PDA

View Full Version : Windows & Linux

Edmoor
28 March 2005, 19:11
Momenteel draait mijn pc met Windows XP en Windows 98SE
Een dual boot systeem dus.
Ik zou graag op een andere partitie Linux erbij willen installeren.

Welke distro raden jullie daarvoor aan, waar haal ik die vandaan en hoe installeer ik deze naast m'n bestaande Windows installaties?

datbenik
28 March 2005, 19:21
Ik zelf heb Fedora Core 3, is grafisch best goed en zeer makkelijk te installeren en ook compleet in het Nederlands.
Hoe dual boot je trouwens, zou ik ook wel willen.

Edmoor
28 March 2005, 19:33
Hoe je een dual boot maakt met Windows bedoel je?
Dat is geen enkel probleem.
Ik had 98SE er al op staan en heb toen XP op een andere partitie geinstalleerd i.p.v. 98 te updaten.

De XP installatie procedure stelt dan zelf het systeem zo in dat deze tijdens het starten met een keuzemenu komt waarin je kunt kiezen om Windows 98 of Windows XP te starten. (boot.ini)

Hier wil ik dus graag ook een Linux versie bij hebben.
Uiteraard op een andere partitie.

Ik heb een 2,6 Ghz processor, 512 Mb geheugen en 2 harde schijven van ieder 80 Gb.
Dat zou dus wel moeten lukken.

Rawit
28 March 2005, 19:44
Mischien hebben jullie hier wat aan.... : http://www.bartendavid.be/doc/howto/sysconfig/booten/dualboot-linux-windows.html ??

Of anders met een multiboot manager.. : http://www.osloader.com/index.htm

Grtz

Edmoor
28 March 2005, 20:01
Dank je wel.
Maar de LILO uitleg daar gaat over het installeren van Windows op een machine waar Linux al opstaat.
Ik heb al Windows en wil daar graag Linux naast zetten.
Voor de boot manager van Windows is dat geen probleem maar de uitleg die ik zoek staat daar niet bij.
Misschien dat "datbenik" er wel wat aan heeft.
Evengoed bedankt voor je reactie.

koeichi
29 March 2005, 11:20
Volgens mij moet je een distributie als Suse of red hat laatste versie's er gewoon insteken en tijdens setup vraagt linux dan gewoon wat je met die windows versie's moet. Laten staan en een dual bootje maken of alles linux. Installeren van linux is makelijker dan windows. je kunt alles persoonlijk ingeven. Als je breedband hebt kun je een distri van suse of red hat zo als iso naar binnen slurpen en branden op cd. dan kost het je niks! Dan kun je het altijd proberen. Pas als je op het laatst accoord gaat met jou keuze van installeren ben je de klos als je dat verkeerd hebt gedaan. Succes

B33stje
29 March 2005, 11:24
waarom wil je uberhaupt een windhose naast je linux hebben? Lijkt me verstandiger om Linux op een andere pc te installen en al helemaal als je een beginner bent...

datbenik
29 March 2005, 11:37
Volgens mi kun je bij fedora core 3 ook uit een besturingsysteem kiezen. als je bij het opstarten naemlijk op enter drukt, kun je kiezen uit een lijst. (staat bij mij dus alleen FC3)

B33stje
29 March 2005, 11:48
Kun je met elke linux bootloader.. gewoon schift in drukken tijdens het opstarten als je geen GUI opstart gebruikt en dan je OS kiezen.... ;-)

Edmoor
29 March 2005, 18:37
Ik ben absoluut geen beginner in de computer wereld B33stje dus ik zal me best redden.
Naast Windows werk ik nog met meerdere OSen (Unix(en), RTS, CTS, VMS) en wil nu ook eens naar Linux kijken.

Met Linux heb ik nog geen enkele ervaring vandaar mijn vraag.
De beide Windows installaties staan al een jaar of 3 op die pc zonder problemen te draaien en wil ik nu graag Linux bij hebben.

marcelkoopman
29 March 2005, 19:45
Ik raad je debian aan. Deze is gemakkelijk te installeren. Ook is het software beheer supergemakkelijk.

Download hier de installatie-cd:

http://cdimage.debian.org/pub/cdimage-testing/sarge_d-i/i386/rc3/sarge-i386-netinst.iso

Je hebt wel wat schijfruimte nodig voor de linux en swap partitie.
De installatie zal een basis systeem voor je installeren, later kun je via internet alles laten downloaden met apt-get.

marcelkoopman
29 March 2005, 19:47
De website van debian: http://www.debian.org/

De installatie zal een bootloader installeren zodat je bij opstarten kunt kiezen uit windows en linux.

Edmoor
29 March 2005, 20:24
Dank je wel Marcel.
Als daar ook een beschrijving van de installatie bij zit ga ik die denk ik maar eens proberen. :D

Update:
De beschrijving van de installatie heb ik daar ook gevonden.
Nu nog ff wat tijd zien te vinden ;-)

B33stje
31 March 2005, 09:20
Ik ben absoluut geen beginner in de computer wereld B33stje dus ik zal me best redden.

Was ook niet persoonlijk bedoeld....

marcelkoopman
15 May 2005, 22:16
Is het inmiddels gelukt?

Krisje
19 June 2005, 09:24
waarom wil je uberhaupt een windhose naast je linux hebben? Lijkt me verstandiger om Linux op een andere pc te installen en al helemaal als je een beginner bent...

Ik ben ook een beginner met linux, en heb linux ook gewoon naast windows ge´nstalleerd (Mandrake 10.0 probleemloos op een 550 Mhz Pentium3). En ik probeer heel veel uit mar er is nog nooit iets fout gegaan. En waarom ik windows nodig heb? Omdat anderen die op mijn computer willen niet op linux willen. (proud)