnux server installeert, kun je met het gratis fetchmail je mail laten ophalen bij je provider en op je eigen server zetten. Dan kun je een gratis webmail programma installeren en aldus van waar ter wereld op jouw pc inloggen en je mail online bekijken net zoals bij andere sites met webmail.
Zelfs een domein kan gratis (bij no-ip.com of dyndns.org in elk geval) als je dat al nodig zou hebben (hoeft niet perse als je linux met fetchmail en webmail gebruikt, dus als je je server niet als echte mailserver gebruikt).

Dan komen we bij het hoofdstuk "erg lastig".
Tja... als je geen linux ervaring hebt, dan inderdaad word het nogal lastig. Temeer daar je met dit soort grappen goed moet uitkijken, er zijn een aantal gratis webmail server programma's, maar je moet er eentje kiezen die ook veilig is want ik neem aan dat je niet wilt dat iemand een exploit gebruikt en op je server gaat rondneuzen of middels de webmail interface een hack doet en al je email gaat lezen.
Dus het moet wel up2date zijn etc.

Het is mij niet bekend hoe dit onder windows zit en of er uberhaupt voor zoiets iets fatsoenlijks en vooral gratis te krijgen is. Reden hiervoor is dat ik nooit meer een windows server zou willen op mijn servers.

avv
14 mei 2005, 00:39
Het kan met 602LAN Suite, gratis en goed. Maar zoals alles is dit niet simpel, en je krijgt eruit wat je erin stopt. Er is geen mailserver voor gemakzuchtige mensen...

BlackTiger
14 mei 2005, 00:46
Er is geen mailserver voor gemakzuchtige mensen...
En gezien de vele slecht geconfigureerde mailservers, open relays etc. is dat maar goed ook! :-)

Louterman
15 mei 2005, 10:26
Is dat 602LAN Suite wel een beetje veilig, ik wil niet de toestanden die BlackTiger zei?

avv
15 mei 2005, 11:47
Als je 602 LAN Suite goed instelt, dan is het zeker veilig. Ik heb het ruim anderhalf jaar met veel plezier gebruikt, maar ben nu overgestapt op Microsoft Exchange. Je moet instellen dat alleen vanuit je eigen netwerk er mail mag worden verstuurd, en door mensen die zich identificeren via login en wachtwoord. Alle andere mails moeten geweigerd worden.

Maar zoals gezegd, het moet goed ingesteld worden. En dat betekent dat je er echt in moet duiken, manual doorkijken, zoeken op internet, en gaan testen.

Louterman
18 mei 2005, 19:44
En welk programma is nou echt de topper, of je er nou voor moet betalen of niet?

avv
18 mei 2005, 20:23
602LAN is gewoon goed en kan alles wat jij wil. Het is een mailserver en webserver. Dus wat mij betreft een goede keuze.

Louterman
18 mei 2005, 20:40
Een webserver heb ik al, apache, of bedoel je een webmail server?
Maar ik heb al van een aantal mensen gehoord dat het wel belangrijk is goed aan de beveiliging te denken, dus ben ik wel bereid om voor een goede beveiliging wat te betalen.

avv
18 mei 2005, 21:13
Als je met max 5 gebruikers genoegen neemt, dan is de gratis versie van 602LAN heel goed bruikbaar en veilig. 602LAN is ook uitbreidbaar tot een anti-virus versie, maar kost dan 50 dollar of zo. Verder kan 602LAN pop3 boxen leeghalen en hersorteren aan de gebruikers. Wat ik deed was 602LAN iets van 12 verschillende pop3 boxen leeg laten halen, en dan onder maar 4 gebruikers te verdelen.

Kijk voor informatie over mailservers ook eens hier, heb ik ook al verschillende dingen verteld:
http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=10081

Als je al een webserver hebt, dan is er een probleem. Om de webmail te kunnen gebruiken van welke mailserver dan ook, zal deze poort 80 in bezit moeten krijgen. Als er al een andere webserver draait komt er mogelijk een conflict.

Louterman
18 mei 2005, 21:18
Kan je niet zelf een port instellen dan?

avv
18 mei 2005, 21:38
Niet geprobeerd, is op zich wel een aardig idee.